Ville blot lige starte en lille for-tråd til mit mini projekt.. Har som nogle ved, et 5.5L akvarie kørende, med et par "Affalds" krabber, lidt skiver, Xenia & Kenya træ stående på skrivebordet, og sprede lidt hygge.
Lampen det er leveret med, er en 9w PL, i 6500K, hvilket jo ligner l*rt, jeg har så her tilføjet en LED-strip i Blå, med 20x 3mm LED's, som hjælper på det, men stadig ikke nok. Der er stadig lidt for meget gult i farven. Så sagen er denne, at der må noget LED over. Her hoppede jeg så lige på Ebay. Jeg gad virkelig ikke ofre det vilde på det, for de småting der er i akvariet, er jo ikke særligt krævende.
Jeg faldt så over en billig Kina-LED - 10w 20000K:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... TQ:US:1123
Og en tilhørende Driver:
http://cgi.ebay.com/AC-Power-Supply-10- ... 3359f3273f
Jeg ved udmærket godt, at jeg ikke kan forvente at flyve bagover af overraskelse når der kommer lys i LED'en, men omvendt kan det næppe blive værre end det er nu, synsmæssigt. Dog frygter jeg en smule at den bliver for kraftigt, og i så fald må jeg jo have fat i en Dimmable Driver til den - Disse ligger vidst et sted mellem 40-65,- i samme Kina-Model.
Indtil videre har "projektet" kostet mig 112,- inkl fragt til Dk, og til køling af LED'en har jeg selv en bunke køleprofiler, og jeg regner med også at tilføje en 40mm blæser, for at køre den så køligt som muligt. egentlig er det mere en test af denne type LED jeg påbegynder mig, da jeg vil se om disse 10w Kina-modeller, evt. kunne gøre gavn for mig senere hen mod foråret, hvor jeg skal have et fragment akvarie til blødkoraller sat op, og så kunne det være rart at nøjes med 4x 10w LED's til dette.
Jeg forventer ligeledes ikke at kunne holde SPS under denne/disse, men vil alligevel teste med en Hystrix, når modulet er kommet hjem og loddet. Ligeledes vil jeg også teste den over mit Refugie, og se om mine Makroalger er mere vilde med denne - Her nede kunne det jo også være lækkert, at få belysning der i indkøb er billigere, end fx et 36w PL rør inkl. controller, eller et T5 rør + controller af en art, og samtidigt bruger en del mindre strøm.
Jeg vil også ligeledes teste hvor meget spild strøm der er i Driveren, og se om denne fx under drift trækker 12w, eller måske 20w!
Akvariet der står for skud (Fik det lige til at stå pænere end det reelt gør. Farven i vandet er stadig gulig):

Opdatering følger når gearet er kommet fra Hong Kong. Forventer at modtage delene i slutningen af denne uge, senest starten af næste! Hold jer muntre