Flytning af akvarie og introducering af fisk

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
nicolaia
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2010

Flytning af akvarie og introducering af fisk

Indlæg af nicolaia »

Hej Saltvandsfolk,

Jeg har i søndags fået saltvandsakvarie (rsm250). Det har tidligere været aktivt med fisk og koraller men har det seneste halve år stået uden fisk. Dog er der indtil flere anamoner (glasanamoner) plus to uidentificerede arter. Endvidere har jeg observeret flere børsteorme, små slangesøsjerne, tanglopper (lignende), små snegle osv. Desuden går der en turbo snegl, en reje samt en erimitkrebs i baljen. Jeg har målt næringssalteværdier og havde her forventet at specielt NO2, NO3 og NH4 ville stige efter flytningen. Dette er dog ikke tilfælde, næringsstofferne er detekteret i niveauerne 0, 15 og 0 ppm. Jeg anvendte ca. 70% af vandet og transporterede stenen under vand.

Tror i derfor at jeg allerede nu kan introducere et par små fisk eller eventuelt en dannebro reje, altså 5 dage efter flytningen?

Jeg har læst at sommerfuglefisk kun lever af puds og hvis der ikke er tilstrækkeligt med dette dør de ganske enkelt af sult. Det anbefales derfor at akvariet skal have kørt i ca. 1 år førend en sådan fisk introduceres. Men siden stenen har været aktive i godt 1.5år i et saltvandsakvarie tror I så at det vil være ansvarligt at introducere en sådan fisk allerede nu? Denne vil eventuelt kunne få lidt styr på alt småkravlet i akvariet...

Ser frem til at høre jeres holdning til ovenstående :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Flytning af akvarie og introducering af fisk

Indlæg af Carsten »

Hvis der ikke er noget i akvariet, som kan give No2, og No3, så kommer det ikke.
Noget andet er fosfat som du kan have fået frigivet ved at rode rundt med sand og sten.

Jeg ville lade akvariet stå et par uge, og så være helt sikker på at værdierne er stabile.

Det er IKKE korrekt det du skriver om sommerfuglefisk. Familien er stor, og medlemmerne har mange forskellige spisevaner. Nogle spiser kun koralpolypper, og sulter ihjel hvis de ikke får dem, andre lever af svampe, og så er der dem som spiser hvad som helst. Det er de sidste som vi heldigvis ser oftest. Men da de spiser hvad som helst, tager de også koralpolypper. Er det et fiske akvarie uden levende koraller går det fint.

Hvor har du iøvrigt læst det??
nicolaia
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14
Postnummer: 8700 Horsens

Indlæg af nicolaia »

Tak for dine input. Jeg har også målt PO4 og denne ligger også på 0. Jeg tror at jeg lader akvariet stå et par uger endnu inden der introduceres fisk.

Jeg havde egentlig påtænkt akvariet som et koral/fiskeakvarie, af fisk havde jeg tænkt på 2 klovnefisk, 1 gul kirug, 1 palet kirug, 1 imperator, eventuelt en madarinfisk. Undskyld, jeg mente madarinfisk og ikke sommerfuglefisk http://translate.google.dk/translate?hl ... rfish.com/. tror du at madarinfisken vil være OK til mit system, altså sten som tidligere har kørt ca. 1.5 år?

Jeg har tænkt mig at introducere fiskene over 2 til 3 omgange for at tilvende systemet til den øgede belastning af nærringsstofferne.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Har du koraller i akvariet eller tænker du på det??
Der er godt nok forskel på en mandarinfisk og en sommerfuglefisk!

Hvis du stadig påstår at den lever af "puds" så nej, den lever nemlig af "pods".

Man siger at der først er foder nok til en mandarin efter ca ½ års tid, og det råd tror jeg du skal følge.

Min personlige holdning er at det er synd at sætte en rigtig kejser i et så lille akvarie
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Bare til oplysning hvis du ikke allerede er klar over det, så er Imperatoren sammen med de fleste andre kejsere, kendt for ikke at være reefsafe. Der er dog hørt om folk der har været heldige, men det er vist et fåtal. Men også en af de fisk jeg selv drømmer om engang! :)
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"