Jeg har i søndags fået saltvandsakvarie (rsm250). Det har tidligere været aktivt med fisk og koraller men har det seneste halve år stået uden fisk. Dog er der indtil flere anamoner (glasanamoner) plus to uidentificerede arter. Endvidere har jeg observeret flere børsteorme, små slangesøsjerne, tanglopper (lignende), små snegle osv. Desuden går der en turbo snegl, en reje samt en erimitkrebs i baljen. Jeg har målt næringssalteværdier og havde her forventet at specielt NO2, NO3 og NH4 ville stige efter flytningen. Dette er dog ikke tilfælde, næringsstofferne er detekteret i niveauerne 0, 15 og 0 ppm. Jeg anvendte ca. 70% af vandet og transporterede stenen under vand.
Tror i derfor at jeg allerede nu kan introducere et par små fisk eller eventuelt en dannebro reje, altså 5 dage efter flytningen?
Jeg har læst at sommerfuglefisk kun lever af puds og hvis der ikke er tilstrækkeligt med dette dør de ganske enkelt af sult. Det anbefales derfor at akvariet skal have kørt i ca. 1 år førend en sådan fisk introduceres. Men siden stenen har været aktive i godt 1.5år i et saltvandsakvarie tror I så at det vil være ansvarligt at introducere en sådan fisk allerede nu? Denne vil eventuelt kunne få lidt styr på alt småkravlet i akvariet...
Ser frem til at høre jeres holdning til ovenstående