"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Uv-filter fordele og ulemper???

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
em300
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 112
Tilmeldt: ons 24. feb 2010 13:52
14
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2009

Uv-filter fordele og ulemper???

Indlæg af em300 »

Somsagt vil jeg gerne vide hvilke fordele og ulemper der er ved at bruge uv-filter og om man kun skal bruge det i en kort periode?

Har hørt at en af fordelene ved at bruge uv-filter er at vandet blev renere eller mere klart er det rigtigt?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Uv-filter fordele og ulemper???

Indlæg af ole kekkonen »

mener du uv-DRÆBER!
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: Uv-filter fordele og ulemper???

Indlæg af DDT2 »

efter hvad jeg har forstået så skulle UV blandt andet hjælpe mod "hvide pletter"

ole: måske du skulle uddybe lidt mere end så kortfattet, manden spørger om nogle ting så er det da en smule kortfattet :)
Brugeravatar
em300
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 112
Tilmeldt: ons 24. feb 2010 13:52
14
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2009

Re: Uv-filter fordele og ulemper???

Indlæg af em300 »

Jeg kan da lige sende et link så der er ingen tvivl :wink: http://www.akvarieforretningen.dk/produ ... oduct=4400

Se hvis jeg nu smed sådan en i baljen vil den så gøre vandet renere eller dræbe alle mine 'gode bakterie' og LS?

Altså hvilke fordele og hvilke ulemper kan man forvente?

Håber at alle nu ved hvad det er jeg snakker om.
DDT2 skrev:efter hvad jeg har forstået så skulle UV blandt andet hjælpe mod "hvide pletter"
Hvide pletter? kan du udybe altså kalk pletter, tøffeldyr eller det man ser svæve i vandet?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Uv-filter fordele og ulemper???

Indlæg af StarF »

det vil ikke dræbe dine ls, det vil dræbe parasitter og evt alge spore, i det vand der går igennem den. Det er ikke i vandet, ens bakterie flora er ophobet, det er i dine ls, sand, osv.

Nogle mener UV kan ødelægge aminosyre og andet godt i vandet, men det virker bestemt imod hvide pletter, du skal gerne op på en 40w hvis det skal virke imod parasitter.
spdiving
Reactions:

Re: Uv-filter fordele og ulemper???

Indlæg af spdiving »

UV-Lys dræber ikke kun de uønskede bakterier men og de gode vi gerne ville beholde.

UV-Lys er alle tideres hvis fiskene bliver syge og der bruger jeg mit UV eller´s er det slukket.

Alt efter hvad du vil opnå ved at bruge UV-Lys køber du den størlse og flowet igenem har også noget at sige hvad der dræbes.

Min 25W så kan det bruges til det meste. Under 25W begynder det at knibe med virkningen over for sydom.
Mit gamle 25W UV-Lys hade et flow igenem på ca 450l/t og kørte på et 400l akvarie.
Det jeg har nu er på 55W og har ca 2000l/t igenem. Min klovnfisk fik et bobbel øje og med mit 55W UV-Lys tænt i en uge fik jeg behandlet min klovnfis så intet var at se lod UV-Filteret være tænt i ydelige 14 dage hvor efter det blev slukket igen. Og efter 2 mdr. har der stadig ikke været mere at se.

Steen
Brugeravatar
em300
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 112
Tilmeldt: ons 24. feb 2010 13:52
14
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2009

Re: Uv-filter fordele og ulemper???

Indlæg af em300 »

Jeg skal lige være med i hvad 'hvide pletter' er? Er det dyr, svæve ting i vandet eller en alge-kalk?
Brugeravatar
em300
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 112
Tilmeldt: ons 24. feb 2010 13:52
14
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2009

Re: Uv-filter fordele og ulemper???

Indlæg af em300 »

Jeg har nemlig også lige fået fisk i baljen og desvære blev en syg. Så havde jeg jo hørt at det kunne hjælpe med et uv-filter men vil gerne vide om det ville ødelægge min balance i akvariet da jeg endelig har fået stabile værdier.

Skal lige siges jeg er total grøn hvertfald inde for saltvand. Skøn verden indtil vidre :K men nu skal jeg lige have redet den fisk.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Uv-filter fordele og ulemper???

Indlæg af Marco R »

em300 skrev:Jeg skal lige være med i hvad 'hvide pletter' er? Er det dyr, svæve ting i vandet eller en alge-kalk?
Hej,

Lige en hurtigt søgning herinde og faldt over denne. Der er også et godt billede af det:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?p=230878

:)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Uv-filter fordele og ulemper???

Indlæg af William Jr »

em300 skrev:Jeg skal lige være med i hvad 'hvide pletter' er? Er det dyr, svæve ting i vandet eller en alge-kalk?
"Hvide pletter" er en populær betegnelse for parasitter, som snylter på fisken. Og ses som... Rigtig gættet!

UV filtret som du linker til er ikke kraftigt nok til at slå bakterier/ parasitter ihjel, men som navnet antyder beregnet på alger!

- Så det har du ikke brug i den forstand at dræbe alger... Bedre at fjerne algens årsag: Kvælstof.

UV filtret vil ikke gavne den ramte fisk... Skaden er sket, som i at der kræves at pasere UV for at blive slået ihjel!

UV filter vil ikke skade din i forvejen gode vandkemi... Dog er det ikke utænkeligt omkring det StarF noterer ovenfor omkring tilsætning og kunne skade sporstoffer!

Men at skade de gavnlige bakterier er minimalt foruden opstarts fasen... Dvs "kolonisering" og under spredning så ja, ellers ikke i et etableret setup!

- Som spdiving/ Steen skriver, så skal du op på omkring de 40 watt for at have effekt...


Velkommen til en fantastisk hobby, og mange meninger. God week- end :beer:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
em300
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 112
Tilmeldt: ons 24. feb 2010 13:52
14
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2009

Re: Uv-filter fordele og ulemper???

Indlæg af em300 »

Tak for de mange svar men skal lige høre engang til for at få det helt ind. :biggrin:

Pt vil det ikke hjælpe at smide et uv-filter i fordi fisken allerede er syg? korrekt? Eller kan man med et kraftigt uv-filter 40W+ korrere fisken?

Det vil måske fjerne nogle af de gode næringsstoffer i akvariet?

Det vil ikke dræbe LS og bakteriekulturer.

Håber at i lige vil svare om jeg har fatted det rigtigt. Men især det med fisken kan den kurrers med kraftig uv-filter 40W+?

Tak for jeres tolmodighed men skal lige være sikker. :wink:
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Uv-filter fordele og ulemper???

Indlæg af Brian C »

em300 skrev:Tak for de mange svar men skal lige høre engang til for at få det helt ind. :biggrin:

Pt vil det ikke hjælpe at smide et uv-filter i fordi fisken allerede er syg? korrekt? Eller kan man med et kraftigt uv-filter 40W+ korrere fisken?

Det vil måske fjerne nogle af de gode næringsstoffer i akvariet?

Det vil ikke dræbe LS og bakteriekulturer.

Håber at i lige vil svare om jeg har fatted det rigtigt. Men især det med fisken kan den kurrers med kraftig uv-filter 40W+?

Tak for jeres tolmodighed men skal lige være sikker. :wink:
det vil ikke umiddelbart hjælpe fisken, MEN, det kan være med til at begrænse/stoppe yderligere angreb på den pågældende fisk og de andre fisk i akvariet

resten er jeg enig i, du kan ikke sterilisere dit akvarie, UV filteret slipper ikke noget ud i vandet
den kan så være med til at lægge en dæmper på spredning af alger og f.eks glasroser

Som jeg ser det, er der stort set kun fordele ved UV. ulempen er at det bruger en del strøm i den størrelse du skal op i.
kan dog reduceres lidt ved at køre med den periodisk
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Uv-filter fordele og ulemper???

Indlæg af Marco R »

Brian C skrev:Som jeg ser det, er der stort set kun fordele ved UV. ulempen er at det bruger en del strøm i den størrelse du skal op i.
kan dog reduceres lidt ved at køre med den periodisk
Hey Brian,

Er det ikke noget med, at de nye fra Deltec bruger "mindre" strøm, om man vil, da der sider T5 rør i, og man derfor ikke behøver de samme antal watt som dem, hvor der sidder T8 rør i? Kan godt være, at jeg husker forkert? :rolleyes: Men i såfald ville der da være lidt "at spare" :)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Uv-filter fordele og ulemper???

Indlæg af Brian C »

det er helt korrekt, 39 watt udgaven er lige så kraftig som min 55 watt T8 model
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
em300
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 112
Tilmeldt: ons 24. feb 2010 13:52
14
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2009

Re: Uv-filter fordele og ulemper???

Indlæg af em300 »

Kunne i måske sende et link til det omtalte produkt det ville være super. :y
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Uv-filter fordele og ulemper???

Indlæg af Marco R »

em300 skrev:Kunne i måske sende et link til det omtalte produkt det ville være super. :y
Værsgo :) :
http://petsupply.dk/deltec-uvfilter-1000-p-7519

http://petsupply.dk/deltec-uvfilter-2000-p-7520
Brugeravatar
em300
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 112
Tilmeldt: ons 24. feb 2010 13:52
14
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2009

Re: Uv-filter fordele og ulemper???

Indlæg af em300 »

Takker herfra. :wink:
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Uv-filter fordele og ulemper???

Indlæg af Marco R »

em300 skrev:Takker herfra. :wink:
Velbekomme :GO
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"