VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Hvide pletter

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Hvide pletter

Indlæg af Kasper j. »

Hej, fik en klovnefisk her i mandags, men nu har den desværre fået hvide pletter :-(
Har ikke andre fisk i akvariet. Brugte en time på at afklimatiserer den. Har lige målt nitrat indholdet og det er under 2,5. Den spiste dagen efter og tidligere i dag men har til aften ville den ikke tage noget. Havde engang færskvands akvarie og der kunne man få medicin mod hvide pletter, men ved ikke om man kan mod denne sygdom?

Håber at nogen kan hjælpe.

MVH
Kasper
Vedhæftede filer
IMG_0037.JPG
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Re: Hvide pletter

Indlæg af Helena »

Der er desværre mange Klovne der ikke overlever en flytning, er det en meget lille fisk? Parasitterne findes i akvariet, og den bedste kur plejer at være absolut ro og masser af foder.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Nu har jeg aldrig behandlet hvide pletter med medicin, men jeg er sikker på at hvis du kan få noget mod detså skal det foregå i et særskilt akvarie...

Men den har nok fået hvide pletter fordi den er blivet flyttet og derved også stresset, det bedste råd fra mig af er at lade fisken have adgang til foder mere eller mindre konstant (evt. nuritang), derudover skal du give den masser af ro og lade den vænner sig til de nye forhold....

En anden ting som kan anbefales er at anskaffe en dannebros reje som kunne pleje klovnfiskens overflade.....

Mange tror at klovnfisk er nemme, og det er de som sådan også, men de stresses nemt ved flytning.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

Okay, har faktisk en aftale om at købe en danebrogs reje i morgen, det var også meningen at jeg ville købe en gul kirurg, men dropper det da den jo også kan blive smittet. Noritang er vel det man bruger til sushi ik? har ihvertfald fikset noget med en klemme og en sugekoppe så der hænger noritang ved glasset konstant. Køber også noget godt frostfoder i morgen så mangler den ikke noget :-)
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

pudsigt at det skulle hjælpe med meget foder? Er det korrekt? Før flytning af fisk anbefaler man ikke at fodre dem, men her er det måske en anden form for stress, hvis man da overhovedet kan sige at den føler sig stresset, når den har hvide pletter?
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Mere foder gør en fisk mere modstandsdygtig overfor sygdomme og den slags. Hvis mennesker er velernærede har de også et højere immunforsvar. Pletter kommer tit ved stress og dårlig vandkvalitet.

Mine klovne som jeg netop har fået af LordMike fik også en smule pletter ved flytning, det er vist bare svært at omgås. Nu er de væk. Jeg fodrede en masse og ventede med mit vandskifte. Men man skal selvfølgelig heller ikke fodre så meget at ens vandkvalitet ryger.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

Hvilken type foder bruger I? Udover det noritang jeg har sat ned til den, få den sera granulated specielt til saltvandsfisk og OSI flagefoder (spizulina), den gider ikke tage foderet fra sera. Er der noget bestemt I vil anbefale udover frostfoder, som jeg køber i dag.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Ved faktisk ikke hvad det er for noget foder, men jeg købte noget forfærdeligt dyrt fra Klovnfisken. Ellers lidt mysis. De synes at være glade for begge dele. Det skal siges, at jeg har det goså noget lettere end dig, idet mine klovne er indkørte og sunde, mens du ikke ved hvilken fortid din fisk har haft og hvor længe den har været undervejs. Nogen gange er der ting man ikke kan styre og det er ikke sikkert der er noget galt med dit akvarie. Dine værdier kan være nok så fine og der kan være super foder mens fisken bare ikke spiser. Giv den tid og håb på det bedste, men hvis pletterne tager over er der intet at gøre ved det. Du kan eventuelt prøve med noget medicin.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Kasper j. skrev:Hvilken type foder bruger I? Udover det noritang jeg har sat ned til den, få den sera granulated specielt til saltvandsfisk og OSI flagefoder (spizulina), den gider ikke tage foderet fra sera. Er der noget bestemt I vil anbefale udover frostfoder, som jeg køber i dag.

Glem noritang. Klovnfisk lever ikke at alger i naturen.
Frosne artemia og mysis er godt nærende foder til fisk.
Flagefoder skal du heller ikke forvente af de tager før end at derer flere fisk i akvariet. De gør ikke selv op til overfladen og tager foderet, men venter til det synker.

Olsen: Grunden til at man ikke fodrer fisk inden de sendes, er ikke stress, men på grund af den forurening der vil ske i posen.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

Nå de hvide pletter forsvandt i løbet af i går :-) og har fået noget frost foder, hvilket den æder løs af. Så tror helt sikker at den nok skal klare den. Flagefoder og piller er vist bare ikke dens livret ;-)
Besvar

Tilbage til "Sygdom"