Fordampet vand - indeholder det salt?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
jbnhf23
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Fordampet vand - indeholder det salt?

Indlæg af jbnhf23 »

Hej,
Jeg fylder regelmæssigt osmosevand i mit 250 liters akvarium grundet fordampet vand. Bør jeg også hælde salt i det vand jeg fylder i akvariet igen, hvis jeg bør gøre det havd er så årsagen til at saltet forsvinder fra akvariet?

//Jesper
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding
Geografisk sted: Koldig

Re: Fordampet vand - indeholder det salt?

Indlæg af Sheriffen »

Nej det gør du ik, da slt det ik kan fordampe.. det forsvinder kun hvis du selv fjerner noget vand fra akvariet..
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Du skummer saltvand ud med din skummer, så derigennem falder saltindholdet.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Sheriffen skrev:Nej det gør du ik, da slt det ik kan fordampe.. det forsvinder kun hvis du selv fjerner noget vand fra akvariet..
Ahhh jo det kan det så godt :wink: men ikke ved de betingelser vi har i stuerne! De fleste salte fordamper først noget over 500 grader Celcius, mange over 1000 grader C.
Mvh Anette og Kristoffer
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding
Geografisk sted: Koldig

Indlæg af Sheriffen »

Anette skrev:
Sheriffen skrev:Nej det gør du ik, da slt det ik kan fordampe.. det forsvinder kun hvis du selv fjerner noget vand fra akvariet..
Ahhh jo det kan det så godt :wink: men ikke ved de betingelser vi har i stuerne! De fleste salte fordamper først noget over 500 grader Celcius, mange over 1000 grader C.
Men nu var det jo ik det spørgsmålet faldt på.. så i den her situation må svaret være nej til salt ik kan fordampe...:)
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Noget følger der nu med alligevel, for ellers er der ingen logisk forklaring på at ting som hænger over akvariet, uden at være i kontakt med akvarie eller vand, kan korrodere hurtigere end andre steder i huset.
Brugeravatar
jbnhf23
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af jbnhf23 »

Tak for svarerne.

Hvor tit måler i andre saltindholdet? Og putter i salt i det vand i genfylder med pga fordampning?

//Jesper
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Carsten skrev:Noget følger der nu med alligevel, for ellers er der ingen logisk forklaring på at ting som hænger over akvariet, uden at være i kontakt med akvarie eller vand, kan korrodere hurtigere end andre steder i huset.
Det kan vel også være pga den øgede luftfugtighed?
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

herzberg skrev:
Carsten skrev:Noget følger der nu med alligevel, for ellers er der ingen logisk forklaring på at ting som hænger over akvariet, uden at være i kontakt med akvarie eller vand, kan korrodere hurtigere end andre steder i huset.
Det kan vel også være pga den øgede luftfugtighed?
Jo men selv ting som er behandlet kan få en korodering, og mit akvarie står ret frit, og med åben vindue ud til det fri.
Samt en ventilator der blæser den varme luft væk.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Sheriffen skrev:
Anette skrev:
Men nu var det jo ik det spørgsmålet faldt på.. så i den her situation må svaret være nej til salt ik kan fordampe...:)
Vi er langt fra enige, det korrekte svar må være, salt kan fordampe, men ikke ret meget ved disse betingelser. :wink: Men ja, det er en smule ordkløveri. Vand fordamper jo også selvom det ikke er 100 grader, ellers var der ingen grund til at fylde mere på... Alt er ligevægte... :wink: Men back to subject:
jbnhf23 skrev:Tak for svarerne.

Hvor tit måler i andre saltindholdet? Og putter i salt i det vand i genfylder med pga fordampning?

//Jesper
Vi måler heletiden med en akvariecomputer, men vi efterfylder aldrig med salt. Så meget tager vores skummer ikke. I stedet blander vi salt til vandskifte ( en gang om måneden ca) en anelse stærkere end det der er i baljen i forvejen hvis saliniteten er for nedadgående. :-)
Mvh Anette og Kristoffer
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"