Fordampet vand - indeholder det salt?
- jbnhf23
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2009
Fordampet vand - indeholder det salt?
Hej,
Jeg fylder regelmæssigt osmosevand i mit 250 liters akvarium grundet fordampet vand. Bør jeg også hælde salt i det vand jeg fylder i akvariet igen, hvis jeg bør gøre det havd er så årsagen til at saltet forsvinder fra akvariet?
//Jesper
Jeg fylder regelmæssigt osmosevand i mit 250 liters akvarium grundet fordampet vand. Bør jeg også hælde salt i det vand jeg fylder i akvariet igen, hvis jeg bør gøre det havd er så årsagen til at saltet forsvinder fra akvariet?
//Jesper
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6000 Kolding
- Geografisk sted: Koldig
Re: Fordampet vand - indeholder det salt?
Nej det gør du ik, da slt det ik kan fordampe.. det forsvinder kun hvis du selv fjerner noget vand fra akvariet..
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Horsens
Ahhh jo det kan det så godtSheriffen skrev:Nej det gør du ik, da slt det ik kan fordampe.. det forsvinder kun hvis du selv fjerner noget vand fra akvariet..

Mvh Anette og Kristoffer
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6000 Kolding
- Geografisk sted: Koldig
Men nu var det jo ik det spørgsmålet faldt på.. så i den her situation må svaret være nej til salt ik kan fordampe...Anette skrev:Ahhh jo det kan det så godtSheriffen skrev:Nej det gør du ik, da slt det ik kan fordampe.. det forsvinder kun hvis du selv fjerner noget vand fra akvariet..men ikke ved de betingelser vi har i stuerne! De fleste salte fordamper først noget over 500 grader Celcius, mange over 1000 grader C.

Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Noget følger der nu med alligevel, for ellers er der ingen logisk forklaring på at ting som hænger over akvariet, uden at være i kontakt med akvarie eller vand, kan korrodere hurtigere end andre steder i huset.
- jbnhf23
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
Tak for svarerne.
Hvor tit måler i andre saltindholdet? Og putter i salt i det vand i genfylder med pga fordampning?
//Jesper
Hvor tit måler i andre saltindholdet? Og putter i salt i det vand i genfylder med pga fordampning?
//Jesper
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Det kan vel også være pga den øgede luftfugtighed?Carsten skrev:Noget følger der nu med alligevel, for ellers er der ingen logisk forklaring på at ting som hænger over akvariet, uden at være i kontakt med akvarie eller vand, kan korrodere hurtigere end andre steder i huset.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jo men selv ting som er behandlet kan få en korodering, og mit akvarie står ret frit, og med åben vindue ud til det fri.herzberg skrev:Det kan vel også være pga den øgede luftfugtighed?Carsten skrev:Noget følger der nu med alligevel, for ellers er der ingen logisk forklaring på at ting som hænger over akvariet, uden at være i kontakt med akvarie eller vand, kan korrodere hurtigere end andre steder i huset.
Samt en ventilator der blæser den varme luft væk.
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Horsens
Vi er langt fra enige, det korrekte svar må være, salt kan fordampe, men ikke ret meget ved disse betingelser.Sheriffen skrev:Men nu var det jo ik det spørgsmålet faldt på.. så i den her situation må svaret være nej til salt ik kan fordampe...Anette skrev:Ahhh jo det kan det så godtSheriffen skrev:Nej det gør du ik, da slt det ik kan fordampe.. det forsvinder kun hvis du selv fjerner noget vand fra akvariet..men ikke ved de betingelser vi har i stuerne! De fleste salte fordamper først noget over 500 grader Celcius, mange over 1000 grader C.

Vi måler heletiden med en akvariecomputer, men vi efterfylder aldrig med salt. Så meget tager vores skummer ikke. I stedet blander vi salt til vandskifte ( en gang om måneden ca) en anelse stærkere end det der er i baljen i forvejen hvis saliniteten er for nedadgående.jbnhf23 skrev:Tak for svarerne.
//Jesper

Mvh Anette og Kristoffer