Søhest, hvad er dine erfaringer?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Fuhlen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Søhest, hvad er dine erfaringer?

Indlæg af Fuhlen »

Jeg har anskaffet mig to søheste (par), i et øjeblik af "Det kunne sgu' da være meget sjovt". Det var også sådan jeg i sin tid købte et akvarie, men jeg det her jeg i den grad ikke fortrudt :D

Jeg har dog ingen erfaringer med søheste, hvad er dine? Jeg har læst lidt rundt på nettet og der er jo super mange meninger og holdninger, men her inde plejer folk at vide hvad de snakker om.

- Nogen der kan se på billedet hvilken art? og måske ved noget lige netop om denne?
- De spiser frostfoder, men er der noget jeg skal holde øje med?
- Der skal være noget caulerpa alger, men kunne man have nogle koraller i stedet?
- Noget andet du lige synes jeg skal vide?

mvh Christian

p.s. undskyld stavefejl, er lidt ordbind
Vedhæftede filer
Den ene hest
Den ene hest
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Re: Søhest, hvad er dine erfaringer?

Indlæg af Marco R »

Hejsa,

Og tillykke med dine nye heste :)

Du skal i hvert fald ikke have kraftigt cirkulation

Nej mener ikke, at man kan have koraller i (eller i hvert fald ikke særlig mange), da de vidst vil brænde dem.. Er ikke helt sikker, men mener det :rolleyes:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Fuhlen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15

Indlæg af Fuhlen »

brænde dem lige frem :-)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Fuhlen skrev:brænde dem lige frem :-)
Ja ligesom koraller kan brænde hinanden :)
Marco R[/center]
Fuhlen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15

Indlæg af Fuhlen »

Okay

Jeg havde godt hørt koraller, kunne gøre det, hvis de står for tæt, men jeg vidste ikke søheste kunne gøre det. Jeg troede simpelthen du jokede:-) Det skal jeg lige holde øje med, for jeg har en del koraller. Hvordan ser en koral ud, hvis det sker?
Fuhlen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15

Indlæg af Fuhlen »

Det er hesten det går ud over, kan jeg forstå ved et hurtig google tjek. Puha
Brugeravatar
AcroFarm DK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af AcroFarm DK »

Søheste skal have en algeskov at kunne gemme sig i, og så må de ikke have for kraftigt lys, da de kan blive "solskoldede".

Hvad angår koraller, så er det min opfattelse, at man blot skal holde sig fra SPS.
Mvh. Mads (-fisk)
mads@acrofarm.dk
Tlf. 22 82 44 72
[center]Billede[/center]
[center]Produktion, opsætning og pasning af saltvandsakvarier...[/center]
Fuhlen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15

Indlæg af Fuhlen »

Ok. De virker mere og mere besværlige, jo mere jeg læser om dem. "Skal have mad 3 gange om dagen?". I am fucked! Irriterende, jeg synes måske godt, forhandleren kunne have givet mig et par råd.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

AcroFarm DK skrev:Søheste skal have en algeskov at kunne gemme sig i, og så må de ikke have for kraftigt lys, da de kan blive "solskoldede".

Hvad angår koraller, så er det min opfattelse, at man blot skal holde sig fra SPS.
Ja det kan vidst godt passe, at det er SPS, også derfor at jeg skrev nogen..

Hehe nej hvis jeg mente det i sjov, så var du ikke i tvivl :K
Marco R[/center]
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

- En nyligt oprettet tråd på emnet her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=18&t=34755

Og nej. Det er ikke forhandlers ansvar, men derimod dit!! Du kunne have spurgt forhandleren, og søgt på emnet forud... Der findes ingen undskyldning for impulskøb med uvidenhed involveret, og alt for mange dyr er underlagt den skæbne!

Jeg ønsker dig det bedste held og lykke dog!

:Peace:

/Flemming.
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Masser af Caluarpla Alger, mindre lys, ingen sps, mindre flow, ingen fisk, da søheste spiser langsomt, der er en del at sætte sig ind i, når man vil holde dem. Gør dig selv en tjeneste næste gang, læs FØR du køber, det gælder også fisk, tro mig, du bliver glad for det i længden, der er ikke noget mere bittert end at komme hjem med en fisk, f.eks. der lige spiser 3 koraller, eller man køber en fisk, der er en sikker døds kandidat osv. Det betaler sig i sidste ende.
Fuhlen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15

Indlæg af Fuhlen »

Det synes jeg ikke du har ret i, men nu har jeg heller ikke på noget tidspunkt snakket om ansvar (men råd), men lad nu det ligge. Nu ligger landet bare sådan, at jeg faktisk spurgte forhandleren og nej han sagde ingen at de ting der er skrevet i den tråd (lidt af det, men ex. ikke det med mad, lys og koraller. Noget jeg faktisk spurgte om). Selvfølgelig har forhandleren et ansvar, sådan er det i hver fald hvis du køber en hund, kat, en computer, et hus... stort set alting. De skal i hvert fald have noget viden om det de sælger. Så det glæder nok også fisk, i sær hvis kunden spør' og i forvejen er en god kunde. Det hedder kunde-pleje og glæder i alle forretninger :)

Omvendt, du kan have ret i, at det var et dumt impulskøb og søhestene nu lider under det. Det er irriterende, at jeg ikke læste op på det før og det skulle jeg i den grad have gjort, men stoler jo på det jeg får af vide. Har læst om alle de andre fisk og koraller jeg har købt, men har også altid taget en god snak med forhandleren. Denne gang, tog jeg bare en god snak :) Jeg ved godt at det de siger skal tages med "lidt" salt, for de skal jo sælge, for at overleve, omvendt skal de jo også give den rigtig info, for at fisken (søhesten) overlever. Det kan vi vel godt være enig om, ikk'? :)

Udover det, er denne tråd ikke den første jeg har læst og der står forskellige ting i dem alle, så det kan i det hele taget være svært at vide, hvad man skal tro på og hvad man ikke skal tro på. Ligesom her i dette forum, er det nørder/fanatikere, de andre og så en selv :)

p.s. Ordblind, så sorry for stavefejl.
Fuhlen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15

Indlæg af Fuhlen »

Men jeg er helt enig i det er mig der er idiot. Normalt er det nemlig ham der føler sig som en, der er det :)

Jeg fik dem i går, så jeg tror godt jeg kan finde en løsning med ham. Det har jeg i hvert fald kunne før, dog har jeg ikke prøvet den slags fejl køb før :) Sidste gang var det en pumpe, som skulle have været mere lydløs, men lammede meget mere end den jeg havde :)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Først: Ingen grund til at undskylde ordblindhed! Ingen herinde giver bebrejdelse for ordblindhed... :naughty:

- Men jeg giver kritik for fremgangsmåde, som du også selv giver til kende i dit andet afsnit i posten herover... Jeg er bekendt med at du på intet tidspunkt decideret skrev "ansvar", men du forventede oplysning af forhandler!
Jeg bragte ansvar på banen, og det er dit ansvar at tilegne dig viden... Jeg finder dine to afsnit selvmodsigende!

- Jeg giver dig dog at der findes forhandlere som langer dyr over disken uden kendskab til hvad de har med at gøre, men det er en helt anden snak!
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Fuhlen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15

Indlæg af Fuhlen »

Grunden til jeg skriver ordblindhed, er også lidt for at fortælle at jeg er dårlig til at formulerede mig på skrift og derfor, er det ikke altid det giver den mening jeg gerne vil have. Jeg prøver lige igen :)

Jeg spurgte om lyset var for kraftigt i mit akvarie og der forhandleren kender mit akvarie (jeg har købt det af ham), kunne han måske godt have sagt. "Ja, det er det desværre. Det er for kraftigt". Så havde jeg ikke købt dem. Men det sagde han ikke, desværre. Jeg spurgte også om mit akverie var stort nok, endnu en gang havde han muligheden for at sige "NEEEEEEEEEEEEEEJ det er ej, men du har også for kraftig lys, så drop nu tanker om de skide søheste" og der jeg spurgte om fodring, kunne han have sagt "3 gange om dage, men jeg har lige fortalt dig, at dit lys er for kraftigt og de akvarie er for lille, så du skal ikke have de heste. Hvad med en dannebro reje mere?" :)

Du har helt ret i at det er mit ansvar at tilegne mig viden omkring det jeg køber, men jeg troede bare at det var det jeg gjorde, ved at spørger forhandleren. Hvad gjorde man før det var internet?... og bøger? ;)

... Men når alt kommer til alt, så ved jeg i fremtiden, at jeg ikke skal lave flere impulskøb og det er jo meget heldig det er mit første impulskøb, der fejler, for så gør jeg det nok ikke igen :)

Jeg sad bare og blev mere og mere irriteret, når jeg læste om søheste, der jeg kunne se at flere at de ting jeg havde spurgt forhandleren om, havde fået et ikke helt rigtig svar. Og der du lige pludselig snakkede om det hele var mit ansvar, tænkte jeg bare "fandme NEJ" jeg havde jo spurgt og derfor var jeg måske lidt for hurtig på aftrækkeren :)

mvh
Christian
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Fuhlen skrev:
Du har helt ret i at det er mit ansvar at tilegne mig viden omkring det jeg køber, men jeg troede bare at det var det jeg gjorde, ved at spørger forhandleren. Hvad gjorde man før det var internet?... og bøger? ;)

Jeg sad bare og blev mere og mere irriteret, når jeg læste om søheste, der jeg kunne se at flere at de ting jeg havde spurgt forhandleren om, havde fået et ikke helt rigtig svar. Og der du lige pludselig snakkede om det hele var mit ansvar, tænkte jeg bare "fandme NEJ" jeg havde jo spurgt og derfor var jeg måske lidt for hurtig på aftrækkeren :)

mvh
Christian
:hehe:

- Jeg er fra den tid hvor man ikke kunne tilgå internettet... Og bøgerne?? Jo, der var noget der hed bøger... De blev ret hurtigt populære! Det tog enkelt for lang tid at hugge i runer, men jeg husker det dog! (!) :wink:

Jeg deler, og jeg forstår din frustration når der modtages modsat rettede informationer!

- Jeg takker for den måde du modtager mit indlæg på, og intet i sig selv er rettet imod dig... Du er allerede på rette vej med at have gjort erfaring i fejltrin, og intet galt idet!
Vi var henvist til samme fremgangs måde da jeg startede... Vi kaldte det pioner ånd! (!) :wink:

- Jeg håber at du vil kalde dig selv det, og bidrage med din viden til andre så de undgår samme fejl trin. :GO

De bedste hilsner, Flemming.
/Flemming,

flem
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af flem »

Jeg har haft søheste med stor succes, men det kræver ekstemt meget tid at passe dem. Som nævnt skal de ikke have særlig meget lys eller strøm, men der er nu en del koraller, som du sagtens kan have, dog ville jeg helt undgå stenkoraller. Men de skal fodres mindst 3 gange om dagen, og det er nok det som overrasker de fleste. Jeg kunne klart se en forskel i deres adfærd, når de fik tilstrækkeligt foder. Problemet med søheste er, at de ikke har en mavesæk, så de skal have meget foder igennem for at kunne optage den nødvendige næring. Hvis du ikke kan levere søhesteparret tilbage kunne vi måske aftale en byttehandel, da jeg har et indkørt akvarie, der blot venter på ankomst af to søheste.

Tlf. 60777346

Hilsen

Flemming
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Jeg ser intet så alvorligt at Christian skulle ønske at levere dem tilbage, endsige sælge/bytte dem!

- Bedre med stor succes, at dele ud af sine guldkorn... :y :GO

/Flemming.
/Flemming,

Fuhlen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15

Indlæg af Fuhlen »

Jeg har sgu' sendt dem tilbage, til jeg føler jeg har mere tid og overskud. Det er et lille 280 l's hygge akvarie og jeg er nød til at kunne tage på ferie en gang i mellem (ellers dræber kæresten mig :D ), så jeg må heller finde noget, som er lidt lettere at passe. Tak for alle de gode råd (i fremtiden, sætter jeg mig lidt bedre ind i de fisk jeg køber) og jeg skal helt sikkert have søheste en dag ude i fremtiden, for nøj de var sjove at kigge på og i den grad flotte og anderledes.
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

Hej

Jeg faldt lige over denne "gamle" tråd, da jeg selv er ved at se mig lun på et par søheste.
Jeg har et fluval edge, som har været bygget om til saltvand - men det spiller ikke max pga.
manglende lys til korallerne. Men søheste har altid haft min interesse, så nu skal det prøves.
Det er altså 25 liter jeg har, håber det er nok til et lille nyt par, så må jeg sælge når de bliver for
store. Der er ikke for meget lys i akvariet - TJEK! Jeg køber en MASSE caulerpa alger - TJEK.
Fjerner min hydor nanopumpe og nøjes med strømmen fra filteret - TJEK!!
Fodrer i forvejen hver dag, så har altid mad klar - TJEK.

Så har jeg læst en masse - men vil da lige høre om der er andre erfaringer end dem jeg har læst
her i tråden, som er gode at have med. Fuhlen - har du dem stadig - kører det!?
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15
Postnummer: 5560 Aarup

Indlæg af chris paarup »

25 liter er nok lige i underkanten, det skal være mindst 3 x så højt som søhestens fulde længde, og så skal de have masser af svømmeplads, jeg har som eksempel et akvarie på 210 l til et par søheste og en lille pipefish og det er det eneste der går deri, og de kræver rigtig meget tid og pasning, jeg fodre med mysis 3 gange om dagen hvor der er tilsat ekstra vitaminer for at være sikker på de får hvad de skal have.
hvis de får det for småt risikere du de sætter sig i et hjørne og bare svinder ind.

HVIS DER ER NOGEN DER HAR BRUG FOR HJÆLP TIL SØHESTE DELER JEG GERNE MINE ERFARINGER MED ANDRE OVER TELEFON ELLER VED MØDE.
JO FLERE VI ER OM DET JO MERE KAN VI LÆRE....

MIT NR. 21273410 KAN KONTAKTES PÅ DET NR. ONSDAG ELLER TORSDAG ELLER SØNDAG.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"