Lidt råd og vejledning ang. Acanthurus leucosternon

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
MrChaos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nykøbing F
Kontakt:

Lidt råd og vejledning ang. Acanthurus leucosternon

Indlæg af MrChaos »

Hej.

Jeg har lidt spørgsmål ang. Acanthurus leucosternon (hvidbrystet kirurg)

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få mig sådan en kirurg, da jeg syntes den er rigtig flot, men efter rigtig meget læsning kan jeg se at der er en del start problemer med sådan en, bla. med at de ikke rigtig vel spise, og de får hvide pletter.
Planen er at jeg ville købe en meget lille en, så man kan have den rigtig længe hvis det hele går som det nu engang skal.

Nu til mit spørgsmål.

Jeg har et 60L akvarie som jeg har haft saltvand i før, som bare står, meningen var at jeg ville lave det om til fragment akvarie, men ville det være en god idé at starte det op med nogen sten fra mit 300L akvarie og noget af vandet derfra også, og så når jeg køber en hvidbrystet kirurg at ligge den derover i først, hvor der ingen andre fisk er, og kun T8 belysning. (da den jo skal tilvendes lys langsomt) og så langsomt få den til at tage foder, og når alt så er som det skal være med at den spiser og ikke har hvide pletter (hvis det kommer) så ligge den over i mit 300L ?
Eller vil den flytning også give den unødvendig stress ?

Fordi det ville være ret ærgeligt at miste alle de andre fisk også hvis nu de skulle blive smittet med hvide pletter :(
Brugeravatar
Martin LF
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Lidt råd og vejledning ang. Acanthurus leucosternon

Indlæg af Martin LF »

Hvis du køber en hvidbrystet kirug og smider den i et 60 l så kan du lige så godt :wc: med det samme.

Det er en frit svømmer. God vandkvalitet masser af vand bvægelse og svømmerum.

http://dk.reeflex.net/tiere/542_Acanthu ... ternon.htm

Jeg vil ikke sige at det ikke kan lade sig gøre i et 300 l akvarium , men jeg vil vove og påstå at det ikke er optimalt for fiskens trivsel. Den skal bruge plads og masser af svømme rum.

Du vil sandsynligvis opleve at hvis du smider den ned i et 300 l akvarium så vil den slagte alt for at prøve at lave plads til sig selv.

Tag det hele med et gram salt , der er ingen regler uden undtagelser. Jeg ville ikke indføre den i mit 720 l da jeg har alt for mange sten og koraller der optager det frie svømmerum. Men til gengæld er der masser af huler til dem der kan lide at gæmme sig.
MrChaos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af MrChaos »

Martin :

Okey det lyder ikke godt.

Ville det slet ikke kunne lade sig gøre i mit 300L akvarie hvis jeg køber en meget lille en, planen er at jeg skal have et noget størrer akvarie på et tidspunkt, men det bliver først når vi flytter herfra, fordi vores gulv kan ikke holde til f.eks 530L + sump eller størrer, og heller ikke sjovt at skulle bære et stor akvarie op på 3 sal :D
Men hvis man nu kunne finde en hos en forhandler som ikke var størrer end en 5 krone eller noget i den stil ?
Syntes bare at jeg ser nogen der har dem i deres RSM250 og nogen 300L akvarier ovs.
Selvfølgelig er jeg helt med på at man ikke skal udsætte fisk eller andre dyr for dyremishandling ved ikke at give dem pladsen de kræver.
Men jeg ved ikke om det er mig der har fået noget galt i halsen, men jeg ville ikke mene at hvis jeg kan findet et meget lille eksemplar, at den så skulle bruge lige så meget plads som en stor :)

Men ellers må jeg bare lade være med at købe en :'(
MrChaos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af MrChaos »

Kiggede lige på den side du linker til, der står at den kan blive op til 20 cm og skal bruge 1000 + L på saltvandssiden står der at den kan blive op til 35 cm og man kan have dem fra 400 L og på saltvandswiki.dk står der at den kan blive op til 54 cm og man kan have den fra 500 L

Hvad skal man regne med ? :)
Brugeravatar
Martin LF
Foxface
Foxface
Reactions:
17

Indlæg af Martin LF »

Igen der er ingen faste regler der 100 % i denne verden. Ingen er enige og alligevel er der retninglinjer.
Der er mange det er lykkeds for men der er mange flere det ikke er lykkedes for.
Det er en meget aktiv fisk der har brug for god vandkvali og cirkulation.
Den er agrasiv og vil skabe sig et teritorie der er større end det du tilbyder den.

Det er ikke for at tage modet fra dig. For det er absolut en fantastisk flot fisk jeg også ville ønske mig.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg har haft min i et 400L fra den var ca-6-8 cm og det er rigtigt at den skal have meget svømme plads hvad der ikke lige frem var i mit gamle akvarie.
Efter den er kommet i mit nye 1000L er den også blevet mere aktiv, men jagter stadig mine paletter...haha

Steen
MrChaos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af MrChaos »

Okey jeg er lidt trist over at høre at den fisk som jeg havde valgt som den sidste jeg skulle have ikke kan lade sig gøre, jeg ringede til min lokale saltvands pusher og fik at vide at det kunne sagtens lade sig gøre, derefter tog jeg telefonen og ringede til en anden forhandler som jeg ved har lidt mere styr på saltvand og fik at vide at jeg godt kunne, men det var bestemt også lige på grænsen fordi at den hvidbrystet kun bliver importeret fra 8 cm og op efter.
Så jeg brugte lejligheden om at spørge om en palet kirurg, som jeg ved at man kan få i en meget lille størrelse, og det fik jeg at vide at det var et meget bedre valg.

Men hvad siger i ?
Er en palet som meget lille noget som der kan lade sig gøre i jeres øjne ? :)
Brugeravatar
mathiaskehlet
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3520 Farum
Geografisk sted: Farum

Indlæg af mathiaskehlet »

En palet er klart et bedere valg. En palet er bestemt heller ikke en "nem" fisk, og det får nemt hvide pletter, men bestemt et bedere valg end en hvidbrystet efter min mening til din balje :D
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Alt kan lade sig gøre, og alt kan gå galt :wink: Min første palet købte jeg for snart 3 år siden, den var ikke større end en 5ér, jeg vidste ingenting, kom den ned i et RSM 130, der hyggede den sig, det gjorde den også da den blev flyttet til 400l, ( bortset fra en gang hvide pletter der næsten tog livet af den :wink: Jeg har den stadig nu i 470l, den er blevet mange gange større, læs: monster :hehe: Den er nu så tam at den kan håndfodres, og kløes på ryggen. Her er mange huler og masser af svømmeplads, da hele akvariet er indrettet så Kirugerne har det bedst muligt, men skal indrømme at hvis den bliver meget større, må jeg overveje dens fremtid her :(
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
MrChaos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af MrChaos »

mathiaskehlet skrev:En palet er klart et bedere valg. En palet er bestemt heller ikke en "nem" fisk, og det får nemt hvide pletter, men bestemt et bedere valg end en hvidbrystet efter min mening til din balje :D

Okey så vil jeg prøve mig med en palet kirurg som også er en rigtig flot fisk :)
MrChaos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af MrChaos »

Helena skrev:Alt kan lade sig gøre, og alt kan gå galt :wink: Min første palet købte jeg for snart 3 år siden, den var ikke større end en 5ér, jeg vidste ingenting, kom den ned i et RSM 130, der hyggede den sig, det gjorde den også da den blev flyttet til 400l, ( bortset fra en gang hvide pletter der næsten tog livet af den :wink: Jeg har den stadig nu i 470l, den er blevet mange gange større, læs: monster :hehe: Den er nu så tam at den kan håndfodres, og kløes på ryggen. Her er mange huler og masser af svømmeplads, da hele akvariet er indrettet så Kirugerne har det bedst muligt, men skal indrømme at hvis den bliver meget større, må jeg overveje dens fremtid her :(
De vokser måske ret hurtigt sig store ?

Planen er også som jeg skriver lidt længere oppe, at jeg skal have et noget størrer saltvands akvarie når vi engang flytter fra denne her lejlighed, så paletten vil også få sig et størrer hjem når den bliver stor :)
Brugeravatar
Martin LF
Foxface
Foxface
Reactions:
17

Indlæg af Martin LF »

Paletten kan saktens gå i dit 300 l. Men direkte i dit akvarie karentæne er kun ekstra stress til din nye beboer. Men vær kræsen ved forhandler og få ham eventuelt til at fodre mens du er der. Dejlig fisk har selv 2.
MrChaos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af MrChaos »

Martin LF skrev:Paletten kan saktens gå i dit 300 l. Men direkte i dit akvarie karentæne er kun ekstra stress til din nye beboer. Men vær kræsen ved forhandler og få ham eventuelt til at fodre mens du er der. Dejlig fisk har selv 2.
Okey det lyder godt at den godt kan gå i akvariet :)
Ja den kommer også direkte i mit akvarie og ikke karantæne akvarie først, ang. med at være kræsen, så er jeg også meget kræsen når jeg køber dyr i det hele taget, og kigger og studere og det dyr jeg vil have meget inden køb :)

Nu siger du at du har 2 stk. har de det bedre med at være 2 end 1 eller er det lige meget ?
jeg blev anbefalet at købe 2 - 3 dannebro rejer i tilfældet af at den skulle få hvide pletter, er det noget i kan nikke genkendende til ? :)
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

De vokser rimeligt hurtigt, ikke vildt men jævnt pænt, min er vel ca.12cm nu, Dannebrogsrejer skader jo aldrig, men om de rent faktisk renser noget kan jeg ikke helt gennemskue, da min Palet var pletramt, hang den en del ud hos rejerne, men jeg tror ikke det gør trikset alene :wink: Det du skal huske er at se efter en fisk i god foderstand :h
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Martin LF skrev:Paletten kan saktens gå i dit 300 l. Men direkte i dit akvarie karentæne er kun ekstra stress til din nye beboer. Men vær kræsen ved forhandler og få ham eventuelt til at fodre mens du er der. Dejlig fisk har selv 2.
ja se der er jeg ikke helt enig.

hvis det er det 60 liters, er det efter min ikke brugtbart til andet end medicinering, når vi snakker kiruger
men karantæne er så absolut en god ting, fisken kan blive fedet op så den kan stå imod, når de gamle beboere "hilser" den nye velkommen, desuden kan man spare sig selv for mange ærgelser pga sygdom og lign. man er osse fri for at skulle splitte stensætningen ad for at finde en halvstor fisk der er død
eneste krav er at akvariet er indrettet fornuftigt så fisken har en lille mulighed for at gemme sig
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
MrChaos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af MrChaos »

Helena skrev:De vokser rimeligt hurtigt, ikke vildt men jævnt pænt, min er vel ca.12cm nu, Dannebrogsrejer skader jo aldrig, men om de rent faktisk renser noget kan jeg ikke helt gennemskue, da min Palet var pletramt, hang den en del ud hos rejerne, men jeg tror ikke det gør trikset alene :wink: Det du skal huske er at se efter en fisk i god foderstand :h
Ang. rejerne så ved jeg heller ikke om de hjælpe på de hvide pletter, jeg har ikke nogen selv lige pt. og kender ikke nogen som har, men der er ikke andet for at prøve at købe nogen sammen med kirurgen :)

Jamen når jeg skal ind og hente en palet, så afsætter jeg en hel dag til det, da jeg tager helt til Kbh fra Nyk F. så jeg netop kan stå og studere de forskellige de nu har, og så høre om de ikke kan prøve at fodre dem, så jeg kan se de også spiser, og så skal jeg vist også lige have nogen koraller med hjem nu når man alligevel er der :D
MrChaos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af MrChaos »

Brian C skrev:
ja se der er jeg ikke helt enig.

hvis det er det 60 liters, er det efter min ikke brugtbart til andet end medicinering, når vi snakker kiruger
men karantæne er så absolut en god ting, fisken kan blive fedet op så den kan stå imod, når de gamle beboere "hilser" den nye velkommen, desuden kan man spare sig selv for mange ærgelser pga sygdom og lign. man er osse fri for at skulle splitte stensætningen ad for at finde en halvstor fisk der er død
eneste krav er at akvariet er indrettet fornuftigt så fisken har en lille mulighed for at gemme sig
Hvor stort skal akvariet minimum være som karantæne for en lille palet, hvis jeg kan finde en på størrelse med en 2 eller 5 krone ? :)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

jeg har før brugt et 128 liters til småfisk, det kræver ikke det store setup, lidt lys T8 kan gøre det, ofte er meget lys af det onde i starten
en skummer er en fordel. lidt cirkulation skal der osse til og så lidt skrjulesteder, et par gode indkørte sten med snask på så fiskene har lidt at guffe i
det er den måde jeg har gjort det på før.
Nu ryger nye fisk og koraller en tur i min 200liters fragmenttank, der er adskilt fra hovedtanken af et 55 wat UV filter, før de får lov til at komme ind i det store
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
MrChaos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af MrChaos »

Brian C skrev:jeg har før brugt et 128 liters til småfisk, det kræver ikke det store setup, lidt lys T8 kan gøre det, ofte er meget lys af det onde i starten
en skummer er en fordel. lidt cirkulation skal der osse til og så lidt skrjulesteder, et par gode indkørte sten med snask på så fiskene har lidt at guffe i
det er den måde jeg har gjort det på før.
Nu ryger nye fisk og koraller en tur i min 200liters fragmenttank, der er adskilt fra hovedtanken af et 55 wat UV filter, før de får lov til at komme ind i det store
Jamen så har jeg jo det hele på nær akvariet, men det kan jeg skaffe ret biligt, jeg skal alligevel have nogen af mine sten ud af mit 300L for at give bedre cirkulation, og der er nogen der er godt med grønalger på :)

Ja sådan en fragmenttank ville jeg også gerne have, og skal nok få lavet mig en på et tidspunkt når tiden kommer :)
MrChaos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af MrChaos »

Hej.

Jeg har lige foretaget en måling af mine vandværdier, og ville høre om de her værdier er gode nok til en kirurg ?

Temp : 25*
Salinitet : 1,024
Ph : 8
KH : 12,2 dkh
Calcium : 480 ppm
Magnesium : 1260 ppm
No3 : 0,1 ppm
No2 : 0 ppm
PO4 : 0,03 ppm
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"