Men jeg mener vi selv kan bedømme hvor effektiv slummer er ved at se på følgende:
1. Volumen i skummeren. Hvor mange liter kan skummeren indeholde, nu støre volume nu mere luft. Den optimale blanding 1/3 del luft. Højden på skummer ser vi oftest på ca. 60 cm hvilket endelig er et kompromis da vi ikke alle kan finde plads til skummer på 2m i højden. Størrelsen kan også have indflydelse på kontakttiden (tiden hvor vand er i berøring med luft) jeg kan huske for nogle år siden skulle der være en kontakt tid på mindst 2 min. men om den stadig holder ved jeg ikke!
2. Pumpen. Vi skal have luften slået i stykker, jo mindre bobler nu støre overflade i forhold til luft mængeten.
Den mest effektive måde til at lave små bobler på er brugen af luftsten i træ, desvære ændre de hele tiden modstand og skummeren skal justeres ofte. Næste mest effektiv er at slå luften i stykker i et powerhead med et nålehjul eller trådhjul, det siges at trådhjulet skulle være lidt mere effektiv end nålehjulet. Men for at vurdere effektiviteten af skummeren skal vi kende den luftmængde som bliver passet ind i skummeren, desvære er det kun de færreste producenter som oplyser forholdet imellem luft og vand men kun hvilken strøelse powerhed der er benyttet. De bedste konstruktioner af skummer pumper som eks RD. kan yde op til 1/3 luft af hvad de yde af vand, eks. et 3000 l//t powerhead kan give op til 1000 L luft i timen.
3. Skummerhalsen (Røret i koppen) man ser mange størrelser på skummerhalsen og forskællige former. Hvis skummeren er konstrueret rigtig kan man beregne effektiviteten efter størrelsen på skummerhalsen. (se vedhæftet tabel) Men er den det?
Størrelsen af afgangs røret skal passen med luftmængeten og luftmængeten skal passe med volumen. Jeg syntes der er en tendens til at producenten opgiver deres skummer anvisninger er = luftmængeten (Luft pr time = antal liter akv.) 4. Opbygning af skummeren. der har været mange modeller på mode som down-force, rotations skummer, og idag kegleskummeren! En af de detaljer som er gået lidt igen er bobbelpladen som er ført med over i kegleskummeren.
Hvor stor forskæld der er effektiviteten på de forskællige typer er svær at bedømme, men en af de factor der spiller ind er friktions modstand, nu mindre modstand nu mindre bobler bliver ødelagt!
Overståene er den måde jeg ser en skummer skal bedømmes, til dette indlæg har jeg benytte de erfaringer og gransknings resultater jeg samlet igennem de gange jeg har bygget DIY skummer.
Jeg vil gerne ligger detter videre til debat, så er de uenig eller kan tilføje flere detaljer så kom endelig med dem.

Derudover håber jeg det kan bruges mår man overvejer at købe eller skifte skummer.

http://www.hawkfish.org/snailman/skimmer101.htm
http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1094749