Bergenig af slummerydelse (debatoplæg)

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Bergenig af slummerydelse (debatoplæg)

Indlæg af Hvam »

Vi får utallige oplysninger fra leverandører om hvor effektive deres skummer er, nogle mere optimistiske end andre :wink:

Men jeg mener vi selv kan bedømme hvor effektiv slummer er ved at se på følgende:

1. Volumen i skummeren. Hvor mange liter kan skummeren indeholde, nu støre volume nu mere luft. Den optimale blanding 1/3 del luft. Højden på skummer ser vi oftest på ca. 60 cm hvilket endelig er et kompromis da vi ikke alle kan finde plads til skummer på 2m i højden. Størrelsen kan også have indflydelse på kontakttiden (tiden hvor vand er i berøring med luft) jeg kan huske for nogle år siden skulle der være en kontakt tid på mindst 2 min. men om den stadig holder ved jeg ikke!

2. Pumpen. Vi skal have luften slået i stykker, jo mindre bobler nu støre overflade i forhold til luft mængeten.
Den mest effektive måde til at lave små bobler på er brugen af luftsten i træ, desvære ændre de hele tiden modstand og skummeren skal justeres ofte. Næste mest effektiv er at slå luften i stykker i et powerhead med et nålehjul eller trådhjul, det siges at trådhjulet skulle være lidt mere effektiv end nålehjulet. Men for at vurdere effektiviteten af skummeren skal vi kende den luftmængde som bliver passet ind i skummeren, desvære er det kun de færreste producenter som oplyser forholdet imellem luft og vand men kun hvilken strøelse powerhed der er benyttet. De bedste konstruktioner af skummer pumper som eks RD. kan yde op til 1/3 luft af hvad de yde af vand, eks. et 3000 l//t powerhead kan give op til 1000 L luft i timen.

3. Skummerhalsen (Røret i koppen) man ser mange størrelser på skummerhalsen og forskællige former. Hvis skummeren er konstrueret rigtig kan man beregne effektiviteten efter størrelsen på skummerhalsen. (se vedhæftet tabel) Men er den det?
Størrelsen af afgangs røret skal passen med luftmængeten og luftmængeten skal passe med volumen. Jeg syntes der er en tendens til at producenten opgiver deres skummer anvisninger er = luftmængeten (Luft pr time = antal liter akv.)
AirVersusNeckDiameter.jpg
4. Opbygning af skummeren. der har været mange modeller på mode som down-force, rotations skummer, og idag kegleskummeren! En af de detaljer som er gået lidt igen er bobbelpladen som er ført med over i kegleskummeren.
Hvor stor forskæld der er effektiviteten på de forskællige typer er svær at bedømme, men en af de factor der spiller ind er friktions modstand, nu mindre modstand nu mindre bobler bliver ødelagt!

Overståene er den måde jeg ser en skummer skal bedømmes, til dette indlæg har jeg benytte de erfaringer og gransknings resultater jeg samlet igennem de gange jeg har bygget DIY skummer.

Jeg vil gerne ligger detter videre til debat, så er de uenig eller kan tilføje flere detaljer så kom endelig med dem. :y
Derudover håber jeg det kan bruges mår man overvejer at købe eller skifte skummer. :Peace:

http://www.hawkfish.org/snailman/skimmer101.htm
http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1094749
Senest rettet af Hvam tors 4. mar 2010 14:54, rettet i alt 1 gang.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Erathor
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Rudkøbing, Langeland

Re: Bergenig af slummerydelse (debatoplæg)

Indlæg af Erathor »

Nu står der neck, hvor er det henne? Er det inde i skummekoppen, eller er det, det indvendige mål for cylinderen hvor boblerne har størst kontakt?
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

Erathor skrev:Nu står der neck, hvor er det henne? Er det inde i skummekoppen, eller er det, det indvendige mål for cylinderen hvor boblerne har størst kontakt?
Det er den indvendig diameter af Afgangsrøret, Nu valgte jeg at kalde den afgangsrøret det lyder enlig forkert og kan forveksles med retur løbet!
Det passer vel beder med at kalde den skummerhalsen
Vedhæftede filer
neck.JPG
neck.JPG (5.01 KiB) Vist 1978 gange
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

Er alle enig eller gider i bare ikke en debat?

Brugeravatar
Clauslh
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Clauslh »

Jeg kan da godt prøve for at få tråden lidt igang
Hvam skrev:1. Volumen i skummeren.
Da alle skummere er ca. 60 cm afviger vol. ikke synderligt. Dog vil jeg mene at 2 m høje skummere er forældede og de små kompakte skummere i dag giver samme eller bedre ydelse.
Hvam skrev:2. Pumpen.
Luftsten er forældet og som du er inde på ustabilt...
Der findes en række forskellige hjul til skummere
Piwheel
Needlewheel
Meshwheel --> alt jeg har læst tyder på at denne type trækker mest luft

Bedste pumpe jeg har anvendt endnu =
PSK 2500 med meshwheel denne trækker ca 1100 l/luft @ 26-27 watt eneste problem er minimal støj.
RD er efter min opfatte overpriced og bære en vis carport effekt over sig.
Hvam skrev:3. Skummerhalsen
Har været i den "heldige" situation at kunne prøve min PSK 2500 på 2 forskellige skummer kroppe med samme hals/spec.
ATI BM 200
Og
CoralVue Super Reef Octopus XP-2000
Billede
Konklusionen efter ca. 4 ugers brug er at ATI BM 200 er blevet sat til noget så grusomt til vægs. Hvad den kunne trække ud på 4 dage snupper XP-2000 på en dag sådan ca.
Hvam skrev:4. Opbygning af skummeren.
Derfor leder det mig frem til at keglepricippet er bedre en rotationskammeret. Formen tillader nemlig de bobler der stiger op fra bunden ikke er udsat for turbulens (uro i det opstigende skum) hvilket medføre en bedre afskumning og at mindre bobler bliver ødelagt/spildt.
Derudover er en bobbleplade helt uundværlig da denne hjælper med at guide skummet "lige"/u trubulent ud.

Så for at opsummere det jeg har skrevet:
Kegleskummer godt
PSK 2500 med meshwheel godt
The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
it’s the effort that you put in.
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Bosse »

hmm er det ikke mere fakta afklarende end en debat Jesper?
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

Clauslh - ATI BM 200 er det en rotations skummer? sådan som jeg ser den er det da kun ca keglen der er forskælden. Men jeg har nu ikke lige sen en BM 200 i drift så jeg kan let tage fejl!

Bosse - Jo men det er jo heldigvis ikke alle der altid er enig, eller være noget som jeg ikke lige har fanget!

ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

lidt mere inspiration til debat

flaskehalsproblemet i rim ordbogen :h

http://www.rimordbog.dk/orcapia.cms?aid ... alsproblem
Brugeravatar
Clauslh
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Clauslh »

Hvam skrev:Clauslh - ATI BM 200 er det en rotations skummer? sådan som jeg ser den er det da kun ca keglen der er forskælden. Men jeg har nu ikke lige sen en BM 200 i drift så jeg kan let tage fejl!!
Skal heller ikke kunne side det med 100% sikkerheds tænker mest på bunden hvor boblerne køre rundt i reaktionskamme før de stiger op....

Men ellers er det kun formen der er til forskel hvilket enligt gøre det interessant at (ud fra hvad jeg ihvertfald har kunne observere) der er så stor forskel i ydelse med samme pumpe.
The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
it’s the effort that you put in.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Jeg vil til dels give jer ret i, at luftsten af træ er ustabil, men det er jo også kun, hvis man ikke kører med osmolator, så man kan holde en stabil vandstand, som luftskummeren er mere ahængig af end motorskummeren :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

Der nu mange luft skummer der har satbil vandstand. Man alligevel kan jeg da huske fra de 3 år jeg kørte med luftskummer, hvordan man konstant skulle indstille da træluftstenen blev tærter og tærter. Min skummer brugte 8 sten, de små med en enkelt kan man nok ikke rigtig mærke det på!

ole. skrev:lidt mere inspiration til debat

flaskehalsproblemet i rim ordbogen :h

http://www.rimordbog.dk/orcapia.cms?aid ... alsproblem
:dizzy: :think:
Senest rettet af Hvam søn 21. mar 2010 23:21, rettet i alt 1 gang.

Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Hvam skrev:Der nu mange luft skummer der har satbil vandstand. Man alligevel kan jeg da huske fra de 3 år jeg kørte med luftskummer, hvordan man konstant skulle indstille da træluftstenen blev tærter og tærter. Min skummer brugte 8 sten, de små med en enkelt kan man nok ikke rigtig mærke det på!
Ja okay det kan jeg godt se. Jeg har en luftpumpe, som ikke skal kører på max for, at den skummer fint, så når træluftstenen bliver tættere, så skruer jeg bare op for luftpumpen, så trykket bliver større, så skummer den optimalt igen.
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"