Blåt Uv lys?
- jthyge
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Søby, Hornslet.
- Kontakt:
Blåt Uv lys?
Heysa...
Jeg vil lige høre, noget angående det blå UV lys som jer ser mange har over deres akvarie.
Er der bare normalt uv lys, som man ser i pengeseddel testere og på diskoteker??
Eller er det noget specielt?
Hvad er formålet med dette lys?
Skal det være tænt hele tiden sammen med det "hvide" lys, eller kun i overgangen fra mørke til lys??
/jthyge
Jeg vil lige høre, noget angående det blå UV lys som jer ser mange har over deres akvarie.
Er der bare normalt uv lys, som man ser i pengeseddel testere og på diskoteker??
Eller er det noget specielt?
Hvad er formålet med dette lys?
Skal det være tænt hele tiden sammen med det "hvide" lys, eller kun i overgangen fra mørke til lys??
/jthyge
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
Jeg vil lige tilføre at det uv lys der bruges i akvarier ikke har noget som helst tilfælles med det på f.eks. diskoteker. Det der bruges er uv-c hviklet rigtigt nok kan slå bl.a parasitter ihjel, dog skal der på saltvandsakvarier bruges ret kraftige lamper.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
- jthyge
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Hmm...
Syntes bare jeg har læst et sted at man ved det blå UV lys, kan se en masse spændende partikler i vandet. Som man normalt ikke kan se...
Og at UV lyser giver fiks mm. kraftigere farver...
Men det er nok bare mig der tager fejl....
Syntes bare jeg har læst et sted at man ved det blå UV lys, kan se en masse spændende partikler i vandet. Som man normalt ikke kan se...
Og at UV lyser giver fiks mm. kraftigere farver...
Men det er nok bare mig der tager fejl....
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Min Blog om Akvariet!
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Det blå lys vi bruger har ikke noget med UV lys at gøre nej... Den største grund til at folk bruger disse meget kraftige blå lysstofrør er ofte at man tilsvarende har meget kraftigt hvidt lys i form af sine HQI lamper. Desuden kan man med disse blå rør(der har en meget høj farvetemperatur der måles i Kelvin) fremhæve en masse farver på koraller og fisk.
Det er derfor også lidt en smagssag hvor meget blå lys folk har, og du kan finde billeder på nettet af akvarier der går lige fra det blå/lilla skær til det meget gule - alt efter den foretrukne lyssammensætning
Det er derfor også lidt en smagssag hvor meget blå lys folk har, og du kan finde billeder på nettet af akvarier der går lige fra det blå/lilla skær til det meget gule - alt efter den foretrukne lyssammensætning

Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Der er rigeligt med blåt lys til vores koraller i HQI'er. F.eks. er 10000K den farve, som man finder på ca. 10 meters dybde. Det blå lys kan betragtes som et supplement, men er langt fra noget must.
Blåt lys giver en god eftekt. Desuden har man oftest det til at lyse i længere tid over akvariet end HQI'erne, så man har glæde af akvariet i mere end blot 7-8 timer om dagnen.
Blåt lys giver en god eftekt. Desuden har man oftest det til at lyse i længere tid over akvariet end HQI'erne, så man har glæde af akvariet i mere end blot 7-8 timer om dagnen.
- jthyge
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Er blevet en del klogere end da jeg startede denne tråd.
Men da jeg lige har fået nogle grønne stjerne polypper, undre jeg mig meget over den farve de har under det blå lys om aftenen. De bliver jo helt selvlysende.
Hvad skyldes dette??
Er det blå lys vi bruger en mildere form for "black light", eller hvad er det der får dem til at "lyse"??
Hvis man tager en dykkertur på et rev om aftenen, vil man vel næppe se samme syn?
Men da jeg lige har fået nogle grønne stjerne polypper, undre jeg mig meget over den farve de har under det blå lys om aftenen. De bliver jo helt selvlysende.
Hvad skyldes dette??
Er det blå lys vi bruger en mildere form for "black light", eller hvad er det der får dem til at "lyse"??
Hvis man tager en dykkertur på et rev om aftenen, vil man vel næppe se samme syn?
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
Min Blog om Akvariet!
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
For at gøre forvirringen komplet, så skyldes den fluoriserende effekt det UV-lys, der trods alt er i de blå rør. Grunden til at du ikke oplever det i nær så høj grad - eller måske slet ikke - om dagen skyldes, at det synlige lys reflekteres af korallen i en grad, der "overdøver" fluoriseringen.
UV-A stråler er i øvrigt vigtige for at fotosyntese kan finde sted. Jeg har læst om folk, der af den grund sætter UV-rør over deres akvarie. Det er formentlig solarierør, der her anvendes. Risikoen for overdosering er dog rimelig høj.
UV-A stråler er i øvrigt vigtige for at fotosyntese kan finde sted. Jeg har læst om folk, der af den grund sætter UV-rør over deres akvarie. Det er formentlig solarierør, der her anvendes. Risikoen for overdosering er dog rimelig høj.