Blåt Uv lys?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Blåt Uv lys?

Indlæg af jthyge »

Heysa...

Jeg vil lige høre, noget angående det blå UV lys som jer ser mange har over deres akvarie.

Er der bare normalt uv lys, som man ser i pengeseddel testere og på diskoteker??
Eller er det noget specielt?

Hvad er formålet med dette lys?

Skal det være tænt hele tiden sammen med det "hvide" lys, eller kun i overgangen fra mørke til lys??

/jthyge
Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

Det blå lys du ser over de fleste saltvandsakvarier er ikke UV lys, men bare blåt lys, som giver et flot farvespil på sten, koraller mv.
uv lys skal man have i en lukket kanal hvor man genmenstrømmer vand for at slå parasitter, alger mv ihjel. Og som derfor er farligt for det menneskelige øje.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg vil lige tilføre at det uv lys der bruges i akvarier ikke har noget som helst tilfælles med det på f.eks. diskoteker. Det der bruges er uv-c hviklet rigtigt nok kan slå bl.a parasitter ihjel, dog skal der på saltvandsakvarier bruges ret kraftige lamper.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Hmm...
Syntes bare jeg har læst et sted at man ved det blå UV lys, kan se en masse spændende partikler i vandet. Som man normalt ikke kan se...
Og at UV lyser giver fiks mm. kraftigere farver...

Men det er nok bare mig der tager fejl....
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det blå lys vi bruger over akvarier, har ikke noget med UV lys at gøre.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det blå lys vi bruger har ikke noget med UV lys at gøre nej... Den største grund til at folk bruger disse meget kraftige blå lysstofrør er ofte at man tilsvarende har meget kraftigt hvidt lys i form af sine HQI lamper. Desuden kan man med disse blå rør(der har en meget høj farvetemperatur der måles i Kelvin) fremhæve en masse farver på koraller og fisk.
Det er derfor også lidt en smagssag hvor meget blå lys folk har, og du kan finde billeder på nettet af akvarier der går lige fra det blå/lilla skær til det meget gule - alt efter den foretrukne lyssammensætning :)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det blå lys er ikke kun for at det ser pænt ud!
Korallerne har behov for det. I vores HQI er der ikke nok af det blå lys (på over 5 meters vand bliver en meget stor del af det andet lys filteret væk)
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Der er rigeligt med blåt lys til vores koraller i HQI'er. F.eks. er 10000K den farve, som man finder på ca. 10 meters dybde. Det blå lys kan betragtes som et supplement, men er langt fra noget must.
Blåt lys giver en god eftekt. Desuden har man oftest det til at lyse i længere tid over akvariet end HQI'erne, så man har glæde af akvariet i mere end blot 7-8 timer om dagnen.
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Er blevet en del klogere end da jeg startede denne tråd.

Men da jeg lige har fået nogle grønne stjerne polypper, undre jeg mig meget over den farve de har under det blå lys om aftenen. De bliver jo helt selvlysende.

Hvad skyldes dette??
Er det blå lys vi bruger en mildere form for "black light", eller hvad er det der får dem til at "lyse"??

Hvis man tager en dykkertur på et rev om aftenen, vil man vel næppe se samme syn?
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

For at gøre forvirringen komplet, så skyldes den fluoriserende effekt det UV-lys, der trods alt er i de blå rør. Grunden til at du ikke oplever det i nær så høj grad - eller måske slet ikke - om dagen skyldes, at det synlige lys reflekteres af korallen i en grad, der "overdøver" fluoriseringen.

UV-A stråler er i øvrigt vigtige for at fotosyntese kan finde sted. Jeg har læst om folk, der af den grund sætter UV-rør over deres akvarie. Det er formentlig solarierør, der her anvendes. Risikoen for overdosering er dog rimelig høj.
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Prøvede engang at lyse med mit disko uv rør over et af mine gamle ferskvands akvarier. Vandet blev grønt og uklart.
Har dog ikke prøvet over saltvand.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"