el-forbrug - HQI
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Stoholm
el-forbrug - HQI
Hej, er der nogen der har styr på det med forbrug på HQI lamperne?
Jeg havde haft en mindre eíndkøring med deltec pumpe og skummer, og lagde på de 130 w. Så kobler jeg min AquaConnect 2x150w op, og pludselig ryger måleren på 900w. Hvad sker der ?? Skal jeg tage målingen for gode varer, eller...??
Mvh
Søren Damgaard
Jeg havde haft en mindre eíndkøring med deltec pumpe og skummer, og lagde på de 130 w. Så kobler jeg min AquaConnect 2x150w op, og pludselig ryger måleren på 900w. Hvad sker der ?? Skal jeg tage målingen for gode varer, eller...??
Mvh
Søren Damgaard
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Du skal nok regne med at den bruger omkring de 400 watt vil jeg skyde på og ja de billige elmålere er noget skrammel !
Jeg har haft en der talte Kwh selvom den var ubelastet !!!
Jeg har haft en der talte Kwh selvom den var ubelastet !!!

Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 21
hehe, det gør min også
Men jeg troede nu den var en rimelig indikator..? Men 900 watt er jo helt vildt..?? Mon der er noget om snakken, hvis nu lampen er ældre, og spolerne brugte etc. etc... kan det være muligt at den sluger så meget ???

-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 21
- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Nu må elektrikerne lige rette mig hvis jeg er på vej i den gale retning.
Men så vidt jeg ved så er hele tricket ved de induktive kilder at deres forbrug ligger således at det ikke foregår ved den fulde spænding men ved en lavere.
Så det kan ikke lade sig gøre at måle en sådan en med et amperemeter heller. (mener at det er sådan de billig effektmålere virker)
/martin
Men så vidt jeg ved så er hele tricket ved de induktive kilder at deres forbrug ligger således at det ikke foregår ved den fulde spænding men ved en lavere.
Så det kan ikke lade sig gøre at måle en sådan en med et amperemeter heller. (mener at det er sådan de billig effektmålere virker)
/martin
/martin
- Henrik
- Dværg kejser
- Reactions:
- 21
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Danmark
Du har helt ret, med induktive kilder er ampere og volt ikke i "Fase".martin skrev:Nu må elektrikerne lige rette mig hvis jeg er på vej i den gale retning.
/martin
Som håndregel kan man sige at når Ampere er i max er volt på 50%.
Hvilket gør at hvis man bare måler ampere og volt, så vil man få sig
en gevaldig overaskelse, nemlig et forbrug på mere end det dobbelte at det Watt forbrug pæren er angivet til.
Hvis man måler de respektive værdier og har sine data på tekniken, så skulle der ikke være grænser for hvad man kan regne sig frem til efter følgende.
Selvom strømmen har en fasevinkel der er forskudt i forhold til spændingen, så kan det stadig regnes. Men det kræver nok, at man har en større indsigt i den elektriske verden.
Men hvis man måler på det stik man sætter i stikkontakten, istedet for ude på selve komponenterne, ville jeg da mene at det var mere simpelt.
Selvom strømmen har en fasevinkel der er forskudt i forhold til spændingen, så kan det stadig regnes. Men det kræver nok, at man har en større indsigt i den elektriske verden.
Men hvis man måler på det stik man sætter i stikkontakten, istedet for ude på selve komponenterne, ville jeg da mene at det var mere simpelt.
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Og vil man være helt sikker fremover så bruger man 300 kroner på en enfaset måler, sætter en ledning ind og en ud med lidt stikpropper og så har man en Kwh tæller der måler nøjagtig det man skal betale for 

De fåes feks ved http://www.greenline.dk Varenr. 9502

De fåes feks ved http://www.greenline.dk Varenr. 9502
Mvh
Brian
[/center]
Brian

- Henrik
- Dværg kejser
- Reactions:
- 21
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Danmark
Nu ved jeg ikke hvad du mener med respektive værdier, men hvis du med disse mener strøm og spænding, så kan du ikke udregne noget brugbart.Baumann skrev:Hvis man måler de respektive værdier og har sine data på tekniken, så skulle der ikke være grænser for hvad man kan regne sig frem til efter følgende.
Og hvis du vil mixe dine målinger med data som er oplyst på teknikken, så glem målingerne, og bare brug de oplyste data, det er lige så upræcist som at beregne noget udfra målinger og opgivet data.
Tænkte bare at i et system som både indeholder resistans, induktans og kapacitans, som muligvis var opgivet i nogle datablade, kunne man måske finde den samlede impedans og sine faseforskydningsvinkeller. Udfra dette kunne man så regne sin tilsyneladende effekt, reaktive effekt og virke effekt.Henrik skrev: Nu ved jeg ikke hvad du mener med respektive værdier, men hvis du med disse mener strøm og spænding, så kan du ikke udregne noget brugbart.
Og hvis du vil mixe dine målinger med data som er oplyst på teknikken, så glem målingerne, og bare brug de oplyste data, det er lige så upræcist som at beregne noget udfra målinger og opgivet data.
Men jeg husker ikke min gamle lærdom så grundig så jeg vil hænges op på noget.
En ordentlig EL-måler må være den nemmeste løsning

- ravnox
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8381 Tilst
- Geografisk sted: 8381 Tilst DK
Hej Søren, en lille gammel "tommelfingerregel" er at gange dit totale wattforbrug med 0,43 for at kompensere for faseforskydningen.
Det vil sige dit wattforbrug på 900W er nede på ca. 390W hvilket nok er mere korrekt, 2*150W + lidt til spolen.
En af de bedre målere er jo nok at foretrække i længden.
Det vil sige dit wattforbrug på 900W er nede på ca. 390W hvilket nok er mere korrekt, 2*150W + lidt til spolen.
En af de bedre målere er jo nok at foretrække i længden.

--- Niels som ikke har en smart quote,
250L Akvastabil + 60 L sump DIY 6*39W T5D org. armatur - nu også med IKS
250L Akvastabil + 60 L sump DIY 6*39W T5D org. armatur - nu også med IKS