el-forbrug - HQI

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
soeren_damgaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
21
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Stoholm

el-forbrug - HQI

Indlæg af soeren_damgaard »

Hej, er der nogen der har styr på det med forbrug på HQI lamperne?

Jeg havde haft en mindre eíndkøring med deltec pumpe og skummer, og lagde på de 130 w. Så kobler jeg min AquaConnect 2x150w op, og pludselig ryger måleren på 900w. Hvad sker der ?? Skal jeg tage målingen for gode varer, eller...??

Mvh

Søren Damgaard
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Er det en "billig" elmåler?

For hvis det er så kan du ikke regne med det den måler dem til da det er en induktiv kilde.

F.eks har jeg målt min 150 hqi til 350 w på en sådan måler med kun til 177 w på eltavlen.

/martin
/martin
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Du skal nok regne med at den bruger omkring de 400 watt vil jeg skyde på og ja de billige elmålere er noget skrammel !

Jeg har haft en der talte Kwh selvom den var ubelastet !!! :D
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
soeren_damgaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
21

hehe, det gør min også ;) Men jeg troede nu den var en rimelig indikator..? Men 900 watt er jo helt vildt..?? Mon der er noget om snakken, hvis nu lampen er ældre, og spolerne brugte etc. etc... kan det være muligt at den sluger så meget ???

Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af martin »

Er ikke 100% sikker på at det er sådan med HQI'er, men det kunne sagtens tænkes.

/martin
/martin
Baumann
Reactions:

Indlæg af Baumann »

Hvis du har et multimeter kan du jo prøve at måle hvor mange Ampere dit system trækker og ud fra det kan du regne effekt forbruget ud.
soeren_damgaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
21

ok, det har jeg så ikke :(

Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af martin »

Nu må elektrikerne lige rette mig hvis jeg er på vej i den gale retning.

Men så vidt jeg ved så er hele tricket ved de induktive kilder at deres forbrug ligger således at det ikke foregår ved den fulde spænding men ved en lavere.
Så det kan ikke lade sig gøre at måle en sådan en med et amperemeter heller. (mener at det er sådan de billig effektmålere virker)

/martin
/martin
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
21
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

martin skrev:Nu må elektrikerne lige rette mig hvis jeg er på vej i den gale retning.

Men så vidt jeg ved så er hele tricket ved de induktive kilder at deres forbrug ligger således at det ikke foregår ved den fulde spænding men ved en lavere.
Så det kan ikke lade sig gøre at måle en sådan en med et amperemeter heller. (mener at det er sådan de billig effektmålere virker)

/martin
Du har helt ret, med induktive kilder er ampere og volt ikke i "Fase".
Som håndregel kan man sige at når Ampere er i max er volt på 50%.
Hvilket gør at hvis man bare måler ampere og volt, så vil man få sig
en gevaldig overaskelse, nemlig et forbrug på mere end det dobbelte at det Watt forbrug pæren er angivet til.
Baumann
Reactions:

Indlæg af Baumann »

Hvis man måler de respektive værdier og har sine data på tekniken, så skulle der ikke være grænser for hvad man kan regne sig frem til efter følgende.
Selvom strømmen har en fasevinkel der er forskudt i forhold til spændingen, så kan det stadig regnes. Men det kræver nok, at man har en større indsigt i den elektriske verden.
Men hvis man måler på det stik man sætter i stikkontakten, istedet for ude på selve komponenterne, ville jeg da mene at det var mere simpelt.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Og vil man være helt sikker fremover så bruger man 300 kroner på en enfaset måler, sætter en ledning ind og en ud med lidt stikpropper og så har man en Kwh tæller der måler nøjagtig det man skal betale for ;)

Billede

De fåes feks ved http://www.greenline.dk Varenr. 9502
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

ja den er en lægger lille ting at have :D
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
21
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

Baumann skrev:Hvis man måler de respektive værdier og har sine data på tekniken, så skulle der ikke være grænser for hvad man kan regne sig frem til efter følgende.
Nu ved jeg ikke hvad du mener med respektive værdier, men hvis du med disse mener strøm og spænding, så kan du ikke udregne noget brugbart.
Og hvis du vil mixe dine målinger med data som er oplyst på teknikken, så glem målingerne, og bare brug de oplyste data, det er lige så upræcist som at beregne noget udfra målinger og opgivet data.
Baumann
Reactions:

Indlæg af Baumann »

Henrik skrev: Nu ved jeg ikke hvad du mener med respektive værdier, men hvis du med disse mener strøm og spænding, så kan du ikke udregne noget brugbart.
Og hvis du vil mixe dine målinger med data som er oplyst på teknikken, så glem målingerne, og bare brug de oplyste data, det er lige så upræcist som at beregne noget udfra målinger og opgivet data.
Tænkte bare at i et system som både indeholder resistans, induktans og kapacitans, som muligvis var opgivet i nogle datablade, kunne man måske finde den samlede impedans og sine faseforskydningsvinkeller. Udfra dette kunne man så regne sin tilsyneladende effekt, reaktive effekt og virke effekt.

Men jeg husker ikke min gamle lærdom så grundig så jeg vil hænges op på noget.

En ordentlig EL-måler må være den nemmeste løsning :wink:
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 8381 Tilst
Geografisk sted: 8381 Tilst DK

Indlæg af ravnox »

Hej Søren, en lille gammel "tommelfingerregel" er at gange dit totale wattforbrug med 0,43 for at kompensere for faseforskydningen.
Det vil sige dit wattforbrug på 900W er nede på ca. 390W hvilket nok er mere korrekt, 2*150W + lidt til spolen.
En af de bedre målere er jo nok at foretrække i længden. :idea:
--- Niels som ikke har en smart quote,

250L Akvastabil + 60 L sump DIY 6*39W T5D org. armatur - nu også med IKS
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"