Så læste jeg, at filter vart nemt kunne blive til en nitrit bombe!!!!
Så nu ville jeg høre om det var en dum ide, det jeg havde gjort, med en filter mur.
For så vil jeg skynde mig at hive det blå filter op af min sump.

Det er jeg ikke ræd for. Vi bygger om i kælderen for tiden og det har betydet at akvariet flere gange har stået i flere timer uden strøm - uden nogle målbare problemer.Solow skrev:Magnus, så bare vent til den dag hvor du har strømafbrydelse i et par timer og så starter det op igen.. så bliver der sendt gift ud i baljen !!
Solow skrev:Okay.. har bare hørt om hvor giftigt Feks. filtervat bliver hvis det står stille lidt for længe.. Men der er jo teorier om alt og en masse delte meninger inden for det at holde saltvand
hmm, hvis det skulle holde stik, så får jeg negative værdier hvis jeg fjerner mine to svampeOlsen skrev:Har lige været på ferie og erhvervet mig en ny akvariebog. Der beskrives dette emne med filtersvamp/vand netop diskuteres. Der henviser man til undersøgelser om at nitratværdier i saltvandsakvarier er faldet efter at man har fjernet filtersvampe fra systemet. Det er især der hvor ilt kan komme i kontakt med filtersvampene at filtersvampene har tendens til at ophobe nitrat og fosfat og der anbefaler de at man fjerner alt hvad der hedder filtervat/filtersvampe fra sit system. Og så henviser de også til dengang hvor man fandt ud af levende stens positive effekt (en lidt anden snak).
Det tror jeg du kan have ret i. Altså at der er delte meningerBrian C skrev:hmm, hvis det skulle holde stik, så får jeg negative værdier hvis jeg fjerner mine to svampeOlsen skrev:Har lige været på ferie og erhvervet mig en ny akvariebog. Der beskrives dette emne med filtersvamp/vand netop diskuteres. Der henviser man til undersøgelser om at nitratværdier i saltvandsakvarier er faldet efter at man har fjernet filtersvampe fra systemet. Det er især der hvor ilt kan komme i kontakt med filtersvampene at filtersvampene har tendens til at ophobe nitrat og fosfat og der anbefaler de at man fjerner alt hvad der hedder filtervat/filtersvampe fra sit system. Og så henviser de også til dengang hvor man fandt ud af levende stens positive effekt (en lidt anden snak).![]()
jeg tror lige så meget det afhænger af hvordan de er monteret i forholdet til flovet igennem dem
mine svampe har ingen mulighed for hobe slam op, andet end den smule der sidder i selve svampen
men som med så mange andre ting i denne hobby, er der delte meninger, også litteraturen og forskerne imellem
jeg bruger som tidligere nævnt primært mine svampe til at undgå at få Caulerpa ind i tanken, de hjælper også til at begrænse at snegle, rejer og andre dyr ikke finder vej ind til returpumpenOlsen skrev:Det tror jeg du kan have ret i. Altså at der er delte meningerBrian C skrev:hmm, hvis det skulle holde stik, så får jeg negative værdier hvis jeg fjerner mine to svampeOlsen skrev:Har lige været på ferie og erhvervet mig en ny akvariebog. Der beskrives dette emne med filtersvamp/vand netop diskuteres. Der henviser man til undersøgelser om at nitratværdier i saltvandsakvarier er faldet efter at man har fjernet filtersvampe fra systemet. Det er især der hvor ilt kan komme i kontakt med filtersvampene at filtersvampene har tendens til at ophobe nitrat og fosfat og der anbefaler de at man fjerner alt hvad der hedder filtervat/filtersvampe fra sit system. Og så henviser de også til dengang hvor man fandt ud af levende stens positive effekt (en lidt anden snak).![]()
jeg tror lige så meget det afhænger af hvordan de er monteret i forholdet til flovet igennem dem
mine svampe har ingen mulighed for hobe slam op, andet end den smule der sidder i selve svampen
men som med så mange andre ting i denne hobby, er der delte meninger, også litteraturen og forskerne imellem
Hvad bruger du dine svampe til, hvis der ikke er mulighed for at hobe slam op? Hvordan er de sat fast?