Blå filter er det en Nitrit bombe

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
mvendel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Blå filter er det en Nitrit bombe

Indlæg af mvendel »

Hej jeg har sat en blå filter mur i min sump.

Så læste jeg, at filter vart nemt kunne blive til en nitrit bombe!!!!

Så nu ville jeg høre om det var en dum ide, det jeg havde gjort, med en filter mur.

For så vil jeg skynde mig at hive det blå filter op af min sump. :dizzy:
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Re: Blå filter er det en Nitrit bombe

Indlæg af thyme »

Det kan nærmere blive en nitrat bombe. Hvis du sørger for at skylle den ren med jævne mellemrum skulle det ikke være et problem
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Jeg har brugt et filter af samme type under min retur pumpe og et andet hvor vandet kommer ned i min sump i over 1 år nu uden at have haft problemer med nitrat...(og de er ikke blevet skyllet).

/Magnus
Brugeravatar
Solow
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
20
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Gladsaxe

Indlæg af Solow »

Magnus, så bare vent til den dag hvor du har strømafbrydelse i et par timer og så starter det op igen.. så bliver der sendt gift ud i baljen !!
Martin Sørensen - 2388 5956
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Solow skrev:Magnus, så bare vent til den dag hvor du har strømafbrydelse i et par timer og så starter det op igen.. så bliver der sendt gift ud i baljen !!
Det er jeg ikke ræd for. Vi bygger om i kælderen for tiden og det har betydet at akvariet flere gange har stået i flere timer uden strøm - uden nogle målbare problemer.

Det eneste var at min palet blev lidt stresset => lidt hvide pletter som forsvandt efter et par dage...

/Magnus
Brugeravatar
Solow
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
20

Indlæg af Solow »

Okay.. har bare hørt om hvor giftigt Feks. filtervat bliver hvis det står stille lidt for længe.. Men der er jo teorier om alt og en masse delte meninger inden for det at holde saltvand :wink:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Solow skrev:Okay.. har bare hørt om hvor giftigt Feks. filtervat bliver hvis det står stille lidt for længe.. Men der er jo teorier om alt og en masse delte meninger inden for det at holde saltvand :wink:

Der er forskel på om filtersvamp og filtervat er lukket inde i en beholder, eller om der kommer friskt vand til. Selvom der ikke er nogen cirkulation synlig sker der en svag bevægelse i vandet ,og det er nok.
Brugeravatar
Solow
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
20

Indlæg af Solow »

Jamen så blev jeg da klogere der..

husker bare sidst jeg havde en balje at jeg fik af vide at jeg ikke måtte have en svamp i min sump for når strømmen slukkes står vandet jo stille samt det at der ikke er vandstrømmen til at fastholde alt skidtet i svampen, og når du så tænder igen sendes skidtet lige ud i baljen..
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

jeg har ikke en filtersvamp siddende permanent.. I mit setup er der såmen ingen grund til at have en? Min skummer tager langt de fleste urenheder og hvis jeg endelig har lidt problemer sætter jeg noget filtervat i midlertidigt..

Så hvis der er en god grund til at have den er der vel ikke noget i vejen for det, når blot man er obs på at der samler sig skidt.. Og skidt skal jo nedbrydes - Helst uden det ender i akvariet som fosfat, Nitrit eller nitrat..

Hvorfor har du sat den i, hvis man må spørge?

/Henrik
mvendel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17

Indlæg af mvendel »

Jeg har sat den i fordi min skummer, laver en masse luft bobler der bliver pumpet tilbage i akvariet.
Og det ender med at vandet bliver gråligt, så meget luft kommer der i akvariet.
Så skummerens udgangsrør, sprøjter vandet ud på den anden side af det blå filter, end hvor retur pumpen er placeret.

Men hvis der er nogen der har en bedre løsning, så vil jeg meget gerne høre deres råd
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Jeg syntes bare du skal lade den sidde. Hvor hurtigt der samles debri i svampen er jo afhængig af hvor meget systemet er belastet. Hvis der er en masse skidt i den, så bare sørg for at skylle svampen.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Fick
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Geografisk sted: Dragør

Indlæg af Fick »

Jeg renser det blå filtervat(svamp) hver 14 dag. har samtidigt hvidt filtervat i(obenpå den blå svamp) som jeg skifter hver uge.
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: KBH V

Indlæg af kenneth olsen »

jeg har også en blå filter svamp i mit akvaiei sumpen.. har kört en år nu uden at tage den op eller rense den. Har heller ikke problemer med nitrit eller nitrat. Hvad med bio bolde.. er de ikke også nitrat bomber så?
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

naturligvis skal sådan et filter gøres rent!! At enkelte kan have heldet med sig til ikke at gøre det er så det,
men de flestes erfaring, inkl. min egen er naturligvis at gøre det rent!

Man behøver jo ikke sønderrengøre det og koge det og alt muligt, for der er jo også en bakterieflora deri,
som er OK at have i baljen. Men alt det løse skidt, få det skyllet af!
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 5220 Odense SØ

Indlæg af flzak »

Kører også med blå filtermåtte i min sump uden problemer!! Det bliver taget op og skyllet tillige med mit mdr vandskift. Skyller det dog i osmosevand!
Upcomming zeobalje
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

kører med en medium filtersvamp, to steder i min sump, da jeg har nogle temmeligt aggressivt voksende Caulerpaarter. dem ønsker jeg ikke ud i hovedtanken

men jeg har nu ikke renset mine svampe særlig ofte, højst en 2-3 gange om året, det giver ikke anledning nogen problemer, min nitrat ligger helt nede i bunden af skalaen, på trods af en rimelig stor fiskebestand, og svampene stopper heller ikke til.
det afhænger selvfølgelig af finheden, og derfor ville jeg heller ikke køre med finere svamp eller filtervat i længere perioder uden at rense/skifte
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Kører kun med vat hvis der er behov for det, ellers ikke..

Men når problemet primært ligger i bobler fra skummeren, så lad den sidde.. Bare rens den engang imellem som skrevet flere gange :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Struck »

Kan klart anbefale ATB eco skummer den laver massere af bobler men ingen slipper ud;-)
Akvarie nørd i 20 år.... og jeg elsker det stadig
carlo
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17
Geografisk sted: nordjylland

Indlæg af carlo »

Det er i et lukket iltfattigt system som en gulvpumpe det går galt ved strømafbrydelse
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Bruger selv samme princip, som nævnt i det indledende indlæg. Jeg har skåret min svamp 3 cm. lavere end "overløbet" til resten af sumpen, her har jeg en stribe vat, som jeg skifter 3 gange om ugen. Selve svampen bliver nok renset en gang om måneden.
Ingen tvivl om at der opbygges en bakteriekultur i svampen i løbet af den måned, men nedbrydningen fra ammonium, til nitrat sker jo overalt, hvor der er bakterier.
Efter min mening handler det om at der ikke opstår slamophobninger nogen steder. Heller ikke i en blå svamp, for den kan virkeligt rumme en masse slam.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

Har lige været på ferie og erhvervet mig en ny akvariebog. Der beskrives dette emne med filtersvamp/vand netop diskuteres. Der henviser man til undersøgelser om at nitratværdier i saltvandsakvarier er faldet efter at man har fjernet filtersvampe fra systemet. Det er især der hvor ilt kan komme i kontakt med filtersvampene at filtersvampene har tendens til at ophobe nitrat og fosfat og der anbefaler de at man fjerner alt hvad der hedder filtervat/filtersvampe fra sit system. Og så henviser de også til dengang hvor man fandt ud af levende stens positive effekt (en lidt anden snak).
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Olsen skrev:Har lige været på ferie og erhvervet mig en ny akvariebog. Der beskrives dette emne med filtersvamp/vand netop diskuteres. Der henviser man til undersøgelser om at nitratværdier i saltvandsakvarier er faldet efter at man har fjernet filtersvampe fra systemet. Det er især der hvor ilt kan komme i kontakt med filtersvampene at filtersvampene har tendens til at ophobe nitrat og fosfat og der anbefaler de at man fjerner alt hvad der hedder filtervat/filtersvampe fra sit system. Og så henviser de også til dengang hvor man fandt ud af levende stens positive effekt (en lidt anden snak).
hmm, hvis det skulle holde stik, så får jeg negative værdier hvis jeg fjerner mine to svampe :wink:
jeg tror lige så meget det afhænger af hvordan de er monteret i forholdet til flovet igennem dem
mine svampe har ingen mulighed for hobe slam op, andet end den smule der sidder i selve svampen
men som med så mange andre ting i denne hobby, er der delte meninger, også litteraturen og forskerne imellem
Mvh. Brian
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

Brian C skrev:
Olsen skrev:Har lige været på ferie og erhvervet mig en ny akvariebog. Der beskrives dette emne med filtersvamp/vand netop diskuteres. Der henviser man til undersøgelser om at nitratværdier i saltvandsakvarier er faldet efter at man har fjernet filtersvampe fra systemet. Det er især der hvor ilt kan komme i kontakt med filtersvampene at filtersvampene har tendens til at ophobe nitrat og fosfat og der anbefaler de at man fjerner alt hvad der hedder filtervat/filtersvampe fra sit system. Og så henviser de også til dengang hvor man fandt ud af levende stens positive effekt (en lidt anden snak).
hmm, hvis det skulle holde stik, så får jeg negative værdier hvis jeg fjerner mine to svampe :wink:
jeg tror lige så meget det afhænger af hvordan de er monteret i forholdet til flovet igennem dem
mine svampe har ingen mulighed for hobe slam op, andet end den smule der sidder i selve svampen
men som med så mange andre ting i denne hobby, er der delte meninger, også litteraturen og forskerne imellem
Det tror jeg du kan have ret i. Altså at der er delte meninger ;)
Hvad bruger du dine svampe til, hvis der ikke er mulighed for at hobe slam op? Hvordan er de sat fast?
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Olsen skrev:
Brian C skrev:
Det tror jeg du kan have ret i. Altså at der er delte meninger ;)
Hvad bruger du dine svampe til, hvis der ikke er mulighed for at hobe slam op? Hvordan er de sat fast?
jeg bruger som tidligere nævnt primært mine svampe til at undgå at få Caulerpa ind i tanken, de hjælper også til at begrænse at snegle, rejer og andre dyr ikke finder vej ind til returpumpen

de sidder monteret i mellem 2 stykker glas således at løber oppefra og ud nedenfor, de hænger et stykke over bunden, så der ikke er nogen "slamfælde" under dem
Mvh. Brian
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"