Sylvest's 54l nano

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009

Sylvest's 54l nano

Indlæg af Sylvest »

Hej alle sammen

54l nano? Hvorfor nu det?
Jeg havde en klar idé om at jeg skulle ud og have et 250-325l akvarie, men jeg må erkende at ideen har svær at sælge til min kone. Hun var lidt nervøs for hvor mange penge jeg kunne finde på at smide efter det. Det skal lige siges at vi er igang med at få facaderenoveret hele huset, og at vi samtidig skifter omkring halvdelen af alle møbler i stuen, så det er ikke helt uden grund. :wink:

Så var det også et problem med at finde det rette sted at stille det. Vores stue er vestvendt, så hele stuen bliver oplyst af solen fra sen eftermiddag til den går ned bag genboens hus. Det perfekte akvarie, i forhold til solen, var faktisk et hjørneakvarie, men det ville blive indeklemt af en sofa og TV-bordet, og det ville gøre det meget besværligt at skifte vand.

Så...pengene var et problem og vi kunne ikke finde det optimale sted...nå ja og så det faktum at akvarier rager min kone en papand :biggrin: Men, jeg gav ikke op.

En del af den udskiftning af møbler i stuen gjorde faktisk at vi flyttede vores massive skænk ud i køkkenet. Jeg fik en idé om at få et akvarie der passede til 150x45 i grundplan. Det ville passe perfekt til skænken, og der er jo plads nok til udstyret inden i den. Men..igen blev det jo nok stadig lige i overkanten af tilladelig monetær ødselhed, plus at det ikke er sådan lige at fjerne indmaden fra et masivt møbel med skuffer i hele midtersektionen.

Så et 54l nano, blev lige pludselig en rigtig god idé. Det er billigt at sætte op, hurtigt og ukompliceret og så kan jeg få det inden for kort tid, altsammen med min kones velsignelse. :GO

Det skal også lige siges at jeg har meldt mig til Michael Arvedlunds kursus til oktober, så jeg vil jo gerne have et akvarie kørende snart, så jeg når at få lidt erfaring med koraler helst inden kurset afslutter til januar :pray:

Nå men for at vende tilbage til det, det hele drejer sig om så får I her et et billede af skænken.
Her skal mit 54l nano stå!
Her skal mit 54l nano stå!
De sidste par dage har jeg kompileret en indkøbsliste over alle de ting jeg mener jeg skal bruge til akvariet, og i dag fik jeg så bestilt det hele (Bortset fra LS). Så nu venter jeg bare....

Det bliver et 60x30x30 med hængefilter og LED lamper. Jeg har tænkt mig at det primært skulle være med SPS og lidt blød koraller og måske 2-3 små fisk.

Lige nu glæder jeg mig bare til at sidde og stirre på det, mens jeg indkører de levende sten...jeg kan næsten ikke vente :biggrin: :biggrin:

Så...stay tuned! :beer:
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Sylvest's 54l nano

Indlæg af Musiker »

En nano kræver at man er noget mere over den og parametrene vil svinge mere og hurtigere end i et større akvarie. SPS koraller vil jeg nok ikke hælde i og tro på at de vil overleve. Men jeg startede også med en nano hvor jeg havde lidt LPS og blødkoraller

/Henrik
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Sylvest »

Musiker skrev:En nano kræver at man er noget mere over den og parametrene vil svinge mere og hurtigere end i et større akvarie. SPS koraller vil jeg nok ikke hælde i og tro på at de vil overleve. Men jeg startede også med en nano hvor jeg havde lidt LPS og blødkoraller
Jeg er ikke uenig :wink:

Men....for mig at se handler det at holde akvarie om viden, erfaring, fremgangsmåde og pasning. Med fremgangsmåde mener jeg hvordan man når fra et tomt akvarie til et 'fyldt' akvarie, og jeg går bestemt ind for at tilføje 1 dyr ad gangen i akvariet, og så holde godt øje med om det trives. Derfor forventer jeg også at det første jeg kommer i akvariet bliver en SPS, netop fordi de er svære at tilpasse. Hvis SPS'en er det eneste dyr i akvariet, må det alt andet lige være lettere at udpege eventuelle syndere, hvis den mistrives. Lys, vandkvalitet, cikulation og næringsstoffer er alt sammen noget som påvirker deres trivsel, men hvis man kun læser om det får man jo ingen erfaring. Derfor har jeg ikke tænkt mig at stoppe fordi det er svært :biggrin:

Det jeg tilgengæld vil gøre, er at sikre ordenlige lysforhold, sikre at der er nok cirkulation, checke vandværdier ofte, skifte vand ofte og tilføje lidt sporestoffer hvis nødvendigt. Jeg er ikke færdig med at studere de forskellige kemiske elementer i saltvand, ej heller koraller og deres behov. Men jeg har jo et par måneder fra jeg starter akvariet til jeg tilføjer den første koral (muligvis længere, alt efter min fornemmelse for vandkvaliteten), så jeg mener jeg har den nødvendige tid til at tilegne mig en masse viden. Om det er nok må tiden vise, men hvis jeg gør hvad jeg kan mht. at tilegne mig viden, have en forsigtig fremgangsmåde, samt en omsorgsfuld pasning, så mangler der kun erfaringen.

Tilgengæld, hvis det viser sig at den første SPS ikke trives, og at jeg føler at jeg ikke vil være i stand til at passe SPS'er i mit nano, så hælder jeg naturligvis ikke flere i, men laver et nyt mål og en ny fremgangsmåde.

Dog er jeg ikke så skræmt at jeg vil undlade SPS'er og undgå erfaring med dem. :wink:

/Sylvest
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Indlæg af mcnats »

Sylvest skrev:
Så var det også et problem med at finde det rette sted at stille det. Vores stue er vestvendt, så hele stuen bliver oplyst af solen fra sen eftermiddag til den går ned bag genboens hus. :
Supplement af sollys er vel bare en fordel. Det er gratis, og skulle efter sigende være utroligt flot.

Held og lykke med projektet
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

@Sylvest - Jep jeg er ikke i tvivl om at du nok skal gøre det rigtige. Men desværre er det jo ikke altid at alle lige kan læse det mellem linjerne.. Og for lige at afrunde min mening omkring SPS i en nano. Så ville jeg bare pointere at det hurtigt kan blive dyrt i koraller at eksperimentere med SPS. Du skal da helt klart prøve og jeg levere da gerne et par fragmenter, men gå ud og give 300-600,- for en koral og vide at risikoen for den dør er stor, ville jeg ikke anbefale nogen. Mener også at vi akvarister har et ansvar for kun at købe de dyr vi rent faktisk er ret sikre på at kunne få til og overleve.
Så min opfordring gik mere på at være klar over risikoen for de dør er stor (forvent ikke at de overlever) og derfor ikke gå ud i en butik og købe importede SPS-koraller, som er fløjet halvvejs rundt om jorden.. Specielt fordi man nemt kan få et par sps fragmenter fra andre. Det er der bedre CO2 balance i, hehe!

Hvis du vil eksperimentere med SPS vil jeg anbefale at du fra start af får automatisk vandpåfyldining enten med osmosevand eller med et silikatfilter på inden vandet ledes ud i akvariet (Hougaard har vist kørt sådan et på hans nano)
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Sylvest »

Musiker skrev:Hvis du vil eksperimentere med SPS vil jeg anbefale at du fra start af får automatisk vandpåfyldining enten med osmosevand eller med et silikatfilter på inden vandet ledes ud i akvariet (Hougaard har vist kørt sådan et på hans nano)
Jeg har købt RO med silikat filter, men en osmolator lyder også som en god idé. Det vil jeg kraftigt overveje..tak :biggrin:

/Sylvest
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Sylvest »

Musiker skrev:Du skal da helt klart prøve og jeg levere da gerne et par fragmenter, men gå ud og give 300-600,- for en koral og vide at risikoen for den dør er stor, ville jeg ikke anbefale nogen. Mener også at vi akvarister har et ansvar for kun at købe de dyr vi rent faktisk er ret sikre på at kunne få til og overleve.
Så min opfordring gik mere på at være klar over risikoen for de dør er stor (forvent ikke at de overlever) og derfor ikke gå ud i en butik og købe importede SPS-koraller, som er fløjet halvvejs rundt om jorden.. Specielt fordi man nemt kan få et par sps fragmenter fra andre. Det er der bedre CO2 balance i, hehe!
Jeg er helt enig, og det var faktisk også i mine tanker at jeg ville udnytte det store netværk herinde til at få nogen gode kontakter mht. koral fragmenter :GO

/Sylvest
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Sylvest »

Så er indkøringsperioden for alvor gået i gang. :K

For nøjagtig en uge siden, lagde jeg de levende sten i baljen. Sikke et puslespil... :y
Jeg havde købt 10 kg virkelig flotte og rigtig porøse sten, men det blev kompromis mellem æstetik og at få dem til at blive under vandoverfladen. Jeg havde luret lidt på Dan-P's stenopsætning, og ville prøve at lave noget hen af det samme. Så resultatet blev som følger :
DSC00440 (Large).JPG
Efter 30 minutter var jeg ikke helt tilfreds, og allerede dagen efter blev jeg enig med mig selv om at det ikke var godt nok...så på den igen :biggrin:

Jeg syntes selv det er blevet rigtig flot, men døm selv :
DSC00449 (Large).JPG
Min Tunze 6025 som I kan se på første billede, er blevet forvist til saltblandingsbaljen i kælderen, den gav så meget resonans at det var ulideligt at høre på. :BA
Istedet har jeg købt Hydor Koralia 1 + 2 og Pico Evolution. Et flow på sammenlagt 5000 l/t. :W

Lampen blev ikke LED som først planlagt. Jeg fik (syntes jeg selv) et godt tilbud på en brugt 150w HQI med 14k fishstreet brænder samt månelys. Super fedt lys! :biggrin:

Liv er der masser af, skiveanemoner, styrhjelmssnegle, slangesøstjerner, børsteorm, rørorme, og flere søstjerner end jeg kan tælle, jo der er liv og glade dage. :beer:

Det er bare så fedt endelig at have fået det startet op, jeg bruger lang tid på bare at sidde og kigge på stenene, og får hele tiden øje på nyt liv. :K
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Det er blevet rigtig flot og kan også godt lide din nye stensætning :y
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Viggo
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17
Postnummer: 2750 Ballerup

Indlæg af Viggo »

Det er en rigtig flot stenopsætning.

Men bliver vandet ikke for varmt med 150 watt over, eller sidder den meget højt oppe?
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Sylvest »

Viggo skrev:Det er en rigtig flot stenopsætning.

Men bliver vandet ikke for varmt med 150 watt over, eller sidder den meget højt oppe?

Tak :biggrin:

Lampen sidder ca. 35-40 cm over kanten på baljen.
Uden varmelegme og uden tændt lampe, holder baljen en temperatur på ca. 24. Når jeg tænder lampen stiger temperaturen til ca. 27 over en 3-4 timer, og holder sig derefter konstant de resterende 4 timer indtil jeg slukker for den igen.
Jeg er selv lidt overrasket over det, da jeg både havde hørt at vandet kunne blive rigtig varmt med 150w.
Men det var en positiv overraskelse :GO
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Sylvest »

En lille update... :wink:

Stensætningen er ændret lidt igen. Jeg må erkende at ideen med at gemme pumperne bag de levende sten, var en dårlig idé. Ikke fordi jeg har haft problemer med dem, men fordi jeg ikke kunne komme ordenlig til dem.
Derudover havde jeg 100x flow via de 3 pumper, hvilket jeg syntes var i overkanten, og sidst men ikke mindst, størrelsen på en Koralia 2 i forhold til min lille balje...

Så planen var at få flyttet pumperne væk fra stenene og få fjernet Koralia 2 pumpen.
Resultatet blev som følger :
DSC00474 (Large).JPG
De 2 pumper sidder nu helt oppe og pumper i hver sin retning, hvilket giver en rigtig god shimmer effekt, og samtidig er der bevægelse overalt i baljen.
Der er blevet mere plads på sandbunden, og lidt mere plads til at rense ruderne på alle 4 sider. Meeen, det er nok ikke sidste gang jeg ændre lidt på opsætningen. :W

Næringsstofferne gik i 0 i løbet af sidste uge, og i de 3 uger jeg har haft det kørende har der kun været en smule brun- og grønalger. I mit verdensbillede betød det at baljen faktisk var klar til indhold, men ikke alle mine vandværdier bakkede op om det.
Jeg havde noteret mig at jeg havde svært ved at holde min PH værdi oppe. Den lå og svævede omkring 7.7-7.8. Vandskift kunne øge den (Mit skiftevand har ca. 8.1), men den faldt altid igen til nogenlunde samme niveau.
Hvad kunne være skyld i det?
Jeg tænkte rigtig meget over det, ud over pumperne er der jo ingen teknik i baljen, så det måtte enten være baljen selv, eller omgivelserne. Vi har altid været ret dårlige til at lufte ud i huset, og derfor tænkte jeg at det måtte være C02 niveauet i luften der var den skyldige.
Jeg udnyttede dagen i dag til at teste PH'en løbende hele dagen, mens jeg havde vinduet helt åbent ved siden af baljen i ca. 4 timer. Jeg må desværre sige at jeg ikke længere er overbevist om at Co2'en i luften er synderen. Den er måske medskyldig, men ikke den hovedansvarlige.
Så eneste faktor tilbage er faktisk mine levende sten. Jeg har tænkt meget ovet det, og er selv kommet til den konklusion at stenene ikke er færdige med at blive indkørt, og derfor selv danner en masse C02 eller andre sure molekyler, på trods at der er ingen målbare næringstoffer.
Derfor er mine planer for at få mere levende indhold skubbet, indtil jeg føler jeg har fået styr over baljen igen.

Ventetiden kan så heldigvis bruges til at få gjort HerrO's gamle og møgbeskidte RSM 130 køreklart...så der kommer der jo nok også en tråd om senere :biggrin:
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Indlæg af mcnats »

Angående pH så kan jeg se at i hvert fald Red Seas testsæt som jeg bruger er meget upræcis. Jeg målte også værdier tilsvarende dem du målte, men en måling med meget præcist pH meter viste værdierne faktisk lå 0,2-0,3 højere.
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Sylvest »

mcnats skrev:Angående pH så kan jeg se at i hvert fald Red Seas testsæt som jeg bruger er meget upræcis. Jeg målte også værdier tilsvarende dem du målte, men en måling med meget præcist pH meter viste værdierne faktisk lå 0,2-0,3 højere.
Ja, det ville ikke undre mig hvis der var en unøjagtighed i min PH måling. Jeg tror heller ikke det varer længe før jeg investerer i et andet mærke og ser hvad jeg kan få ud af det. :wink:

Det vigtigste for mig lige nu er faktisk at holde alle mine værdier konstante...og det ser faktisk ud til at lykkedes. :W
Brugeravatar
Stine
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Bagsværd

Indlæg af Stine »

Hej
Så fandt jeg dit nano - det ser rigtigt godt ud :K

Spændt på om der kommer nye billeder over weekenden :y
Startede med RSM 130 i sep08, er primo 2010 erstattet med 720 liter

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Sylvest »

Stine skrev:Hej
Så fandt jeg dit nano - det ser rigtigt godt ud :K
http://www.saltvandsforum.dk/posting.ph ... 1&p=303644#
Spændt på om der kommer nye billeder over weekenden :y
Hej Stine

Ja, jeg kan jo godt mærke presset...så det må jeg nok hellere :wink:

Har desværre fået halsbetændelse, så jeg ligger i sengen. Så ingen besøg hverken til Decocean eller Klovnfisken i dag. Øv! :G
Brugeravatar
Stine
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Bagsværd

Indlæg af Stine »

Hejsa
God bedring :wink:
Jeg har to ud af tre børn i sengen med influenza og over 39 i feber - det er skønt at have weekend !
Vi ses forhåbenligt på torsdag :y
Startede med RSM 130 i sep08, er primo 2010 erstattet med 720 liter

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild