månelys

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
skjoldan
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 4400 Kalundborg

Re: månelys

Indlæg af skjoldan »

LHI det var sku godt svaret :K :K
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vest-sj

Indlæg af martinl »

er månen ikke osse hvid og ikke blå nu når i godt igang :T
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

nasoen.dk skrev:er månen ikke osse hvid og ikke blå nu når i godt igang :T
én ting er hvad farve lyset har over vandet, noget andet under vandet
jeg kører med fast Månelys over min tank, dog med månefaser, og jeg må sige at mine koraller ser ud til at nyde rigtig godt af det, de strutter mere end de nogensinde har gjort før
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af martinl »

jeg dykker nogen gange her hjemme med harpun om natten og vandet er ikke blåt under heller vil mere sige det bliver gråt vis man kommer dybt ned. og må være det samme syd på vil jeg mene :wink:
men man skal vel osse bare gøre hvad men systes er best eller hvad man selv kan lige.
køre selv med matt hvid pære og månecyklus det systes jeg virker mest naturtro.
man sku kunne spør fiskne hvad de best kan lig :beer:
zas20
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15

Indlæg af zas20 »

Jeg skal også snart have monteret mit "månelys" skal lige sige at dette også er fra Lars sten og det virker utrolig godt .....Brian hvad mener du med månefaser ?? vil jo lige snuppe et par ideer inden jeg helt for sat det igang så det køre godt for min koraller
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af martinl »

han mener nok osse månecyklus. så det køre så tæt på som i naturen
jk_reef-keeping
Copepod
Copepod
Reactions:
15
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af jk_reef-keeping »

Ja må indrømme at jeg havde en dårlig dag og når jeg går igang med at skrive så tager det ene det andet og inden jeg får set mig om så har jeg fået skrevet en hel roman.

At en forhandler siger ord ret : Det hedder månelys fordi at et eller andet skal det jo hedde. Ved godt at det ikke er en fusker fra operation X der er igang med at tage røven på nogen og derfor bilder dem noget ind for at sælge sine varer. Men det læner sig sgu lidt op ad det. Så skulle han istedet ha svaret : jeg ved ik så meget om det så du må spørge en anden, men jeg syntes personligt det er fedt at se på. Og det pisser mig af at en forhandler opfører sig sådan. Og igen jeg ved godt det ikke er verdens undergang men et "uskyldigt" blåt lys til et akvarie og at jeg måske virkede totalt overdrevet negativ i mit indlæg.
Men du skal ik komme og fortælle mig at man sætter 25 dioder i en lysbar fordi at den ik skal lyse op!!! Og jeg beklager hvis jeg har påstået at alle 25 dioder lyser på fuld kraft hvis de ikke gør det. Men det ville ligesom være det mest logiske at man får fuld valuta for pengene dvs ( jo flere dioder jo mere lys ). Det giver jo ligesom sig selv. Hvis du køber T5 lys så er det også en selvfølge at jo længere rør jo mere lys i baljen.

Men tag indlægget som du/i vil. Og jeg gentager det var IKKE for at ødelægge en forretning jeg skrev. Men for at hjælpe evt uvidende forum medlemmer og oplyse om hvordan tingene hænger sammen og hva et månelys skal gøre. Det er jo ligesom derfor vi har et forum så man ik står med en masse ubesvarede spørgsmål og i værste fald ender med at spænde ben for sig selv og sit akvarie. Jeg har selv brændt røven for år tilbage da jeg startede op, jeg fik "gode" råd af Thomas fra klovnfisken som så viste sig at det var nogle råd som KUN kom Thomas´s forretning til gode og ikke mit akvarie. Så beklager da meget hvis det ik kan bruges her på forummet at jeg prøver og hjælpe med at få forklaret månelys konceptet.
Men hvis man ik kan bruge et forum til at få/give viden og erfaring hvor skal man så gå hen???
Og hvis folk vil lyse baljen op 24/7 selvom det ikke gavner ens lille økosystem men bare ser smart ud så er det da det folk gør.
Men jeg står fast på at månelys er til for økosystemet/akvariets beboere og ikke for os.

Nå men jeg må hellere stoppe nu selv om jeg ku skrive herfra og til jul.

Jeg er ikke negativ. Men jeg er en dårlig taber.

Og Lars tak for din velkomst hilsen. Men jeg har været på forummet i nogen år nu. Men har lige startet jk_reef-keeping profilen da mig og en kammerat er igang med at starte en lille garrage butik op hvor der bliver MANGE penge at spare på fisk/koraller. ;-)
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af pedersen »

Jeg synes vi skal rette fokus på de manglende leveringer fremfor kvalitet af månelys mv. - den kan I tage i en anden tråd. Vi er mange der vil være lykkelige for blot at få hvad vi har betalt for.....
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

pedersen skrev:Jeg synes vi skal rette fokus på de manglende leveringer fremfor kvalitet af månelys mv. - den kan I tage i en anden tråd. Vi er mange der vil være lykkelige for blot at få hvad vi har betalt for.....
jamen fokus ligger skam på det som tråden startede med nemlig månelys, og forskellige udgaver :wink:
ikke manglende levering og lign.

iøvrigt har Larssteen flere gange skrevet på her forum at han lå på sygehuset, så det har været en offentlig kendt ikke særlig hemmelig hemmelighed

det er selvfølgelig træls at skulle vente på noget man har betalt for, men prøv at sende ham en Pb det har jeg gjort og han har normalt svaret mig så det kan kun anbefales inden man farer i flint

sidst jeg skrev med ham for ikke så lang tid siden, der fortalte han at han regnede med snart at være hjemme, men han kunne ikke sige noget med sikkerhed, og det kan jeg godt forstå, eftersom han fortalte mig hvad der er gjort ved ham, men det må han selv komme frem med hvis han synes det kommer andre ved, men ingen tvivl om at det har været en meget barsk omgang
Mvh. Brian
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19

Indlæg af pedersen »

jeg HAR skrevet PB (som han har bedt om), men ikke fået svar
zas20
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15

Indlæg af zas20 »

Jeg tror desværre man skal væbne sig med tålmodighed og bare rolig han snyder dig ikke det er med sikkerhed men ellers prøv at skrive til begge hans profiler hvis ikke allerede prøvet han havde jo oprettet en midlertidig ......men hvis han har været en barsk omgang igennem som brian skriver er det første man tænker på ikke lige at komme på saltvandsforum men nok at komme igennem ens sydomsforløb det er jo ikke for sjov man ligger på sygehuset og slet ikke så længe ...Jeg synes egentlig det er ærgeligt at man skriver så meget dårligt om ham selvom man ved at han er indlagt og ja det er da lidt træls når man venter på sin vare men kan kan jo vitterlig ikke gøre for det og de småpenge som den koster vælter vel ikke hele budgetet ellers må du sgu få min som jeg har liggende som også er fra Lars sten ....
Brugeravatar
LHI
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af LHI »

jk_reef-keeping skrev: Ved godt at det ikke er en fusker fra operation X der er igang med at tage røven på nogen og derfor bilder dem noget ind for at sælge sine varer. Men det læner sig sgu lidt op ad det.
Jeg er ret sikker på at du er den eneste på hele forum, der kan se at det læner sig op af en operation X fusker afsløring, at en person siger at månelys hedder det, fordi et eller andet skulle det hedde.
Det er så langt fra det kan være, du kan måske kalde det uvidende, eller at personen ikke havde lyst til at komme med en længere forklaring, på et fuldstændigt uvigtigt spørgsmål.
jk_reef-keeping skrev: Men du skal ik komme og fortælle mig at man sætter 25 dioder i en lysbar fordi at den ik skal lyse op!!! Og jeg beklager hvis jeg har påstået at alle 25 dioder lyser på fuld kraft hvis de ikke gør det. Men det ville ligesom være det mest logiske at man får fuld valuta for pengene dvs ( jo flere dioder jo mere lys ).
Jamen de lyser skam af fuld kraft, og jo man får en masse lys for pengene, det ser godt ud, og er ganske hyggeligt :)
Men jeg tror ikke at du er klar over hvor lidt en alm. lysdiode levere af lys, her er jo ikke tale om de store kraftige LED som bruges i akvarie lamper, men mere almindelige dioder med en linse på, 1,5 watt ialt, det svarer ikke engang til 1 power diode som der jo sidder mange af i en akvarielampe, den smider blåt lys i akvariet, det ser godt ud, og jeg er sikker på at alle der har prøvet dem, bliver rigtigt glade for dem.
jk_reef-keeping skrev: Men tag indlægget som du/i vil. Og jeg gentager det var IKKE for at ødelægge en forretning jeg skrev.
Du kan skam heller ikke ødelægge nogen forretning pga en bagatal om baggrunden for at kalde det månelys.
jk_reef-keeping skrev: Men for at hjælpe evt uvidende forum medlemmer og oplyse om hvordan tingene hænger sammen og hva et månelys skal gøre. Det er jo ligesom derfor vi har et forum så man ik står med en masse ubesvarede spørgsmål og i værste fald ender med at spænde ben for sig selv og sit akvarie.
Nok næppe det store spænden ben, pga en bagatal om baggrunden for at kalde det månelys (copy/paste) :)
jk_reef-keeping skrev: Jeg har selv brændt røven for år tilbage da jeg startede op, jeg fik "gode" råd af Thomas fra klovnfisken som så viste sig at det var nogle råd som KUN kom Thomas´s forretning til gode og ikke mit akvarie.
Så var der lige en forhandler mere der fik tur :)
jk_reef-keeping skrev: Så beklager da meget hvis det ik kan bruges her på forummet at jeg prøver og hjælpe med at få forklaret månelys konceptet.
Men hvis man ik kan bruge et forum til at få/give viden og erfaring hvor skal man så gå hen???
Nej bestemt, det er lækkert med gode råd og vejledning, du kunne jo have skrevet: ja haha den er god med Lars S, meeeen det hedder selvfølgelig månelys fordi det skal simulere det lys månen giver, og det kan gavne visse korallers cyklus
jk_reef-keeping skrev: Og hvis folk vil lyse baljen op 24/7 selvom det ikke gavner ens lille økosystem men bare ser smart ud så er det da det folk gør.
Men jeg står fast på at månelys er til for økosystemet/akvariets beboere og ikke for os.
Det må du også godt stå fast på, der er jo heller ikke nogen der siger at du ikke har ret i at det kan gavne visse koraller/dyr, men de fleste holder jo af at kigge i sit akvarie, og f.eks. er det sjælent at purple/blå rør er direkte nødvendige for korallerne, men det kan gøre akvariet noget flottere at kigge på, så folk har mere glæde af det.
jk_reef-keeping skrev: Og Lars tak for din velkomst hilsen. Men jeg har været på forummet i nogen år nu. Men har lige startet jk_reef-keeping profilen da mig og en kammerat er igang med at starte en lille garrage butik op hvor der bliver MANGE penge at spare på fisk/koraller. ;-)
Jo selvtak da, det er da super med en ny butik, men måske ikke den bedste start på en butik, at nedgøre 2 andre, men det er nok bare mig :)
Lars
260L saltbalje opstartet i maj 2009
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... 43&start=0
Sidst opdateret den: 25 August 2009 - 7 nye billeder :)
Brugeravatar
LHI
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af LHI »

Glemte lige at skrive, at forhandlere som står og udtaler sig om ting, de måske ikke ved nok om, er et stort problem visse steder (har jeg ladet mig fortælle) Men mener man skal skældne mellem bagatel oplysninger, og vigtige ting.

OG til dem som ikke har fået deres ting/penge, så skal de ikke på nogen måde være nervøse, der skal nok komme en løsning, Lars S er bund reel, så bare hav lidt tålmodighed :)
Lars
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19

Indlæg af pedersen »

Jeg har nu hørt fra Lars - det var rart.

Jeg er nu betrygget i, at Lars nok skal leve op til sine forpligtigelser, hvorfor min andel i denne tråd er lukket.

God bedring til Lars
Brugeravatar
skjoldan
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af skjoldan »

jeg har også fået svar fra lars i en pb :GO
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af kanstrup »

Dvs. At det er op til den enkelte forhandler at afgøre om det er månelys eller styling/party lys man køber???

Har et link her til et firma der også sælger månelys. Men de ved det åbenbart ikke selv for de vælger at kalde det BLÅ LED RØR selv om det i virkeligheden er månelys! :K
Brugeravatar
skjoldan
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af skjoldan »

begynder godt nok at blive træt nu fik svar fra lars sidste uge at det ville komme i denne uge :y og fik også en mail om nu blev ordren behandlet :y men har stadig ikke modtaget min vare :BA kan da godt forstå det ik er ligetil når man ligger på sygehus men når man så lover en det kommer og der ik sker en skid så bliver jeg sku snart sur har ellers kun haft ros men begynder snart at blive til ris :BA
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

Der er jo flere dage i ugen!
Ellers kan man jo altid annulere ordren.
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19

Indlæg af pedersen »

Nu er problemet så blot, at Lars' web-shop ikke accepterer Dan-kort. Alle købere har derfor overført penge til hans konto. Dem kan man så bede om at få retur, men kan han ikke overkomme at honorere ordren kan man vel næppe forvente, at han vil kunne overkomme at returnere pengene. Hvem sagde "farce" ??
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Indlæg af MiksBiks »

Jeg mener også at månelys bør være i den hvide ende, blåt månelys er nok svær at finde i havet. :wink: :wink:

Jeg købte i GHL's månelys i håb om at det ikke var blåt, og det levede helt op til mine forventninger, men dioderne er også skiftevis hvide og blå.
Det giver et svagt hvidt lys som man kan forvente på en sky fri nat :beer:
Her er et billed af lyset, mit kamera kan desværre ikke rigtig tage et ordenligt billed af belysningen om natten.
051120092512.jpg
pedersen skrev:Nu er problemet så blot, at Lars' web-shop ikke accepterer Dan-kort. Alle købere har derfor overført penge til hans konto. Dem kan man så bede om at få retur, men kan han ikke overkomme at honorere ordren kan man vel næppe forvente, at han vil kunne overkomme at returnere pengene. Hvem sagde "farce" ??
Men det er sku heller ikke nemt at ordne tingene fra en hospitals seng, gi da manden en chance i stedet for at fare op på den måde :dizzy:
Mvh Michael
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19

Indlæg af pedersen »

OK - giv mig venligst et bud på hvor mange chancer du mener vi skal give ham ?
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

efter som de andre har fået svar så mon ikke du også gør.
Mvh Michael
Brugeravatar
LHI
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af LHI »

Det med chancerne skal være op til jer selv, hvis i gerne vil kunne købe et andet sted, så annulere jeres ordre, så får i selvfølgelig pengene igen, ellers vent, og Lars skal nok gøre det så hurtigt som muligt.
I skal bare ikke tro at i bliver snydt, fordi det er jeg ihvertfald 100% sikker på ikke sker :)
Lars
Brugeravatar
skjoldan
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af skjoldan »

kan da godt se han ik kan klare det fra hospitalet men når han skriver dette til mig :angry:

Re: måne lys
Sendt: tors 29. okt 2009 17:40
Fra: LarsSteen
Til: skjoldan

nej desværre ikke er blevet opereret 2 gabde i debbe uge men min mor sender det senest midt i næste uge.

jeg beklager vildt meget.
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

Kunne vi ikke godt få lukket den her tråd - for det er da ikke andet end mundkløveri,
som nu fylder 4 sider!!!
Hvad hjælper det at skrive herinde og brokker jer!!???
I tror vel ikke det er herinde han FØRST læser når han bliver frisk!!!????
Mon ikke han har noget arbejdet (JERES) at indhente!!!
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

Har forsøgt at tage nogle billeder af lyset om morgenen, håber i får noget ud af det :wink: :wink:
Håber i får lidt ud af denne knab så gode kvali. Men det er sådan det ser ud hjemme i min tank :beer: :beer: :beer:
061120092514.jpg
061120092515.jpg
061120092516.jpg

Kan dem der har noget imod lars ikke lave en anden tråd?? Denne tråd var startet som "månelys"
Yes jeg har selv kommenteret det og "shame on me" :naughty: :naughty: :naughty: :naughty: men lad os komme tilbage til trådens udgangspunkt :Peace: :Peace:
Mvh Michael
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Ja back to topic :y

hvad jeg ikke forstår er den aversion mod blåt månelys, for når jeg læser i diverse bøger, så bliver der ofte skrevet at ved ca 16 meter der er det kun de blå og violette farver der trænger ned, og alt ser derfor blåt ud, nu er det ikke alle der har et shallow reef :wink:

det undrer mig også lidt når man hører folk fortælle at deres akvariebelysning i dagtimerne næsten ikke kan blive blåt nok, mens solen i den hvirkelige verden nærmest hamrer ned med 5500-6500K
men til gengæld så er månelyset hvidt under vand, eller?? :wink:

jeg mangler at se nogle gode natbilleder fra tropiske rev i forskellige dybder :wink:
Mvh. Brian
Brugeravatar
skjoldan
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af skjoldan »

fik det så ik som lovet i sidste uge men fik en mail om at varen var leveret og 10 min efter fik jeg en mail om at ordren blev behandlet men varen har jeg ikke set noget til :BA det er nu 11 dage siden jeg fik den mail
Brugeravatar
skjoldan
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af skjoldan »

nok kan man være syg men har stadig ik fået mit lys her 2 måneder efter og det selvom lars lovede det ville komme i starten af november
benne
Copepod
Copepod
Reactions:
16
Postnummer: 9850 Hirtshals

Indlæg af benne »

skjoldan skrev:fjernet igen da lars er syg og ikke levere for tiden åbenbart :(
det ville da være skøn hvis han returner de penge de er indbetalt til ham
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"