jk_reef-keeping skrev:
Ved godt at det ikke er en fusker fra operation X der er igang med at tage røven på nogen og derfor bilder dem noget ind for at sælge sine varer. Men det læner sig sgu lidt op ad det.
Jeg er ret sikker på at du er den eneste på hele forum, der kan se at det læner sig op af en operation X fusker afsløring, at en person siger at månelys hedder det, fordi et eller andet skulle det hedde.
Det er så langt fra det kan være, du kan måske kalde det uvidende, eller at personen ikke havde lyst til at komme med en længere forklaring, på et fuldstændigt uvigtigt spørgsmål.
jk_reef-keeping skrev:
Men du skal ik komme og fortælle mig at man sætter 25 dioder i en lysbar fordi at den ik skal lyse op!!! Og jeg beklager hvis jeg har påstået at alle 25 dioder lyser på fuld kraft hvis de ikke gør det. Men det ville ligesom være det mest logiske at man får fuld valuta for pengene dvs ( jo flere dioder jo mere lys ).
Jamen de lyser skam af fuld kraft, og jo man får en masse lys for pengene, det ser godt ud, og er ganske hyggeligt

Men jeg tror ikke at du er klar over hvor lidt en alm. lysdiode levere af lys, her er jo ikke tale om de store kraftige LED som bruges i akvarie lamper, men mere almindelige dioder med en linse på, 1,5 watt ialt, det svarer ikke engang til 1 power diode som der jo sidder mange af i en akvarielampe, den smider blåt lys i akvariet, det ser godt ud, og jeg er sikker på at alle der har prøvet dem, bliver rigtigt glade for dem.
jk_reef-keeping skrev:
Men tag indlægget som du/i vil. Og jeg gentager det var IKKE for at ødelægge en forretning jeg skrev.
Du kan skam heller ikke ødelægge nogen forretning pga en bagatal om baggrunden for at kalde det månelys.
jk_reef-keeping skrev:
Men for at hjælpe evt uvidende forum medlemmer og oplyse om hvordan tingene hænger sammen og hva et månelys skal gøre. Det er jo ligesom derfor vi har et forum så man ik står med en masse ubesvarede spørgsmål og i værste fald ender med at spænde ben for sig selv og sit akvarie.
Nok næppe det store spænden ben, pga en bagatal om baggrunden for at kalde det månelys (copy/paste)
jk_reef-keeping skrev:
Jeg har selv brændt røven for år tilbage da jeg startede op, jeg fik "gode" råd af Thomas fra klovnfisken som så viste sig at det var nogle råd som KUN kom Thomas´s forretning til gode og ikke mit akvarie.
Så var der lige en forhandler mere der fik tur
jk_reef-keeping skrev:
Så beklager da meget hvis det ik kan bruges her på forummet at jeg prøver og hjælpe med at få forklaret månelys konceptet.
Men hvis man ik kan bruge et forum til at få/give viden og erfaring hvor skal man så gå hen???
Nej bestemt, det er lækkert med gode råd og vejledning, du kunne jo have skrevet: ja haha den er god med Lars S, meeeen det hedder selvfølgelig månelys fordi det skal simulere det lys månen giver, og det kan gavne visse korallers cyklus
jk_reef-keeping skrev:
Og hvis folk vil lyse baljen op 24/7 selvom det ikke gavner ens lille økosystem men bare ser smart ud så er det da det folk gør.
Men jeg står fast på at månelys er til for økosystemet/akvariets beboere og ikke for os.
Det må du også godt stå fast på, der er jo heller ikke nogen der siger at du ikke har ret i at det kan gavne visse koraller/dyr, men de fleste holder jo af at kigge i sit akvarie, og f.eks. er det sjælent at purple/blå rør er direkte nødvendige for korallerne, men det kan gøre akvariet noget flottere at kigge på, så folk har mere glæde af det.
jk_reef-keeping skrev:
Og Lars tak for din velkomst hilsen. Men jeg har været på forummet i nogen år nu. Men har lige startet jk_reef-keeping profilen da mig og en kammerat er igang med at starte en lille garrage butik op hvor der bliver MANGE penge at spare på fisk/koraller.

Jo selvtak da, det er da super med en ny butik, men måske ikke den bedste start på en butik, at nedgøre 2 andre, men det er nok bare mig