DecOcean Fiskesending 18/9-09

Forum hvor du kan se og vise billeder.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: DecOcean Fiskesending 18/9-09

Indlæg af Carsten »

enzo65 skrev:herzberg: Zanclus er ikke umulig bare svær så det er naturligvis kun en lille kundegruppe den henvender sig til.

Det er jo en diskution der har været oppe mange gange før.
Zanclus kan man godt få til at overleve, men kun i begrænset tid. Selvom de spiser holder de ikke lang tid.
De lever i naturen afsvampe, og det er nu et føde emne som vi ikke rigtigt kan give dem i tilstrækkelige mængder.

enzo. Du må meget gerne komme med nogle henvisniger til nogle som har holdt dem i flere år.
Der er vel også en grund til at du ikke ser dem i offentlige akvarier.
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Sylvest »

Jeg har lidt på fornemmelsen at hvis forhandlere skulle være moralske vogtere, og kun tag hjem hvad de mente en gennemsnitsakvarist kunne håndtere, så ville mange handle i udlandet istedet.

Lidt på samme måde som hvis man lavede et alkoholforbud...

Mennesker har generelt en vilje og lyst til at lære tingene på den hårde måde, og det går så her ud over fiskene.
Det er lidt ligesom at fortælle en 3 årig at man brænder sig hvis man rør en varm plade... :T
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Sylvest skrev:Jeg har lidt på fornemmelsen at hvis forhandlere skulle være moralske vogtere, og kun tag hjem hvad de mente en gennemsnitsakvarist kunne håndtere, så ville mange handle i udlandet istedet.

Lidt på samme måde som hvis man lavede et alkoholforbud...

Mennesker har generelt en vilje og lyst til at lære tingene på den hårde måde, og det går så her ud over fiskene.
Det er lidt ligesom at fortælle en 3 årig at man brænder sig hvis man rør en varm plade... :T
Så sandt, men et begrænset udbud vil altså stadig begrænse handlen...! Den 3 årige skal jo også have nem adgang til pladen for at kunne brænde sig. Mange bliver fristet når de ser en flot fisk i butikken og køber så per impuls (been there done that).
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
enzo65
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Postnummer: 4440 Mørkøv
Geografisk sted: Mørkøv

Indlæg af enzo65 »

Carsten: Jeg har selv haft en i mit gamle akvarium ca 10 år siden som jeg havde i godt et år før den døde i forbindelse med en flytning, den spiste tørfoder og så ud som om at den trives fint med det. Jeg syntes også jeg har hørt at Moby har haft den med succes men ret mig hvis jeg tager fejl. Men i udlandet har jeg læst om flere succes historier. Problemet er også nogen gange at den samme fisk kan trives når den kommer fra et område mens den fra andre dele af verden ikke har de store chancer for at overleve da den her har tilpasse sin ernæring til de føde specialiteter der er på stedet.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Til Carsten's ros vil jeg da også bifalde at jeg har hørt ham stå og advare kunder om eventuelle problem fisk etc.. Så hvis Carsten har taget 3 hjem på bestilling - Vil jeg næsten sige fred med det... Nu har jeg ihvertifalde gjort opmærksom på Zanclus som en svær fisk..

Men jeg tror ikke på at folk ville handle mere i udlandet hvis de ikke kunne få f.eks. en Zanclus når de stod i butikken, bare der er fisk at vælge i mellem, så tror jeg de fleste ville være tilfredse - De "svære" fisk lokker kun fordi de er i butikken.. Butikkerne kan da allerede tilbyde at tage specielle fisk hjem hvis der er en kunde som ønsker det..
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding

Indlæg af Lohse »

Uha...

De gamle hajer bider til hinanden :)

Dette forum byder da også på lidt af hvert :D
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde

Indlæg af Sylvest »

Nu er jeg ikke en af de gamle hajer, men jeg syntes da det er sundt at lufte lidt forskellige holdninger.
Det er det der nogen gange skal til for at gode løsninger kan findes :wink:
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Nu synes jeg jo at folk skal krudte lidt ned.

Jeg vil tro..... For jeg har ikke selv importeret, at forretningér nok bestiller 100 %, de får ca. 40% af det de bestilte, de 60% fik de så bare ikke i denne import.Til gengæld fik de rigtigt meget, de egentligt ikke ønskede at sælge. Men måske får vi det i næste.. Og så fik de i øvrigt en mase uønskede varer, for eksempel de i tråden omtalte.
Nogen vil opleve at deres Chromis dør stille og roligt, andre rammer formen og kan holde de meget svære i mange år.
Selvfølgelig er der ting som aldrig lykkes. Dem bør ingen købe.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

enzo65 skrev:Carsten: Jeg har selv haft en i mit gamle akvarium ca 10 år siden som jeg havde i godt et år før den døde i forbindelse med en flytning, den spiste tørfoder og så ud som om at den trives fint med det. Jeg syntes også jeg har hørt at Moby har haft den med succes men ret mig hvis jeg tager fejl. Men i udlandet har jeg læst om flere succes historier. Problemet er også nogen gange at den samme fisk kan trives når den kommer fra et område mens den fra andre dele af verden ikke har de store chancer for at overleve da den her har tilpasse sin ernæring til de føde specialiteter der er på stedet.
Hvis succes kreteriet er 1 år, så er der selvfølgeligt flere der har succes. Så kan vi lige så godt sætte grænsen ned til 3 uger, for så har stort set alle succes. Selvfølgelig er der nogen som har held med dem, men der er også nogen som får alle tallene i lotto mere end 1 gang. Hvis du tager alle de eksemplarer som importeres på et år, og ser hvor mange der er tilbage 6 måneder efter og så igen 6 måneder senere, så er det måske en ud af 200, svarende til ½procent. Måske mindre.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Flotte billeder :GO

Det må være godt for Carsten endelig at kunne komme igang med at sælge fisk igen, efter at butikken har været et stort soppebasin :beer:

Nu kender jeg tilfældigvis en akvarist som har haft sin Zanclus i lidt over 3 år. Han har ikke en eneste svamp i akvariet og mener dog også at dette ikke er kriteret for at den overlever. Han har derimod en masse læderkoraller i akvariet hvor Zanclus konstant i de perioder at læderkorallerne skifter "hud, slimlag, ham eller hvad det nu hedder" står og napper dette til sig. Om det netop er derfor denne fisk har overlevet hos ham ved han naturligvis ikke 100%, men det er da en tanke værd at overveje om det netop kunne være derfor.
Jeg mener faktisk også at kunne huske Flemming (her fra siden) havde stor succes med denne fisk også, om fisken så stadig er i live ved jeg ikke da det efterhånden er år siden jeg sidst har hørt nyt fra hans akvarie.

Udover dette så er der ingen tvivl om at langt de fleste af disse fisk som kommer til landet dør indenfor 1/2 år. Derfor kan jeg sagtens følge dem af jer som har holdningen om at de burde blive i havet, men her er det de almindelige handelskræfter der gør at disse stadig ses i handlen (udbud, efterspørgsel). Så det vigtigste i dette er efter min mening at informere så meget om denne og andre svære fisk, koraller mm. som muligt for at øge alle akvaristers viden omkring overlevelses-rate hos de enkelte arter, derefter må man som den enkelte akvarist selv gøre op om man ønsker at holde de "svære" fisk mm.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Flemming's Zancluser så ud til at trives, men pludseligt gik det ned af bakke med dem.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Carsten skrev:Flemming's Zancluser så ud til at trives, men pludseligt gik det ned af bakke med dem.
Det var da trist at høre :wink: Jeg mener at han havde haft den i 1 års tid sidst jeg hørte nyt omkring dette. Men som skrevet tidligere så er det lang tid siden og meget kan være sket siden...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Nu er der jo flere Fleminger her, det var ham med det meget dybe akvarie, nede fra Hvalsø kanten jeg tænkte på.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Det er netop den Flemming jeg også tænkte på: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=4663
Brugeravatar
Deep Ocean
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 2625 Vallensbæk
Saltvand siden?: 1995
Geografisk sted: Vallensbæk
Kontakt:

Indlæg af Deep Ocean »

Jeg har fornyeligt solgt næsten alle mine fisk til en svensker samt min zanclus der var godt 1,5 år gammel der ovenikøbet var vokset 4-5 cm størrer end da jeg fik den. Det var dog et problem at der var mange koraller man ikke kunne have så scolymia, cynarina acantastrea så overall kan man være obs på det. Jeg tror nogen af de primære kriterier for at denne fisk skal være en succes er at de er håndfanget da de fleste fisk er fanget med cyanid, der fuldstændig ødelægger deres tarmflora så de ikke spiser. samt har jeg heller ikke haft nogen svampe men sørget for at de fik rigligt foder både morgen og aften med vitamintilskud!
[center]http://www.deepoceanshop.dk[/center]
[center]Så er du ikke på Bar bund. Kom med på bølgen hos Deep Ocean[/center]
Besvar

Tilbage til "Billeder"