Flotte billeder
Det må være godt for Carsten endelig at kunne komme igang med at sælge
fisk igen, efter at butikken har været et stort soppebasin
Nu kender jeg tilfældigvis en akvarist som har haft sin Zanclus i lidt over 3 år. Han har ikke en eneste svamp i akvariet og mener dog også at dette ikke er kriteret for at den overlever. Han har derimod en masse læderkoraller i akvariet hvor Zanclus konstant i de perioder at læderkorallerne skifter "hud, slimlag, ham eller hvad det nu hedder" står og napper dette til sig. Om det netop er derfor denne
fisk har overlevet hos ham ved han naturligvis ikke 100%, men det er da en tanke værd at overveje om det netop kunne være derfor.
Jeg mener faktisk også at kunne huske Flemming (her fra siden) havde stor succes med denne
fisk også, om fisken så stadig er i live ved jeg ikke da det efterhånden er år siden jeg sidst har hørt nyt fra hans
akvarie.
Udover dette så er der ingen tvivl om at langt de fleste af disse
fisk som kommer til landet dør indenfor 1/2 år. Derfor kan jeg sagtens følge dem af jer som har holdningen om at de burde blive i havet, men her er det de almindelige handelskræfter der gør at disse stadig ses i handlen (udbud, efterspørgsel). Så det vigtigste i dette er efter min mening at informere så meget om denne og andre svære
fisk,
koraller mm. som muligt for at øge alle akvaristers viden omkring overlevelses-rate hos de enkelte arter, derefter må man som den enkelte akvarist selv gøre op om man ønsker at holde de "svære"
fisk mm.