Overløbet tilstoppet i nat gav vandskade

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Overløbet tilstoppet i nat gav vandskade

Indlæg af Olsen »

Vågnede i nat ved tre tiden, ved at returpumpen i sumpen larmede helt vildt højt. Da det står i stuen og døren til soveværelset var åben, så det vækkede mig. :shock:

Da jeg kiggede i sumpen, som består af 2 rum, (rum 1 med nedløbsvand fra akvarie, og rum to med returpumpe) så var rum 2 med returpumpens kammer suget stort set tomt.
Oppe i akvariet kunne jeg se, at det overløbsrør, som lå lige under vandspejlet og har et kraftigt sug, var stoppet til af en eremitkrebs. Selve sneglehuset havde sat sig på tværs. :shout: Det betød at alt vande fra sumpen var pumpet op i akvariet, og oven i købet var også alt vand fra ferskvands-tanken pumpet over i sumpen og videre op i akvariet.
Sikkerhedsrøret kæmpede på fuld kraft med at sluge alt det overskydende vand.
Skal måske lige fortælle at der er hele tre nedløbsrør i overløbskammeret. 2 x 25mm og 1 x 32 mm. Returpumpen løfter 6000 L/T, og det er kun når ALLE de to rør på 25 mm. er 100% åbne og det på 32 mm. er 90% åbent at systemet kan tage den store mængde vand fra akvarie og tilbage til sump.

Jeg hev straks strømmen fra returpumpen. Det resulterede selvfølgelig i en hævert effekt oppe, som tømte alt vand fra akvariet ned i sumpen - altså kun fra lige over bølgebryderne og ned til hullerne under vandspejlet. Det vand under bølgebryderne er der jo normalt plads til. Problemet var bare, at osmolatoren næsten havde tømt ferskvands-tanken ud i systemet, så der var mere vand i systemet end sumpen kunne håndtere når det kom ned i den igen. I realiteten var der jo ikke fordampet noget vand.

Jeg opdagede i tusmørket at vandet piplede ud af sumpen og ud på gulvet, men det gik rigtig stært, og før jeg fik set mig om, var meget vand ude... og en masse håndklæder blev kastet rundt på gulvet. Skyndte mig at starte returpumpen IGEN. Derefter faldt vandstanden i sumpen. Fik vandstanden i akvariet til at stige ved at lukke for kuglehanerne på returrørerne, og slukkede derefter returpumpen.

Systemet har stået med slukket returpumpe siden i nat. I selve akvariet er der fuld cirkulation som normalt. Når jeg senere i dag får tid til at kigge på det, så skal overløbet (overløbs kammen) sikres 100 % mod dyr, der kan stoppe rørerne til. Indtil uheldet har der bare været en plade der dækkede det meste af overløbet, men ikke det hele. Så der var eremit krebsen kravlet forbi.

Pinligt og jeg bander og svovler over mig selv, men sådan kan det jo gå og hvis man ikke fortæller andre det, så kan folk jo heller ikke hjælpe. Har ikke lyst til at ligge søvnløs så jeres råd til at få sikret overløbet hamrende GODT modtages meget, meget, meget gerne. :oops:
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Overløbet tilstoppet i nat gav vandskade

Indlæg af StarF »

jeg har engang blevet vækket af at min retur pumpe var hoppet af slangen.. OG det skal lige siges når en retur pumpe smider vand direkte op uden nogle rør på, så ryger der hurtigt meget vand ud på gulvet.. det var også en 6000L/T pumpe...

fik du nogle skader eller?
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

Ikke den fedeste måde st blive vækket på :W det er derfor jeg er glad for mine 2 x 40 mm returrør :sneaky2:
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

StarF skrev:jeg har engang blevet vækket af at min retur pumpe var hoppet af slangen.. OG det skal lige siges når en retur pumpe smider vand direkte op uden nogle rør på, så ryger der hurtigt meget vand ud på gulvet.. det var også en 6000L/T pumpe...

Det går bare stærkt, når det går galt. Fik suget en masse vand op vha. en stor bunke håndklæder. Har heldigvis parketgulv, så det var til at have med at gøre, selvom det tog en hulens tid.
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde

Indlæg af Sylvest »

Olsen skrev:
StarF skrev:jeg har engang blevet vækket af at min retur pumpe var hoppet af slangen.. OG det skal lige siges når en retur pumpe smider vand direkte op uden nogle rør på, så ryger der hurtigt meget vand ud på gulvet.. det var også en 6000L/T pumpe...

Det går bare stærkt, når det går galt. Fik suget en masse vand op vha. en stor bunke håndklæder. Har heldigvis parketgulv, så det var til at have med at gøre, selvom det tog en hulens tid.
Det lyder godt :wink:
Hvordan ser dit overløb egentlig ud, jeg syntes ikke jeg kan finde et billede af det under din tråd?
Brugeravatar
Deep Ocean
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 2625 Vallensbæk
Saltvand siden?: 1995
Geografisk sted: Vallensbæk
Kontakt:

Indlæg af Deep Ocean »

Selvom du har parketgulv kan der godt være opstået en større vandskade som bliver synligt om få dage på gulvet. Det kan være at det bliver en forsikringssag.
[center]http://www.deepoceanshop.dk[/center]
[center]Så er du ikke på Bar bund. Kom med på bølgen hos Deep Ocean[/center]
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Sylvest skrev:
Olsen skrev:

Det lyder godt :wink:
Hvordan ser dit overløb egentlig ud, jeg syntes ikke jeg kan finde et billede af det under din tråd?
Jeg kan lige prøve at tage et billede af det lidt senere. Reef keramikken gør, at man ikke lægger mærke til det.
Det er placeret i højre bagerste hjørne og har 3 nedløbsrør. 2x 25 mm og 1 x 32 mm. To af rørerne er fuldt åbne og dækket af vand. Det sidste fungerer som "backuprør", og er lavet som en Durso, og sluger omkring 10 % vand. Men det sidste er nødvendigt, for de to rør kan ikke følge med alene.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Det er sgu surt!

Jeg kan dog trøste dig med, at du ikke var den eneste med vand på gulvet i går! :-(

Jeg kom hjem til en osmolatorpumpe, som stod og brølede. Kontakten i sumpen havde sat sig fast og alt osmosevandet var blevet fyldt på systemet, så sumpen var gået over sine breder. Resultat: Et plaskvådt gulvtæppe, som ikke kan løftes op, da akvariets forreste ben står på det. Nu håber jeg bare, at gulvtæppet har fået suget det meste, og at underboen ikke pludselig en dag banker på...

Så nu må GHL-computeren, som aldrig er blevet tilsluttet ud fra skabet, så det ikke sker igen!
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Stefan skrev:Det er sgu surt!

Jeg kan dog trøste dig med, at du ikke var den eneste med vand på gulvet i går! :-(

Jeg kom hjem til en osmolatorpumpe, som stod og brølede. Kontakten i sumpen havde sat sig fast og alt osmosevandet var blevet fyldt på systemet, så sumpen var gået over sine breder. Resultat: Et plaskvådt gulvtæppe, som ikke kan løftes op, da akvariets forreste ben står på det. Nu håber jeg bare, at gulvtæppet har fået suget det meste, og at underboen ikke pludselig en dag banker på...

Så nu må GHL-computeren, som aldrig er blevet tilsluttet ud fra skabet, så det ikke sker igen!
Det var da bekymrende at flyderen på osmolatoren kunne sætte sig fast. Har du en ekstra til din GHL?
Har installeret Tunzes osmolator, som både har en infrarød sensor og en flyder-kontakt, så forhåbentlig sker det ikke for mig. Synes nu også at nattes overraskelse var ubehagelig nok.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Ja, jeg har endnu ikke undersøgt, hvorfor den har sat sig. :-(

Men jeg har to til GHLen, plus at den i softwaren kan sættes til at stoppe efter X antal minutter, hvis flyderen ikke selv har stoppet den. Så burde det ikke kunne gå så galt som med den alm. osmolator.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Har lagt lidt billeder af overløbet ind i min bygge tråd.
Link: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 32#p290632
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Den med vand på gulvet i større mængder kender en del af os desværre alt for godt.
Det er bestemt heller ikke fedt at vågne til et par tomme sumpe, fordi bunden i det ene var knækket tværs over. Ca 100 liter løbet ud!!

Hvorfor fjerner du dog ikke de der eremitkrebs, så sker det ikke igen.
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9320 Hjallerup
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Indlæg af røntved »

Jeg har lavet flere følere som sidder i serie. For at der kan tilføres ferskvand, skal følgende være opfyldt: lav vandstand i sump, vand i ferskvandsbalje, lav vandstand i overløbakamre. Det koster 4 følere a 70 kr men så sover jeg osse godt
http://www.mittlapp.dk

Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Carsten skrev:Den med vand på gulvet i større mængder kender en del af os desværre alt for godt.
Det er bestemt heller ikke fedt at vågne til et par tomme sumpe, fordi bunden i det ene var knækket tværs over. Ca 100 liter løbet ud!!

Hvorfor fjerner du dog ikke de der eremitkrebs, så sker det ikke igen.
Uff, det lyder heller ikke rart. Har 2 cm. flamingo under vores sump, så når træpladerne bliver våde, som i dette tilfælde, så tager de nogenlunde fra. Men et egentlig brud... det tør jeg slet ikke tænke på.
Vi har kun haft 2 eremit-krebs. Siden vi satte dem i, i januar, har vi ikke skyggen af dem siden. Troede de var kradset af, men de lever åbenbart. Med så mange mærkelige huler alle mulige steder, har de gemt sig godt. Det er med vilje at vi ikke har tilføjet flere - og det holder vi fortsat fast i.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

røntved skrev:Jeg har lavet flere følere som sidder i serie. For at der kan tilføres ferskvand, skal følgende være opfyldt: lav vandstand i sump, vand i ferskvandsbalje, lav vandstand i overløbakamre. Det koster 4 følere a 70 kr men så sover jeg osse godt
Hvordan kan det lade sig gøre at få en lav vandstand i både sump og overløbskammeret på samme tid? Hos mig falder vandstanden i sumpen, i det ene kammer, som returpumpen sidder i, mens vandstanden i akvariet og dermed også overløbskammeret er konstant den samme.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Damn sikke en situation. Desværre sker det for mange, og det kommer sikkert også til at ske for mig.

Men du bør nok lave et hul eller en anden anordning for at sikre at hævert ihvertfald ikke sker igen. Mht osmolator der går amok så kan jeg varmt anbefale f.eks. en aquatronica eller sikkert også andre computere. Jeg har indstillet min således at der aldrig kan pumpes i mere end 30 sek. fra ferskvandstanken uden at computeren slår pumpen fra. På denne måde risikerer man ikke at få tømt ferskvandstanken i et tilfælde som dit eller hvor en flydekontakt sætter sig fast.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Eller osse skal sumpen bare være så stor at hele indholdet af ferskvandskaret kan være der.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

røntved skrev:Jeg har lavet flere følere som sidder i serie. For at der kan tilføres ferskvand, skal følgende være opfyldt: lav vandstand i sump, vand i ferskvandsbalje, lav vandstand i overløbakamre. Det koster 4 følere a 70 kr men så sover jeg osse godt
Hvor køber du dem og hvad hedder de?

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Surt show, håber det bliver tørt igen...
Men du har 3 klassiske "smutterer"

For ikke at tømme sumpen op i akv, så sæt returpumpen omvendt med sugesiden opad.
Monter pumpen lige under overfladen i sumpen, så suget blot er nogle centimeter under overfladen. så løber pumpen tør allerede efter få minutter, hvis flowet fra akv sku svigte.

Sæt et grovmasket net over dine retur rør, så der ikke kravler al mulig ned og sætter sig fast. Jeg har selv brugt den slags plastic net man lægger i tagrender for at undgå blade.

Retur udløbet bør monteres over overfladen eller lige under, så kan der kun ske en
begrænset hævert effekt. Man kan også købe en modløbsventil og sætte på returløbet.

keep it up :)
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

joekill skrev:Retur udløbet bør monteres over overfladen eller lige under, så kan der kun ske en
begrænset hævert effekt. Man kan også købe en modløbsventil og sætte på returløbet.

Det er da meget lettere og mange gange billigere blot lige at bore et 3 mm hul i returrøret over overfladen.
I selvsamme sekund vandet begynder at løbe baglæns, suger det luft og stopper.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Jeg har locline på mine udløb, dem sætter jeg lige en smule over overfladen, det giver både lidt bevægelse i vandet og ingen risiko for hævert.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Carsten skrev:
joekill skrev:Retur udløbet bør monteres over overfladen eller lige under, så kan der kun ske en

Det er da meget lettere og mange gange billigere blot lige at bore et 3 mm hul i returrøret over overfladen.
Bruger også den metode, men hvis man har noget der flyder rundt i overfladen, en blødkoral eller andet som er tæt på hullet. Kan det nemt blive suget ind i det 3mm hul og stoppe hullet til.
Da jeg har slukket for min retur en gang om ugen, er jeg ikke super nervøs.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

joekill skrev:Surt show, håber det bliver tørt igen...
Men du har 3 klassiske "smutterer"

For ikke at tømme sumpen op i akv, så sæt returpumpen omvendt med sugesiden opad.
Monter pumpen lige under overfladen i sumpen, så suget blot er nogle centimeter under overfladen. så løber pumpen tør allerede efter få minutter, hvis flowet fra akv sku svigte.

Sæt et grovmasket net over dine retur rør, så der ikke kravler al mulig ned og sætter sig fast. Jeg har selv brugt den slags plastic net man lægger i tagrender for at undgå blade.

Retur udløbet bør monteres over overfladen eller lige under, så kan der kun ske en

Mulighed 1 er ikke mulig. Der er så meget smæk på den returpumpe på 6000 L/T at den laver lufthvirvler hvis den peges op mod overfladen (vanddybden er ikke stor nok til dette trick).

Mulighed 2 med det grovmaskede net, har jeg netop installeret i aftes. Har dog valgt at bruge en plastikplade med en masse små 4 mm. huller og skåret den til, så den passer perfekt. Nu bliver alt tykkere end 5 mm. forhindret i at komme i overløbet.

Mulighed 3 var allerede implementeret. Røret sender frisk vand i overfladen. Men uheldet skyldes "mulighed 2", så da jeg stoppede returpumpen, var vandstanden jo steget markant og der kom hævert effekt de første 7 cm. fra akvaiets top over bølgebryderne!, og ned til et par cm. under røret der smider vand ud i akvariet. Ferskvands-tanken var næsten tømt ud i sumpen og sammen med hævert effekten, var det mere end sumpen kunne klare. PS. der har lige siden opstart været boret små huller i returrøret (det som sender vand ud i akvariet).
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Musiker skrev:
Carsten skrev:

Bruger også den metode, men hvis man har noget der flyder rundt i overfladen, en blødkoral eller andet som er tæt på hullet. Kan det nemt blive suget ind i det 3mm hul og stoppe hullet til.
Da jeg har slukket for min retur en gang om ugen, er jeg ikke super nervøs.
For eftertiden vil jeg til hver en tid anbefale folk at tage overløbskammen og muligheden for at noget kan stoppe overløbsrørerne ligeså seriøst og alvorligt som hæverteffekt fra returrøret. Begge dele er sindssyge vigtige.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"