Da jeg kiggede i sumpen, som består af 2 rum, (rum 1 med nedløbsvand fra akvarie, og rum to med returpumpe) så var rum 2 med returpumpens kammer suget stort set tomt.
Oppe i akvariet kunne jeg se, at det overløbsrør, som lå lige under vandspejlet og har et kraftigt sug, var stoppet til af en eremitkrebs. Selve sneglehuset havde sat sig på tværs.

Sikkerhedsrøret kæmpede på fuld kraft med at sluge alt det overskydende vand.
Skal måske lige fortælle at der er hele tre nedløbsrør i overløbskammeret. 2 x 25mm og 1 x 32 mm. Returpumpen løfter 6000 L/T, og det er kun når ALLE de to rør på 25 mm. er 100% åbne og det på 32 mm. er 90% åbent at systemet kan tage den store mængde vand fra akvarie og tilbage til sump.
Jeg hev straks strømmen fra returpumpen. Det resulterede selvfølgelig i en hævert effekt oppe, som tømte alt vand fra akvariet ned i sumpen - altså kun fra lige over bølgebryderne og ned til hullerne under vandspejlet. Det vand under bølgebryderne er der jo normalt plads til. Problemet var bare, at osmolatoren næsten havde tømt ferskvands-tanken ud i systemet, så der var mere vand i systemet end sumpen kunne håndtere når det kom ned i den igen. I realiteten var der jo ikke fordampet noget vand.
Jeg opdagede i tusmørket at vandet piplede ud af sumpen og ud på gulvet, men det gik rigtig stært, og før jeg fik set mig om, var meget vand ude... og en masse håndklæder blev kastet rundt på gulvet. Skyndte mig at starte returpumpen IGEN. Derefter faldt vandstanden i sumpen. Fik vandstanden i akvariet til at stige ved at lukke for kuglehanerne på returrørerne, og slukkede derefter returpumpen.
Systemet har stået med slukket returpumpe siden i nat. I selve akvariet er der fuld cirkulation som normalt. Når jeg senere i dag får tid til at kigge på det, så skal overløbet (overløbs kammen) sikres 100 % mod dyr, der kan stoppe rørerne til. Indtil uheldet har der bare været en plade der dækkede det meste af overløbet, men ikke det hele. Så der var eremit krebsen kravlet forbi.
Pinligt og jeg bander og svovler over mig selv, men sådan kan det jo gå og hvis man ikke fortæller andre det, så kan folk jo heller ikke hjælpe. Har ikke lyst til at ligge søvnløs så jeres råd til at få sikret overløbet hamrende GODT modtages meget, meget, meget gerne.