tjaa! så skete katastrofen hos mig.

Forum for generel snak omkring saltvand.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

tjaa! så skete katastrofen hos mig.

Indlæg af leifkrarup »

Checkede lige min kh som jeg plejer ca. hver 2. dag. Chock :shout: salifert reagerede slet ikke. Dårligt testsæt tænkte jeg og målte med Elos....ingen reaktion. Så var jeg klar over at den var gal. Kikkede på min 5 liters Kh dunk...tom! og den var lige fyldt op for 2 dage siden. Min doseringspumpe havde tømt den i stedet for at dosere 110 ml. Altså 5 liter Kh (Balling) i 240 l akvarievand....det tror da pokker at testsættene ikke reagerede. Har beregnet at min Kh ligger omkring de 40.
Skiftede omgående 50 liter vand og satte osmosen på overarbejde, planlægger nu at skifte 50 liter om dagen til Kh`en kommer i mere fornuftigt leje.
Venter nu blot på at tælle tabene op efterhånden som de viser sig. Vræææl !!
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Re: tjaa! så skete katastrofen hos mig.

Indlæg af Helena »

Åh nej, det var ikke så godt :G Håber dine fine koraller klarer sig, det var lige nu man kunne bruge et ekstra akvarie, krydser fingre for dig. :h
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Sylvest
Foxface
Foxface
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Sylvest »

Øv hvor surt, jeg krydser fingere for dine akvariebeboere :(

Hvor gammel var din doseringspumpe?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

håber ikke du mister for meget!

hvilke doserins pumpe/maskine var det?
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af leifkrarup »

Det var min aquatronica som drev pumpen som har lavet rod i doseringen.... pumpen som sådan fungerer fint.
Tak for sympatien Helena, sylvest og Starf, der er nok ikke andet at gøre end at krydse fingre og håbe på det bedste :be: .
Om ikke andet har jeg da billederne som jeg lagde ud i min tråd i går :hehe: .
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Dan-P
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Dan-P »

Håber det hele overlever Leif, du må sige til hvis du vil have korallerne passet et sted til du har fået styr på det hele igen. Jeg har jo godt med plads endnu.
Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af leifkrarup »

Tak Dan...men jeg tror at skaden er sket...nu er det bare at vente og se resultatet.
Det underlige er at der ikke er noget at se på hverken koraller eller fisk. Det er nok uundgåeligt at mine SPS vil få RTN eller STN men det viser sig jo nok først lidt senere.
Dan-P
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Dan-P »

Ja det kommer inden for de første par dage hvis det er :(
Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Trals...

men jeg kenner følsen og de tanker der kommer om at stoppe med saltvand må man kan se koraller dø uden at kunne gører noget! Heldigvis kommer lysten hurtigt igen :-)

Da det var over en korter periode kan du værer heldig at der ikke sker den store koral død!

Men held og lykke
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

Sur R.. håber du slipper med skrækken. håber jeg også jeg selv gør i sidste uge doserede jeg ved en fejl. ( tog en forkert flaske) 60-65 ml vsv opløsning Istedet for Kh opløsning. Plejer at tilsætte 2,5 ml vsv så det var noget af enoverdosis. skiftede straks 80 liter vand. mine Caulastreaer har hængt med næbet men ser ud til at være i kraftig bedring.
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af leifkrarup »

Hvam skrev:Trals...

men jeg kenner følsen og de tanker der kommer om at stoppe med saltvand må man kan se koraller dø uden at kunne gører noget! Heldigvis kommer lysten hurtigt igen :-)

Da det var over en korter periode kan du værer heldig at der ikke sker den store koral død!

Men held og lykke
Næehh! Jeg overvejer nu ikke at stoppe på grund af lidt modgang...det skal nok komme op at køre igen :y
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af leifkrarup »

kenneth145 skrev:Sur R.. håber du slipper med skrækken. håber jeg også jeg selv gør i sidste uge doserede jeg ved en fejl. ( tog en forkert flaske) 60-65 ml vsv opløsning Istedet for Kh opløsning. Plejer at tilsætte 2,5 ml vsv så det var noget af enoverdosis. skiftede straks 80 liter vand. mine Caulastreaer har hængt med næbet men ser ud til at være i kraftig bedring.
Tjaa!...det er næsten værre når fejlen skyldes egen (undskyld :hehe: ) dumhed! Jeg kan jo så glæde mig over at jeg hører til den type som måler Kh mindst hver 2. dag....ellers kunne der have gået lang tid inden jeg fandt ud af at den var helt gal......nu kan jeg da i det mindste håbe på at noget bliver reddet.
Det er jo altid rart når man kan skyde skylden på maskinerne :y
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Hvad siger du årsagen til fejlen var?
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

leifkrarup skrev:
kenneth145 skrev:Sur R.. håber du slipper med skrækken. håber jeg også jeg selv gør i sidste uge doserede jeg ved en fejl. ( tog en forkert flaske) 60-65 ml vsv opløsning Istedet for Kh opløsning. Plejer at tilsætte 2,5 ml vsv så det var noget af enoverdosis. skiftede straks 80 liter vand. mine Caulastreaer har hængt med næbet men ser ud til at være i kraftig bedring.
Tjaa!...det er næsten værre når fejlen skyldes egen (undskyld :hehe: ) dumhed! Jeg kan jo så glæde mig over at jeg hører til den type som måler Kh mindst hver 2. dag....ellers kunne der have gået lang tid inden jeg fandt ud af at den var helt gal......nu kan jeg da i det mindste håbe på at noget bliver reddet.
Det er jo altid rart når man kan skyde skylden på maskinerne :y
Ja det løber sgu en koldt ned af ryggen i det sekund man opdager sin dumhed. Er nu stoppet med vsv :y indti jeg finder en egnet flaske der slet ikke ligner de andre..

Mener at ha læst At Lord Mike har været ude for noget lignende Mht. Høj kh hvor der intet skete. så håber da det bedste for dig ( Dine koraller).
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions: 48
19
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Uha! Det er sgu aldrig rart at læse sådan nogle historier! Håber virkelig ikke at du mister noget på uheldet...

En helt anden ting; Hvorfor måler du KH hver anden dag, hvis du kører med balling og doseringsmaskine? Så meget kan dit forbrug da ikke variere?
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
19
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

Har oplevet noget tilsvarende, hos mig var det bare dunken med Mineralsalt, der blev tømt.

Jeg havde lige blandet nye dunke og et par dage efter kortsluttede den manuelle kontakt på pumpen, der doserede mineralsalt. Mens jeg var på arbejde tømte pumpen alle 5 liter over i akvariet. Det havde heldigvis ingen effekt, men det kunne lige så godt have været pumpen til KH eller Calcium.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af leifkrarup »

Bruno skrev:Har oplevet noget tilsvarende, hos mig var det bare dunken med Mineralsalt, der blev tømt.

Jeg havde lige blandet nye dunke og et par dage efter kortsluttede den manuelle kontakt på pumpen, der doserede mineralsalt. Mens jeg var på arbejde tømte pumpen alle 5 liter over i akvariet. Det havde heldigvis ingen effekt, men det kunne lige så godt have været pumpen til KH eller Calcium.
ja! det er surt!
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af leifkrarup »

Stefan skrev:Uha! Det er sgu aldrig rart at læse sådan nogle historier! Håber virkelig ikke at du mister noget på uheldet...

En helt anden ting; Hvorfor måler du KH hver anden dag, hvis du kører med balling og doseringsmaskine? Så meget kan dit forbrug da ikke variere?
Jeg kører Zeovit og kører derfor med lav Kh så der må ikke ske udsving især til den lave side. Faktisk svinger Kh ind i mellem i forhold til hvor godt korallerne vokser. Især når jeg har omrokeret, rodet og flyttet om på korallerne kan jeg se at der bagefter kommer en periode hvor korallerne vokser lidt langsommere og Kh derfor stiger.
Jeg kan også godt lide at lave denne måling for at have ro i sindet...stabil Kh er især vigtig med Zeo.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af leifkrarup »

Olsen skrev:Hvad siger du årsagen til fejlen var?
Fejlfunktion i Aquatronicacontrolleren.
Sylvest
Foxface
Foxface
16
Postnummer: 4000 Roskilde

Indlæg af Sylvest »

Jeg bliver sgu' ærlig talt noget sur når jeg hører om fejl i controllere.
Det kan godt være det bare er mig, men prisen taget i betragtning, så må der simpelthen ikke ske de fejl i den.
Det har jo enorm betydning for ens akvarium at den kan fungere korrekt. Det må bare ikke ske. :shout:
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

leifkrarup skrev:
Stefan skrev:Uha! Det er sgu aldrig rart at læse sådan nogle historier! Håber virkelig ikke at du mister noget på uheldet...

Jeg kører Zeovit og kører derfor med lav Kh så der må ikke ske udsving især til den lave side. Faktisk svinger Kh ind i mellem i forhold til hvor godt korallerne vokser. Især når jeg har omrokeret, rodet og flyttet om på korallerne kan jeg se at der bagefter kommer en periode hvor korallerne vokser lidt langsommere og Kh derfor stiger.
Jeg kan også godt lide at lave denne måling for at have ro i sindet...stabil Kh er især vigtig med Zeo.
Fint det bare ikke er mig som er en sånn målenørd her i verden :W
Måler "bare"hver tredje dag jig,men...
Liker å ha kontroll på spesielt Kh,en jig også,og har jo rotet mig ind i dette Zeo,mysteriet på den ene baljen jig også.
Men var en målenørd, lenge før dette,he-he..

Krysser mine fingre for deg,med tanke på dine koraller,og max uflaks i uflaaksen at det skulle være Kh,en dette .. :embarassed:
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af leifkrarup »

[quote="Knut-Arne BergKrysser mine fingre for deg,med tanke på dine koraller,og max uflaks i uflaaksen at det skulle være Kh,en dette .. :embarassed:[/quote]
Tak! Knut selvom jeg ikke forstår: " max uflaks i uflaaksen"
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

[quote="leifkrarup"[/quote]
Tak! Knut selvom jeg ikke forstår: " max uflaks i uflaaksen"[/quote]

Mener at av Kh-Ca og Mg,så var det overdosering av Kh,jeg selv mindst ville oppleve med tanke på korallene mine..
eller: (du hadde uflaks på at din aquatronica pumpet oppi baljen ukontroleret ett medikament,og MAX uflaks at dette var Kh vesken..) er du nu med mig leifkrarup :)
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af leifkrarup »

Knut-Arne Berg skrev:[quote="leifkrarup"
Tak! Knut selvom jeg ikke forstår: " max uflaks i uflaaksen"[/quote]

Mener at av Kh-Ca og Mg,så var det overdosering av Kh,jeg selv mindst ville oppleve med tanke på korallene mine..
eller: (du hadde uflaks på at din aquatronica pumpet oppi baljen ukontroleret ett medikament,og MAX uflaks at dette var Kh vesken..) er du nu med mig leifkrarup :)[/quote]
ok! nu er jeg med det var ordet uflax jeg ikke forstod. Du har ret!
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Pis Leif, og så lige kh'en den værste koraldræber af dem alle!!. Er selv en målefreak med kh, selvom jeg kører med kalkreaktor måler jeg kh tre gange om ugen, ellers sover jeg ikke ordentligt;-) tror dine LPS nok skal klare det, og vil håbe det bedste for dine SPS som jo er de mest truede af kh udsving, godt du opdagede det så hurtigt, pøj pøj herfra.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af leifkrarup »

peder skrev:Pis Leif, og så lige kh'en den værste koraldræber af dem alle!!. Er selv en målefreak med kh, selvom jeg kører med kalkreaktor måler jeg kh tre gange om ugen, ellers sover jeg ikke ordentligt;-) tror dine LPS nok skal klare det, og vil håbe det bedste for dine SPS som jo er de mest truede af kh udsving, godt du opdagede det så hurtigt, pøj pøj herfra.
Ja!..det har du formuleret helt rigtigt "PIS!"
Ind til videre viser kun min Pink Stylopora tydelige tegn på stress.....har nu ved hjælp af vandskift fået Kh ned på ca. 16. desværre sker der jo en calsiumudfældning når Kh stiger for meget og det har betydet at min Ca værdi er gået fra 430 til 300 på "no time"...og det er et problem at få den op når Kh er så høj og det er jo ikke hensigtmæssigt at øge den for hurtigt igen da det jo bare skaber en ny stessituation for SPS´erne.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18

Re: tjaa! så skete katastrofen hos mig. UPDATE

Indlæg af leifkrarup »

Der er nu gået en uge siden mit uheld. Jeg har ikke mistet noget og der er ikke tegn på TN...tvært imod står alt finere end nogensinde før.
Kh er nu på 8.5 efter daglige vandskift.
Ca er nu på 390 efter daglige tilsætninger af Calsiumclorid.
Korallerne vokser hvilket jeg kan på de hvide spidser og ved Kh forbruget.
Mit vand er krystalklart og jeg er sikker på at alt har haft godt af det masive vandskifte.
Har lagt en lille video ud på YouTube:
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions: 48
19
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Godt at høre, at det ikke gik værre!

Flot video!
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

ja det var da rart at høre og super flot video og ikke mindst akvarium :W
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
16
Postnummer: 2770 Kastrup

Indlæg af MAKRRO »

Det er godt at høre! Flot video, lækkert akvarie :) Den træagtige koral du har til højre, er den svær at holde? Kan godt lide form og udseende på den...
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"