Klovnedød og karantæne

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Postnummer: 2950 Vedbæk
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Trørød

Klovnedød og karantæne

Indlæg af kschauby »

Hej,

Pis - 4 dage efter mine to klovne kom i baljen skete det åbentbart uundgåelige. På ganske kort tid (et par timer max) begyndte begge klovne at svømme mod overflade (iltmangel ?), miste orienteringen, og være tydeligt forgiftet af et-eller-andet. Jeg har checket værdier grundigt i de 3 mdr. akvariet har kørt ind, og har intet bemærket.

Da jeg kom hjem i går aftes konstaterede kæresten allerede, at klovnene svømmede i overfladen og var lidt mærkelige. Jeg havde købt to pink hysterix fragmenter hos Daniel som jeg satte i akvariet, og et par timer efter var fiskene blevet meget syge. Jeg antyder ikke at der er noget galt med hverken fragmenterne eller dit vand Daniel - dit akvarie så meget sundt ud :GO Jeg ved, at nogle koraller kan være giftige for andre koraller. Kan de også for fisk ?? For 5 dage siden tilføjede jeg et fragment grøn acropora, og en læderkoral.

Begge fisk kunne ikke "styre sig" og så ud som om, de var seriøst forgiftede. Jeg forsøgte med vandskifte (for at fortynde hvad der nu var årsagen), men uden held. Det endte med, at jeg tog begge fisk over i en 10L spand med nyt blandet saltvand, da bare 5 min mere i akvariet ville være enden for dem begge. Desværre klarede kun een af fiskene turen :(

Jeg står nu med en klovn i en spand (den har det efter omstændighederne fint) og mangler lidt råd mht. karantæne akvarie det næste stykke tid. Hvad er smartest at gøre ?? Jeg føler mig ret ansvarlig over for min sidste klovn :naughty:

Hilsen,
Kaspar
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Klovnedød og karantæne

Indlæg af troels »

Det kommer fuldstændig an på hvad der er galt med den ? har den nogle fysiske tegn udover det beskrevne ? pletter ? vat lignende "overflade", uklare øjne eller andet ?

Har du testet nitrit og ammoniak ?
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2770 Kastrup

Indlæg af MAKRRO »

Nu kan det være det er lidt dumt men - Afklimatiserede du fisken? (er det ikke det det hedder?) Altså hvor du fylder lidt af dit eget vand ned i beholderen med fisken over en periode? Helst omkring 2-3 timer... Hvis du har ploppet dem direkte ned i kan de dø af stres...
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19

Indlæg af kschauby »

troels skrev:Det kommer fuldstændig an på hvad der er galt med den ? har den nogle fysiske tegn udover det beskrevne ? pletter ? vat lignende "overflade", uklare øjne eller andet ?

Har du testet nitrit og ammoniak ?
Hej Troels,

Jeg kan se at mit ammoniak niveau er steget voldsomt de sidste par dage. Fra 0 til 0,5 ppm ! :( Jeg har ingen ide om, hvordan det kan ske ? kan man ved et uheld komme komme for meget ammoniak i vandet ?? Jeg har lagt 5 snegle, 5 eremitter, en wurdemani og to klovnfisk i vandet siden.

Det lader til, jeg har reddet min anden klovn indtil videre. Den står nu i en spand med friskt vand og lidt caulerpa. Forhåbenligt fjerne det noget at ammoniakken så den får det bedre. Hvor lang tid skal man regne med det tager at få niveauet ned til 0 igen (110L) ?

Tak for hjælpen,
Kaspar
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19

Indlæg af kschauby »

MAKRRO skrev:Nu kan det være det er lidt dumt men - Afklimatiserede du fisken? (er det ikke det det hedder?) Altså hvor du fylder lidt af dit eget vand ned i beholderen med fisken over en periode? Helst omkring 2-3 timer... Hvis du har ploppet dem direkte ned i kan de dø af stres...
Hej Makkro,

Jeps, jeg gjorde mit bedste for at afklimatisere inden de kom i. Jeg tror desværre jeg har fundet årsagen i for meget ammoniak, hvor det end kommer fra :?

/Kaspar
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Hvis der er ammoniak i vandet, er der slet ikke styr på nitrogenkredsløbet.
... eller også har din kat pisset i vandet ?
To klovnfisk skal ikke kunne vælte akvariet (og koralfragmenterne har ikke noget med det at gøre).

Er du helt sikker på, at baljen er kørt ind ?
Hvor stort er akvariet og hvor mange levende sten er der i ?
Skummer, filter .... ?

Klovnene holder i øvrigt ikke ret længe uden vandskift i en spand uden sten og cirkulation.....

/Kim
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Som Nolan skriver er der noget helt galt med din nitrogen cyclus. Du skriver det har kørt i 3 måneder, og burde jo så være kørt ind, men har du evt startet op med døde "levende" sten? Ammonium er gift for fiskene, så jeg forstår godt de har set lidt skidt ud... Håber den tilbageværende klarer den :)
Mvh Anette og Kristoffer
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19

Indlæg af kschauby »

Nolan skrev:Hvis der er ammoniak i vandet, er der slet ikke styr på nitrogenkredsløbet.
... eller også har din kat pisset i vandet ?
To klovnfisk skal ikke kunne vælte akvariet (og koralfragmenterne har ikke noget med det at gøre).

Er du helt sikker på, at baljen er kørt ind ?
Hvor stort er akvariet og hvor mange levende sten er der i ?
Skummer, filter .... ?

Klovnene holder i øvrigt ikke ret længe uden vandskift i en spand uden sten og cirkulation.....

/Kim
Hej Kim,

Tak. Katten er lavet til en tennisketcher med blødt håndtag :devily: Jeg har 110L med 30 kg levende sten (god kvalitet) en berlin airlift 60 og sump med caulerpa under to T8.

Jeg har lige testet ammoniak i mit friskblandede saltvand. Desværre tester jeg til 0,5 her også, så det er nok dér det kommer fra ! Jeg aner ikke hvordan jeg kan have testet til nul tidligere :( Lidt træls at frisk saltvand indeholder så meget ammoniak. Og endnu mere træls at jeg ikke tænkte på at teste det før :(

Nedtur - jeg smider lidt ekstra caulerpa med til klovnen og krydser fingre.

/Kaspar
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Der er ikke ammoniak i friskblandet saltvand !

Der er måske nok en smule i det saltvand klovnene går i nu, da der ikke er noget til at omsætte det men der må ikke være noget i friskblandet vand, da det så skulle komme fra det ferskvand du starter med. Grænseværdien for ammoniak i drikkevand er 0 (nul !).

/Kim
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4000 Roskilde

Indlæg af Sylvest »

Har du renset dine blande spande ordenligt, inden du laver saltvand?
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19

Indlæg af kschauby »

Nolan skrev:Der er ikke ammoniak i friskblandet saltvand !

Der er måske nok en smule i det saltvand klovnene går i nu, da der ikke er noget til at omsætte det men der må ikke være noget i friskblandet vand, da det så skulle komme fra det ferskvand du starter med. Grænseværdien for ammoniak i drikkevand er 0 (nul !).

/Kim
Ok, jeg skal ha et nyt testsæt kan jeg se. Kan ikke risikere forkerte/forskellige målinger længere. Tak for info vedr. grænseværdier ! :y

Mon kæresten har brugt min spand til rengøringsmiddel ?! :sneaky2:

/Kaspar
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Tror også du lige skal prøve med et nyt testsæt, eller checke om du gør det helt nøjagtig som brugsvejledningen foreskriver. Der bør ikke være ammoniak i det friske vand som de andre siger. Du siger du har lavet vandskifte, men hvor store har de været? Nu har du kun 110l måske du bør lave 2-3 gode store vandskifte på 20-25 liter i løbet af de næste par dage. Det vil helt sikkert fortynde det som du muligvis har i akvariet.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"