Hvorfor ikke LED?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Re: Hvorfor ikke LED?

Indlæg af Bruno »

Jeg kan ikke lige gennemskue om de Cree i påtænker at bestille er loddet på platiner (stjerner?)? Hvis ikke så husk at tage højde for det. Cree LED er noget rigtigt skod at lodde i hånden
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DennisJ »

DE er loddet på platiner, klar til at skrue på køleplade, eller lime.
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 7140 Stouby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af gonad »

De priser som jeg quotede var uden VAT på 22%, men de danske priser på 36kr og 39kr er inkl. de 22%. De er monteret på et "rundt board".

Mere info fås her: http://www.lediko.eu/files/produkty/mod ... our_en.pdf

Jeg kan også oplyse, at de også sælger LED drivers: http://www.lediko.eu/Constant_current_LED_drivers/851/

Priserne er som følger (jeg gætter at de igen er uden 22% VAT):
LED_current_driver_prices.jpg
LED_current_driver_prices.jpg (30.55 KiB) Vist 2198 gange
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Bosse »

altså, jeg er kun med påbestilling, hvis det er Led der er monteret på Stjerner. Vil ikke til at sidde og rodde med andet.
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

Bosse: Hvis du læser linket, så er de monteret på stjerne - bare en "rund" stjerne, som jeg forstår det. Det er huller, så de er lige til at skrue fast skulle jeg mene...
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20

Indlæg af DennisJ »

gonad skrev:De priser som jeg quotede var uden VAT på 22%, men de danske priser på 36kr og 39kr er inkl. de 22%. De er monteret på et "rundt board".
Det lyder som en god pris, dem fra usa havner på 39, hvis de bliver fortoldet.

Er du sikker på det er højeste Bin led's?
ROUND XR ROY i deres katalog står som 255mW, det er langt fra"topmodellen" der leveres 425mW ved samme effekt.

Hvad med Linser? det tilbud jeg fik fra dem var 1,37€+moms

Kunne være lækkert hvis de kunne levere MeanWell ELN-60-48D driveren til en god pris, skal bruge 10 stk. Den står bare ikke på deres side, men de kan levere andre på forspørgsel.
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

Jeg har netop fået følgende fra LEDIKO:
Dear Martin,

I have checked the Royal Blue bin. Fortunately this is the highest available bin: D5 (465nm), 15 (425mW).

They are in stock now. If you want to make an order please let me know. I cannot guarantee that they will be available after week or so.
Jeg forhører mig lige ang. 60-48D og optics!
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20

Indlæg af DennisJ »

Jeg har lige fået svar fra TME, dem jeg har købt køleplader fra, de kan levere ELN-60-48D til 21,73€+moms=200.- stk. der er 3 ugers leveringstid.
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af Bruno »

gonad skrev:De priser som jeg quotede var uden VAT på 22%, men de danske priser på 36kr og 39kr er inkl. de 22%. De er monteret på et "rundt board".

Mere info fås her: http://www.lediko.eu/files/produkty/mod ... our_en.pdf

Jeg kan også oplyse, at de også sælger LED drivers: http://www.lediko.eu/Constant_current_LED_drivers/851/

Priserne er som følger (jeg gætter at de igen er uden 22% VAT):
LED_current_driver_prices.jpg
Okay, jeg har lige et par kommentarer til de LED og drivere, du har fundet. Det er ment som konstruktiv kritik, så here goes :GO

1. De LED du linker til ser ikke ud til at være Cree XR-E. I linket står der kun Cree XR og de max lumen der er opgivet er ikke høje nok til at det kan være XR-E, som er dem, der er smartest at bruge

2. De fleste LED drivere, der linkes til giver ikke mange volt ved de høje ma, hvilket vil sige at en driver ikke kan køre særlig mange LED.

Dette betyder at der skal bruges flere LED og flere drivere til at opnå nok lumen/lux til at LED rent faktisk er en besparelse.

Så er det jo meget fint at støve verden igennem for at finde ultra lave priser, hvor der skal bestilles større mængder og "besværlig" kontakt og bestilling med ukendt leveringstid, at man rent faktisk ender med at gøre det dyrere i indkøb fordi man bare skal bruge flere LED og drivere samt de bliver dyrere at drive for det større antal driver og LED betyder at den bruger flere watt :Peace:

Det er ikke fordi jeg har noget imod LED og jeg syntes det er en kanon god ide I har gang i, men nogen gange kan man gøre tingende så svære og komplicerede at det rent faktisk ender med at blive FOR besværligt og man forsøger at spare så meget at det faktisk ender med at blive for dyrt. :wink:

Hvis jeg må komme med et par råd:

1. Sørg for at de LED I får hjem med garranti er Cree CR-E (eller andre LED, der giver tilsvarende lumen)
2. Sørg for at de drivere I bestiller har en output på ca. 35V ved 700-1000ma

Ja, det var lige mine 25 øre :h
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

Det er fint med konstruktion kritik, men jeg har da lige et par kommentarer, så here goes:

De LEDs som der er fundet frem til er Cree XR-E LEDs WG Q5 og D5 15. Dvs de kraftigste royal blues og de næstkraftigste hvide (der findes nogle R2 som er bedre). Linket er for at vise boarded frem, den "runde stjerne". Der bliver selvfølgelig monteret de rigtige LEDs på. Jeg har fået de præcise BIN-numre, så der burde ikke være problemer der.

Driverne jeg linkede til var bare en service. Jeg er udmærket klar over, at de "falder" til 20V hvis man kører dem ved 1000mA. Men hvis du har fx et 50L nano, så kan 16 LEDs ved 700mA måske være at foretrække, da de giver mindre varme, længere holdbarhed og måske bedre belysning (da der ikke vil være dark-spots), hvorfor nogle af de drivere som jeg linker til kan være anvendelige (og så er de jo billige).

Som du nok også kan se, at har "vi" (læs dennisJ) også fundet frem til Mean Well 60-48D til ret billige penge, så jeg synes da, at det går fremad.

En sidste ting. Kontakten er faktisk ret god. Adam som jeg kommunikerer med, svarer flere gange dagligt, og LEDIKO er en afdeling under ETG (eller hvad de nu hedder) som bruges i stor stil i USA til, hvorfor jeg er ret sikker på, at vi har med kompetente mennesker at gøre.

Det skal åbenbart være en smule besværlig, men vi må da håbe, at alt dette kun skal gøres én gang :)
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

Jeg har fået hele prislisten far LEDIKO. Den kan ses/hentes her:

http://www.gratisupload.dk/download/32767/
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af Bruno »

gonad skrev:Det er fint med konstruktion kritik, men jeg har da lige et par kommentarer, så here goes:

De LEDs som der er fundet frem til er Cree XR-E LEDs WG Q5 og D5 15. Dvs de kraftigste royal blues og de næstkraftigste hvide (der findes nogle R2 som er bedre). Linket er for at vise boarded frem, den "runde stjerne". Der bliver selvfølgelig monteret de rigtige LEDs på. Jeg har fået de præcise BIN-numre, så der burde ikke være problemer der.

Driverne jeg linkede til var bare en service. Jeg er udmærket klar over, at de "falder" til 20V hvis man kører dem ved 1000mA. Men hvis du har fx et 50L nano, så kan 16 LEDs ved 700mA måske være at foretrække, da de giver mindre varme, længere holdbarhed og måske bedre belysning (da der ikke vil være dark-spots), hvorfor nogle af de drivere som jeg linker til kan være anvendelige (og så er de jo billige).

Som du nok også kan se, at har "vi" (læs dennisJ) også fundet frem til Mean Well 60-48D til ret billige penge, så jeg synes da, at det går fremad.

En sidste ting. Kontakten er faktisk ret god. Adam som jeg kommunikerer med, svarer flere gange dagligt, og LEDIKO er en afdeling under ETG (eller hvad de nu hedder) som bruges i stor stil i USA til, hvorfor jeg er ret sikker på, at vi har med kompetente mennesker at gøre.

Det skal åbenbart være en smule besværlig, men vi må da håbe, at alt dette kun skal gøres én gang :)
Så har I jo styr på det :y
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Bosse »

Ville lige høre om i har fundet ud af om der bliver en massebestilling og hvis der gør så på hvilke produkter?
Ellers bestiller jeg bare det jeg skal have.
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20

Indlæg af DennisJ »

Hej Bosse,

jeg skal bestille fra ETG i USA i starten af næste uge, så vi kan sagtens lave en fællesbestilling ud af det.
Jeg vender tilbage om nogle timer med priser.

Det bliver hvide og Royalblue som tidligere beskrevet og så Cree linser i forskellige grader.
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

DennisJ: Kan du ikke også prøve at få priser på LED drivere, hvis de har sådan nogle? Hvis LEDIKO er en underafdeling af ETG, så har de nok de samme drivere.
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20

Indlæg af DennisJ »

Jeg har sendt mail til Anna fra ETG for at høre om de sælger drivere.
Ved ikke om alle kan køre 110-230V vi kan jo ikke bruge 110v til noget.

Ellers har jeg en god pris fra tme.eu på ELN-60-48D, de har mange andre drivere, kig evt og se om vi skal lave massekøb derfra.
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

DennisJ skrev:Jeg har sendt mail til Anna fra ETG for at høre om de sælger drivere.
Ved ikke om alle kan køre 110-230V vi kan jo ikke bruge 110v til noget.

Ellers har jeg en god pris fra tme.eu på ELN-60-48D, de har mange andre drivere, kig evt og se om vi skal lave massekøb derfra.
60-48'eren den kan trække ca. 13 LEDs, ikke? Hvordan virker dimming-funktionen? Er den "indbygget" i driveren??

Jeg skal lave lys til mit 63L nano, og jeg er ikke sikker på, at 13 LEDs er nok. Det burde det måske være? Så er eneste problem, at de blå og hvide lys ikke kan styres hver for sig...
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20

Indlæg af DennisJ »

60-48D Styres med et 1-10V input, den kan trække 13 dioder.
Fordelen er at det er 220V ind, LED's direkte på udgangen, med buck pucks skal der 24V ind, så der skal extern forsyning til.
LEDlight 1-20VA UNIDIM fra Lediko er nok et godt valg til dig, den kan trække op til 8 LEDS med 700mA og er dimbar, så er der fuld kontrol. den står til 15,28€

Jeg har 7Leds på vores 45l idag, og der skal ihvertfald 7 mere til.
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

DennisJ: Ja, den havde jeg også kig på. Jeg håber, at den også kan bestilles fra ETG.

Jeg regner med med 16LEDs ved 700mA eller 12-13 stykker ved 1000mA...
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20

Indlæg af DennisJ »

Jeg har snakket med Told og Skat, der er ikke told på Leds, så vi skal kun betale moms.

Hvis vi antager der bliver bestilt 250.- dioder bliver stk. prisen 41.- incl fragt og moms. så skal der porto herfra til jer.

Regnestykket:
(((250*5,85*5,3)+250)*1,25+150)/250
(((antal*pris*$)+fragt)*moms+gebyr postdk)/250

Det er højeste Bin blå og næst højeste hvid
XREROY-L1-0000-00A01 og XREWHT-L1-0000-00D01
De er monteret på platin
linserne er originale Cree og fås i 25,40,60 eller 80 grader. jeg skal selv have 60 grader i mit 470l, det burde ifølge dem på nano-reef og reefcentral ikke være nødvendigt før dybden når 40-50cm.

linserne koster omkr 8kr stk.

Hvis i vil have noget med så skriv en PB med antal RoyalBlue og CoolWhite og linser.
Så sender jeg et konto nummer, jeg vil have pengene inden jeg bestiller da jeg ikke vil brænde inde med ekstra dioder.

Dennis
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

Dennis: Tror du ikke, at det ville være smart at lave en ny tråd til formålet? Derudover vil det nok også være godt med en deadline.

Derudover kan du skrive på, hvem der har bestilt hvad og hvor meget. Så giver det måske også et større overblik hvem der har gang i lign. projekter osv...
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20

Indlæg af DennisJ »

God ide, skal den i køb eller salg?
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

Smid den i DIY tråden eller Generelt - jo flere der ser den jo bedre
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20

Indlæg af DennisJ »

Jeg har lige fået mail fra ETG, de sælger ikke drivere :-(

Så der må vi kigge på TME.eu eller Lediko.eu, hvis det skal være dimbare, eller de 2 tyske
leds.de og Led-tech.de har en fin lille 700mA driver der kan klare 8 dioder til 12.90€ det er den jeg bruger.
http://www.led-tech.de/en/LED-Controlli ... 8_119.html
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

ja, den ser fin ud. Men jeg tænker bare, om det ikke kunne være smart med en dæmpbar version? Jeg tænker LEDlight 1-20VA UNIDIM fra Lediko. Den kan også klare 8 LEDs ved 700mA, men den har også andre anvendelsesmuligheder... Hvor vigtigt synes du, at muligheden for "dæmpning" er?
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20

Indlæg af DennisJ »

Jeg vil ikke dæmpe vores 45l, der er idag 3blå og 4 hvide, det skal ændres til 5 blå og 11 hvide. de skal drives af 2stk. 700mA fra led-tech uden dæmper.

men på det store, som nok kommer til at køre 60blå/60hvide der skal helt klart dæmper på, både for at kunne ændre farven, men også fordi jeg på sigt skal have en GHL eller lign. så man kan lave sol op og nedgang.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"