Hvorfor ikke LED?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 7140 Stouby
Saltvand siden?: 2009

Hvorfor ikke LED?

Indlæg af gonad »

Efter at have læst/skimmet Soundwaves tråd på RC: http://reefcentral.com/forums/showthrea ... genumber=1 og evilc66’s på nano-reefs: http://www.nano-reef.com/forums/index.p ... pic=186982 bliver jeg nødt til at spørge:

Hvorfor ikke LED?

Jeg har ikke set nogen DIY byggerier her på forummet og det undrer mig en smule. Forklaringen kommer her og så kan I jo skyde det hele ned bagefter :)

For det første vil jeg sige, at jeg har set på DIY LED med et mindre akvarium for øje, og på RC er man vist enige om, at det stadig er for dyrt til de helt store bajler. Dog er der flere DIY byggerier til baljer på 400L.

Tilbage på sporet, hvorfor ikke LED? Jeg vil starte med at liste de fordele op, som jeg kender til:

- Point source og høj lumen/wat
- Billigere, ikke i indkøb, men på lang sigt da elregningen bliver lavere og pærerne ikke skal skiftes så ofte
- Mindre varme
- Bedre actinics
- Shimmer effect, som du ikke kan få ved T5
- Man kan få præcis den farve man vil have ved at kombinere hvide og blå LEDS
- Man kan styre lyset meget mere præcist, fx blot oplyse områder med sand (svarende til 70W) og så sætte optics på enkelte LEDs som lyser over områder med fx SPS (svarende til 250/400W)
- Sidst men ikke mindst, så er det lykkedes Soundwave at holde mange forskellige SPS’er under LED

Point source og høj lumen/watt
Hvis vi starter med selve lyset, så er en LED en såkaldt point source, dvs alt lyset kommer fra et punkt. Det har den åbenlyse fordel alt lyset vil pege ned mod akvariet og reflektorer er derfor ikke nødvendige. Man kan dog ”indsnævre” lyset vha. optics, som gør lysstrålen mere koncentreret og derved giver mere lys, men dog på et mindre område. LED’s har også meget høj et meget højt lysudbytte, målt i lumen/watt. Her ligger fx CREE’s XR-E Q5 (meget brugt i DIY på RC) på 107lm/watt, hvilket nok er en smule over T5 og HQI.
De to ting kombineret gør, at man faktisk har brug for meget færre watt end tilsvarende T5 eller HQI. Soundwave bruger 142watt på et 75g (~300L) akvarium, og andre gætter på, at der skal bruges 1/4 til 1/2 så mange watt i forhold til T5 eller HQI. Flere oplever også, at de bygger for kraftigt lys med LED, så de faktisk bliver nød til at skrue ned.

Pris
LED lamper er dyrere i indkøb end tilsvarende T5 og HQi, men ifølge disse beregninger er det hurtigt tjent ind ved mindre elforbrug og mindre frekvent skifte af lyskilder.

Som eksempel vælges 12x3W LED vs. 72W T5.
Antagelser:
LED holder i 5 år, T5 holder i 1 år.
Pris i indkøb: LED 1000kr, T5: 500kr.
Pris for nye LEDS: 400kr, Pris for nye T5: 400kr.
Forbrug: LED: 36W, T5 72W.
Lys kører i 10timer
Pris for EL: 2kr/kWh
LED vs. T5.jpg
LED vs. T5.jpg (27.49 KiB) Vist 4581 gange

Nu kan man selvfølgelig diskutere antagelserne. Især om 12x3W LED vil være nok. Selv hvis der benyttes 18x3W LED vil differencen være 700kr i LEDs farvør.

Mindre varme
Dette vil afhjælpe mange varmeproblemer samt mindre/fjerne behovet for kølere. Altså mindre elforbrug igen og det mindsker sandsynligheden for varme-relaterede problemer/tab.

Bedre actinics
Ifølge Soundwave på RC giver Royal Blue Cree LEDs den bedste actinic effekt han har set.

Shimmer effect
LEDs giver (igen) ifølge Soundwave en shimmer effekt, som T5 ikke kan give.

Man kan få præcis den farve man vil have
Ved at kombinere hvide og blue LEDs kan man opnå præcis den farve man gerne vil have. Derudover kan der skues på drivernes/BuckPucks’ne, så selv efter at lampen er sat op kan man justere på output

Man kan styre lyset meget mere præcist, fx oplyse områder med sand og så sætte optics på enkelte LEDs som lyser på fx Acroporas
Dette er et emne, som selv de kloge hoveder ikke på RC eller nano-reef ikke har beskæftiget sig med. Jeg tror, at dette kan være løsningen på LED belysning ved især større akvarier.

Til sidst har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber, at nogle kan svare på.
For det første, så ser det ud til, at amerikanerne kan købe alle dele billigere.

Som jeg har forstået det, så er det to grundlæggende muligheder:
Strømforsyning --> BuckPuck --> LED
Driver --> LED

Jeg kan finde en LED driver til ca. €20, som kan drive 6x3W LEDs her: http://www.proconnecting.de
Kan det gøres billigere vha. andre LED drivere eller strømforsyning og så BuckPucks?

Så er der selvfølgelig LED emitterne. Cree XR-E Q5 og Cree XR-E Royal Blue ligner de mest oplagte valg. Q5’eren kan købes til $5,36 ved http://www.Dealextreme.com, som så kommer der selvfølgelig moms, told og gebyr på. Blue Royal kan købes ved http://www.LEDsupply.com til ca. $7.
I Europa kan jeg finde Q5’ere til €7, mens jeg endnu ikke har fundet en XR-E Royal Blue der kan drives ved 1000mA.

Er der nogen, som kender til billigere leverandører?
Man kunne bestille 100 Q5’ere ved dealextreme. Det bliver $437 efter rabatter. Fragten er gratis, men så kommer der 25% moms, evt told? og til sidst gebyr på 150kr. Det vil give en pris på 30kr, altså 33% billgere end de €7 – men så har man jo 100 LEDs :)

Et meget lang indlæg, men hvad siger de danske saltvandsakvarister?
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Hvorfor ikke LED?

Indlæg af Olsen »

Tror sagen er meget enkel. Folk vil gerne betale penge for LED, men da der endnu ikke er nogen LED lys produkter på det danske marked, der kan hamle op med T5 og HQI, så bliver det hurtigt ligeså dyrt for den almindelig saltvandsakvarist. Når alt kommer til alt, så handler det jo om...................... penge ;)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg har tidligere kigget på LED's, bla dem du nævner og de er interessante og bliver da mere og mere interessante som tiden går og der kommer bedre modeller, men indtil videre.. Er det at bygge en lampe til mit 540L af LED's en ret stor DIY opgave, som vil tage en hel del tid med loddekolben i hånden. Derudover skal det se pænt ud og være energi-effektivt (Man kommer hurtigt til at smide en del effekt væk i driveren, hvis ikke man laver den rigtigt) - Så jeg tror dit energi regnskab er lidt optimistisk. Der har været en hel del snak om hvor gode LED løsningerne er til at give vækst, men jeg tror nu nok de kan bruges, med det rette mix af dioder (Se aqua-illumination's valg af dioder f.eks.).
Så vil jeg hellere bruge min tid på en konsulent opgave og bruge lønnen derfra til at betale for at købe en færdig løsning, hehe.. Som dog ikke eksistere i et design som jeg vil have i stuen (Endnu).. Så jeg holder fast i mine 480W T5 indtil videre...
En anden og mindst lige så interessant ting i fremtiden bliver Plasma lyskilderne, som bliver testet i USA lige nu.
Hvis jeg valgte og sætte mit lille Nano op igen ville jeg helt klart montere LED's der er antallet af dioder overkommeligt at sidde og lodde op..
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

LED er da yt....Plasma LED har en lumen der er langt højere end LED.

Alm. LED = 70 Lumen
Pladsma led = 140 Lumen

Søg på forumet der er masser af info omkring det.

Steen
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Til december skulle der komme LED lamper til det danske marked ;) Det har Martin i Saltvandsbutikken lige fortalt. Det bliver nogle kraftige sataner :D
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

Olsen: Nu er pointen jo, at man kan lave det selv relativt simpelt

Musiker: Man kan få "LED stjerner" med 4x3W LEDs monteret fx denne: http://www.led-tech.de/de/High-Power-LE ... 0_117.html - det burde hjælpe lidt på lodde-tiden :) LED drivere kan købes med ca. 90% efficiens. Lige et spørgsmål: Bruger en 24W T5 kun 24W eller er der også et energitab? Mine ballaster bliver da i hvert fald en smule varme, så lidt må der forsvinde. Jeg tænkte, at tabene nok udlignede hinanden, så jeg ikke tog forhold for tab hverken for LEDs eller T5. Til sidst så er der lavet indtil flere flotte løsninger i den 85 siders lange tråd på RC :)

spdiving: Cree XR-E R2 giver vist 114 lumen/watt. Er plasma nået så langt at der kan laves DIY løsninger? Jeg har læst en del om plasma, men har endnu ikke set en eneste færdig løsnig - kan du linke til en?

Christantt: Hvad bliver prisen?
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

gonad: Jamen, hvis man kan lave det relativt simpelt, så må du gerne lave en løsning til vores 37 l. nano. Jeg er villig til at betale ekstra for den tid du bruger på projektet. Hvor mange timer kan det ta' hvis det er så simpelt :)

Som en kær astrofysiker siger: Alt er relativt ;)

Hvis det så bliver en succes, så kan du jo kaste dig over en større DIY opgave til et akvarium med et overflade areal på 160 x 80 og med knap 70 cm. ned til sandbunden.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

gonad skrev:Christantt: Hvad bliver prisen?
Jeg mener at han snakkede om 7000 kr for en lampe med en LED der skulle lyse som 1000 w HQI. Jeg kan ikke huske om det var med 2 lamper.

Han ved dog ikke noget om hvordan køling og ballaster kommer til at sidde / se ud...
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

Olsen: Det var da en fin tone at ligge for dagen. Til et 37L nano skal du bruge en LED driver, fx Mean Well 60-48 og koster omkring 200kr, den kan drive 13x3W LEDs og så selvfølgelig 13 LEDs. Jeg ville nok vælge 7 Cree XR-E Q5 WG og så 6 Cree XR-E Royal Blue. Køber du dem hos www.led-tech.de, så står de dig nok i 400kr. Så skal du bruge en heat sink (kan ikke lige det danske ord), men et tip på RC er at finde en smadret bilforstærker. Derefter følger du "blot" Soundwaves forklaring, den er ret fyldestgørende. Du skal nok også smide en blæser på toppen, så er du der vist.

Som også nævnt i starten, så tænker jeg mest på mindre akvarier og mit mål er ikke at presse LED ned over hovedet på folk, men derimod at prøve at få gang i en seriøs diskussion omkring emnet...
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Gonad: Husk nu at se de smileys jeg bruger, de er blot til for at vise at tonen kun er venlig ment :) Egentlig så svarede jeg blot på et af dine spørgsmål, nemlig hvorfor folk mon ikke er hoppet med på LED vognen endnu. Jeg vil skam gerne bidrage til en seriøs diskussion omkring emnet. Hvis du søger på de gamle LED tråde bl.a ang. solaris og DIY her på sf, kan du se jeg selv har været ret så aktiv i dem. Og det er rigtig fine informationer du har fundet på RC. Tror bare folk her i DK har behov for at der er nogle danskere der går foran og viser vejen. Det kan være du kan gøre det? Godt ord igen :GO
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

spdiving: Har set filmen :) Men det virker stadig relativt nyt. Derudover, så har man ikke helt samme muligheder for at tilpasse lyset til din egen balje...

Olsen: Jeg ville med glæde gå foran, problemet er at finde ordentlige leverandører i EU, så man slipper for told, moms og gebyrer.
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

spdiving skrev:LED er da yt....Plasma LED har en lumen der er langt højere end LED.

Alm. LED = 70 Lumen
Pladsma led = 140 Lumen

Søg på forumet der er masser af info omkring det.

Steen
Nu går der jo nok en pæn rum tid inden plasma lamperne er tilgængelige for os til vores DYI projekter :T

På det stadie plasma leds er nu skal vi nok ikke forvente at de er til af få fat på for almindelige dødelige de næste år og med den hastighed at powerleds er faldet i pris (læs ikke faldet overhovedet) hvad prisleje tror du så at plasma leds kommer til at ligge i når de endelig bliver til at købe for os?
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af Bruno »

gonad skrev:Olsen: Det var da en fin tone at ligge for dagen. Til et 37L nano skal du bruge en LED driver, fx Mean Well 60-48 og koster omkring 200kr, den kan drive 13x3W LEDs og så selvfølgelig 13 LEDs. Jeg ville nok vælge 7 Cree XR-E Q5 WG og så 6 Cree XR-E Royal Blue. Køber du dem hos http://www.led-tech.de, så står de dig nok i 400kr. Så skal du bruge en heat sink (kan ikke lige det danske ord), men et tip på RC er at finde en smadret bilforstærker. Derefter følger du "blot" Soundwaves forklaring, den er ret fyldestgørende. Du skal nok også smide en blæser på toppen, så er du der vist.

Som også nævnt i starten, så tænker jeg mest på mindre akvarier og mit mål er ikke at presse LED ned over hovedet på folk, men derimod at prøve at få gang i en seriøs diskussion omkring emnet...
Jeg tror ikke du kan bruge den Mean Well strømforsyning alene. Powerleds skal (helst) drives med en fast strøm som for eksempel 700 ma så du skal også have en konstant strømforsyning.
Brugeravatar
Bjerge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Bjerge »

Olsen skrev: Som en kær astrofysiker siger: Alt er relativt ;)
På nær tyngdekræften :beer:
Venlig hilsen
Martin Bjerge
35L. JJ nano reef
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=23062
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Bjerge skrev:
Olsen skrev: Som en kær astrofysiker siger: Alt er relativt ;)
På nær tyngdekræften :beer:
Jo da, også tyngdekraften! Alt i universet er subjektivt og dermed relativt. Men det må vi hellere diskutere i en anden tråd :beer:
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

Bruno skrev:
gonad skrev:Olsen: Det var da en fin tone at ligge for dagen. Til et 37L nano skal du bruge en LED driver, fx Mean Well 60-48 og koster omkring 200kr, den kan drive 13x3W LEDs og så selvfølgelig 13 LEDs. Jeg ville nok vælge 7 Cree XR-E Q5 WG og så 6 Cree XR-E Royal Blue. Køber du dem hos http://www.led-tech.de, så står de dig nok i 400kr. Så skal du bruge en heat sink (kan ikke lige det danske ord), men et tip på RC er at finde en smadret bilforstærker. Derefter følger du "blot" Soundwaves forklaring, den er ret fyldestgørende. Du skal nok også smide en blæser på toppen, så er du der vist.

Jeg tror ikke du kan bruge den Mean Well strømforsyning alene. Powerleds skal (helst) drives med en fast strøm som for eksempel 700 ma så du skal også have en konstant strømforsyning.
Som jeg har forstået det, så er det netop det Mean Well driveren gør. Du putter 230V ind og ud kommer fast strøm 48V og vist op til 1,2A (kan indstilles). Du kan se hvordan den bliver brugt her: http://reefcentral.com/forums/showthrea ... driver+led
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

gonad skrev:Olsen: Nu er pointen jo, at man kan lave det selv relativt simpelt

Musiker: Man kan få "LED stjerner" med 4x3W LEDs monteret fx denne: http://www.led-tech.de/de/High-Power-LE ... 0_117.html - det burde hjælpe lidt på lodde-tiden :) LED drivere kan købes med ca. 90% efficiens. Lige et spørgsmål: Bruger en 24W T5 kun 24W eller er der også et energitab? Mine ballaster bliver da i hvert fald en smule varme, så lidt må der forsvinde. Jeg tænkte, at tabene nok udlignede hinanden, så jeg ikke tog forhold for tab hverken for LEDs eller T5. Til sidst så er der lavet indtil flere flotte løsninger i den 85 siders lange tråd på RC :)
Jeg har deltaget i debatten om LEDs her på forum. Hvis du havde søgt og fundet de tråde, ville du se at jeg har kigget på de forskellige LEDS, har også seriøst overvejet at eksperimentere med dem, som nævnt. Man bliver lidt sur gammel mand når der kommer et langt indlæg i en kritiserende tone og når det bærer præg at at man ikke lige har kigget på om det havde været debateret før ;-) Men, nuvel du spurgte hvorfor vi her på forummet ikke havde lavet DIY LED, eller overvejet det (noget som er blevet debateret her.. Jeg skrev hvad der selv stoppede mig...
Et problem med 4x3W, er at det ikke er fordi jeg har brug for så mange watt fra en punktformet kilde. Jeg har brug for at dække en overflade på 180x60cm med jævnt lys. Så de enkelte 3W vil passe nemmere, men så skal jeg bruge omkring 72-80LEDS, der hver skal køles effektivt.

Nu skriver jeg lige igen, så klart jeg kan:
1. LEDs er noget bøvl at arbejde med. Kræver en loddekolbe at skifte, hvis en skulle brænde af og en EFFEKTIV køling hvis den lovede levetid skal overholdes.
2. At lave et pænt frit hængende armatur med LEDS+køleplader og effektiv køling er ikke nemt (Ihvertifalde ikke for mig)
3. Tiden det tager vil jeg hellere bruge på noget andet..
4. Typisk vil man ikke drive LED's ti deres maks strøm, det har ihvertifalde tidligere givet problemer med levetiden (svært at køle godt nok)..

Jeg venter på at producenter får lavet noget der funker fornuftigt.. Aqua Illumination er et bud, men de er p.... grimme - Solaris var noget lort da de kunne fås.. Sfilgoi har jeg ikke hørt eller set meget til.. Også er der dem på vej som lagde sag an mod PFO (Solaris).. De kunne være interessante..
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

Musiker skrev:
gonad skrev:Olsen: Nu er pointen jo, at man kan lave det selv relativt simpelt

Jeg har deltaget i debatten om LEDs her på forum. Hvis du havde søgt og fundet de tråde, ville du se at jeg har kigget på de forskellige LEDS, har også seriøst overvejet at eksperimentere med dem, som nævnt. Man bliver lidt sur gammel mand når der kommer et langt indlæg i en kritiserende tone og når det bærer præg at at man ikke lige har kigget på om det havde været debateret før ;-) Men, nuvel du spurgte hvorfor vi her på forummet ikke havde lavet DIY LED, eller overvejet det (noget som er blevet debateret her.. Jeg skrev hvad der selv stoppede mig...
Et problem med 4x3W, er at det ikke er fordi jeg har brug for så mange watt fra en punktformet kilde. Jeg har brug for at dække en overflade på 180x60cm med jævnt lys. Så de enkelte 3W vil passe nemmere, men så skal jeg bruge omkring 72-80LEDS, der hver skal køles effektivt.

Nu skriver jeg lige igen, så klart jeg kan:
1. LEDs er noget bøvl at arbejde med. Kræver en loddekolbe at skifte, hvis en skulle brænde af og en EFFEKTIV køling hvis den lovede levetid skal overholdes.
2. At lave et pænt frit hængende armatur med LEDS+køleplader og effektiv køling er ikke nemt (Ihvertifalde ikke for mig)
3. Tiden det tager vil jeg hellere bruge på noget andet..
4. Typisk vil man ikke drive LED's ti deres maks strøm, det har ihvertifalde tidligere givet problemer med levetiden (svært at køle godt nok)..

Jeg venter på at producenter får lavet noget der funker fornuftigt.. Aqua Illumination er et bud, men de er p.... grimme - Solaris var noget lort da de kunne fås.. Sfilgoi har jeg ikke hørt eller set meget til.. Også er der dem på vej som lagde sag an mod PFO (Solaris).. De kunne være interessante..
1. Jeg føler ikke, at mit lange indlæg på nogen måde var kritiserende, derimod undrende, og beklager hvis det er blevet forstået sådan. Jeg prøvede blot at opremse, hvad jeg kendte til at positive ting ved DIY LED lamper.
2. Jeg har læst, hvad der tidligere er blevet skrevet.
3. Jeg starter faktisk med at skrive, at jeg tænker på mindre akvarier
4. Det er på ingen måde et angreb mod dig, og jeg kan sagtens forstå, at du ikke bruger LED
5. Den effektive køling skulle ikke være på svær igen, hvis man bruger heat sinks. Folk kører ved ca. 85F (30C), også Soundwave som kører sine hvide ved 1000mA. Ved 30C burde levetiden leve op til de 20.000 timer, som jeg fx regner med i mit eksempel

Nå, tilbage til mine tidligere spørgsmål:
Er der nogen som ved, hvad der er den billigste måde at drive LEDs, når tingene skal købes i DK/EU. Er det strømforsyning + BuckPucks eller LED drivere?
Kender nogen til europæiske forhandlere af LED emittere, som kan konkurrere nogenlunde på prisen ifht. de amerikanske?
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

gonad skrev: 1. Jeg føler ikke, at mit lange indlæg på nogen måde var kritiserende, derimod undrende, og beklager hvis det er blevet forstået sådan. Jeg prøvede blot at opremse, hvad jeg kendte til at positive ting ved DIY LED lamper.
2. Jeg har læst, hvad der tidligere er blevet skrevet.
3. Jeg starter faktisk med at skrive, at jeg tænker på mindre akvarier
4. Det er på ingen måde et angreb mod dig, og jeg kan sagtens forstå, at du ikke bruger LED
5. Den effektive køling skulle ikke være på svær igen, hvis man bruger heat sinks. Folk kører ved ca. 85F (30C), også Soundwave som kører sine hvide ved 1000mA. Ved 30C burde levetiden leve op til de 20.000 timer, som jeg fx regner med i mit eksempel

Nå, tilbage til mine tidligere spørgsmål:
Er der nogen som ved, hvad der er den billigste måde at drive LEDs, når tingene skal købes i DK/EU. Er det strømforsyning + BuckPucks eller LED drivere?
Kender nogen til europæiske forhandlere af LED emittere, som kan konkurrere nogenlunde på prisen ifht. de amerikanske?
1. Mit sidste indlæg er skrevet inden den første kop kaffe ;-) - Så den er heller ikke slemt ment..
2. Ok, fremgår bare ikke lige..
3. Smuttede for mig, undskyld.. Det var jo et langt indlæg :-P
4. Okie - Det skulle du så bare have nævnt, hehe..
5. Til små akvarier er vi enige..

Har ikke fundet nogle super billige eu-leverandører. Så jeg lytter interesseret med, men man kan nok forhandle med dem hvis man bestiller nok enheder ;-)

Den her er en billig mulighed for en driver til et lillle akvarie, Dog skal der en styring på hvis du vil kunne dæmpe (PWM styret via en microprocessor eller PIC vil jeg forslå):
http://www.led-tech.de/de/LED-Controlli ... 8_119.html

Alternativt kan man måske finde en der allerede kan dæmpes..
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af Bruno »

gonad skrev:
Bruno skrev:

Som jeg har forstået det, så er det netop det Mean Well driveren gør. Du putter 230V ind og ud kommer fast strøm 48V og vist op til 1,2A (kan indstilles). Du kan se hvordan den bliver brugt her: http://reefcentral.com/forums/showthrea ... driver+led
Du har ret. Jeg havde ikke lige set at der var flere forskellige 60-48 modeller
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DennisJ »

Jeg er igang med et par LED projekter:

På vores lille 45l er der idag 3Royal Cree og 4 Q5 white, det er langt fra nok lys, jeg har 7stk. Q5 på vej fra Dealextreme som gerne skulle komme inden for en uges tid. de bliver drevet af nogle billige 700ma drivere der kan trække 8Leds:

Så kommer det lille akvarie til at blive fint lyst op med ca 50W, før sad der 2x36 Kompact T5 i en grim farve. Så fremover "sparer" vi ca 25W og får langt pænere lys;o)

Jeg er ved at finde dele til vores 470l, Ville lave det lidt som AquaIllumination men med 18 hvide og 6 blå i hvert modul.
regner med at skulle bruge følgende:
24 Royal Blue
72 Cool White Q5
96 optik, blandet 40 og 60 Grader
16 stk. BuckPuck 1A dimbare.
nogle 24V forsyninger, evt. Laptop 24V/4,5A og så 4 stk af dem.
(Ville helst bruge MeanWell, men de er ikke til at fremskaffe i den dimbare udgave ELN-60-48D, har skrevet med Led-Tech, de kunne skaffe dem hjem hvis jeg ville tage 30stk. men skal jo kun bruge 6-7 stk.)
Plexiglas til at beskytte mod vandsprøjt, og så nogle 12v pc blæsere til at køle dem ned.

Det store problem er køleplader, skal bruge 4 stk på ca 20x40cm ca. 2-3cm høje, og de fåes til en rimelig penge hos heatsinkusa, men det koster Kassen at få dem sendt til DK, så hvis der er nogen der har et tip til hvor de kan købes til en fornuftig pris ;o)

Dennis
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

Dennis: Nogle på RC skrev noget om, at der bliver brugt heat sinks i bilforstærkere, faktisk fra HeatSinkUSA. Så et tip kunne være at kontakte den lokale Brian-shop og spørge efter forstærkere som er gået i stykker. En enkelt skriver, at han fik en stor heat sink til 25kr :).
Angående kombinationen af WG og Royal Blue, så sværger amerikanerne til ca 1:1 ratio. Jeg kan også se, at du pt. har ca. 1:1 ratio, er det for blåt?
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

Den her er en billig mulighed for en driver til et lillle akvarie, Dog skal der en styring på hvis du vil kunne dæmpe (PWM styret via en microprocessor eller PIC vil jeg forslå):
Det ser da billigt ud. Jeg ville ønske, at de havde været 1000mA, men måske skulle man så køre med 16 LEDs ved 700mA i stedet for 12 ved 1000mA. Det ville give ca. samme lysbytte, lidt lavere strømforbrug og længere holdbarhed - men så selvfølgelig skal der købes 4 LEDs ekstra, men de er jo sparet hjem pga. billigere drivere...
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20

Indlæg af DennisJ »

gonad skrev:Dennis: Nogle på RC skrev noget om, at der bliver brugt heat sinks i bilforstærkere, faktisk fra HeatSinkUSA. Så et tip kunne være at kontakte den lokale Brian-shop og spørge efter forstærkere som er gået i stykker. En enkelt skriver, at han fik en stor heat sink til 25kr :).
Angående kombinationen af WG og Royal Blue, så sværger amerikanerne til ca 1:1 ratio. Jeg kan også se, at du pt. har ca. 1:1 ratio, er det for blåt?
Tak for tippet, jeg må i Thansen og se om de har noget liggende ;o)

Jeg har læst RC tråden og Nano-Reef tråden, og jeg er klar over Amerikanernes begejstring for Blå akvarier, men jeg syntes klart at mit 4:3 forhold er alt for blåt. Så 1:1 er alt for meget syntes jeg.
Men jeg kan jo altid smide 24 blå mere i hvis det ikke er nok.

Dennis
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

En anden ting Dennis: Hvilken pris kan du finde de 1A BuckPucks til?
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20

Indlæg af DennisJ »

gonad skrev:En anden ting Dennis: Hvilken pris kan du finde de 1A BuckPucks til?
det kommer an på hvad model det skal være, men dimbare 1A uden pot koster 14,49$ hos ledsupply.com.
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

Der er problemet jo bare, at der så kommer fragt, moms, told og gebyr oven i :( Men hvis du bestiller 16, så burde gebyret da i hvert være til at overse. Vil du ikke give mig besked inden du bestiller, så kunne vi evt. finde ud af noget stor-køb?
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20

Indlæg af DennisJ »

gonad skrev:Der er problemet jo bare, at der så kommer fragt, moms, told og gebyr oven i
jeg har mailet med dem, det koster 22,50$ at få det sendt, hvis der kommer told og moms på stiger prisen med 40% (12% told + moms)
Er der nogen der har en ide om hvad chancen er for at komme til at betale told/moms er?
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

Der er flere, der bestiller fra USA, uden at pakken ryger forbi told, men det er ikke noget, jeg ville satse på - desværre. Det ville være bedre, hvis man kunne finde et sted i Europa.

Man må prøve at regne på det. Pris i USA + told + gebyr + moms vs pris i EU. Evt kunne man kontakte ETG. Det er vist ETG der forsyner www.ledsupply.com. Det kunne være, at de kunne fortælle hvem der forhandler LEDs i EU.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"