Hvorfor ikke LED?
Jeg har ikke set nogen DIY byggerier her på forummet og det undrer mig en smule. Forklaringen kommer her og så kan I jo skyde det hele ned bagefter

For det første vil jeg sige, at jeg har set på DIY LED med et mindre akvarium for øje, og på RC er man vist enige om, at det stadig er for dyrt til de helt store bajler. Dog er der flere DIY byggerier til baljer på 400L.
Tilbage på sporet, hvorfor ikke LED? Jeg vil starte med at liste de fordele op, som jeg kender til:
- Point source og høj lumen/wat
- Billigere, ikke i indkøb, men på lang sigt da elregningen bliver lavere og pærerne ikke skal skiftes så ofte
- Mindre varme
- Bedre actinics
- Shimmer effect, som du ikke kan få ved T5
- Man kan få præcis den farve man vil have ved at kombinere hvide og blå LEDS
- Man kan styre lyset meget mere præcist, fx blot oplyse områder med sand (svarende til 70W) og så sætte optics på enkelte LEDs som lyser over områder med fx SPS (svarende til 250/400W)
- Sidst men ikke mindst, så er det lykkedes Soundwave at holde mange forskellige SPS’er under LED
Point source og høj lumen/watt
Hvis vi starter med selve lyset, så er en LED en såkaldt point source, dvs alt lyset kommer fra et punkt. Det har den åbenlyse fordel alt lyset vil pege ned mod akvariet og reflektorer er derfor ikke nødvendige. Man kan dog ”indsnævre” lyset vha. optics, som gør lysstrålen mere koncentreret og derved giver mere lys, men dog på et mindre område. LED’s har også meget høj et meget højt lysudbytte, målt i lumen/watt. Her ligger fx CREE’s XR-E Q5 (meget brugt i DIY på RC) på 107lm/watt, hvilket nok er en smule over T5 og HQI.
De to ting kombineret gør, at man faktisk har brug for meget færre watt end tilsvarende T5 eller HQI. Soundwave bruger 142watt på et 75g (~300L) akvarium, og andre gætter på, at der skal bruges 1/4 til 1/2 så mange watt i forhold til T5 eller HQI. Flere oplever også, at de bygger for kraftigt lys med LED, så de faktisk bliver nød til at skrue ned.
Pris
LED lamper er dyrere i indkøb end tilsvarende T5 og HQi, men ifølge disse beregninger er det hurtigt tjent ind ved mindre elforbrug og mindre frekvent skifte af lyskilder.
Som eksempel vælges 12x3W LED vs. 72W T5.
Antagelser:
LED holder i 5 år, T5 holder i 1 år.
Pris i indkøb: LED 1000kr, T5: 500kr.
Pris for nye LEDS: 400kr, Pris for nye T5: 400kr.
Forbrug: LED: 36W, T5 72W.
Lys kører i 10timer
Pris for EL: 2kr/kWh
Nu kan man selvfølgelig diskutere antagelserne. Især om 12x3W LED vil være nok. Selv hvis der benyttes 18x3W LED vil differencen være 700kr i LEDs farvør.
Mindre varme
Dette vil afhjælpe mange varmeproblemer samt mindre/fjerne behovet for kølere. Altså mindre elforbrug igen og det mindsker sandsynligheden for varme-relaterede problemer/tab.
Bedre actinics
Ifølge Soundwave på RC giver Royal Blue Cree LEDs den bedste actinic effekt han har set.
Shimmer effect
LEDs giver (igen) ifølge Soundwave en shimmer effekt, som T5 ikke kan give.
Man kan få præcis den farve man vil have
Ved at kombinere hvide og blue LEDs kan man opnå præcis den farve man gerne vil have. Derudover kan der skues på drivernes/BuckPucks’ne, så selv efter at lampen er sat op kan man justere på output
Man kan styre lyset meget mere præcist, fx oplyse områder med sand og så sætte optics på enkelte LEDs som lyser på fx Acroporas
Dette er et emne, som selv de kloge hoveder ikke på RC eller nano-reef ikke har beskæftiget sig med. Jeg tror, at dette kan være løsningen på LED belysning ved især større akvarier.
Til sidst har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber, at nogle kan svare på.
For det første, så ser det ud til, at amerikanerne kan købe alle dele billigere.
Som jeg har forstået det, så er det to grundlæggende muligheder:
Strømforsyning

Driver

Jeg kan finde en LED driver til ca. €20, som kan drive 6x3W LEDs her: http://www.proconnecting.de
Kan det gøres billigere vha. andre LED drivere eller strømforsyning og så BuckPucks?
Så er der selvfølgelig LED emitterne. Cree XR-E Q5 og Cree XR-E Royal Blue ligner de mest oplagte valg. Q5’eren kan købes til $5,36 ved http://www.Dealextreme.com, som så kommer der selvfølgelig moms, told og gebyr på. Blue Royal kan købes ved http://www.LEDsupply.com til ca. $7.
I Europa kan jeg finde Q5’ere til €7, mens jeg endnu ikke har fundet en XR-E Royal Blue der kan drives ved 1000mA.
Er der nogen, som kender til billigere leverandører?
Man kunne bestille 100 Q5’ere ved dealextreme. Det bliver $437 efter rabatter. Fragten er gratis, men så kommer der 25% moms, evt told? og til sidst gebyr på 150kr. Det vil give en pris på 30kr, altså 33% billgere end de €7 – men så har man jo 100 LEDs

Et meget lang indlæg, men hvad siger de danske saltvandsakvarister?