Ville min sump virke?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
kasper
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Ville min sump virke?

Indlæg af kasper »

Hej Alle!!

Efter 15 år med ferskvand må det være på tide at prøve med saltvandet :)

Jeg har derfor som så mange andre nye læst og læst og læst.
Jeg tænkte til at starte med at jeg ville prøve med et 130-250 l Red sea max, men efter lidt research har jeg fundet ud af at det virker som om at man skal modificere en del selv og at det larmer en del så det er kommet lidt til min tvivl.

Jeg har så derfor tænkt på at starte mit eget 250 l op og bygge det selv som så mange andre herinde.
Fordelen er jo her at man har sin egen sump hvor man kan have det hele samlet et sted osv.... Dog er der 1000 forskellige meninger om hvordan man skal opbygge denne og her kommer min tvivl ind. Jeg har derfor lavet en tegning eller mit forslag på en enkelt sump med en skummer og plads til noget mere på et senere tidspunkt, og vil derfor høre jer ad om det ville virke??

[img_l]
mit eksempel på en simpelt sump, men virker den?
mit eksempel på en simpelt sump, men virker den?
[/img_l]

Mvh Kasper
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Re: Ville min sump virke?

Indlæg af HerrO »

Jeg ville umiddelbart vende den om således at returpumpe gav et så lige skub op og ude bøjninger. Disse fjerne noget af ydelsen. Og det betyder ikke noget for returvandet fra overløbet til sumpen at der er bøjninger på.

Blot mit lille indspark.

/HerrO
kasper
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af kasper »

Vil det sige at du ville have returpumpen der hvor nedløbbet er, for så kommet vandet da ikke igennem skummer osv.?

Grunden til at jeg har tegnet den sådan er at jeg har læst flere steder at det er godt at lade nedløbsvandet ryge direkte ned til skummeren?

Måske jeg bar har misforstået det :) ?

mvh Kasper
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Indlæg af HerrO »

Jeg vil blot bytte om på skummeren og returpumpen. Rørerne fra overløbet skal stadigvæk føde skummeren og med en kuglehane for justering. Der er gang nok i retur vandet fra overløbet til at tage flere knæk. Så rækkefølgen med at returen går til skummeren og så til slut ved returen er den samme.

Grunden er at man får den bedste udnyttelse af kraften fra returen da man mister nogle procenter ved hver bøjning.

/HerrO
kasper
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af kasper »

Lige for at få det hele på det rene, så betyder du at det returrør jeg har lavet kan virke som nedløbsrør istedet for ?

Ps. det er et rigtig fedt akvarie du har dig :)

mvh Kasper
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup

Indlæg af stefan_sørensen »

ja lige præcis. du sætter skummeren ned hvor returpumpen står nu, og retur pumpen skal så hen i det kammer længst til ventre.
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
kasper
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af kasper »

Okay mange tak!

Ville i så mene at denne sump ville kunne bruges til et 250 l og hvor stor en sump tror i jeg skal bruge ?
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

kasper skrev:Okay mange tak!

Ville i så mene at denne sump ville kunne bruges til et 250 l og hvor stor en sump tror i jeg skal bruge ?
sumpen kan ikke blive for stor, kun for lille. hvis den bliver for lille vil vandet i rørene og det som nu løber ned ved strøm svigt ikke kunne være i sumpen. vil mene at du i hvertfald skal have 45liter sump, men det kommer jo igen an på hvor høje skillevægge du laver i sumpen. jeg synes dog at dem du har lavet på tegningen er lige lovlig lave, der er jo nærmest ikke noget vand i.
sumpen skal også være stor nok til at kunne indholde alt det udstyr du næsten med sikkerhed ender op med at købe: kalkreaktor, nitratfilter, fosfatfilter. :h
SÆLGES:
kan ses her:
kasper
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af kasper »

Okay, jeg må indrømme at jeg har kigget lidt på ham hers sump: hvorfor er det at man laver de 3 glasplader der går op - ned - op mellem skummer og returpumpe? er det pga. bobler?

Jeg havde selv tænkt lidt på et 85-110 l sump.
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

ja det er en bobbelfælde.
det er en fin størrelse sump. men synes stadig du skal lave nogle højere skillevægge i din sump end du har lavet på tegningen. for ellers vil du ikke have vandstand nok til f.eks. at kunne have capauler alger, ordenligt i hvertfald. og du vil ikke have ret meget vand i kammeret ved returpumpen, så hvis du ikke har osmolator på skal du gå og hælde vand på hele tiden, og det er heller ikke sikkert at der er den vandstand din kommende skummer forskirver der skal være.
SÆLGES:
kan ses her:
kasper
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af kasper »

Efter at have set filmen har jeg lavet en skitse af hans! Dog har jeg et spørgsmål:

Det sikkerhedsrør jeg vil lave skal jeg gøre så vandet falder lige ned til der hvor returpumpen sidder eller skal det også dreje og ryge ned der hvor nedløbsrøret er ?

[img_l]
Er denne sump bedre??
Er denne sump bedre??
[/img_l]

EDIT: Vi postede vist på samme tid, men så kan jeg se at jeg burde lave det ene kammer mindre f.eks. nedløbskammeret og derfor også lave et ferskvandskammer ??
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

sikkerhed røret er lige meget hvor det kommer ned, der kommer forhåbenlig aldrig vand i alligevel.
ja synes det er en fin sump du har lavet der, og en god høj vandstand til rigtig meget capauler alger, bare du hele tiden har i tankerne at vandet ved strømsvigt skal kunne være i de to andre kamre, da vandstanden jo nu er så meget højere i det kammer længst til højre.
men jeg synes personligt du skal lave en sump så stor som du nu har plads til. for med tiden ville det nok være lækkert med et lille fragment akvarie og alt mulig andet, og det vil du have mulighed for at lave i sumpen hvis den er stor nok fra starten.
SÆLGES:
kan ses her:
kasper
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af kasper »

Jeg siger mange tak for hjælpen! Det har hjulpet mig meget med en bedre forståelse!

Jeg starter nok med en sump af sidstnævnte model, så kan jeg altid udvide når det bliver aktuelt!

Tak for hjælpen :)

Mvh Kasper
Stig Hansen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 5762 Vester Skerninge

Indlæg af Stig Hansen »

hej har lige et spørgsmål skal pladen ind imod returpumpen ikke være lavere end den som er ind imod skummeren ???

Venlig hilsen

Stig
Venlig hilsen

Stig
Mit akvarie viewtopic.php?f=93&t=25467
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Stig Hansen skrev:hej har lige et spørgsmål skal pladen ind imod returpumpen ikke være lavere end den som er ind imod skummeren ???

Venlig hilsen

Stig
jo det er rigtigt, godt set.
SÆLGES:
kan ses her:
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Skummeren skal helt ud til højre, hvor vandet kommer ned fra overløbet i Displayakvariet...

Jeg har prøvet at lave en lille tegning:
Billede

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
kasper
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af kasper »

Hvor meget lavere skal den være? Jeg må indrømme at det bare var en hurtig tegning jeg lavede :)

mvh Kasper
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Du kan ikke have skummeren efter et refugie - så fjerner du alle de gode ting som refugiet producerer. Og du kan ikke ikke så godt have variable vanddybde hvor skummeren er, det vil påvirke effekten af ret mange skummere.

Den optimale rækkefølge af kamre i sumpen er: (Ifølge mig)

1. Skummerkammer - her kommer hovedrøret ned. Med overløb til refugie så der er konstant vanddybde.
2. Refugie - her kan sikkerhedsrøret evt. komme ned. Med overløb til break room så der er konstant vanddybde.
3. Break room - Her er returpumpen og her er der variable vanddybde, her kan flydekontakter til osmolator placeres.

/erik
Stig Hansen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 5762 Vester Skerninge

Indlæg af Stig Hansen »

hmm. bare en tanke. ville det så ikke være en god ide at montere kam fra skummerummet og videre
samt kam fra refugie til boblefælden ???

eller er det skørt ???

Venlig hilsen

Stig
Venlig hilsen

Stig
Mit akvarie viewtopic.php?f=93&t=25467
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Stig Hansen skrev:hmm. bare en tanke. ville det så ikke være en god ide at montere kam fra skummerummet og videre
samt kam fra refugie til boblefælden ???

eller er det skørt ???

Venlig hilsen

Stig
Det vil jeg mene er spild af penge.
Jeg tror også det er spild af arbejde at lave en boble fælde, når skummeren og retur pumpen er placeret langt fra hinanden.
Evt kunne du lave den lidt anderledes. Glasset ind mod skummeren når ikke helt til bunden. Men det går glasset ind til refugiet. I mellemrummet kan du så lægge noget filtervat/filtersvamp, men ikke for meget komprimeret.
Det vil tage det svæv som er i vandet og som skummeren ikke tager.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Kam fra refugiet til break/retur er en god ide, da man "tit" kan komme til at putte fisk eller andet i refugiet.
kasper
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af kasper »

Hej alle, rigtig rart at se en anden tegning end min egen, og god forklaring Rene.

Jeg tror faktisk at jeg vil lave den lige som din da jeg godt kan se det smarte ved det refugie.

Hvor højt ville i lave det første glas fra skummer og videre, jeg tænker på hvis sikkerhedsrøret blir taget i brug.

kasper
kasper
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af kasper »

Hej alle, rigtig rart at se en anden tegning end min egen, og god forklaring Rene.

Jeg tror faktisk at jeg vil lave den lige som din da jeg godt kan se det smarte ved det refugie.

Hvor højt ville i lave det første glas fra skummer og videre, jeg tænker på hvis sikkerhedsrøret blir taget i brug.

kasper
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Det er ligemeget om vandet kommer ned via hovedrør eller sikkerhedsrør'et, det er også kun hvis hovedrør'et bliver stoppet mere eller mindre, at vandstanden vil stige i overløbet og derved løbe ned i sikkerhedsrør'et... (sikkerhedsrøret er sat til at tage vand ind højere oppe end der hvor vandstanden normalt går når hovedrør'et er i brug.)

Det er mere et spørgsmål om at få vandstanden høj nok til den skummer man vil benytte, hvilket igen afhænger af sump akvariets størrelse hvilken skummer man kan benytte...
En skummer har som regel i min. og max. højde på vandstanden, som skal overholdes...

Højden på første glas efter skummer hænger sammen med højden på de andre glas i boblefælden for at fælden virker optimalt og glasset før returkammeret bestemmer højden på vandstanden i refugie...

Vandstanden må ikke være højere i sump/refugie, end der er plads til indholdet af vandet fra overløbet + de få liter der stadig løber over i overløbet, efter returpumpen stoppes, så man ikke få vand på gulvet ved defekt returpumpe eller strømsvigt...

Man sætter- (vist nok, jeg er ikke helt sikker) - en returventil på retur rør'et, således at der ikke kan løbe vand (via hæveret metoden.) fra display og ned i sumpen. Man kan også bore et par huller i toppen af retur rør'et der hvor det går ned i display akvariet, således at der ved alm. drift kun kommer lidt vand ud i toppen af rør'et lige under vandoverfladen i displayakvariet, og resten følger returrør'et ud der i displayakvariet som man nu har lavet det. - men ved pumpestop, vil der efter nogle få liter's tilbageløb til sump, blive suget luft ind og derved stopper hæveret metoden med at virke - hullerne skal bare være store nok til at det virker...

Jeg har 2 huller på 4mm 1 og 2cm under den normale vandstand, for at undgå vandet fra mit lille refugie i at løber retur til display'et ved pumpestop (via den 12/16mm slange der ellers leverer vandet op til refugiet.)
Jeg har refugie (Ikke sump) højere oppe end mit display, så det er lidt anderledes end ved brug af sump.

:lipssealed:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"