Det er ligemeget om vandet kommer ned via hovedrør eller sikkerhedsrør'et, det er også kun hvis hovedrør'et bliver stoppet mere eller mindre, at vandstanden vil stige i overløbet og derved løbe ned i sikkerhedsrør'et... (sikkerhedsrøret er sat til at tage vand ind højere oppe end der hvor vandstanden normalt går når hovedrør'et er i brug.)
Det er mere et spørgsmål om at få vandstanden høj nok til den
skummer man vil benytte, hvilket igen afhænger af
sump akvariets størrelse hvilken
skummer man kan benytte...
En
skummer har som regel i min. og max. højde på vandstanden, som skal overholdes...
Højden på første glas efter
skummer hænger sammen med højden på de andre glas i boblefælden for at fælden virker optimalt og glasset før returkammeret bestemmer højden på vandstanden i refugie...
Vandstanden må ikke være højere i
sump/refugie, end der er plads til indholdet af vandet fra overløbet + de få liter der stadig løber over i overløbet, efter returpumpen stoppes, så man ikke få vand på gulvet ved defekt
returpumpe eller strømsvigt...
Man sætter- (vist nok, jeg er ikke helt sikker) - en returventil på retur rør'et, således at der ikke kan løbe vand (via hæveret metoden.) fra display og ned i sumpen. Man kan også bore et par huller i toppen af retur rør'et der hvor det går ned i display akvariet, således at der ved alm. drift kun kommer lidt vand ud i toppen af rør'et lige under vandoverfladen i displayakvariet, og resten følger returrør'et ud der i displayakvariet som man nu har lavet det. - men ved pumpestop, vil der efter nogle få liter's tilbageløb til
sump, blive suget luft ind og derved stopper hæveret metoden med at virke - hullerne skal bare være store nok til at det virker...
Jeg har 2 huller på 4mm 1 og 2cm under den normale vandstand, for at undgå vandet fra mit lille refugie i at løber retur til display'et ved pumpestop (via den 12/16mm slange der ellers leverer vandet op til refugiet.)
Jeg har refugie (Ikke
sump) højere oppe end mit display, så det er lidt anderledes end ved brug af
sump.