Ny startet

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
vandrot
Copepod
Copepod
Reactions: 0
16
Postnummer: 6240 Løgumkloster
Saltvand siden?: 2009

Ny startet

Indlæg af vandrot »

Hej Alle :f3:
Jeg er lige blevet ejer af et Red Sea 130l men jeg syntes det larmer meget er det nødvendig at have skummeren tændt om natten og så har jeg monteret en pumpe mere indvendig jeg syntes der er meget støj,kan det tåle at man slukker noget om natten.Håber i kan hjælpe
Vh vandrot
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
18
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Re: Ny startet

Indlæg af iceMD »

nu er du sikker på at det ikke er blæserne til armaturet der larmer?:) eller kan du godt slukke for skummeren fx fra 10-12 om aftenen så du kan få fred til at falde i søvn xD
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
18
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: nørrebro

Indlæg af trolle »

Jeg ville næsten foreslå at du investerede i en ny skummer. Jeg har, som mange andre smidt en tunze 9002 i og det virker rigtig fint. Dog er den lidt sensibel mht vandstand, så en osmolator er også rigtig god at have.
I mine øjne er det en udgift der er rigtig godt givet ud.

Mvh

Troels
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
vandrot
Copepod
Copepod
16

Indlæg af vandrot »

iceMD skrev:nu er du sikker på at det ikke er blæserne til armaturet der larmer?:) eller kan du godt slukke for skummeren fx fra 10-12 om aftenen så du kan få fred til at falde i søvn xD
Ja for det larmer godt nok også :dizzy: ,havde jeg vist hvor meget det støjer havde jeg nok købt noget andet ,jeg skulle nok havde logget ind her noget før :crybaby:
vandrot
Copepod
Copepod
16

Indlæg af vandrot »

trolle skrev:Jeg ville næsten foreslå at du investerede i en ny skummer. Jeg har, som mange andre smidt en tunze 9002 i og det virker rigtig fint. Dog er den lidt sensibel mht vandstand, så en osmolator er også rigtig god at have.
I mine øjne er det en udgift der er rigtig godt givet ud.

Mvh

Troels
Det må jeg have undersøgt skal nok også have den en pumpe skiftet jeg syntes der er meget støj,jeg har kun haft det stillet op i en uge nu men det kan da godt være man vender sig til det med tiden.

Vh Vandrot
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
18

Indlæg af iceMD »

de blæsere kan udskiftes for 150,- ca. så det nu ikke så galt, og vis du skifter skummeren ud med en tunze 9002 så skulle de være lydløst;) hvad er det for en pumpe?:) og man kan vende sig til det(sov 1 meter vedsiden af et rsm i 6 måneder) :T
vandrot
Copepod
Copepod
16

Indlæg af vandrot »

iceMD skrev:de blæsere kan udskiftes for 150,- ca. så det nu ikke så galt, og vis du skifter skummeren ud med en tunze 9002 så skulle de være lydløst;) hvad er det for en pumpe?:) og man kan vende sig til det(sov 1 meter vedsiden af et rsm i 6 måneder) :T
Det er godt klaret :GO jeg var ved at overvejre at flytte det ud i gargen men det var jo ikke derfor jeg havde købt det.
Der sidder 2 stk oppe i venstre hjørne og er det nødvendig med en mere inde i akvariet.

Vandrot
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
18

Indlæg af iceMD »

de to pumper der sidder oppe i hjørnet giver langt fra nok cirkulation efter min mening(dette kommer også lidt an på stenopsætningen) så en ekstra pumpe vil jeg mene er nødvendigt:)
vandrot
Copepod
Copepod
16

Indlæg af vandrot »

iceMD skrev:de to pumper der sidder oppe i hjørnet giver langt fra nok cirkulation efter min mening(dette kommer også lidt an på stenopsætningen) så en ekstra pumpe vil jeg mene er nødvendigt:)
ok så må jeg prøve at skifte den ene om det giver mindre støj,havde du problemer men varmen jeg har ikke tændt varmen men der 30 grader 8)
vandrot
Copepod
Copepod
16

Indlæg af vandrot »

vandrot skrev:
iceMD skrev:de to pumper der sidder oppe i hjørnet giver langt fra nok cirkulation efter min mening(dette kommer også lidt an på stenopsætningen) så en ekstra pumpe vil jeg mene er nødvendigt:)
ok så må jeg prøve at skifte den ene om det giver mindre støj,havde du problemer men varmen jeg har ikke tændt varmen men der 30 grader 8)
Jeg syntes der mange spørsmål men jeg syntes det er bøvlig at sidde og skrive. :embarassed: nu prøver jeg lige det med pumpen.

Vandrot
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
18

Indlæg af iceMD »

alle der har haft et rsm har vist haft problemer med varmen, men åben låget førest i armaturet og det over skummeren når det er varmt og du ikke har gæster :) bare husk at lukke dem om natten for ellers kører dit varmelegemed, og det koster knaster;)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

vandrot skrev: ok så må jeg prøve at skifte den ene om det giver mindre støj,havde du problemer men varmen jeg har ikke tændt varmen men der 30 grader 8)
Du skal ikke skifte den éne pumpe ud, men sætte en pumpe mere i til cirkulation...
(Nogle har brugt Tunze 6025 eller lign. med blød og bred vandstråle.)

Hvis blæserne i lampen giver støj, så kan de udskiftes med PAPST eller lign. med lavt db. (blæsere til computere som kan findes bla. på www.edbpriser.dk )

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg vil også anbefale dig at bruge de få kroner ekstra på at få et par Tunze 6025 frem for noget andet skod.
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
17
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: København NV

Indlæg af keanu »

vandrot skrev:
iceMD skrev:nu er du sikker på at det ikke er blæserne til armaturet der larmer?:) eller kan du godt slukke for skummeren fx fra 10-12 om aftenen så du kan få fred til at falde i søvn xD
Ja for det larmer godt nok også :dizzy: ,havde jeg vist hvor meget det støjer havde jeg nok købt noget andet ,jeg skulle nok havde logget ind her noget før :crybaby:

Det skal du ikke være ked af, det er et helt fint sted at starte, dog er der lidt modifikationer man skal ud i, jeg har skiftet de to blæsere i låget, og sat en magen til omme bag i, så der kommer lidt luft hen over overfladen. Dette har hjulpet meget ift. varme, og jeg vipper lige det forrste låg op, og det har jeg klaret sommeren fint med!

Cirkulationen skal forbedres, jeg ved ikke ikke hvilken sten opsætning der kan klare kun at køre med de 2 pumper, man skal i hvert fald sørge for at der er god cirkulation ind bag stenene også, jeg havde i første omgang smidt en aquabee 500 pumpe i det ene kammer med en slange på jeg så førte ud i akvariet til ekstra cirkulation, GØR IKKE DETTE, der er slet ikke flow nok i "sumpen" til det. Køb i stedet som andre foreslår, en tunze 6025 og smid, mener de ligger i omkring 400 kr. men ellers kig på forummet her, der er ind i mellem nogen til salg, evt. opret en tråd i "køb" og spørg efter en.

Skummeren har jeg ikke skiftet, dog slukker jeg den om eftermiddagen/aftenen når vi er hjemme og oppe, den kører så hele natten og dagen, og det skulle vist være nok, det er i hvert fald ikke det jeg slås med :) men jeg køber nok på sigt en tunze 9002 som mange andre, mest pga. støjen :)

Men ellers god vind med det, jeg er super glad for vores derhjemme, og man lærer utrolig meget af det, og det er ikke i så stor scala at man bliver ruineret og mister interessen for hobbyen hvis det ikke lige går efter ens hoved, det er også et godt udgangs punkt for at lave en ønskeliste til sit næste større akvarie :)

Hilsen Kent
Billede
vandrot
Copepod
Copepod
16

Indlæg af vandrot »

Tak til alle der har skrevet til mig jeg har fået svar på mange af mine spørgsmål :K

Mvh Vandrot
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"