VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Save/slibe i glas? Mangler gode glas råd.

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Odense C.
Kontakt:

Save/slibe i glas? Mangler gode glas råd.

Indlæg af Lars Roland »

Jeg er ved at lave helt om på mit 120L Juwel akvarie. Jeg har lavet 80L sump osv. og er næsten færdig.

Jeg har lige testet hele systemet med i alt 200L vand løbende rundt og det holdt vand :GO

Jeg har bare lige et enkelt problem. Vandet i akvariet er 1,5 cm. for højt. Min glaremester har lavet overløb for mig og det er lavet i 6 mm. glas. Det er en vinkel på 15 cm. 10 cm. Overløbet var måske lige højt nok og vandet er også højere over overløbet end jeg lige havde regnet med... Det skal siges det er første gang jeg laver dette.

Men hvordan får jeg nu rettet dette? Jeg kan ringe til min glaremester i morgen, men har I nogle råd? Ville gerne kunne lave det selv, da alt jo nu er på plads. Kan man save/slibe eller andet??

Håber nogen kan give en god idé!? :pray:
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Re: Save/slibe i glas? Mangler gode glas råd.

Indlæg af thyme »

Der er vist kun muligheden at fjerne overløbet og "knække" glasset
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Du skære scilikonen fri fra overløbskassen og tager en glas skære (diremant skære)
og knækker et stykke af og limmer overløbet fast igen.

Steen
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Lars Roland »

thyme skrev:Der er vist kun muligheden at fjerne overløbet og "knække" glasset
Men så skal man skære en dyb ridse ikke??

Hvilket værktøj er bedst?

Og ja Steen... Det er nok bedst og få det hele ud...
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Hvis du ikke er vandt til at bruge en glasskærre og er frisk på at lime glaset selv - ville det da være bedre at vente til i morgen og få glaremesteren til det.
Du kan evt. finde noget glas at øve på, hvis du har en glasskærre og lidt olie at dyppe skærrehjullet i. Du må kun skærre en gang samme sted, da glasset ellers kan løbe skævt når du trykker/knækker glasset af... Du skal kunne høre at den skærre i overfladen på glasset. Det bliver ikke dybt, men den skal være hele vejer tværs over...
:h
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Køb en GLASSKÆRER DIAMANT
Den fås sikkert billigere.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... 0&KundeID=

Fandt lige nogle der var lidt billigere.
http://www.carl-ras.dk/e-shop/haandvaer ... asskaerer/

Min nabo har en til 50kr den skære fint gammelt glas til vores drivhuse på vejen .. når der har været storm...haha

Steen
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Muligt du kan klare det med en Dremel med slige mini diamantsagblad på også,uden å skære glasset ud :wink:
Men.. du må have litt "feeling"med dette,da det er lett å komme bort i de andre glass med savbadet i hjørnene.. :rolleyes:
Brug vand i en slig sprayflaske(pumpekanne a-la slige en kan få købt diverse vaskemiddler i til husholdning,disse duger bra!)
Lim først en papirteipstrimmle med overlapp til begge sider der du vil skære,og strek opp med en penn der du vil skære.
Gi så ett lett snitt med dremelen langs stegen,og fjern teipen.
Da vises det ett godt snitt i glasset,og bearbeid så videre med dremelen,og gjerne begge sider :GO
Jeg bruker fingrene til å styre snittet med(holder dremelen slig at jig bruger deler av hånden langs kanten på glasset til å styre med,og dette bliver lettere når du arbeider deg ned i glasset!,men vanskelig å beskrive helt nøyaktigt her :embarassed:
Du klarer lett å skære rett igjennom det 6mm glasset,av egen erfaring :y
Slib efter med fladsiden av savbadet i efterkant,og det blir veldigt bra faktiskt :GO
Jeg selv har faktiskt skært både 10 og 12 mm glass regelmessigt med en slig,og skærer da gærne på begge sider,og når det er 2-3 mm igjen,så knekker jeg det,og efter slibing som vist over,så er jeg ganske fornøyd egentligt selv da ja.. :GO
(disse savbad koster her ca 80kroner for 6 eller 8 stk,og så må du selfølgeligt have en dremel eller lignende udenom da...kansje låne en?)
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Lars Roland »

Tak for gode hints og hjælp... :-)

Jeg fik de to glassider skåret ud af akvariet, så nu de er klar til at få skåret 1,5 cm. af. Men 1,5 cm. i 6 mm glas syntes jeg ikke lige er et job for mig :smartass: Jeg er bange for at skulle købe nye glasstykker og de passer jo sådan set så "fint" i nu.

Jeg har lige snakket med min glarmester og han kan fikse det i morgen formiddag. Så det får han lov til...

Jeg tror jeg vil øve mig næste gang jeg finder et gammelt vindue, for ville gerne selv kunne lave det! :GO
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"