Lidt overvejelser....

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Florence
Reactions:

Lidt overvejelser....

Indlæg af Florence »

Jeg er helt ny i saltvandsfisk/akvarier og har noget spørgsmål. Jeg har læst en del på nettet, her, i bøger og spurt her og der i butikker.

Jeg har længe ville have et akvarier, men først nu igen (havde et ferskvandsakvarier på 200l i 1982) er jeg klar.

Først fandt jeg ud af hvilke fisk jeg ville have. Det er nu klart at det er saltvandsfisk. Tænkte kort på Discusfisk, men kunne forstå, at jeg mindst skal have et 350L akvarier, så det blev droppet da jeg ikke vil have så stort et akvarier.

Jeg har fundet flere fisk, som jeg er faldet for, men som jeg ser ikke passer til den størelse akvarier, som jeg vil have. Jeg påtænker ikke at have mange fisk, men jeg er faldet for følgende:

- Klovnfisk
- Picassofisk (ser bare de ikke er så nemme så jeg tænkte også kun at have dem)
- mandarin (ser også ud som de ikke er de nemmeste)

Der er mange andre jeg kan lide, men som jeg må se i øjnene, at jeg ikke kan have pga. pladsmangel. Balistoides conspicillum bl.a. men så er 130L for lidt, efter hvad jeg har læst.

Hvad tænker i? Hvordan sammensætter i jeres fisk. Jeg kan også se, at det ikke er nemt at få fat i lige den art man vil have. Shopper i og falder for en her og der som passer i akvariet?

Jeg er i gang med at finde et akvarier som er passende, først tænkte jeg omkring 58L men er hurtigt kommet op på omkring 130L :-)

Jeg har kikket på et Red Sea 130D, men jeg undre mig over at de er så høje og ikke aflange som andre akvarier er. Er det ikke en fordel (kan være flere fisk i) hvis det ikke er så højt, men mere langt? Er der andre forslag på et godt starter akvarier?

Jeg har kikket på billeder af RSM, men har ikke kunne finde et jeg kan se i Århus området endnu. Men skal der ikke mere til det end det man ser, altså spande, måler, skummer osv, hvor er det? Er det i skabet?

Jeg håber, at jeg kan sarte lige så langsomt op med at få fisk til sommer, men det vil tiden jo vise :-)
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: Lidt overvejelser....

Indlæg af Lasse »

Florence skrev:
Først fandt jeg ud af hvilke fisk jeg ville have. Det er nu klart at det er saltvandsfisk. Tænkte kort på Discusfisk, men kunne forstå, at jeg mindst skal have et 350L akvarier, så det blev droppet da jeg ikke vil have så stort et akvarier.
Nu er jeg ikke ferskvands kyndig, men mener da bestemt at discus er en ferskvandsfisk :?

Florence skrev: Jeg har kikket på et Red Sea 130D, men jeg undre mig over at de er så høje og ikke aflange som andre akvarier er. Er det ikke en fordel (kan være flere fisk i) hvis det ikke er så højt, men mere langt? Er der andre forslag på et godt starter akvarier?
Jeg har selv et RSM. Formen på akvariet er måske en smule atypist, men det betyder bare at det ikke fylder så meget. En ulempe er naturligvis at det ikke giver så meget svømmeplads til fiskene, men til koraller er det fint. Inden for saltvand ser man alle former på akvarier, da mange godt vil have en god dybdeeffekt i akvariet, og her dur det ikke med 30-40cm i dybden som som f.eks. et 128L standart akvarie er(og jeg mener dybde ikke højde).

Florence skrev: - Klovnfisk
- Picassofisk (ser bare de ikke er så nemme så jeg tænkte også kun at have dem)
- mandarin (ser også ud som de ikke er de nemmeste)

Der er mange andre jeg kan lide, men som jeg må se i øjnene, at jeg ikke kan have pga. pladsmangel. Balistoides conspicillum bl.a. men så er 130L for lidt, efter hvad jeg har læst.
Klovnfisk er fint i et 130L, men vil anbefale kun at holde et par. En mandarin derimod vil formodentlig ikke kunne overleve, da den lever af alt det småkravl der findes i de levende sten. Det kræver flere sten end et 130L kan indeholde, og helst et godt refugium der producere en masse pods. Jeg har af samme grund ikke en mandarin, men det skal jeg helt afgjort have i mit kommende (læs: større) akvarie med refugium.
Florence skrev: Hvad tænker i? Hvordan sammensætter i jeres fisk. Jeg kan også se, at det ikke er nemt at få fat i lige den art man vil have. Shopper i og falder for en her og der som passer i akvariet?
Mange impulskøb hvor man ikke kender noget til fisken kan nemt ende dårligt. Nybegyndere (som mig) mister ofte en del fisk i starten, pga. uvidenhed. Erfarerne folk vælger omhyggeligt en sammensætning af fisk der kan gå sammen og som passer nøje til akvariets forhold.

Florence skrev: Jeg har kikket på billeder af RSM, men har ikke kunne finde et jeg kan se i Århus området endnu. Men skal der ikke mere til det end det man ser, altså spande, måler, skummer osv, hvor er det? Er det i skabet?
Et RSM indeholder 2 pumper, varmelegme, lys og skummer. Jeg vil anbefale en ekstra cirkulationspumpe, f.eks. en tunze 6045. Du skal derudover bruge, saltmåler, div. test sæt, akvariesalt, foder, evt. et omvendt osmose anlæg. Til at starte op skal du desuden bruge levende sten. ca. 12-18 kg. er passende i et RSM, nogle har mere andre mindre.

Inden for saltvand fylder interressen for koraller ofte lige så meget eller mere end interressen for fisk.
De fleste tror jeg har 4-8 fisk i et RSM. Jeg har en lille palet, 2 klovne, en 6-stripet gylte og tre små jomfrufisk. Dvs. 7 fisk, og der er faktisk lidt for meget for mit akvarie. Jeg kæmper med højt phosphat og nitrat. Generelt er det mere problematisk at have mange fisk i et saltvandsakvarie sammenlignet med et ferskvandsakvarie.

Generelt er det en god ting at sætte sig godt ind i de fisk og koraller du gerne, husk på, saltvandsbutikken vil gerne sælge, så tro ikke på alt hvad der bliver sagt så du ikke kommer hjem med noget du vil ende med at fortryde. Saltvandsforum er et godt sted at begynde, og til at stille spørgsmål, selv om der ofte kommer nogle modstridende meninger. Sikkert også til hvad jeg har skrevet her :dizzy:

Det var vist hvad jeg havde at byde ind med, god fornøjelse.

Mvh
Lasse
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Stort set enig med Lasse....
Efter min mening er det antallet af liter og hvilken type akvarie man vil have (fish only, blandet eller med fokus på koraller som kræver næringsfattigt vand) som i første omgang bestemme hvor mange/store fisk man kan have.. Simpelthen fordi flere liter = lettere at holde næring under kontrol. I anden omgang har form og indretning noget at sige..

En ting som jeg har opdaget med saltvand er at mange af de fisk som jeg umiddelbart forbandt med saltvand (Gul kirug, paletkirug, klovnfisk, aftrækkere, kejsere) bliver ret store. Og flere af dem kræver meget svømmeplads, kiruger kan man efter min mening ikke have i et 130L akvarie når først de vokser lidt til, Min gule kirug er nu omkring 10cm fra snude til hale og spiser ret voldsomt (og sviner).. Plus den bruger hele mit akvarie som legeplads (180cm langt). Et par klovnfisk vil nok bedre gå, fordi de holder sig meget til deres udvalgte anemone/koral.. Så den kloge, undersøger fiskenes behov og adfærd inden de bliver købt..

Hvis jeg skal starte et lille akvarie igen vil jeg kigge mod nogle af de små fisk, såsom gobier (Gobidion Histro + lignende f.eks.)..

Det allervigtigste råd er dog tålmodighed - Især med hensyn til at købe fisk der belaster akvariet (fisk der skal fodres).. Straffen komme sjældent inden for de første måneder.. Men hvis man er startet for hårdt op, vil man sandsynligvis opleve algeopblomstringer, Cyano og andre ulyksaligheder, lige når akvariet ser ud til at være sluppet godt fra ens genveje..

Mit råd er at lade være med at komme fisk der belaster akvariet i det første halve år til hele år og husk at genveje som regel bliver til omveje medmindre man er meget garvet, rig eller sindsygt heldig..

På trods af at jeg havde hørt de samme råd, skal jeg ikke gøre mig bedre end at jeg har prøvet og skære et hjørne og hugge en tå et par steder, men straffen er faldet senere hen (måneder senere i visse tilfælde) i stort set alle tilfælde.. Så jeg kan kun gentage hvad jeg ikke selv lyttede 100% til..
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

er stort set enig i det musiker skriver. Man kan godt snyde, og mange af os gør det, men straffen kommer typisk før eller siden.
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

Hmm, kan jeg skrive noget nyt...

jeg kan skrive om mine erfaringer med mit RSM 130D.
Den samlede pris, før jeg havden noget der bare kørte, overraskede
mig lidt. Akvariet kostede 6500kr. her i Hjørring, men nu efter 14 uger,
er mit budget på 12.000kr. ca.
Så er der ny skummer - Tunze 9002, Tunze 6025, testsæt, salt, sten, sand, div. målere, få fisk og 5 koraller i.

Men ja - tålmodigheden er det hele værd. Jeg var nok "semi"-tålmodig,
og mit har kørt fint. Har da haft problemer, men de har stammet andet
steds fra.
Jeg er rigtig glad for mit RSM - jeg synes det det er en fin størrelse, både
til de koraller og fisk JEG gerne vil have. Men størrelsen sætter da også grænser
for nogle fisk og koraller. Fisk ofte pga. størrelsen, og korallerne ofte pga.
det knap så gode lys.
Det er dejligt det hele er samlet bagi (i sumpen), og det er også et flot
møbel synes jeg.
Jeg prøvede med en LSD - en slags mandarinfisk - den levede i 4 uger, så døde
den, da den pludselig stoppede med at spise Artemia - som jeg ellers lykkeligt
havde fået den til at spise. Der ER og kommer slet ikke pods nok til den i et
RSM 130, til at den kan leve af sig selv - desværre.

Kenneth
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er ikke meget jeg kan tilføje til det musikeren skrev, ud over at et RSM måske ikke lige er sagen. Der er alt for mange ting som skal ændres eller tilføjes for at det kommer til at køre. Udover at pladsen sætter de fleste på en prøve som de ikke klarer. Den prøve som hedder begrænsningens kunst. I et så lille akvarie er grænsen hårfin.

Der er i de sidste år kommet en del nye intersante fisk på markedet som passer fortrinligt til et så lille akvarie, og de er ofte mere intersante end store fisk som blot tonser fra den ene ende til den anden, netop fordi de er store, og kræver meget mere plads.
Et par kommentarer til dit fiske valg.
Klovfisk er ok, og de behøver ingen anemone. De tager lige så gerne en stor blødkoral i brug som hjem. Korallen har de meget store fordel frem for anemonen, at de ikke skla fodres og de begår ikke selvmord ved at kravle ind i pumpen.
Picasso aftrækkere er lige som alle andre aftrækkere en tidsindstillet bombe. De kan leve fint med alle de andre fisk i årevis, men pludseligt endag splitter de hele akvariet ad. Og så elsker de rejer og snegle.
Mandarin fisk og lign. skal man ikke sætte i akvariet før end efter ½-1 år, da de primært lever af små coropoder som lever i stenene og bundlaget. nogle har fået dem til at tage frostfoder, men det er ingen garanti.
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Men Carsten kan jo kun være enig i at begrænsningen er er svær, men bortset fra det er RSM altså et godt begynder akvarie, og det er altså ikke dem alle der skal modificeres, jeg havde et for 2 år siden, og det var fint, det er knap så skræmmende som et "Rigtigt" akvarie med rørføring, sump, osv.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Enig med jer alle sammen.

Bortset fra at der åbenbart stadigvæk er en del der har problemer med varmen i RSM, og så kommer der rimelig hurtigt til at mange køber en anden skummere osv. og så kan det jo hurtigt bliver for dyrt i forhold til den mængde vand man får.

Men kan man begrænse sig så tror jeg at RSM er et rigtigt godt lille starter akvarie.

Vedr. fiske sammensætning, så tror jeg ikke at et RSM, kan lave nok fordre til en Mandarin eller LSD fisk heller ikke efter ca. 1 år, desværre for det er en rigtig smuk lille fisk sydtes jeg.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Ej, hvor er det skønt, at komme træt hjem fra job og så læse alle de gode svar.

Lasse: Discusfisk er ferskvandsfisk, det var bare en overvejelse jeg havde, inden jeg besluttede mig for saltvand.

I dag var jeg i Storcenter Nord, ihhh altså....nu overvejer jeg et 250L :-) Men kan ikke rigtigt få plads til det :-( Men så må man jo nøjes.....

Jeg er helt forgabt i Mandarinen og klovnfisken.....

Nå, nu bliver det jagten på det første Akvarie først....

Tak igen alle! Kanon godt forum!
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"