Peder's Reef lidt nye Lps pics.

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Peder's Reef lidt nye Lps pics.

Indlæg af peder »

Vil lige vise et par billeder af baljen inden den overgår til de "evige keramikmarker"
regner med at lave en happening hvor jeg smadrer keramikken til ukendelighed ude i haven :devily: :sneaky2: :wc:
billeder af dette følger senere :angry:
Vedhæftede filer
Billede 058 (Small).jpg
Billede 060 (Small).jpg
Billede 061 (Small).jpg
Billede 062 (Small).jpg
Senest rettet af peder tirs 21. dec 2010 19:32, rettet i alt 10 gange.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Peder's "keramikhelvede"

Indlæg af Holst »

Det forstår jeg ikke ? Hvorfor smadre du det ?
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Kondolerer Peder,og du har nu bestemt deg for valget ser jeg.. :rolleyes:
Du får trøste deg med at hos meg er det limt opp tre lengdemeter med keramikkplater på glassveggene(brugt 5 stk.310gr. limpatroner),og pladene er 60 cm høye,noe som blir ett mareritt å få ned igjen,uten å ødelegge glassene bak.. :rolleyes:
Men får du "dreisen" på å fjerne dette uvesenet,så er du velkommen på besøk her oppi fjellene i efterkant ja. :) :K
Trenger ett realt godt rapp i min rov,for å sette igang med ett tilsvarende "storprosjekt" her..
Er vel antakeligt den beste løsning på dette mareritt,selv om jeg var svært så fornøyd utseendes messigt med min korallenwellt bakgrund... :undecided: :G
jjj
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af jjj »

er der noget galt med keramiken eller hvad er meningen :hehe:
jjj
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af jjj »

og nej rotter vejer under 3 kg rigtig hunde vejer over 30kg også de små
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af mipe »

Holst skrev:Det forstår jeg ikke ? Hvorfor smadre du det ?
jjj skrev:er der noget galt med keramiken eller hvad er meningen :hehe:
Se denne tråd:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=24891
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
jjj
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af jjj »

super nedtur det er jo næsten noget der kan få en voksen mand til at græde føler virkelig med dem som har problemer men det er da dejligt at vi andre kan blive advaret og ikke som på mange andre forum hvor man bare ville slette sådan indlæg for at beskytte evt. forhandler
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det som kan undre lidt i alt det her. Er at Reefkeramik har været solgt i en del år i Tyskland, uden de problemer vi har med det. Er det blot os der gør noget forkert eller har han ændret noget i blandingen?
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

Carsten skrev:Det som kan undre lidt i alt det her. Er at Reefkeramik har været solgt i en del år i Tyskland, uden de problemer vi har med det. Er det blot os der gør noget forkert eller har han ændret noget i blandingen?
Nja.. Carsten,jeg hvet ikke helt om jeg er enigt med deg der.. :think:
Skjønner så altfor godt Peders frustasjon her ja dessverre :(
Dette keramikkaret mitt,har været debbatert litt her i Norge også,i det siste,og i den forbindelse så er det en meget dyktig opprinnelig Tysk akvarist som bor her oppe,som fortalte at det har foregått ganske sålange debatter om problemer med keramikk i Tyskland også :wink: ..
Så noe Skandinaviskt fenomen er det nok dessverre ikke Carsten.
Det som har hvert ett problem både i Tyskland og i land ellers,det er at få gjort en så grundig og omfattendes analyse av produktet på ett labaritorie,slik at en kan finde ut av dem direkte årsak til problemet.
Det viser seg at problemet vi snakker om her,ang, skader/død på kjennslige koraller,øker i takt med anndel/% en har av keramik i karet,i forrhold til god levede sten.
Som jeg har fått med meg,så gjør det saken enda mer komplisert,ved at det nødvendigvis ikke trenger å være nye ukjente stoffer en skal lete efter,men store konsentrasjoner av stoffer,som vi tilfører vandet gjennom daglige tilsettninger selv,og som findes i de ulike tilsettninger vi tilfører dette lille økosystemet,slik at det rett og slett blir for store konsentrasjoner av ett eller flere stoffer i karet.
med andre ord at en forrykker balansen av enkelte stoffer i karet,slig at det går utover korallene.
En slig omfattendes analyse,blir om den er muligt å få gjennomført ved å spalte opp keramikkens substandeler,naturligvis veldig kostbar,og for den enkelte akvarist dermed nesten umuligt økonomiskt å få gjennomført :rolleyes: ,og for å gjøre saken enda vanskeligere,så har jo de som har problemer med dette,keramikk levert fra flere forskjellige produsenter,og teoretiskt om en akvarist med foreksempel det Tyske merket jeg selv har,vil koste på seg en slik labarotorietest,og det evt. kommer noe ut av det,nødvendigvis ikke kan direkte sammenlignes med ett andet kar,som gjerne bruker et helt andet merke med keramik,om du forstår poenget mitt her Carsten :y
Jeg personligt, vil ikke kalde meg for en nybegynder,selv om jeg ikke har så VELDIGT MANGE år med direkte saltvand å slå i bordet med enda,men føler jeg har fått taket på dette,og det jeg synes er mest merkeligt er at jeg kan tage en Acropora opp fra ett andet kar(har flere ja,he-he), og sette denne over i dette karet hvor jeg har mye keramikk,og se dag for dag,hvordan det går nedover med dette stakkers dyret :BA
Ca en uke efter overflytting, så er den mer eller midre helt død i karet.
Vil ikke gå nærmere inn på mer om dette her i tråden til Peder,men står jo ganske så greit forklart videre om dette i den andre tråden, som er linket til tidligere i denne tråden her. :y
Tror dessverre ikke vi kommer noe nærmere en konkret årsak til dette fenomen en del utvilsomt sliter med her,uten att noen er villige til å betale for en slik omfattendes analyse på karet sitt,og finder de noe å anmerke utifra en slik fulstendig analyse,så er det heller ikke sikkert at dette resultat kan direkte overføres til ett andet kar heller,da det ikke er to system som er 100% like.
Og verdier i hvert enkelt kar forandrer seg over tid det også,med tanke på indhold/mengde av de forskellige stoffer i vandet..
Er overbevist selv om at original god LS er veien å gå,og da har en ett godt utgangspunkt å bygge videre på,mot ett vellykket reefoppsett med de sarteste dyrene,og så er det opp til hver enkelt akvarist å gjøre det beste for dyrene,ved ågi de så gode levebetingelse som en makter med tanke på den videre drifting av akvariet,og en skal huske på at det er levende vesener dette,og helt prisgitt vår omsorg.
Ti gengjeld,får en lønn for arbeidet,ved at de da viser seg fra sin beste side,og det er vel det som "trigger" en vær ansvarlig akvarist videre,og da "glemmer"vi fort både el-utgifter og andre utlegg,når vi kiker inn i våres eget lille microunivers! :happy:
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Carsten skrev:Det som kan undre lidt i alt det her. Er at Reefkeramik har været solgt i en del år i Tyskland, uden de problemer vi har med det. Er det blot os der gør noget forkert eller har han ændret noget i blandingen?
det er jo så spørgsmålet om der har været problemer eller ej, det kunne jo være at man dernede har mistænkt alt muligt andet end keramikken, bare en tanke, det er jo heller ikke alle der tilsyneladende har problemer herhjemme

Peder> det er sq næsten synd at det ikke funker med det keramik, for det der, er én af de meget meget få keramikbaljer jeg synes ser rigtig godt ud. I de fleste tilfælde synes jeg det ser direkte rædselfuldt ud med alt det keramik/revbeton o.lign uanset om det kommer fra Korallenwelt, aquaroche eller JJ. for den sags skyld
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Jeg har ingen kontakt med nogle tyskere på det område, så min indgangsvinkel er kun den som jeg kan læse mig til. Og de sider jeg har stødt på, har ikke nogen kritik af det.
Men det lyder jo blot underligt, at han år efter år kan blive ved med at sælge keramikken hvis det mere eller mindre er en kendt sag at det giver problemer.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg har selv ca 20 % riff-keramik og ingen problemer med mit system. Måske skyldes en del af folks problemer at den totale mængde af levende sten simpelthen bliver for lille i forhold til stabiliteten?

Jeg tror absolut ikke på at keramikken bliver levende ligemeget hvilket mærke det er. Det er alt for kompakt og tungt og har en helt anden struktur end de koralskeletter som udgør LS.

Men jeg er godtnok glad for at jeg valgte ikke at montere mere ved opstart.
SPS : Stability provides succes
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

nielsk skrev:Jeg har selv ca 20 % riff-keramik og ingen problemer med mit system. Måske skyldes en del af folks problemer at den totale mængde af levende sten simpelthen bliver for lille i forhold til stabiliteten?

Jeg tror absolut ikke på at keramikken bliver levende ligemeget hvilket mærke det er. Det er alt for kompakt og tungt og har en helt anden struktur end de koralskeletter som udgør LS.

Men jeg er godtnok glad for at jeg valgte ikke at montere mere ved opstart.
Muligens du har ett godt poeng der nielsk :y
Har prøved å regne igjen hva jeg selv har i dette systemet mitt her nu,en gang til,efter at jeg leste indlegget ditt nu,og utifra mine netto 1600 liter saltvann,sten fratrukket,så har jeg her ca.130 kg keramikk+75 kg levendesten i hovedkaret her+80-100 kg levendesten i sumpen,og vandet sirkulerer jo mellom hovedkar og sump
Har godt lys over sumpen foresten også,om det har noe å si.
Da blir det vel gode 60% i levende sten favør her ja..
Hved ikke hvordan det stiller seg for Peder,om han kan ligge frem noen tall her.. :biggrin:
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af peder »

Mit forhold er ca 60% keramik 40% Ls, søjlerne i baljen er Ls på pvc rør. + sumpen har ca 30 kg Ls.
Mvh. Peder

Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

Velkommen tilbake i tråden din Peder :T ,og jeg får bare beklage min skrivekløe, og jeg er uforbederlig som altid :oops:
Men.. da ser det ut for at vi to som har disse problemene,begge har rundt 3 ganger så mye keramikk i forrhold til nielsk i våres oppsett,og tanken min er jo da om vi haver vippet over en "magisk"forsvarlig grense her prosentvis,på hva som er forsvarligt på keramik i forrhold til god Levendesten :think:
Er jo ikke tvil om at den fungsjonen ekte sten har i karene våres,aldrig kan erstattes fullt ut av en mer eller mindre massiv keramikksten,som nærmest kan sammenlignes med en Faxesten,hvor 90%+ av organismer findes helt i overfladen av stenen.
Tror sjangsen for god anarobisk nedbryting av uønskede stofferer minimal i keramikkstenenei forrhold til ekte sten.
Kansje det er her problemene i keramikk karene ligger?,og ikke i direkte utslipp av stoffer?
Bare tenker høyt her nu.. :think: :y

Mener jeg leste at JJ startet opp karet sitt med MASSE levendesten også i utgangspunktet,sammen med keramiken sin..
Når dette var kjørt lenge...fjernet han deler av levendesten andelen sin,men han har muligens fortsatt en betydelig anndelsforrhold av skikkelig ls i dette karet i forrhod til keramik,efter som jeg mener å huske..
GauteG
Copepod
Copepod
Reactions:
16
Geografisk sted: Mandal

Indlæg af GauteG »

Nå har ikke jeg hverken keramikksten eller lang erfaring med akvarier, men jeg leser at en ordentlig analyse av keramikken vil koste mye mere penger enn en gjennomsnittsakvarist er villig til å betale. Er det noen som vet/kan finne ut hvor mange kroner dette vil koste? Da kan jo de som har mye keramikk eller andre interesserte eventuelt gå sammen og dele regninga? Jeg vet som sagt ingenting om dette, men snakker vi om at en slik analyse koster 100,- 1000,- 10000,- 100000,- kroner (NOK/DKK?) Et annet, billigere alternativ er kanskje å gå til et universitet eller annen skole og se om noen vil lage en analyse der som en del av undervisningen, kanskje noen kan ha det som en semester-, master- eller doktoroppgave ??? Kanskje man kan fortelle "mattilsynet" at man har oppdrett av østers i kar med disse stenene og lurer på om de kan være behjelpelige med å finne ut noe omkring dette?
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

Jepp,velkommen på "siten"her foresten Gaute :happy: , og det var vel"prisen"på en slik omfattendes undersøkelse Tom selvåg(Eagle),også påpekte,og strakk ett stort spørsmål til,om det ville bli betaleligt for en vanlig bruker :wink:
Samt å finne ett sted som er såpass godt utstyrt at de kan få gjennomført en grundig nok undersøkelse av produktet,og som nevnt før så er det jo flere merker keramikk ute å går på markedet også,så er lukter det store beløp ja..
Det "safeste" er vel som Peder her ,rett og slett er inde på,og resignere,hive ut keramikken,en gang for alle,og starte opp igjen med skikkelig god LS igjen..
Tror en sparer seg for mye kroner der,og ikke minst bekymringer videre.
En vil aldrig finde ut om det da blir"hold i"eventuelle problemer bundet mot keramikk og proroblemer med stenkoraller,og ballen triller videre..,men som du nevner Gaute,så skummer det hele ned i økonomi,og jeg er redd for at vi som vanlige akvarister,aldri bliver istand til å komme til bunds i disse påstander/teorier bundet opp mot at mange med STOR andel keramik i karene sine,sliter med stenkoraller..
Det er vel det jeg har indsett jeg også dessverre,og tror disse trådene dør ut med uforrettet svar på dette mystiske fenomen.. :rolleyes: :Peace: :y
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af peder »

Undre mig også over at i sumpen hvor jeg ikke har keramik, har jeg ikke oplevet algeproblemer overhovedet, de typer macroalger som jeg har i "keramikhelvedet" findes overhovedet ikke på mine Ls i sumpen??.
Mvh. Peder

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

peder skrev:Undre mig også over at i sumpen hvor jeg ikke har keramik, har jeg ikke oplevet algeproblemer overhovedet, de typer macroalger som jeg har i "keramikhelvedet" findes overhovedet ikke på mine Ls i sumpen??.
- Forudsat at du har lys på i sumpen som fordrer algevækst, da kan dette vel tolkes som at der ikke lækkes Po4 fra keramikken?? Ellers burde der være alger hernede også...
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Ulrik l
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: 5500 middelfart

Indlæg af Ulrik l »

jeg har også keramik søjler og kun lidt ls der er en gul slim alge som jeg ikke kan komme af med men nu hvor jeg er ved at starte et nyt op er det kun ls der bliver brugt.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af peder »

William Jr skrev:
peder skrev:Undre mig også over at i sumpen hvor jeg ikke har keramik, har jeg ikke oplevet algeproblemer overhovedet, de typer macroalger som jeg har i "keramikhelvedet" findes overhovedet ikke på mine Ls i sumpen??.
- Forudsat at du har lys på i sumpen som fordrer algevækst, da kan dette vel tolkes som at der ikke lækkes Po4 fra keramikken?? Ellers burde der være alger hernede også...
Har lys 24/7? kører med phosfat reaktor 24/7 hvor medie bliver skiftet hver måned, så nej tror ikke at det er et spørgsmål om po4, kan heller ikke måle po4 :dizzy:
Mvh. Peder

Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

peder skrev:
William Jr skrev:
Har lys 24/7? kører med phosfat reaktor 24/7 hvor medie bliver skiftet hver måned, så nej tror ikke at det er et spørgsmål om po4, kan heller ikke måle po4 :dizzy:
hvis keramikken lækker Po4, kunne det så ikke tænkes at der ville være en forhøjet koncentration lige omkring keramikken som selvfølgelig bliver fortyndet og i sidste ende absorberet/optaget af Po4 filter og alger
det burde kunne testes rimelig simpel, tag noget saltvand og mål for at kontrollere Po4 indholdet... tilsæt lidt keramik, evt knust for at øge overfladen lidt, lad stå i nogle døgn, og mål Po4 igen, ikke just videnskabelig, men det kan måske være med til at give et fingerpeg i retning af om det er Po4 der er en mulig synder
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

peder skrev:
William Jr skrev:
Det er jo det jeg også haver sagt opp til flere ganger i begge trådene her inne :Peace:
At jeg heller ikke får noen udslag på mitt Phofat testsett.. og det er ett sett fra Merch/Deltec,som visserlig skal være bedre enn de fra Salifert.
Mine Phos og No3 verdier er helt fine de,det er jo helt frustrerendes alt dette egentligt :embarassed:
Kommer til å hive ut hele keramikskitet jeg også,men er nødt til å vente til jeg har fått satt opp ett andet kar,som kan avlaste alt levende jeg har i dette store karet.
Håber bare jeg klarer å berge glasset,bak denne keramikken ,det er det som bekymrer meg mest nu. :confused2:
Ulrik l
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: 5500 middelfart

Indlæg af Ulrik l »

nu hvor tysker ikke har problemer med keramik så tænker jeg om der er noget i det danske drikkevand der sætter en proces igang bare en tanke
hilsen ulrik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Ulrik l skrev:nu hvor tysker ikke har problemer med keramik så tænker jeg om der er noget i det danske drikkevand der sætter en proces igang bare en tanke
hilsen ulrik
Det burde der ikke være. Danmark har nogle af de strengste regler for drikkevand.
Og en god del af os bruger osmosevand, hvor langt det meste af de ting som er med i vandet filteres fra.
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

Ulrik l skrev:nu hvor tysker ikke har problemer med keramik så tænker jeg om der er noget i det danske drikkevand der sætter en proces igang bare en tanke
hilsen ulrik
Hvem har sagt at ikke problemet fines i Tyskland også da?
Jeg nevnte i en av disse trådene her inde at det er en Tysker bosatt i Norge,som fortalte at joda..det er ikke noe ukendt fenomen i Tyskland heller nei..
Og..når det gelder drikkevandet... jeg bor i Norge,og her har vi da også godt fjeldvand :hehe:
Og som Carsten her er inde på,så bruger vel de fleste osmosevand,som fjerner det meste..
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Knut-Arne Berg skrev:
peder skrev:
William Jr skrev:
Det er jo det jeg også haver sagt opp til flere ganger i begge trådene her inne :Peace:
At jeg heller ikke får noen udslag på mitt Phofat testsett.. og det er ett sett fra Merch/Deltec,som visserlig skal være bedre enn de fra Salifert.
Mine Phos og No3 verdier er helt fine de,det er jo helt frustrerendes alt dette egentligt :embarassed:
Kommer til å hive ut hele keramikskitet jeg også,men er nødt til å vente til jeg har fått satt opp ett andet kar,som kan avlaste alt levende jeg har i dette store karet.
Håber bare jeg klarer å berge glasset,bak denne keramikken ,det er det som bekymrer meg mest nu. :confused2:
- Jeg undskylder... :oops:

Jeg havde forståelsen at keramikken var mistænkt at lække Po4, og heraf problemerne...

:lipssealed:

:Peace:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

William Jr skrev: - Jeg undskylder... :oops:

Jeg havde forståelsen at keramikken var mistænkt at lække Po4, og heraf problemerne...

:lipssealed:

:Peace:
Jeg har kun ganske få fisk i akvariet og fodrer MEGEt sparsomt, kører med Po4 filter, men alligevel kan jeg ikke få po4 helt i bund. så derfor kan jeg godt tro at det lækker en smule po4.
Der er masser at alger(Caulerpa) i sumpen.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Re: Peder's "keramikhelvede" part 2!! slut prut finale!!

Indlæg af peder »

Efter en lang sej kamp lykkes det endelig, jeg har boret, brugt Dremmel værktøj (genialt) lavet special lavet ultra tynde knive, brugt mange Irwin "be klinger" til hobbykniv, svedt utallige liter sved ud men nu er "reefbetonen" endelig afgået ved døden!! :W :W :y . Ikke et' miligram er tilbage i baljen :y . Der er lavet LS-søjler,pæn blå baggrund, nyt bundlag, pumper renset, det er sku ligesom en helt ny balje :K , forventet vand i baljen Søndag og efter et par uger tilkobles sumpen (330L) hvor korallerne pt. hygger sig, sammen med 50kg LS.
Så kan det hygge sig selv resten af sommeren. :glassesbig:
Vedhæftede filer
Billede 290 (Small).jpg
Mvh. Peder

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Re: Peder's "keramikhelvede" part 2!! slut prut finale!!

Indlæg af Carsten »

Skal vi ikke se et billed af kreationen??
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"