BS skrev:Tænk på der mistes meget kraft når der skal løftes vand. HVis den så tilmed skal rundt i en rør bøjning på 45 eller 90 grader. Ja så er kraften formindsket mange gange!
1500LT er ALT for lidt imø.
Jeg har en OR3500 på mit 200L og jeg ville gerne have mere.
Spørgsmålet må være: Hvor mange liter pr. time er tilstrækkeligt at få gennem sumpen? Du mener at 1500 l/t er alt for lidt, men kunne det ikke være pænt interessant at afprøve det? OG det er vel heller ikke så besværligt at afprøve?
Det er korrekt at vandets kraft mindskes ved bøjninger på 45 og 90 grader, men har I prøvet at lave bløde cirkulære bøjninger? De hjælper enormt meget på vandflowet og formindsker langt fra kraften ligeså meget. Det jeg vel bare prøver at sige er, at man har en tendens til at ville have en meget stor returpumpe, men argumenterne herfor er mest fordi andre har det, og forde de derved anbefaler at man skal have det. Det kunen være super fedt hvis nogen kunne afprøve effekten af store vs. små returpumper. Måske var der noget at hente her - både i besparelse på indkøb, driftomkostninger og hvor meget varme der afgives til vandet, dvs. vandtemperaturen. Nå, men det er jo i sig selv en debat som kan fylde en masse, og det er da heller ikke meningen at denne tråd skal oversvømmes med "returpumpe problematikken"

Jeg synes bare det er væsentligt at udfordre den vante tankegang om at returpumperne skal være så kraftige, så kraftige.