Sukker

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions: 0
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Sukker

Indlæg af MiksBiks »

Hvor meget sukker tror i jeg skal smide i mit akvarie for at kikstarte bakterierne ordenligt.
Jeg har på ingen måde faretruende værdier, men de vil ikke rigtig ned af.
Er et par eller tre teskeer ok??
Mvh Michael
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Sukker

Indlæg af Olsen »

Jeg ville sgu passe meget på med den VSV (sukker metode). Tror det er bedre at putte noget flagefoder ned i baljen, som var der fisk ;)
JSS
Palet kirurg
Palet kirurg
16
Postnummer: 7000 Fredericia

Indlæg af JSS »

jeg brugte 1/2 til mit 180 l... det har sku slået igennem må man sige.. brugte også Easy life FFM...
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Jeg fik afvide at jeg skulle bruge en lille spiseske sukker pr. 500l vand, så det gjore jeg.

Men jeg ved ikke om det kan hjælpe dig i dette tilfælde.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
17

Indlæg af MiksBiks »

Olsen skrev:Jeg ville sgu passe meget på med den VSV (sukker metode). Tror det er bedre at putte noget flagefoder ned i baljen, som var der fisk ;)
Jeg skal ikke bruge vsv metoden, jeg ville bare bruge sukker en gang og det er det. Ved det har virket i andre akvarier :GO
Lars S skrev:Jeg fik afvide at jeg skulle bruge en lille spiseske sukker pr. 500l vand, så det gjore jeg.

Men jeg ved ikke om det kan hjælpe dig i dette tilfælde.
Super tak lars, det vil jeg prøve senere :beer:
Mvh Michael
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

HUSK, kun i 3 dage, så stopper du, og dit vand bliver meget hvidligt, dette fortager sig ( det gjore det her hos mig ) efter ca. 2,5 dag
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

bare smid et par te skeer i eller 3.. så længe du har en super skummer kørende så burde der ikke ske det store :)

største fare er jo at der opstår iltsvind fordi bakterierne æder alt ilten.. og har da før tilsat 3 te skeer til mit store akv.

bliver vandet hvidt, så har du tilsat for meget, og bør sætte dosis ned.. det hvide du ser er bakterierne.
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
17

Indlæg af MiksBiks »

StarF skrev:bare smid et par te skeer i eller 3.. så længe du har en super skummer kørende så burde der ikke ske det store :)

største fare er jo at der opstår iltsvind fordi bakterierne æder alt ilten.. og har da før tilsat 3 te skeer til mit store akv.

bliver vandet hvidt, så har du tilsat for meget, og bør sætte dosis ned.. det hvide du ser er bakterierne.
Så tilsætter jeg bare 3-4 teskeer.
Skal jeg tilsætte ilt i sumpen?

Lars S skrev:HUSK, kun i 3 dage, så stopper du, og dit vand bliver meget hvidligt, dette fortager sig ( det gjore det her hos mig ) efter ca. 2,5 dag
Jeg havde kun tænkt mig at gøre det en gang. Skal jeg gøre det i flere dage?

Jeg har lige lavet vand til vandskift, er det noget jeg skal benytte mig af i denne her forbindelse, eller skal jeg bare gemme det lidt endnu, stå jo bare og hygger sig i en tønne.
Ville det hjælpe at lave vandskift før eller lige efter?
Senest rettet af MiksBiks tirs 17. feb 2009 12:09, rettet i alt 1 gang.
Mvh Michael
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

det lars s snakker om, er hvis du vil bruge det til at nedsætte no3 osv..

jeg ville nok bare gøre det i 2 dage og så ikke gøre mere, og bare lade skummeren køre på fuld skrald :)
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Jeg gjore det, fordi jeg havde nogle underlige rød alger hvis tråde var ca. 1 - 2 cm. lange, de forsvandt helt, men jeg jeg kan se at de måske alligevel er på vej tilbage.

Så måske skal jeg lige gentagen kuren :wink:
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Da jeg brugte sukkermetoden gik min Skummer totalt amok!! så jeg måtte lave en del vandskift før det kørte igen, forøvrigt kostede kuren mig 4 stk Acropora+ en supermand!!, så jeg gør det sku' aldrig mere, og for at det ikke skal være løgn, har jeg stadig "glæde" af mine alger :-(
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
19
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

peder skrev:Da jeg brugte sukkermetoden gik min Skummer totalt amok!! så jeg måtte lave en del vandskift før det kørte igen, forøvrigt kostede kuren mig 4 stk Acropora+ en supermand!!, så jeg gør det sku' aldrig mere, og for at det ikke skal være løgn, har jeg stadig "glæde" af mine alger :-(
Der lyder som om du måske kan have overdoseret? Det er rimelig vigtigt at hvis man tilsætter sukker eller vodka at ens skummer er overdimensioneret i forhold til den belastning, der er på akvariet.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Jeg mistede ikke noget, hverken sten- eller blødkoraller, og min skummer arbejdede som normart, måske lidt mere, men ikke nogle særligt.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Fif
Kejser fisk
Kejser fisk
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Malmø

Indlæg af Fif »

Jep når det bliver hvidt så virker det :) skummern skal køre på fuld hammer og skal tømmes flere gange om dagen :)

Det burde ikke gå ud over liv i akv. hvis man holder det på 3 dage efter 3 dag skift noget vand og så bare lad det passe sig selv.

Hvis man mister nogen dyr under behandlingen så har man smidt alt for meget sukker i og ens cirkulation har været dårlig, da det kræver en masse ilt. Jeg har gjort det i flere år nu og har aldrig mistst noget som helst.

Jeg har gjort det for venner uden at de har mistet andet end alger og røde alger.

3-4 teske er ikke nok til 2000 L vand. Jeg vil ikke være bange for at brug 8 men man kan prøve at starte i det små. hvis ens vand ikke bliver hvidt så hjælper det ikke på 3 dage. så skal man køre det i længer periode. (Og hvor jeg har det fra? jo fra eget eksperiment gennem flere år.) Og mange har spurgt ind til kuern/opskriften via pb og de har haft lige så gode resultater som jeg har.

En ting mere er at dette er ikke en kur som holder dit akv. fri for alger, det fjerner det ja men det kommer igen hvis ikke du finder årsagen til at de kommer.Det er en kur som hjælper dig igang,
Mvh fif

Billede

Mit gamle akv. som nu ejes af Helena
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=21071
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

jeg kunne se at selv mine Caulerpa alger, gik noget ned :devily: men de er så småt ved at komme sig :G så måske skulle jeg løbende gi' lidt sukker, f.eks. bare en teske pr. dag i f.eks. 1 uge og så se hvad der sker :wink:
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
17

Indlæg af MiksBiks »

Fif skrev:Jep når det bliver hvidt så virker det :) skummern skal køre på fuld hammer og skal tømmes flere gange om dagen :)

Det burde ikke gå ud over liv i akv. hvis man holder det på 3 dage efter 3 dag skift noget vand og så bare lad det passe sig selv.

Hvis man mister nogen dyr under behandlingen så har man smidt alt for meget sukker i og ens cirkulation har været dårlig, da det kræver en masse ilt. Jeg har gjort det i flere år nu og har aldrig mistst noget som helst.

Jeg har gjort det for venner uden at de har mistet andet end alger og røde alger.

3-4 teske er ikke nok til 2000 L vand. Jeg vil ikke være bange for at brug 8 men man kan prøve at starte i det små. hvis ens vand ikke bliver hvidt så hjælper det ikke på 3 dage. så skal man køre det i længer periode. (Og hvor jeg har det fra? jo fra eget eksperiment gennem flere år.) Og mange har spurgt ind til kuern/opskriften via pb og de har haft lige så gode resultater som jeg har.

En ting mere er at dette er ikke en kur som holder dit akv. fri for alger, det fjerner det ja men det kommer igen hvis ikke du finder årsagen til at de kommer.Det er en kur som hjælper dig igang,
Super fif :GO :GO :GO

Hvis jeg nu smider 6tsk i, så er det vel ikke helt galt.

Det er ikke pga alger jeg smider det i. dem har jeg ikke skyggen af :K :K
Vil bare gerne have mine værdier ned, ikke fordi de er faretruende ellers noget, de ligger bare stabilt også vil jeg bare lige hjælpe med at få dem helt ned.
min no3 ligger på 25 så ikke noget vildt.

Men nu går jeg lige ned og måler min tank, også må vi se :GO
Lars S skrev:jeg kunne se at selv mine Caulerpa alger, gik noget ned :devily: men de er så småt ved at komme sig :G så måske skulle jeg løbende gi' lidt sukker, f.eks. bare en teske pr. dag i f.eks. 1 uge og så se hvad der sker :wink:
Det har jeg desværre ikke noget af..... Det er ulempen ved ingen bil at have, man kan ikke bare komme rundt :G ellers kunne jeg bare have hentet noget ved brian :wink:

Det er utroligt hvad lidt til den søde tand kan gøre :y :y
Mvh Michael
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"