Sukker
- MiksBiks
- Rev Papegøje fisk
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 8240 Risskov
- Saltvand siden?: 2001
- Geografisk sted: Århus
Sukker
Hvor meget sukker tror i jeg skal smide i mit akvarie for at kikstarte bakterierne ordenligt.
Jeg har på ingen måde faretruende værdier, men de vil ikke rigtig ned af.
Er et par eller tre teskeer ok??
Jeg har på ingen måde faretruende værdier, men de vil ikke rigtig ned af.
Er et par eller tre teskeer ok??
Mvh Michael
-
- Palet kirurg
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
Re: Sukker
jeg brugte 1/2 til mit 180 l... det har sku slået igennem må man sige.. brugte også Easy life FFM...
- Lars S
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Jeg fik afvide at jeg skulle bruge en lille spiseske sukker pr. 500l vand, så det gjore jeg.
Men jeg ved ikke om det kan hjælpe dig i dette tilfælde.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
- MiksBiks
- Rev Papegøje fisk
- 17
Jeg skal ikke bruge vsv metoden, jeg ville bare bruge sukker en gang og det er det. Ved det har virket i andre akvarierOlsen skrev:Jeg ville sgu passe meget på med den VSV (sukker metode). Tror det er bedre at putte noget flagefoder ned i baljen, som var der fisk

Super tak lars, det vil jeg prøve senereLars S skrev:Jeg fik afvide at jeg skulle bruge en lille spiseske sukker pr. 500l vand, så det gjore jeg.

Mvh Michael
- Lars S
- Rev haj
- 19
- Kontakt:
HUSK, kun i 3 dage, så stopper du, og dit vand bliver meget hvidligt, dette fortager sig ( det gjore det her hos mig ) efter ca. 2,5 dag
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
- StarF
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
bare smid et par te skeer i eller 3.. så længe du har en super skummer kørende så burde der ikke ske det store 
største fare er jo at der opstår iltsvind fordi bakterierne æder alt ilten.. og har da før tilsat 3 te skeer til mit store akv.
bliver vandet hvidt, så har du tilsat for meget, og bør sætte dosis ned.. det hvide du ser er bakterierne.

største fare er jo at der opstår iltsvind fordi bakterierne æder alt ilten.. og har da før tilsat 3 te skeer til mit store akv.
bliver vandet hvidt, så har du tilsat for meget, og bør sætte dosis ned.. det hvide du ser er bakterierne.
- MiksBiks
- Rev Papegøje fisk
- 17
Så tilsætter jeg bare 3-4 teskeer.StarF skrev:bare smid et par te skeer i eller 3.. så længe du har en super skummer kørende så burde der ikke ske det store
Skal jeg tilsætte ilt i sumpen?
Jeg havde kun tænkt mig at gøre det en gang. Skal jeg gøre det i flere dage?Lars S skrev:HUSK, kun i 3 dage, så stopper du, og dit vand bliver meget hvidligt, dette fortager sig ( det gjore det her hos mig ) efter ca. 2,5 dag
Jeg har lige lavet vand til vandskift, er det noget jeg skal benytte mig af i denne her forbindelse, eller skal jeg bare gemme det lidt endnu, stå jo bare og hygger sig i en tønne.
Ville det hjælpe at lave vandskift før eller lige efter?
Senest rettet af MiksBiks tirs 17. feb 2009 12:09, rettet i alt 1 gang.
Mvh Michael
- StarF
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
det lars s snakker om, er hvis du vil bruge det til at nedsætte no3 osv..
jeg ville nok bare gøre det i 2 dage og så ikke gøre mere, og bare lade skummeren køre på fuld skrald
jeg ville nok bare gøre det i 2 dage og så ikke gøre mere, og bare lade skummeren køre på fuld skrald

- Lars S
- Rev haj
- 19
- Kontakt:
Jeg gjore det, fordi jeg havde nogle underlige rød alger hvis tråde var ca. 1 - 2 cm. lange, de forsvandt helt, men jeg jeg kan se at de måske alligevel er på vej tilbage.
Så måske skal jeg lige gentagen kuren
Så måske skal jeg lige gentagen kuren

Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
- peder
- Rev haj
- Reactions: 1
- 19
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Da jeg brugte sukkermetoden gik min Skummer totalt amok!! så jeg måtte lave en del vandskift før det kørte igen, forøvrigt kostede kuren mig 4 stk Acropora+ en supermand!!, så jeg gør det sku' aldrig mere, og for at det ikke skal være løgn, har jeg stadig "glæde" af mine alger 

Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
- Bruno
- Picasso aftrækker
- 19
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Næstved
Der lyder som om du måske kan have overdoseret? Det er rimelig vigtigt at hvis man tilsætter sukker eller vodka at ens skummer er overdimensioneret i forhold til den belastning, der er på akvariet.peder skrev:Da jeg brugte sukkermetoden gik min Skummer totalt amok!! så jeg måtte lave en del vandskift før det kørte igen, forøvrigt kostede kuren mig 4 stk Acropora+ en supermand!!, så jeg gør det sku' aldrig mere, og for at det ikke skal være løgn, har jeg stadig "glæde" af mine alger
- Lars S
- Rev haj
- 19
- Kontakt:
Jeg mistede ikke noget, hverken sten- eller blødkoraller, og min skummer arbejdede som normart, måske lidt mere, men ikke nogle særligt.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
-
- Kejser fisk
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Malmø
Jep når det bliver hvidt så virker det
skummern skal køre på fuld hammer og skal tømmes flere gange om dagen
Det burde ikke gå ud over liv i akv. hvis man holder det på 3 dage efter 3 dag skift noget vand og så bare lad det passe sig selv.
Hvis man mister nogen dyr under behandlingen så har man smidt alt for meget sukker i og ens cirkulation har været dårlig, da det kræver en masse ilt. Jeg har gjort det i flere år nu og har aldrig mistst noget som helst.
Jeg har gjort det for venner uden at de har mistet andet end alger og røde alger.
3-4 teske er ikke nok til 2000 L vand. Jeg vil ikke være bange for at brug 8 men man kan prøve at starte i det små. hvis ens vand ikke bliver hvidt så hjælper det ikke på 3 dage. så skal man køre det i længer periode. (Og hvor jeg har det fra? jo fra eget eksperiment gennem flere år.) Og mange har spurgt ind til kuern/opskriften via pb og de har haft lige så gode resultater som jeg har.
En ting mere er at dette er ikke en kur som holder dit akv. fri for alger, det fjerner det ja men det kommer igen hvis ikke du finder årsagen til at de kommer.Det er en kur som hjælper dig igang,

Det burde ikke gå ud over liv i akv. hvis man holder det på 3 dage efter 3 dag skift noget vand og så bare lad det passe sig selv.
Hvis man mister nogen dyr under behandlingen så har man smidt alt for meget sukker i og ens cirkulation har været dårlig, da det kræver en masse ilt. Jeg har gjort det i flere år nu og har aldrig mistst noget som helst.
Jeg har gjort det for venner uden at de har mistet andet end alger og røde alger.
3-4 teske er ikke nok til 2000 L vand. Jeg vil ikke være bange for at brug 8 men man kan prøve at starte i det små. hvis ens vand ikke bliver hvidt så hjælper det ikke på 3 dage. så skal man køre det i længer periode. (Og hvor jeg har det fra? jo fra eget eksperiment gennem flere år.) Og mange har spurgt ind til kuern/opskriften via pb og de har haft lige så gode resultater som jeg har.
En ting mere er at dette er ikke en kur som holder dit akv. fri for alger, det fjerner det ja men det kommer igen hvis ikke du finder årsagen til at de kommer.Det er en kur som hjælper dig igang,
- Lars S
- Rev haj
- 19
- Kontakt:
jeg kunne se at selv mine Caulerpa alger, gik noget ned
men de er så småt ved at komme sig
så måske skulle jeg løbende gi' lidt sukker, f.eks. bare en teske pr. dag i f.eks. 1 uge og så se hvad der sker 

Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
- MiksBiks
- Rev Papegøje fisk
- 17
Super fifFif skrev:Jep når det bliver hvidt så virker detskummern skal køre på fuld hammer og skal tømmes flere gange om dagen
![]()

Hvis jeg nu smider 6tsk i, så er det vel ikke helt galt.
Det er ikke pga alger jeg smider det i. dem har jeg ikke skyggen af

Vil bare gerne have mine værdier ned, ikke fordi de er faretruende ellers noget, de ligger bare stabilt også vil jeg bare lige hjælpe med at få dem helt ned.
min no3 ligger på 25 så ikke noget vildt.
Men nu går jeg lige ned og måler min tank, også må vi se

Det har jeg desværre ikke noget af..... Det er ulempen ved ingen bil at have, man kan ikke bare komme rundtLars S skrev:jeg kunne se at selv mine Caulerpa alger, gik noget nedmen de er så småt ved at komme sig
så måske skulle jeg løbende gi' lidt sukker, f.eks. bare en teske pr. dag i f.eks. 1 uge og så se hvad der sker

Det er utroligt hvad lidt til den søde tand kan gøre

Mvh Michael