Jeg mener ikke at man kan sige noget helt bestemt omkring hvor lang tid det "skal" tage, før akvariet kan modtage de enkelte dyr, da der er så mange variable forhold, som kan gøre sig gældende, at det nærmest bliver meningsløst komme med retningslinjer.
Jeg vil dog sige, at alt under 3 uger, er det rene chancespil, da det er nogenlunde den tid det vil tage, før man med nogenlunde sikkerhed kan sige, at de værdier man måler, er stabile. Har man ikke tålmodighed til at vente så lang tid, er man måske mere typen til at dyrke filateli...
Jeg vil på det kraftigste fraråde begyndere at starte deres akvarier op med
Zeovit! En metode, som selv fabrikanten ikke kan/vil forklare virkemåden af, vil næppe være det bedst egnede, til at forsøge at lære "håndværket" med. Den er også forbundet med en del problemer, hvis man flytter dyr fra et Zeo-akvarium til et der er naturligt drevet, eller omvendt.
De akvarier jeg selv har startet med succes, har varieret i
opstart, fra 14 dage (det var før jeg blev opmærksom på, at målingerne ikke var pålidelige efter så kort tid) til 2 måneder. Sidstnævnte blev startet på helt nyimporterede sten, som først skulle af med en masse døde organismer, som altså fik lov at rådne i mit akvarium, før det begyndte at gå den rigtige vej.
Mit nuværende akvarium, som er baseret udelukkende på indkørte sten, har efter alt at dømme, været klar fra dag 1, men det kan jeg jo kun vide, fordi det har stået i 3 uger, uden nogle tegn på no2 ophobninger, og fordi brunalge fasen allerede er kommet og gået igen. Nu er der så masser af grønalger, så der vil i meget nær fremtid, blive introduceret nogle algeædere, og om en månedstid vil de første dyr som kræver fodring, komme til.