Forkortning af opstartsfase

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
sundruid
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16
Postnummer: 2000 Frederiksberg

Forkortning af opstartsfase

Indlæg af sundruid »

Jeg kan lige så godt springe ind i det, træde ind på helligt land, med risiko for at blive klynget op i en pæl ;), og spørge :

Kan man forkorte opstartsfasen ?

Jeg har læst mig til at opstartsfasen bør tage omkring 2 måneder, hvor forskellige processer sker i akvariet, blandt andet omdannelse og forbrug af nitrat og nitrit med flere, opblomstring af alger osv.

Nu faldt jeg lige over dette produkt hos korallen : http://www.korallen.dk/product.asp?product=840

Kaldet et poly filter. Hvis dette filter installeres burde vandet da være "sikkert" nok til at introducere fisk i så snart filteret har virket. Det er min logik. Hvad siger de kloge ?
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Re: Forkortning af opstartsfase

Indlæg af Lars S »

Nu er jeg ikke en af ''de kloge'' :crybaby: :G

Men allerede i dit spørgsmål, kan man springe over ... NEJ - har du ikke meget tålmodighed så lad vær, det kan blive meget dyrt for dig.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
sundruid
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16

Indlæg af sundruid »

ok lars, har du en begrundelse, altså hvad der gør at det ikke kan lade sige gøre ?
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Du kan sagtens afkorte din indkøringsfase, dette kræver dog følgende:

Indkørte sten og indkørt vand / sand.

Dvs. Alt hvad du smider i din balje skulle gerne komme fra akvarier som er oppe og kører i forvejen og fra et sted hvor div. værdier er tip top.

Men da det er rimelig usandsynlig at du kan få alle sten / Vand / Sand, fra et akvarie det er oppe at kører vil jeg som de andre sige at du skal udvise stor tålmodighed og vente indtil du er alge fasen igennem, med at introducere liv til din balje i form af fisk.

Du kan så i stedet tilføre Snegle / Rejer / Eremitter / søhare altså nytte dyr og måske lidt blødkoraller, da blødkoraller kan man næsten holde i lokums vand
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Indlæg af MiksBiks »

Om det har virket ved jeg ikke, men min opstart er gået over alt forventning, og meget hurtigere end jeg havde håbet.

Jeg har brugt følgende:
ZEObak
ZEOfood 7
ZEOstart 2
ZEOlife

og tilsat efter anvisning.
Mvh Michael
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Folk på Zeovit.com har med stort held brugt den 11 dages opstart guide der er sidst i brochuren her:
http://www.korallen-zucht.de/files/kora ... e_engl.pdf

Men bemærk at de også gør udtrykkeligt obs på at biologien ikke er stabil efter den periode og at man skal være forsigtig..
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Jeg købte levende sten samt modnet vand hos Klovnfisken lige inden jul. I dag køre det, og jeg har kun haft en anelse brunalger, og meget lidt grønalger. I dag er der to klovner og en gul kirurg samt to koraller. Alt og alle trives, og stenene er rene og pæne.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Ifølge zeovitopfinderne, så kan opstartesfasen forkortes ned til 14 dage, hvis man bruger zeovit under opstart.
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

jeg har aldrig haft det ............ når jeg starter et saltvandsakvarie op tager jeg en kop have jord og lidt vand og lader det bundfalde og så i efter salten er opløst ...og så efter 14 dage tid er vandet oppe og køre ....... :GO så er set bare levende sten i og 1-2 fisk også videre
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

og ifølge Eric Borneman, bør det taget et års tid inden man sætter den første fisk i
således at alle værdier er faldet helt på plads og er stabile
http://forum.marinedepot.com/Topic23945-9-1.aspx

jeg vil nu også sige at har man ikke tålmodighed til at ting tager den tid de tager, så er saltvand måske ikke den helt rigtige hobby
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

oki... har du da lige fået din første fisk i så efter jeg kan se at dit akvarie er 13 måneder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

ja se nu er det så ikke mig der siger at det bør tage et år, men jeg kan godt se fornuften i det som den gode Borneman skriver i den tråd jeg linker til, som iøvrigt var en kommentar til den med Zeovitforum

noget helt andet er så at jeg godt kan se en stor fordel i ikke at have travlt, noget jeg jævnligt bliver bekræftet i når jeg ser de mange "mine fisk, og koraller trives ikke og mit akvarie er tre måneder gammelt" tråde både her og på Saltvandssiden

Når det så er sagt så ved jeg godt at det er svært at bevare roen når man lige starter op, men det har sine fordele, jeg har stille og roligt øget bestanden over de sidste 13 måneder, og jeg er langt fra færdig, jeg har så heller ikke haft nogen nævneværdige problemer, udover et par enkelte "flyvefisk" jeg har da også for ikke så lang tid siden startet yderligere 2 tanke op i ekspresfart, men jeg kan se at i sidste ende kommer det til at tage mindst lige så lang tid inden de kører stabilt
så jeg holder stadig på at tålmodighed er en dyd inden for denne hobby, om det så lige skal tage et år, er en anden sag, men min erfaring er at det gamle ordsprog "hastværk er lastværk" passer meget godt i denne sammenhæng, men det er så min personlige mening
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Jeg mener ikke at man kan sige noget helt bestemt omkring hvor lang tid det "skal" tage, før akvariet kan modtage de enkelte dyr, da der er så mange variable forhold, som kan gøre sig gældende, at det nærmest bliver meningsløst komme med retningslinjer.
Jeg vil dog sige, at alt under 3 uger, er det rene chancespil, da det er nogenlunde den tid det vil tage, før man med nogenlunde sikkerhed kan sige, at de værdier man måler, er stabile. Har man ikke tålmodighed til at vente så lang tid, er man måske mere typen til at dyrke filateli...
Jeg vil på det kraftigste fraråde begyndere at starte deres akvarier op med Zeovit! En metode, som selv fabrikanten ikke kan/vil forklare virkemåden af, vil næppe være det bedst egnede, til at forsøge at lære "håndværket" med. Den er også forbundet med en del problemer, hvis man flytter dyr fra et Zeo-akvarium til et der er naturligt drevet, eller omvendt.

De akvarier jeg selv har startet med succes, har varieret i opstart, fra 14 dage (det var før jeg blev opmærksom på, at målingerne ikke var pålidelige efter så kort tid) til 2 måneder. Sidstnævnte blev startet på helt nyimporterede sten, som først skulle af med en masse døde organismer, som altså fik lov at rådne i mit akvarium, før det begyndte at gå den rigtige vej.
Mit nuværende akvarium, som er baseret udelukkende på indkørte sten, har efter alt at dømme, været klar fra dag 1, men det kan jeg jo kun vide, fordi det har stået i 3 uger, uden nogle tegn på no2 ophobninger, og fordi brunalge fasen allerede er kommet og gået igen. Nu er der så masser af grønalger, så der vil i meget nær fremtid, blive introduceret nogle algeædere, og om en månedstid vil de første dyr som kræver fodring, komme til.
Senest rettet af KimJ fre 9. jan 2009 20:53, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Jeg har set for mange fejlslagne forsøg på at forcere en opstart til, at jeg vil anbefale nogen at forsøge sig..... specielt nybegyndere vil have meget svært ved at se tegnene på problemer, før det er seriøst for sent.

Der var et klogt hoved der engang sagde: "Kun dårlige ting sker hurtigt i et saltvandsakvarie".

... og så syntes jeg faktisk opstarten er en ret stor del af det sjove; at se naturen slå sig løs og opnå balance helt uden nogen form for indblanding er da fascinerende ?
Jeg er lidt ked af, at jeg formodentlig ikke kommer til at opleve det for fuld skrue igen, som dengang jeg startede mit nuværende op med "friske" sten.

/Kim
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

få indkørte sten, brug osmose vand, så bør dit akv blive klar rimelig hurtig, tilsæt evt lidt sukker, hvis no3 er meget høj...

nolan> du starter da bare et mere op ;) *hint*
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

StarF skrev:...
Ja, det er godt med dig - jeg overvejer stadig ;-)

Det jeg mente var, at jeg har stort set alle de sten, som jeg skal bruge til mit store projekt, stående i et par baljer i garagen. De er ved at blive re-bootet og stenene fra mit nuværende bliver brugt til at "pode" de andre med kalkalger o.l. ting, når de kommer frem i lyset igen.

/Kim
sundruid
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16

Indlæg af sundruid »

Ok, er blevet en del klogere nu da jeg har læst en masse amerikanske guides. Så vidt jeg kan forstå handler det om forskellige bakterie kulturer og ikke bare ammonium og nitrit værdier osv. Den ene bakterie omdanner den andens affald og først når alle bakteriekulturene er på plads kan de omsætte den ammoniak som fiskene producerer. Fandt ganske beskrivende diagram her :

http://www.bestfish.com/newtank3.html

Kan se at jeg må have tålmodighed......suk, jeg gider ikke, men sådan er det bare æv
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Det fuldstændig korrekt - det hedder nitrogenkredsløbet :wink:

/Kim
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

KimJ skrev: Jeg vil på det kraftigste fraråde begyndere at starte deres akvarier op med Zeovit! En metode, som selv fabrikanten ikke kan/vil forklare virkemåden af, vil næppe være det bedst egnede, til at forsøge at lære "håndværket" med. Den er også forbundet med en del problemer, hvis man flytter dyr fra et Zeo-akvarium til et der er naturligt drevet, eller omvendt.

.
ZEOvit produkter er ikke de eneste kilder til kulstof, nitrogen og fosfor i systemet ... og kul er ikke den eneste "begrænsende faktor" i spillet. Dette er en af de faktorer, at det Ofte går så lang tid at nå den DYNAMISKE LIGEVÆGT ,som systemet er afhængig af for at opnå "bedste" resultater med zeovit
Det kan vise sig nyttigt,at folk er interesseret i at få en bedre viden om hvordan organisk fosfat bliver metaboliseres af marine bakterier....
Brugeravatar
Mickey86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 2300 København S
Kontakt:

Indlæg af Mickey86 »

Kan os tilføje at polyfilter virker heller ikk specialt godt/overhoved
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Nu ærger det mig at jeg ikke fik taget billeder af min kære venindes akvarie, det var virkelig et skræmmende eksempel på hvor galt det kan gå når man prøver at forcere noget :BA hun fik slået alt ihjel :crybaby: Men høre det ville hun ikke, for klogere skulle hun jo være, og galt gik det, så fisk, koraller, krebs, og snegle gik til i en ildelugtende cocktail, og det gik hurtigere end man skulle tro, fra den ene aften at være godt sat til i brunalger, til næste morgen, at være et lighus, det var skræmmende, og dyre lærepenge.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Brian C skrev:og ifølge Eric Borneman, bør det taget et års tid inden man sætter den første fisk i
således at alle værdier er faldet helt på plads og er stabile
http://forum.marinedepot.com/Topic23945-9-1.aspx

jeg vil nu også sige at har man ikke tålmodighed til at ting tager den tid de tager, så er saltvand måske ikke den helt rigtige hobby
Godt link som alle boer laese.

Det handler vel om hvad man vil med akvariet.
Vil man have fisk og koraller, eller vil man have et sundt mini rev.

Det er lidt ligesom folk der koeber bil. Der er dem der koerer bil X fordi den lige saa fin ud da de kiggede paa den, og saa er der dem der gerne vil fordybe sig i bilen foer de skriver under paa papirerne.
Billede
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Jeg er MEGET enig i at tålmodighed og forsigtighed er en dyd når det gælder saltvand og jeg kunne ikke selv finde på og bruge Zeoguiden til at forcere introduktionen af dyr og koraller til en bajle.. (Prøv at se hvor langsomt jeg gik frem med min 250L...)
Spørgsmålet var om der var noget man kunne gøre for at speede en indkøring op.. Ja det mener jeg der er - og jeg har brugt nogle af tricksene (Zeodoseringer ud over de normale) på min 540 for at gøre skiftet fra den gamle bajle lidt mildere over for mine allerede stressede koraller (lysuheld i den gamle bajle).
Men hvis man vil forcere noget skal man dælme være omhyggelig og overvåge tingene meget nøje.. Vil heller ikke anbefale fremgangsmåden til det første saltvandsakvarie som man starter op, der er alt for mange andre ting som man skal sætte sig ind i..

For mig gælder det om at finde noget som man kan få til at virke.. For mig lader zeovitten til at virke, med god vækst og stabile parametre..
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Musiker skrev:Spørgsmålet var om der var noget man kunne gøre for at speede en indkøring op
Ja. Smid en brugt filter sok i akvariet saa er den prut slaaet.
Billede
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

hvis I har dårlige erfaringer med at forcere opstarten eller lave en for hurtig opstart, kan I så ikke lige fortælle lidt om hvad det var i gjorde forkert. Hvad var det I fik lyst til at gøre, men som slog fejl?
birmakatten
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16
Postnummer: 8380 Trige
Geografisk sted: Trige

Indlæg af birmakatten »

StarF skrev:få indkørte sten, brug osmose vand, så bør dit akv blive klar rimelig hurtig, tilsæt evt lidt sukker, hvis no3 er meget høj...

'Hej Starf

Du skriver at man kan tilsætte lidt sukker hvis no3 er for højt, kan du fortælle mig hvad sukkeret skulle gøre ved no3
Jeg er total ny i saltvand og ved at der skal stor tålmodighed til, men det kunne måske bruges i et ferskvands akvarie derfor ville jeg blive glad hvis du kunne fortælle lidt mere om at bruge sukker ved for høj no3
980L + 325L Sump
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

Flere har brugt VANilje sukker ,honning eller dextrose som nitrat filter,og det virker mere eller mindre ok
det er ikke værd at nævne effekten på fosfaten,nitratfilteret virker kun ved at få nitrat til nitrogen
det er vel heller ikke nitrat der er det store problem,når vi bruger næsten alle sammen et såkaldt berlinsystem
birmakatten
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16
Postnummer: 8380 Trige
Geografisk sted: Trige

Indlæg af birmakatten »

Tak fo svaret Ole
980L + 325L Sump
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

Velbekom,Birmakatten :smash:
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

det hæver kulstof indholdet i vandet, som så giver et lille bakterie boom, der så æder af no3. pas på, der skal dog ikke meget til, før det kan ende galt.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"