Men synes da det er helt hen i skoven hvis det skal koste 2x6299 kr =12598 kr for en lampe??!!!

http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... ts_id=5959
Nogen som kan hjælpe?
Lavt strømforbruglykke skrev:hvad er fordelen med led i forhold til hqi ???????????
køre du selv med det?exzos skrev:Lavt strømforbruglykke skrev:hvad er fordelen med led i forhold til hqi ???????????
Meget lys (i forhold til strøm)
Du skal ikke skifte pærere efter 1 år som ved HQI/T5
Ingen opvarmning af vandet som ved HQI
+ sikkert mange flere
Men så er der selvfølgelig prisen
ja, men det lyder næsten også bare for godt til at være sandt..exzos skrev:Nej men vil meget gerne have det!lykke skrev:køre du selv med det?
Jo! du har plads...det bedste ville være at sætte dem på tværs da dit akvarie har en bredde på 60....lysspredningen er meget lille!Daniel1 skrev:der står kun 90W per modul på reefgeek? så kan jeg jo kun opnå 180 W i det hele med to moduler? Jeg har jo ikke plads til at have 3 moduler i min lyskasse, da den kun er 80 lang? På den anden side set er det også lidt utopi for mig at købe 3 moduler til den pris...
Den bruger 90W både fra petsupply og reefgeek, der eksisterer kun en version....ja den er for dyr i europa. Hos Reefgeek er både skinne og controller med i prisen i DK skal prisen for dette lægges oveni. Det er dyrt i USA, men latterlig dyrt i DK.Daniel1 skrev:der står kun 90W per modul på reefgeek? så kan jeg jo kun opnå 180 W i det hele med to moduler? Jeg har jo ikke plads til at have 3 moduler i min lyskasse, da den kun er 80 lang? På den anden side set er det også lidt utopi for mig at købe 3 moduler til den pris...
Hvad er det for en forhandler?jens lyn skrev:Lige til bemærkning så åbner der en dansk forhandler her i Januar mrd af SolarisLED lamper. Det kan være du skal vente indtil da Daniel. Superfed Lampe. Den har også fået bedre anmeldelser på Zeovitforum end den med modulerne.
Jeg tror det skulle være meningenMcQuaade skrev:
Er det rigtigt forstået at en SolarisLED/aquaillumination erstatter alt lys, både HQI og T5
Dit regne stykker holder desværre ikke heltMcQuaade skrev:
Det er også helt klart noget jeg overvejer, der er mange penge at spare i strøm
lad os sige at 1 stk 250W HQI samt 2 stk 55w T5 =360 W brænder i 8 timer om dagen ca 5,50kr pr døgn det er ca 2007kr om året
Det samme setup med LED (90W) koster ca 500.-
Altså en besparelse på ca 1500kr
så en lampe til 3500kr er tjent hjem efter 2,5år hvis man lige ser bort for forsendelsen og told og moms
Vi er mange der håber du snart kommer med en produkt beskrivelse og dine hands on erfaringermoby skrev:Jeg vil lige komme med en bemærkning at de nye lamper fra solarisled er der kommet meget store forbedringer på og er virkelige effektive. Alle svage punkter er egenlig fjernet og det har resulteret i en eneste ulempe som jeg har oplevet med dem er at at ballasterne larmer meget og SKAL lukkes inde i et kabinet for at tage lyden og dette gælder både aquaillumination og Solarisled. Grunden til at de larmer mere at de skal kunne yde mere for at give ligeså meget som 400 w. Men virkelig en fantastiks god lampe.
He he det skal jeg nok. Har bare ikke den store tid til at sidde ned i ro og mag og skrive i fred, da jeg både har fået en søn og har et DIY hjemmebiograf projekt kørende som ikke er færdigt samt fuldtidsarbejde med mere til! Men vent lige til efter Nytår Så skal jeg nok komme med det!Brian skrev:Vi er mange der håber du snart kommer med en produkt beskrivelse og dine hands on erfaringermoby skrev:Jeg vil lige komme med en bemærkning at de nye lamper fra solarisled er der kommet meget store forbedringer på og er virkelige effektive. Alle svage punkter er egenlig fjernet og det har resulteret i en eneste ulempe som jeg har oplevet med dem er at at ballasterne larmer meget og SKAL lukkes inde i et kabinet for at tage lyden og dette gælder både aquaillumination og Solarisled. Grunden til at de larmer mere at de skal kunne yde mere for at give ligeså meget som 400 w. Men virkelig en fantastiks god lampe.
StarF - Jeg mener at det er McQuaade der sammenligner forkert, hvilket jeg prøvede at illustrere.... ved at kalde en spade for en spadeStarF skrev:Moby er den eneste i dk jeg kender til der køre med LED
angående bruno, så mener jeg du sammenligner det forkert, det er sandt nok du skal ha flere led moduler hen over dit akvarie, pga de ikke har så høj lys spredning, som hqi/t5. Men hvor mange moduler du skal ha, kommer helt an på hvor stort akv du har. nogle vil ku nøjes med 2 moduler, mens andre skal ha 3.
Så er vi helt enigeBruno skrev:StarF - Jeg mener at det er McQuaade der sammenligner forkert, hvilket jeg prøvede at illustrere.... ved at kalde en spade for en spadeStarF skrev:Moby er den eneste i dk jeg kender til der køre med LED
angående bruno, så mener jeg du sammenligner det forkert, det er sandt nok du skal ha flere led moduler hen over dit akvarie, pga de ikke har så høj lys spredning, som hqi/t5. Men hvor mange moduler du skal ha, kommer helt an på hvor stort akv du har. nogle vil ku nøjes med 2 moduler, mens andre skal ha 3.![]()
Rent økonomisk besparelse kontra mængde af lys kan man ikke bare sammenligne et stk. 90W LED modul imod 360W HQI+T5 da det giver jo et fuldstændig skævt billede.
Men, ellers giver jeg dig fuldstændig ret i at sammenligningen af mængden af moduler kontra antallet af HQI+T5 er skæv
Problemet er, at de konsekvens vælger at sammenligne med 20.000 kelvin hqi som ikke har en særlig høj PAR værdi. Jeg glæder mig til en sammenligning med en 10.000 kelvin eller deromkring (gerne også 6500 og 12000/14000).McQuaade skrev:lige lidt teknisk forklaring på LED LYS til akvarie
http://www.advancedaquarist.com/2007/10/review/view
mit regnestykke er bl.a lavet ud fra disse oplysninger, samt at lampen erstatter både HQI og T5moby skrev:Jeg vil lige komme med en bemærkning at de nye lamper fra solarisled er der kommet meget store forbedringer på og er virkelige effektive. Alle svage punkter er egenlig fjernet og det har resulteret i en eneste ulempe som jeg har oplevet med dem er at at ballasterne larmer meget og SKAL lukkes inde i et kabinet for at tage lyden og dette gælder både aquaillumination og Solarisled. Grunden til at de larmer mere at de skal kunne yde mere for at give ligeså meget som 400 w. Men virkelig en fantastiks god lampe.