VSV og korallers farve

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions: 2
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

VSV og korallers farve

Indlæg af Brian »

Har nu forsøgt mig med VSV medtoden i en 1½ måneds tid dog med en lille pause.

Det jeg mest har bemærket er at nærmest alle mine koraller har mistet farve og er blevet lysere/blegere... :BA

Så jeg ved snart ikke hvor godt det er for mig eller måske er der andet galt - hvad med hos jer andre ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Re: VSV og korallers farve

Indlæg af Lord Mike »

Brian jeg må ærlig indrømme at jeg aldrig rigtig har forstået hvorfor man skal køre med VSV eller for den sags skyld Zeovit. Farverne kan sagtens blive super flotte uden. Jeg har ihverfald ikke set nogle resultater herhjemme (danmark) der har overbevist mig om at det med fordel kan anvendes.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
21
Postnummer: 7171 Uldum
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg har i et år bøvlet med alger på mit sand, og det var derfor jeg startede.

De har reduceret sig kraftigt og jeg var ret positiv over for det hele. Men kan se at mine koraller har mistet farve så jeg er stoppet !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

mine mistede ikke farve, men fik farve. har kørt med det i 3-4 mdr og er indtil vidre posetiv. er der ud over også begyndt at tilsætte Amino syre.
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Er enig med Lord Mike.. Farverne kan sagtens blive flotte uden VSV eller Zeovit.. Hovedformålet med begge metoder er vel blot det samme som når man bruger nitrat og fosfat filter.

Mht de falmende farver.. Så har jeg oplevet det samme under Zeovit, men kun med to slags koraller. Nemlig røde plade montipora og min Green slimer acopora. Green slimeren er efter min mening ikke blevet grimmere af og blive bleget lidt..

Montiporaen, som jeg har to stk af. Tog jeg det ene og flyttede ned i skygge og det har nu næsten fået den gamle farve igen. Det andet stykke som stadig får mere lys er stadig meget blegt.
Her er et billede af den blege, men absolut levende:
Billede

Derimod er mine andre acoporaer blevet meget flottere i farverne. Blødkorallerne står også rigtig flot og mine Xenia er begyndt at gro igen, efter en periode inden jeg startede med Zeovit hvor de næsten var helt forsvundet.
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
19
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

Jeg har kørt med det i snart 5-6 uger og jeg kan ikke se nogen forskel på mine koraller overhovedet. Jeg startede hovedsagligt for at se om jeg kunne slippe af med mine bobbelalger og selv om jeg ikke er sluppet af med dem ser det ud til at hastigheden på deres formering er nedsat, men som skrevet kan jeg ellers absolut ingen anden effekt set.

Brian, hvor meget doserer du per liter?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af StarF »

lydder til folk tror det er en mirakel kur.

formålet ved VSV er altså at fjerne fosfat, nitrat osv fra vandet, for at opnå et nærings fattigt miljø. Der er andre måder man kan gøre dette på også.

farverne begynder jo ik at ændre sig, før jeres no3, osv er helt væk og i holder det helt væk. Der ud over kan i yderlige tweake farverne med amino, jod, og hvad man nu ellers kan tilsætte.. præcis som med Zeovit.

min røde montipora har fået mere farve.
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
19

Indlæg af Bruno »

StarF skrev:lydder til folk tror det er en mirakel kur.
Hvor får du dog det fra?

_Jeg_ startede ikke med VSV fordi jeg regnede med at det skulle udføre mirakler på mine koraller, men netop fordi, som jeg skriver, for at se om faldet i næring kunne reducere alger. Jeg havde absolut ingen forventning om at det ville gøre noget ved farverne på mine koraller efter så kort tid, men eftersom at Brian har oplevet en effekt i den periode kunne det være interessant at høre hvor meget han doserer.
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

Jeg tror det med farverne kommer når man har nogle meget stabile værdier og har tilpas med lys og cirkulation.
En ting der ser ud til at være gældende er at folk ikke har kørt med det ret længe. Man skal nok også passe på man ikke skifter metode hele tiden.
Jeg har kørt mit akvarie i 2 år og 4 mdr med en skummer og ls 80 kg intet andet og jeg kan ikke måle hverken nitrat eller fosfor (salifert testsæt) Det første 1½ år kørte jeg med T5 6x54w og det sidste år HQI 2x150+ 2x54W. Lyset har ikke ændret på vækst eller farver. Cirkulation er 2 Stream 6000 og en OR3500.
Jeg har kørt Balling i 2 år
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk

Billede

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Musiker
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Musiker »

Jep man skal være tålmodig og ikke skifte frem og tilbage mellem metoder. Jeg har kørt med Zeo siden maj og har ikke planer om at droppe det.
Efter hvad jeg læser på Zeovit.com Så er det vist helt normalt at Zeovit giver pastel farvede koraller og ret fesne farver. Sålænge man ikke tilsætter sporstoffer for at få knald på farverne.
På den anden side advares der om ikke at begynde og tilsætte flere af disse stoffer før næringsniveauet er i bund. Derudover har lyset jo en enorm effekt på hvordan korallerne tager sig ud.
Så jeg acceptere at mine farver ikke er 100% som jeg vil have dem indtil jeg har fået flyttet over i mit nye setup.. Men så skal den også have gazzz!

/Henrik
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
21
Postnummer: 9560 Hadsund

Indlæg af Lars M »

Her hos mig virker det fint. Jeg har haft rimeligt stabile værdier de sidste to måneder (startede i maj), derfor er jeg begyndt at nedætte mængden. Det fremgår jo af Zeovitguiden, at mængden skal reduceres efterhånden som værdierne bliver stabilt lavere.
Jeg har været oppe at tilsætte 2 ml. pr. 100l vand, men er nu nede på det halve og fortsætter stille og roligt alt imens jeg måler på værdierne en gang om ugen.

Korallerne reagerer forskelligt, nogle bliver lysere og andre bliver mere intense i farverne.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvor meget I andre doserer pr. 100l.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
19

Indlæg af Bruno »

Jeg nu opp på 1,5 ml pr 100L vand
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af StarF »

2,7ml per 100l vand.

50ml total i hele mit system.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 967
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Lige et par (sikkert dumme) spørgsmål... fra en der ikke har fulgt med i VSV debatten:

1:Skal det forståes sådan at VSV erstatter eventuelle nitrat og phosfat filtre...?
2: Skal man køre med VSV også når nitrat og phosfat er 0...?
3: Hvad skal tilsættes udover VSV(vodka,sukker,eddike)...?
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Musiker
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Musiker »

1. Ja det sætter skub i denitrifikationsprocessen. Hvis man tilsætter en afbalanceret bakterie kultur kan man få nitrat og fosfat meget tæt på nul (Zeovit/biodigest er kommercielle kulstof/sukker doserings systemer, VSV folkene anvender typisk bakterie kulturen fra en af dem)

2. Ja du skal finde det niveau som holder næringsværdierne på det ønskede (0). Når dine næringsværdier er nul justere du mængden ned indtil du finder den mængde som holder det i balance
3. Bakterie kultur + sporstoffer - Personligt har jeg valgt og bruge det kommercielle Zeovit system, mest fordi det er velafprøvet og let at gå til.. Men det lader til at flere herinde har gode erfaringer med VSV også :-D.
Her er lidt artikler:
http://glassbox-design.com/2008/achieve ... mentation/
Bemærk især nederst i den følgende.. Meget vigtigt når man skal dosere, at man gør det langsomt og ikke overskrider de anbefalede doser..
2x3 gange overdosis kan medfører koral død:
http://glassbox-design.com/2008/vsv-tot ... -aquarium/
http://www.advancedaquarist.com/2008/8/aafeature3
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
20
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Indlæg af flemmiov »

Jeg er gået fra 3ml ned til 1 ml om dagen på hele akvariet, som jeg har sjusset mig frem til at skulle være 500 l. Jeg fik en opblomstring af nogle lysebrune alger, muligvis diatomer, efter et 125l vandskift er det på retur. Mine koraller er gået over og blevet lysere i farven, men det ser jo nu ikke som et problem, for inden jeg begyndte havde 3 forskellige acroporaer nærmest fået samme grønne farve, nu er der klart forskel, og flere farve nuancer at se :) Jeg havde i forvejen kørt 7 mdr. med et alcohol nitrat filter, så mine nitrat og phosfat værdier var i 0 fra opstarten, så det kan måske forklare at min dosis fra start, måske var for høj ( selvom det virker af lidt, i forhold til hvad i andre dosserer )
Udover vsv blandingen, tilfører jeg dagligt 2 ml salifert coralfood og 1 ml lps amino, derudover et par dråber zeobak 3 gange ugentligt. Jeg har også planer om at prøve noget af pohls produkter senere, der skulle booste farverne yderligere, men først og fremmest er det for at holde nitrat og phosfat nede, at jeg dosserer med det. Jeg er iøvrigt lige startet op med at filtrere med kul i mit phosfat filter ( nu er der jo ikke brug for rowaphos :biggrin: ) grunden er at vandet får en gullig farve, så istedet for at køre med ozon, som der er delte meninger om, bruges kullet istedet. Ydermere er planen at når jeg skal have nye pærer i lampen, går jeg op i en 12-14000 kelvin, istedet for dem på 10000 k jeg har i nu.
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
21

Indlæg af Engelquist »

et par mere for den tungnemme her :wink: :

Tilsættes VSV blandningen direkte i vandet... eller skal det tilsættes et filter?
Hvilken bakteriekultur er det I bruger...?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af StarF »

Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
21

Indlæg af Engelquist »

Kan Prodibio købes i dk? (hader at bestille fra tyske sider da jeg famler mig i blinde pga sproget...)
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
20
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Indlæg af flemmiov »

Du kan bestille zeobak ved saltvandfyn eller petsupply, men mener at sidstnævnte får sine varer fra saltvandfyn, ved ikke med prodibio om der er forhandlere herhjemme..
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

køber mit prodibio hos Mrutzek ganske nemt!! (hedder også prodibio på tysk) ;-) du skal bruge biodigest og bioptim.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Emmer
Dværg kejser
Dværg kejser
18
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af Emmer »

Hej, jeg har lidt vodka stående og for ikke at drikke det kunne jeg tænke mig at putte det i akvariet men jeg har lige et par spørgsmål som jeg håber nogen vil hjælpe med. Når man taler om 1 1/2 skefuld sukker er det så en bordskefuld eller en teskefuld og hvordan er det nu med gallon hvad svarer det til i liter og er doseringen i forhold til netto vandindhold? Til sidst hvorlænge er startfasen?
På forhånd tak.
Mvh Emmer
Musiker
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Musiker »

Hvis nogen gider at lave en dansk udgave af VSV doseringen.. .Kunne det være fedt hvis i ville tilføje informationerne omkring VSV til Wikien!

http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Vodka_ ... gar)_(VSV)

Eller hvis skriv her og giv mig lov til at tilføje det :-)

/Henrik
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"