Akvarie med uden sump. spørgsmål,

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

Akvarie med uden sump. spørgsmål,

Indlæg af Alexcpdk »

Ja, nu har jeg haft mit RSM i godt et halvt år, og vil meget gerne have noget større. jeg er ved at spare penge sammen, mens jeg prøver at finde ud af hvad det skal være.

Jeg kigger efter et akvarie i helglas på 300-375L men kan ikke rigtig finde ud af om det skal være med eller uden sump.

Vil heldst undgå sump, da det hurtigt bliver meget dyre end uden.
Men hvad skal jeg bruge inde i mit overløb ? kunne forstille mig at det nødvendige var en returpumpe, skummer og varmelegme ( hvis lyset ikke kan klare det ) ???

Og kan jeg nøjes med en luftskummer på en 300L balje ?

I må meget gerne linke til noget teknik f.eks. skummer, returpumpe osv. som i ville anbefale til projektet.
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Akvarie med uden sump. spørgsmål,

Indlæg af Per A »

Spørgsmålet har været fremme mange gange.......og der er ingen tvivl om hvad der er bedst.

MED SUMP!
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Først vil jeg helt klart anbefale dig at køre MED sump. Har selv et 325 l, og i starten kørte vi uden sump, men har aldrig fortrudt at vi fik sump på (kun når overløbet har været utæt :shout: ...). Og så meget mere behøves det heller ikke koste at køre med sump. Det er noget PVC, "rumdelere" til sumpen og en form for overløb der skal inversteres i ekstra. Returpumpen skal jo til under alle omstændigheder... Det kan altsammen laves billigt hvis man er til DIY. :)
Vi kørte i starten med en Red Sea Prizm Delux skummer (http://www.swelluk.com/marine/marine-fi ... r-464.html), og den var lige lille nok til vores akvarium (2 kirurger, 1 dværgkejser, 2 klovne og 7 små fisk)
Derudover undgår du bestemt ikke et varmelegeme med mindre din stue konstant er minimum 25 grader hele året rundt :wink: Så sent som i nat gik alarmen på computeren igang fordi vandet var for koldt... :wink:
Pøj pøj med det!! :)
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

En sump er faktisk ikke specielt dyr. Jeg har bestilt et 350L m. forrude i optiwhite glass og en 144L sump, til ca. 3000,-, hvoraf sumpen med diverse fittings udgør max. 500,- (en præcis pris vil først kunne fremlægges om en måneds tid). Det er købt hos Decocean.
Når det er sagt, synes jeg, at sumpen bliver tillagt lidt for stor betydning af mange akvarister. Det er helt sikkert en praktisk foranstaltning som gør det lettere at anbringe teknisk ragelse, og den ekstra vandmængde er jo altid velkommen, men udover det, er der ikke nogen tvingende grund til at have den. Det ville iøvrigt i mine øjne, være endnu smartere, at anskaffe et akvarium som var så stort, at man kunne opdele det, så der var sump i den ene ende! Så slap man for at ligge og rode inde under baljen..
Fick
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Dragør

Indlæg af Fick »

En fordel ved sump er også den konstante cirkulation af vandet, igennem sumpen. Så risikoen for evt. iltmangel er desto mindre. Der fremkommer sjældent iltmangel ved brug af sump.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

En anden fordel ved en sump er at det overløb som nødvendigvis skal være i akvariet, ikke fylder så meget som hvis det hele skal proppes sammen i et hjørne af af akvariet.
Et 128 liters akvarie vil passe meget fint som sump, og det koster ikke ret meget hvis man kan nøjes med et brugt.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Jeg startede op med en skummer i et overløb i hjørnet af mit akvarie.... det kørte sådan i 4-5 måneder, hvorefter jeg satte en sump op istedet. Det har jeg aldrig fortrudt.
De fordele jeg ser er:
- Mere vand i systemet
- Mere plads til teknikken (og selvom du tror du ikke skal have teknik på, så tænk lige over, hvor du vil sætte en filterbeholder med ROWA til henne, hvis du ikke har en sump? ).
- ET REFUGIE MED CAULERPA/CHEATOMORPHA E.L. !!! Det tjener mange formål; det optager nitrat, pods har mulighed for at overleve og yngle, du har et sted at sætte fisk i "skammekrogen".
- Mere plads i akvariet, når du kun skal have nedløbet til sumpen placeret dér.

... og sikkert en masse andre

/Kim
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"