Akvarie med uden sump. spørgsmål,
- Alexcpdk
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Sydsjælland
Akvarie med uden sump. spørgsmål,
Ja, nu har jeg haft mit RSM i godt et halvt år, og vil meget gerne have noget større. jeg er ved at spare penge sammen, mens jeg prøver at finde ud af hvad det skal være.
Jeg kigger efter et akvarie i helglas på 300-375L men kan ikke rigtig finde ud af om det skal være med eller uden sump.
Vil heldst undgå sump, da det hurtigt bliver meget dyre end uden.
Men hvad skal jeg bruge inde i mit overløb ? kunne forstille mig at det nødvendige var en returpumpe, skummer og varmelegme ( hvis lyset ikke kan klare det ) ???
Og kan jeg nøjes med en luftskummer på en 300L balje ?
I må meget gerne linke til noget teknik f.eks. skummer, returpumpe osv. som i ville anbefale til projektet.
Jeg kigger efter et akvarie i helglas på 300-375L men kan ikke rigtig finde ud af om det skal være med eller uden sump.
Vil heldst undgå sump, da det hurtigt bliver meget dyre end uden.
Men hvad skal jeg bruge inde i mit overløb ? kunne forstille mig at det nødvendige var en returpumpe, skummer og varmelegme ( hvis lyset ikke kan klare det ) ???
Og kan jeg nøjes med en luftskummer på en 300L balje ?
I må meget gerne linke til noget teknik f.eks. skummer, returpumpe osv. som i ville anbefale til projektet.
Mvh
Alexander
510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Alexander
510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Re: Akvarie med uden sump. spørgsmål,
Spørgsmålet har været fremme mange gange.......og der er ingen tvivl om hvad der er bedst.
MED SUMP!
MED SUMP!
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Horsens
Først vil jeg helt klart anbefale dig at køre MED sump. Har selv et 325 l, og i starten kørte vi uden sump, men har aldrig fortrudt at vi fik sump på (kun når overløbet har været utæt
...). Og så meget mere behøves det heller ikke koste at køre med sump. Det er noget PVC, "rumdelere" til sumpen og en form for overløb der skal inversteres i ekstra. Returpumpen skal jo til under alle omstændigheder... Det kan altsammen laves billigt hvis man er til DIY. 
Vi kørte i starten med en Red Sea Prizm Delux skummer (http://www.swelluk.com/marine/marine-fi ... r-464.html), og den var lige lille nok til vores akvarium (2 kirurger, 1 dværgkejser, 2 klovne og 7 små fisk)
Derudover undgår du bestemt ikke et varmelegeme med mindre din stue konstant er minimum 25 grader hele året rundt
Så sent som i nat gik alarmen på computeren igang fordi vandet var for koldt...
Pøj pøj med det!!

Vi kørte i starten med en Red Sea Prizm Delux skummer (http://www.swelluk.com/marine/marine-fi ... r-464.html), og den var lige lille nok til vores akvarium (2 kirurger, 1 dværgkejser, 2 klovne og 7 små fisk)
Derudover undgår du bestemt ikke et varmelegeme med mindre din stue konstant er minimum 25 grader hele året rundt

Pøj pøj med det!!

Mvh Anette og Kristoffer
- KimJ
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4863 Eskilstrup
- Saltvand siden?: 1979
- Geografisk sted: Falster
- Kontakt:
En sump er faktisk ikke specielt dyr. Jeg har bestilt et 350L m. forrude i optiwhite glass og en 144L sump, til ca. 3000,-, hvoraf sumpen med diverse fittings udgør max. 500,- (en præcis pris vil først kunne fremlægges om en måneds tid). Det er købt hos Decocean.
Når det er sagt, synes jeg, at sumpen bliver tillagt lidt for stor betydning af mange akvarister. Det er helt sikkert en praktisk foranstaltning som gør det lettere at anbringe teknisk ragelse, og den ekstra vandmængde er jo altid velkommen, men udover det, er der ikke nogen tvingende grund til at have den. Det ville iøvrigt i mine øjne, være endnu smartere, at anskaffe et akvarium som var så stort, at man kunne opdele det, så der var sump i den ene ende! Så slap man for at ligge og rode inde under baljen..
Når det er sagt, synes jeg, at sumpen bliver tillagt lidt for stor betydning af mange akvarister. Det er helt sikkert en praktisk foranstaltning som gør det lettere at anbringe teknisk ragelse, og den ekstra vandmængde er jo altid velkommen, men udover det, er der ikke nogen tvingende grund til at have den. Det ville iøvrigt i mine øjne, være endnu smartere, at anskaffe et akvarium som var så stort, at man kunne opdele det, så der var sump i den ene ende! Så slap man for at ligge og rode inde under baljen..
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Dragør
En fordel ved sump er også den konstante cirkulation af vandet, igennem sumpen. Så risikoen for evt. iltmangel er desto mindre. Der fremkommer sjældent iltmangel ved brug af sump.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Jeg startede op med en skummer i et overløb i hjørnet af mit akvarie.... det kørte sådan i 4-5 måneder, hvorefter jeg satte en sump op istedet. Det har jeg aldrig fortrudt.
De fordele jeg ser er:
- Mere vand i systemet
- Mere plads til teknikken (og selvom du tror du ikke skal have teknik på, så tænk lige over, hvor du vil sætte en filterbeholder med ROWA til henne, hvis du ikke har en sump? ).
- ET REFUGIE MED CAULERPA/CHEATOMORPHA E.L. !!! Det tjener mange formål; det optager nitrat, pods har mulighed for at overleve og yngle, du har et sted at sætte fisk i "skammekrogen".
- Mere plads i akvariet, når du kun skal have nedløbet til sumpen placeret dér.
... og sikkert en masse andre
/Kim
De fordele jeg ser er:
- Mere vand i systemet
- Mere plads til teknikken (og selvom du tror du ikke skal have teknik på, så tænk lige over, hvor du vil sætte en filterbeholder med ROWA til henne, hvis du ikke har en sump? ).
- ET REFUGIE MED CAULERPA/CHEATOMORPHA E.L. !!! Det tjener mange formål; det optager nitrat, pods har mulighed for at overleve og yngle, du har et sted at sætte fisk i "skammekrogen".
- Mere plads i akvariet, når du kun skal have nedløbet til sumpen placeret dér.
... og sikkert en masse andre
/Kim