Nu er jeg sur

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
AvApsi
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet

Nu er jeg sur

Indlæg af AvApsi »

Det er sikkert det forkerte sted jeg spørger.....

I går fandt jeg et link til reefcentral her på siden, det var noget med en gut som havde bygget hans akvarie ind i væggen og havde ultra flot setup på den anden side af væggen... indlægget var på mange sider fyldt med billeder..... jeg har søgt og søgt... kan ikke finde det... mener det var Brian eller Mikkel som smed linket til reefcentral....
Jeg har nemmerlig lige fået lov til at indtage hele rummet hvor bagsiden af min balje er placeret.. 20 m2 badeværelse :D så jeg har brug for en hel del inspiration.

er der en som kan finde det? for jeg har brugt en hel del tid på det nu.
AvApsi
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
19

Indlæg af AvApsi »

aah fandt det :o) :) nu er jeg mere rolig.. skal lige have en vvs gut til at flytte rundt på lidt rør og et wc, så konen er tilfreds inden jeg går i krig.
Brugeravatar
hendrix
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: nyborg

Indlæg af hendrix »

prøv at kigge på reefs.dk
Mvh Hendrix
Brugeravatar
hendrix
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20

Indlæg af hendrix »

ps. ved det er et kæmpe arbejde
er selv igang med det samme projekt
Mvh Hendrix
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Men lad os da få lidt flere detaljer ! Måske du kan samle et par gode råd og tips op inden du laver en fejl ?

Men det lyder da godt med at det er badeværelse bagved, så må du kunne få afløb og vand lige ved baljen til vandskifte og de slags !!
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Humlebæk

Indlæg af j.SEVERIN »

Hej.
Mit akvarie er indbygget i væggen til vores stue.
Jeg har snuppet noget plads i soveværelset og dermed skabt et seperat akvarie rum.
Det er en super løsning da akvariet står som et smukt billede i stuen og det er væsentlig nemmere at styre støj, fugt, varme, lugt og svineri fra et seperat rum.
Mvh. Severin
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
AvApsi
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
19

Indlæg af AvApsi »

ooh, jamen jeg har altså haft mit akvarie indbygget der i ca. 3 år nu :wink: jeg har haft ca. 8 m2 indtil videre.
Det har været rart da jeg kan fylde vand direkte via hane igennem osmose og når jeg skifter vand har jeg min sump koblet på et afløb så jeg bare skal dreje en hane osv., fugt har jeg aldrig døjet med pga udsugning osv. så rummet har været optimalt MEN! plads kunne jeg sagtens bruge mere af.

Men nu får jeg altså det meste af rummet.. aftalen er at jeg lige fixer et hjørne af rummet til gæste badeværelse altså et wc og en håndvask.

Jeg har aldrig været helt tilfreds med min opsætning i rummet, så denne gang skal det gøres 100%, og efter jeg har set nogle af jeres opsætninger og især ham ultra 'nørden' fra reefcentral. Jeg har været nede hos Jens Jørgen da jeg startede den gang, og hans setup er også super flot lavet.

Det 'nye' control rum bliver et sted imellem 10 og 15m2(måske mere), der bliver lavet en ny fase udelukkende til alt udstyr som har med akvariet at gøre.
Så snart gæste wc er lavet + fase ført ind, vil jeg trække på alt den hjælp i kan give mig, jeg poster lige lidt info omkring det udtyr jeg har nu og nogle planer.
AvApsi
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
19

Indlæg af AvApsi »

Udstyr osv.:

900L panorama akvarie (magen til Jens Jørgens, bare mindre)
300L sump, bestående af 3X100L som er koblet sammen via fittings(står under akvariet).

3 x 250W hqi
IKS aquastar luxus T5 2 x 80W dimmbar
2 x 58W T8 (alm. ekstern controller)

Aquamedic turbofloter 5000 (twin 2xOcean Runner 3500 monteret).
Eheim 4500 l/t står i sump til at forsyne skummer, skummer udløb direkte i akvariet via pvc rør.(jeg har hane på sump så den er klar til ekstern pumpe, når jeg får lidt mere plads).
4 x tunze turbelle 6060.
2 x 300W varmelegmer.

1 stk. Nitrat filter (svovlbaseret)
1 stk. Fosfat filter (Rowaphos)
1 stk. Aquamedic osmose 150L.

Aquamedic kalkreaktor 1000.
Aquamedic Ph computer, prope i reaktor. Styre Co2 via magnet ventil.
Hanna HI 931700 Ph computer, prope i akvariet.

IKS Aquastar er på vej med posten, der til kommer vandniveau modul og Microsiemens modul til at starte med.

Planen:

Alt vand på fyldning skal laves automatisk.

2 meter væk fra akvariet i et lille rum(tidligere opmuret bruse kabine) vil jeg lave endnu en sump med lys over, idéen bag dette er at jeg vil skjule mine levende sten udelukkende pga. udseende af selve akvariet.
Via nuværende sump skal der føres pvc rør på væggen og ind i den nye sump hvor de fleste levende sten skal være, i denne vil jeg gerne have koblet min skummer på da den fylder meget og så føre rør tilbage igennem lille bobble fælde akvarie som bliver hængt op på muren og herfra tilbage til akvariet.

Jeg skal nok poste billeder så snart jeg går i gang, så i kan hjælpe.
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af j.SEVERIN »

Hej AvApsi.
Hvorfor bruger du nitrat og fosfatfilter når du har en 300 liter sump??
Er der ikke refugium i sumpen?
Jeg har arkiveret både mit nitrat og fosfatfilter efter jeg installerede et kun 60 liters stort refugium under mit 720 liters akvarie. Refugiet der nu har kørt i 1,5 år gammelt holder konstant både mit fosfat og nitratindholdet på 0.
Ps jeg har også automatiseret alt der kan automatiseres heruder automatisk saltvandskifte.

Mvh. Severin
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
AvApsi
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
19

Indlæg af AvApsi »

Nej, jeg har ikke refugium i sumpen, den er mere en skidt samler.. dvs. zig zag labyrint og en masse lameller for at få skidt til at bundfælde.. men jeg har da tit tænkt på at bygge et af de 100L om til et refugium, men det kan da tænkes at tiden er kommet til at gøre det. Problemet med den nuværende sump er er at der ikke er meget plads over den, nu har du lige fået mig til at tænke på at lave refugium i den eksterne sump..

Jeg er i fuld gang med at tage nogle billeder så i kan se mit rod som det ser ud nu.
AvApsi
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
19

Indlæg af AvApsi »

Billede
Billede

Sumpen:
Billede

Højre side:
Billede
Billede
Venstre side:
Billede

Jeg er ikke nogen 'haj' til at tage billeder + vores cam er et af de vilde fra Rema1000... men sådan ser rodet ud lige nu.. og det skal jeg i gang med at gøre noget ved så snart konen har fået hendes gæste wc.

8)
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af j.SEVERIN »

Hej igen.
Jeg kan se din skimmer ligner min aquamedic baby.
Er du tilfreds med afskumningen ?
Mvh. Severin
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 9560 Hadsund

Indlæg af Lars M »

Hvor stort er dit nuværende akvarium?

Ku du ikke tage lidt flere billeder af selve akvariet?
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Lyder sgu bare godt, jeg var dog ikke helt med på det med at skjule de levende sten ??

Angående links så er der eget at se på her :

http://www.ultimatereef.net/forums/inde ... howforum=4
http://reefcentral.com/forums/forumdisp ... orumid=252
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
AvApsi
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
19

Indlæg af AvApsi »

j.SEVERIN skrev:Hej igen.
Jeg kan se din skimmer ligner min aquamedic baby.
Er du tilfreds med afskumningen ?
Ja jeg er tilfreds men har ikke rigtigt noget at sammenligne med, men den fungere ok med de 2 x oceanrunner... men jeg synes at de få indstillings muligheder den har er svære at få til at virke 100%, her tænker jeg på de 2 luft indtag fittings som sidder i toppen... hvis jeg sætter slangerne på der... suger de vand istedet for luft. Jeg har prøvet at alt muligt mærkeligt for at få dem monteret der.. men det er ikke lykkedes mig endnu, så luft slagerne hænger bare og dingler ved siden af.

Angående det med at gemme de levende sten, er det udelukkende pga. jeg ikke vil have en stenvæg som baggrund, men istedet lidt fladt landskab, det er bare måden jeg vil have det til at se ud på, ikke noget pratisk. Jeg vil sikkert få mere bevægelse i baljen pga. færre sten.. men jeg tror ikke selv på det er nogen stor gevinst.

Lige nu har jeg kæmpe problemer, konen kan ikke bestemme sig for om hun vil have et ifö eller et Gustavberg toilet... :(
Brugeravatar
hendrix
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20

Indlæg af hendrix »

min skummer køre med 2stk eheim universalpumper
luftindtagene på min skummer sidder på indsugningerne på pumperne