Hjælp til udstyr

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Stefan J
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet

Hjælp til udstyr

Indlæg af Stefan J »

Hej folkens.

Jeg er ny herinde. Jeg har efter megen overvejelse besluttet mig for at prøve kræfter med et saltvandsakvarie, men der er nogle tekniske detaljer jeg ikke kan få helt på plads.

Jeg er ikke interesseret i det helt stor hold af koraller, er mere interesseret i fiskene. En "fish only tank" som Paul Talbot siger. :wink:

Mit problem er at jeg bliver ved med at få forskellige oplysninger omkring mængde af udstyr. Læste en artikel om en der lavede et saltvandsakvarie med 2 cirkulationspumper og en skummer bag et overløb, og så brugte han levende sten som primær og eneste filter.

Det akvarie jeg har tænkte mig at købe, er på 200 l. Der skal være nogle enkelte og nemme blødkoraller i (måske) resten består af levende sten, invertebrater og fisk. Kan jeg nøjes med en invendig sump med cirkulationspumper og skummer, eller skal jeg lave en sump under akvariet?

Ville også gerne have en lille smule vejledning omkring produkter og priser, jeg har tjekket på akvarieudstyr.dk og de har både skummere til 300,- og til 2000,- kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg skal gå efter. Det samme er gældende for cirkulationspumper. :?

Beklager de mange spørgsmål, håber i kan hjælpe mig lidt. :wink:

Mvh

Stefan
theomi
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Postnummer: 6510 Gram
Geografisk sted: Gram

Re: Hjælp til udstyr

Indlæg af theomi »

Jeg vil sige at sumpen næsten er et must pga. det øger iltningen af vandet, fungere som nr 2 filter, gemmested for diverse udstyr osv.

Med hensyn til skummer står der tit og ofte hvor stort et akvarie den passer til, men jo større jo bedre :y

Og cirkulation skal være min. 20x akvariets størrelse, så 200l x 20 = 4000L i timen
Ib Kunz Mathiesen -- Forkæmper for anemoner´s ve og vel

200 liter akvarie in the making
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Tag kontakt med en akvarist i dit område og spørg om du må komme forbi og få nogle gode råd.

Så kan du få svar på mange af dine spørgsmål og idéer til dit eget setup.
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Som theomi skriver er en sump næsten et must, og ikke en indvendig. Et 200 liter er 50 cm dybt, og en sump bliver hurtigt 12-15 cm bred. Så er der ikke meget plads tilbage der hvor sumpen er.
Hvis det er et akvarie du vil købe fra nyt af, koster det ikke så meget at få lavet huller i bunden til rørene.
En sump behøver ikke være på mere end 50-60 liter.
Skummere er meget ofte meget overratet, op givet til at kunne klare langt størrere akvarier end de i virkeligheden kan. Under alle omstændigheder så undgå de skummere hvor det blot er et rør, hvor der sidder en luft sten neden under.

Opdater lige din profil med postnummer.
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

Stefan J skrev:Hej folkens.

Jeg er ikke interesseret i det helt stor hold af koraller, er mere interesseret i fiskene. En "fish only tank" som Paul Talbot siger. :wink:

Mit problem er at jeg bliver ved med at få forskellige oplysninger omkring mængde af udstyr. Læste en artikel om en der lavede et saltvandsakvarie med 2 cirkulationspumper og en skummer bag et overløb, og så brugte han levende sten som primær og eneste filter.

Det akvarie jeg har tænkte mig at købe, er på 200 l. Der skal være nogle enkelte og nemme blødkoraller i (måske) resten består af levende sten, invertebrater og fisk. Kan jeg nøjes med en invendig sump med cirkulationspumper og skummer, eller skal jeg lave en sump under akvariet?

Ville også gerne have en lille smule vejledning omkring produkter og priser, jeg har tjekket på akvarieudstyr.dk og de har både skummere til 300,- og til 2000,- kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg skal gå efter. Det samme er gældende for cirkulationspumper. :?
Hvis jeg må give mine råd med på vejen:

1. Jeg startede også med Intentionen om kun at holde fisk + få blødkoraller og sparede på lys pumper osv., men efterhånden som tiden gik blev det alligevel mere spændende med koraller så hvis jeg var dig ville jeg forbedrede mit setup så meget som muligt så der er plads til at udvide interessen for hobbyen.

2. Drop akvarieudstyr.dk. Servicen er måske OK, men det er nok den dyreste webshop på nettet. Korallen.dk og Petsupply.dk er billige. Og/eller køb brugt herinde - Så får du godt udstyr billigt og samtidig direkte hjælp til hvordan du skal bruge det.

3. Start med sump. Du fortryder det ikke
4. Som de andre siger: Jo større skummer jo bedre. Her skal du ikke spare.
5. Den bedste hjælp jeg har fået er ved at se andre akvaristers baljer. så som Per A siger, så find en du kan få et liveshow af.
6. Med hensyn til mærker går du sjældent fejl af Tunze og ATI (som måske kan virke dyre, men er samtidig måske også det bedste)

Det var mine små bidrag. Jeg håber du kan bruge det til noget.
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

Nå vi nu er igang med at diskutere webshops her i tråden, så synes jeg samtidig at man skal droppe korallen.dk, de er super langsomme til at få sendt tingene. Du kan risikere at skulle vente flere måneder før ganske simple ting dukker op.

Jeg har kun gode erfaringer med akvarieudstyr. Har aldrig købt online hos dem, men en del i selve butikken. Superservice og rimelige priser.
... intet vand i stuen for tiden ...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Brug akvarieudstyr til at få overblik over tingene. Det at der er dansk tekst på de fleste varer, kan være en meget stor hjælp. Som redsea skriver, er korallen.dk super sløve. Der er også saltvandsbutikken.dk, selvom han webshop ikke er så stor. Svarer han hurtigt om det er noget han kan skaffe og hvilken pris.
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

Min udtalelse var bestemt ikke en opfordring til at tråden skulle bruges til at diskutere webshops, men kun min egen erfaring jeg gav (dårligt ordvalg).

Med hensyn til service niveau i de forskellige shops, Stefan, bliver du nødt til selv at drage dine erfaringer. Der er næsten lige så mange forskellige meninger derom, som der er brugere herinde. Jeg har handlet hos næsten dem alle sammen og har generelt oplevet god service, men har dårlige oplevelser fra, hver og en jeg har prøvet (undtaget de tyske), men jeg tror altså ikke det kan diskuteres at akvarieudstyr er dyrere på 90% af alle deres varer!

Men igen, find den shop hvor DU bedst kan lide at handle og brug den.
Stefan J
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af Stefan J »

Tusind tak for de gode og hurtige svar. :wink:

Så vil jeg studere lidt om opbygning af en sump. Nogen der har en god "opskrift" på en sump, eller har et link til en side hvor jeg kan se opbygningen af en nem og funktionel sump?

Synes også det var en rigtig god idé af finde en akvarist som jeg kan "hugge" lidt viden fra. Nogen der kender nogen i øst jylland der muligvis kan være mig behjælpelig? :biggrin:

Mvh Stefan
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"