Har lige købt dyr til Baljen - Hvad sker der!!!!!!!

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
mvendel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Har lige købt dyr til Baljen - Hvad sker der!!!!!!!

Indlæg af mvendel »

Jeg har lige købe en Stenopus hispidus reje (Håndboldmåls reje).

Jeg var en tur til sjælland, for at kigge på div. fisk og nytte dyr, så dyrene var ca. 24 timer undervejs.

Jeg faldt for denne reje og en pink tip anemone. Rejen har lige smidt begge klør - Hvorfor??? Vokser de ud igen????

Anemonen har næsten pakket sig selv ind, den har næsten trukket sig helt tilbage, så det kun lige er spidserne der er synlige - Hvorfor???

Det er bare irriterende, når sådan noget sker når man får fine nye dyr.

Håber i kan komme med nogle gode svar :biggrin:
Vedhæftede filer
Fotografier-0097.jpg
Morten P.
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N

Re: Har lige købt dyr til Baljen - Hvad sker der!!!!!!!

Indlæg af Morten P. »

Mht rejen har jeg aldrig hørt om den stressrespons før, men den får nye næste gang den skifter skal. Alle krebsdyr vokser ved at smide deres ydre skelet, puste sig op og lave en større skal. Derved kan evt manglende lemmer regenereres.

For anemonen lyder det som en ganske almindelig respons på den stressende begivenhed det er når man flytter dem - giv den tid så skal den nok folde sig ud.

Men har du tjekket dit vand for nyligt?

Mvh. Morten.
mvendel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17

Indlæg af mvendel »

Hej ja jeg har lige tjekket mit vand alt var fint, undtagen at der manglede calcium.

Men det var da positivt, at den får sine klør tilbage, for den ser ikke nær så sjov ud uden sine arme.

Men mit salt niveau ligger på omkring 1021 er det ikke fint....

Tak for det
mvendel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17

Indlæg af mvendel »

Tror i, jeg skal slukke lyset en dags tid, så de nye dyr kan få ro til at falde til.

Er der nogle motoder, man skal tage højde for når man får nye dyr...???
Brugeravatar
solberg
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18
Postnummer: 8410 Rønde
Geografisk sted: Rønde (30 km. nord for Århus )

Indlæg af solberg »

din salt skal du have op på 1025, jeg har aldrig gjort noget specielt når jeg har købt nye dyr eller koraller andet end at afklimatisere fisk og rejer... med rejer har jeg hørt at de skal afklimatiseres ekstra. så en spand med en luftslange oppe fra akvariet så det drypper lige så stille over en ½-1 times tid. fisk plejer jeg at lade ligge i posen og så fylde lidt vand i posen hvert 10. min. over en ½ timer. koraller bliver bare proppet i med det samme. jeg har aldrig mistet noget på den regning så vidt jeg ved...

hvor lang tis har det kørt og hvad er værdierne....
Hilsen Martin Solberg

215 L. med 45 L. sump
90 l. Shin mao til et par fløjlsklovne. Når de engang kommer hjem.

Billede
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: amager

Indlæg af michael26 »

du skal tage det roligt, enten dør den meget hurtigt ( rejen) og hvis den er i live et døgns tid efter du har smidt den i skal du ikke være bange mere, anemonen den har vel pustet sig op nu.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Salt på 1021 er fint bare ikke lavere. Mindre saltholdighed holder parasitter i ave. Importører og forhandlere kører ofte med endnu lavere saltholdighed af samme grund....jeg vil dog ikke anbefale at du går længere ned.
Har selv kørt med 1021 i et år og har ikke mistet hverken fisk eller koraller endnu og akvariet kører fint.
Red Rea anbefaler selv værdier fra 1020 til 1023 for deres salt. Mon ikke de trods alt ved lidt om saltholdighed?
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
mvendel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17

Indlæg af mvendel »

Hmmmmmmmm TJA JA NÅ

Så er der gået et døgns tid.

Og det har ikke været nogen succes. :crybaby:

Rejen står bare stille på bunden, tror den er død. :crybaby:

Pink tip anemonen den er vist også død. :angry:

eramit krebsene de er gået i stå de ligger rundt omkring i akvariet, men der er da i det mindste liv i dem. :devilish:

De såkaldte turbo snegle, de er ikke kommet ud af deres sneglehuse endnu så de ligger stadig de steder så de blev lagt igår. Så er ikke helt sikker på deres tilstand. :devily:

Såøstjernen ligger også stille. Lige da jeg kom den i akvariet igår, der farede den rundt, men nu er den også gået i stå. :crybaby:

Så der er kort sagt noget forbandet LORT.

Er der nogle der kender grunden til at dette er sket?

Akvariet har kørt i 4 uger, alle vand værdierne er fine.

Er det pga. deres lange rejse på 24 timer???? (stress)

Akvarie manden jeg købte dyrene af råede mig til at: -bare lægge poserne med dyrene i akvariet i 20 min, så de kunne få den rigtige temperatur.
Derefter bare tage dyrene op med hånden, og komme dem i akvariet. Og kassere det vand de var kommet i.

Hvad er der sket :crybaby: :crybaby: :crybaby: :crybaby: :crybaby: :angry: :angry:
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Det lyder som om at du har smidt ret meget i akvariet på en gang.

Hvis du bare har ladet dem varme op og så smidt dem over vil de jo gå fra brat fra en type vand til en anden, det vil helt sikkert være et stort chok. Hvis de så i forvejen har været svækkede pga en lang transport kan det da godt have været med til at i hvert fald nogle af dem dør.
Jeg gør altid det at jeg blander en smule akvarievand i posen, lidt af gangen over ca 1 time så der til sidst er ca halvt akvarievand og halvt transportvand.

Hvad med de andre vandværdier? Saltindholdet burde ikke være nok til at slå tingene ihjel.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg er enig med Chris i at den lange transporttid kan være et problem - Især hvis du ikke har vænnet dem langsomt til vandet i dit akvarie. Derudover så skriver du at akvariet kun har kørt 4 uger.. Jeg ville have nøjes med snegle og eremitter på det tidspunkt - Har du overstået algefaserne?
1. Brune alger
2. Grønne alger
3. Grønne alger begynder at vokse langsomt/forsvinde? <--- her kan du komme de første dyr i, som snegle og eremitter, hvis dine værdier ikke er faretruende..

2 måneder er vist hvad de fleste siger er minimum før man begynder med anemoner og den slags lidt mere krævende dyr.

/Henrik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

24 timers transport, er nu ikke noget specielt. Det er dyrene jo også om at komme frem fra exportøren.
Men en hurtig opblanding er ikke noget rejer kan lide. Faktisk skal du være glad for at rejen ikke døde.

Anemoner er nogle underlige tingester. De kan dø af blot at blive flyttet fra et akvarie tl et andet, selvom det er nøjagtigt samme vand.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Er 24 timer ikke lang tid hvis der ikke er ren ilt i posen?
Jeg mener bestemt at der kommes ren ilt i poserne inden de sendes rundt om jorden?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Forbruget er minimalt hvis dyret er pakket mørkt. Og hvem siger at de ikke har været pakket med ilt. Køberen har vel fortalt at han først var hjemme dagen efter.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Carsten skrev:Forbruget er minimalt hvis dyret er pakket mørkt. Og hvem siger at de ikke har været pakket med ilt. Køberen har vel fortalt at han først var hjemme dagen efter.
Assumption is the mother of all fuckups :smartass: :sneaky2: :hehe: :sneaky:
mvendel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17

Indlæg af mvendel »

Hej-
Poserne var rigtig nok pakket med ren ilt, og dyrene var også friske nok da de kom ud af poserne.

Men det varede ikke længe...

Der har været brune alger og grønne alger.

Så konklutionen er altså:

Akvariet er ikke klar til fisk, eller andre typer krævende dyr.

Jeg flyttede dem forkert fra poserne til akvariet.

Jeg skal vente en måned med at forsøge med nye dyr.

Hey hvad nu hvis mine snegle og eramiter ikke overlever, kom de også bare i akvariet for tidligt???

Suk det er en irriterende måde at lære det på....

Men ja ja ja ja tålmodighed som i siger.

Men der er nogle gode svar i er kommer med...
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Tror det er den helt rigtige konklusion du kommer med.
Jeg har nu også prøvet at turbosnegle døde lige efter de kom i bajlen.. Faktisk er det kun turbosnegle jeg har mistet inden for det for det første døgn - Har ikke mistet andre snegle arter, rejer, fisk eller krabber på den måde endnu.
/henrik
mvendel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17

Indlæg af mvendel »

Hvor længe havde dit akvarie kørt da dine snegle døde.

Og hvor længe ventede du med at komme fisk i akvariet.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Da jeg startede op var det med en nano på 45L. Der kom jeg snegle og et par eremitter i da de grønne alger begyndte at trække sig tilbage.. Det var vel en måned efter opstart. Den første fisk kom jeg i efter halvanden måneder det var en lille hugo.

Jeg har kommet flere snegle i min 250 da den var ca 6 måneder gammel. De kom lige fra lufthavnen. Købte 10 tror de 4 døde inden for det første døgn.. Så købte jeg 4 mere 2 måneder senere.. Det var en lidt anden art (Mexikanske tror jeg?) - De 3 døde lynhurtigt og den sidste ved jeg ikke med. Har også købt nogle af de bundgravende. Dem har jeg ikke haft dødsfald blandt. Heller ikke alle dem som er kommet ind med sten lader til at have problemer. De turbo snegle some lever stadig er der nogle af dem som jeg har haft næsten et år, først i nano'en og senere i 250L akvariet..

Så jeg har ikke nogen ide til hvad det kan være.. Der gør at de falder om lige når de introduceres.

/Henrik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Med hensyn til turbo snegle, skal man være opmærksom på at de ikke kan vende sig selv, så de skal "stilles" op.
Hvis de af en eler anden årsag falder ned på "ryggen" dør de ret hurtigt. Det virker ret ulogisk, men sådan er det nu bare.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

på dine billeder ser det da ud til at værer liv i rejen den følehårn stritter da ud.
Den har en forsvars metode som et firben, den klør vil vokse fram på små 14 dage hvis den altså er levende! :-)
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
mvendel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17

Indlæg af mvendel »

Hej.

Rejen den er desværre helt død. suk

Hvordan kan man se om en turbo snegl er død.

For mine har ikke rørt sig ud af stedet i små 30 timer. Tja det er jo nok svar i sig selv, men spørger alligevel.

Korallen er ligesom visnet udvendigt, men den ser stadig normal ud indvendig, altså den ser død ud, men er den død????

Æv hvor er det her bare surt.

Men har fundet ud af at, tålmodighed betaler sig.

For det her er da bare for dyrt - penge ug i lokumet "bogstavelig talt" - hehe
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Prøv at løfte sneglen på, således at den ikke ryger us af huset hvis den er død, så kan du lugte om den er død.
Prøv bare at lade korallen stå nogle dage endnu.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

mvendel skrev:Hej.

Rejen den er desværre helt død. suk

Hvordan kan man se om en turbo snegl er død.

For mine har ikke rørt sig ud af stedet i små 30 timer. Tja det er jo nok svar i sig selv, men spørger alligevel.

Korallen er ligesom visnet udvendigt, men den ser stadig normal ud indvendig, altså den ser død ud, men er den død????

Æv hvor er det her bare surt.

Men har fundet ud af at, tålmodighed betaler sig.

For det her er da bare for dyrt - penge ug i lokumet "bogstavelig talt" - hehe

Hvad er nu det for en koral?? Sådan en har da ikke været omtalt tidligere
Nemo Akvariebanden
Copepod
Copepod
Reactions:
17
Postnummer: 9310 Vodskov

Indlæg af Nemo Akvariebanden »

Hejsa jeg er ny i faget.

Så hvad jeg her siger ,det er sagt med forbehold.

Ja det er pisse træls at lærer på den hårde måde,det er også det jeg selv er bedst til jeg hader at vente .

Je startede op første gang for noget tid siden,jeg sked på hvad alle folk siger,jeg lavede bare saltvand,puttede sten i ,og kom 2 klovne fisk og 1 boxer reje og 2 kamel rejer 2 korreller i,to dage senere købte jeg sku også lige en stor flot Anemone,for vente det gad jeg altså ikke (typisk mig)

Men det hele overlevede en smule alger (der kom ikke så meget da jeg fik indkørte sten og en smule indkørt vand i,og alle mine værdier var som de skulle være,og faktisk var jeg ret stolt af mit akvarie,jeg havde ofret en del penge i det kunne stå flot fra start af,og at det så overlevede alle advarsler var kun fedt nok.

og jeg snakkede med ham jeg handler mine dyr ved om det,og han fortalte at det akvarie han har butikken startede han op for et år siden på 1 dag,med fisk korreller anemoner og alt muligt andet,og det står bare SMUKT & FLOT den dag i dag og det har kørt igennem alle alge faser osv uden tab.

Som han siger ,anbefaler han alle at starte langsomt op,MEN !!!gider man ikke det så kan man være (heldig) som han siger.

Men så kom dagen hvor jeg lavede en fatal fejl som kostede mig mit akvarie,jeg ville flytte om på lidt sten,og havde ikke set min boxer reje sad under stenen jeg tog op af vandet,den faldt af og røg direkte ned i anemonen,som med det samme lukkede sig om den,og jeg ville rede min reje og fik den op af anemonen,(den mistede kun 1 arm rejen)og alt ved i den fineste orden igen.

Jeg glemte såmend bare at tage den arm op af vandet,og 2 -3 dage senere havde jeg sku ingen akvarie mere,der skete en forrødnelse jeg aldrig har oplevet ske så hurtigt før.

Men jeg er så startede op igen,den her gang fra bunden uden inkørt vand eller sten,dog går der n flok eramiter som jeg nåede at rede fra sidste forsøg og de har det bare fint,jeg er ved grønalge stadiet nu,og de ser ud til at hygge sig temmeligt meget.

Og så snart de alger er væk så fylder ,jeg op igen igen ,skal nok tage et billede når jeg er færdig,så må vi se om det lykkedes mig 2 gang.

Og en sidste ting,alle de ting jeg fyldte i det gamle akvarie som døde,de kom direkte i vandet efter 15 min kørsel,og de havde de det som oki med både rejer og fisk og korreller ,anemonen havde lige nogle få dage hvor den lignede en snotklat,men så blev den glad og åbnede sig igen.

Havde jeg bare taget den forbandede reje arm op af vandet,så er det stensikkert det havde kørt endnufor alt var flot og stod flot,og alle værdier var som folk siger de skal være.

det var så min/vores historie .

Mvh
Dennis & Trine
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Sådan en arm fra en reje kan umuligt være årsag til at det væltede.
Det ville det være sket alligevel.
Nemo Akvariebanden
Copepod
Copepod
Reactions:
17
Postnummer: 9310 Vodskov

Indlæg af Nemo Akvariebanden »

Det er du så den første ud af mange inklusiv 2 dyrehandlere der siger,alle siger forklaringen enten er den arm eller at jeg den dag det skete havde rodet rundt nede i anemonen,mit akvarie stod virkelig flot og holdt alle værdier,så ingen kunne se hvad forklaringen ellers skulle være.

men fuck det,det indspirerede mig bare til at få et større akvarie end det 65 liters min kæreste havde valgt til hendes nemo fisk he he .

Så nu giver jeg den gas igen og vælter det igen så lærer jeg bare noget mere ,mine fejl har kostet mig mange penge igennem tiden ,og vil koste mig mange fremover,så må man bare ud og tjene nogle flere he he ,det er altid sundt med en hobby.

Mvh
Dennis
Hofmann
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Hofmann »

Må man spørge hvor du har købt dine dyr... :biggrin:
mvendel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17

Indlæg af mvendel »

Ja selvfølgelig må du det. Jeg købte dyrne i

Akvarieudstyr.dk
Laplandsgade 11
2300 København S

Fin butik - Men jeg syntes ikke jeg fik rådgivning nok, så tjek endelig data om dyrne inden man køber nogle. Det kan godt betale sig..
Mickey
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Mickey »

Nemo Akvariebanden skrev:Det er du så den første ud af mange inklusiv 2 dyrehandlere der siger,alle siger forklaringen enten er den arm eller at jeg den dag det skete havde rodet rundt nede i anemonen,mit akvarie stod virkelig flot og holdt alle værdier,så ingen kunne se hvad forklaringen ellers skulle være.

men fuck det,det indspirerede mig bare til at få et større akvarie end det 65 liters min kæreste havde valgt til hendes nemo fisk he he .

Så nu giver jeg den gas igen og vælter det igen så lærer jeg bare noget mere ,mine fejl har kostet mig mange penge igennem tiden ,og vil koste mig mange fremover,så må man bare ud og tjene nogle flere he he ,det er altid sundt med en hobby.

Mvh
Dennis

Det er da en pænt syg egoistisk måde at gøre det på :BA Har ikke meget tilovers for folk som handler sådan :wc: Håber det er ironisk ment :shock:
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

:devilish: Enig, det er direkte dyremishandling bare at købe fisk/dyr uden at tage hensyn til deres basale behov... - Bare bruge penge på nogle nye... - hvad er det for en indstilling at have til levende væsner??? :BA

Det gik helt klart galt, fordi der ikke var de bakterie kulturer oppe at køre i alle de levende sten som det kræver for at virke som filter, således at det skulle kunne tåle forureningen fra flytningen af sten + fiskene selv + forråddenslen af armen + anemoner sviner generalt... :snooty:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"