Fik målt vand til den store guldmedalje på mit nystartet RSM (1 måned i drift nu) og efter en lille times arbejde i laboratoriet er det gode spørgsmål så; hvad betyder tallene?
Vand temperatur ved måling: 30 grader (ved godt det er lidt højt, men det er resultatet af 10 timers lys og lukket dør og vindue til rummet baljen står i)
SiO2: 0,25 - 0,5
RSM testsæt:
Ca: 400 ppm
Alk: 2,5
pH: 8,5 - 8,6
NH3/NH4+: 0,25
NO2 og NO3 = 0
Salinity: 33,4 (1,021 ved 30 grader omregnet til 1,023 ved 25 grader == 33,4 salinity)
Efter målingerne har jeg tilsat følgende (1 teske = 5 ml):
Coral Buff: 5 teskeer = 1 meq/l (2,8 dKH) -- det er det maksimalt tilladte at tilsætte og skulle gerne få min Alk op på 3,5
Calcium +3: 1 teske
Vita: 1 teske
Molybdenum: 1 teske
Spørgsmålet er:
Hvordan skal jeg tolke mine værdier? Umiddelbart vil jeg skyde på, at et lille vandskift på 10% måske var en ide. Den vil givetvis bringe pH'en lidt ned og fjerne lidt af ammoniakken (NH3/NH4+).
Jeg vil gerne putte noget levende i baljen i weekenden. Jeg har haft alger i 12-14 dage nu og flere steder begynder farvestrålende kalkalger at kigge frem.
Hvad vil I anbefale at putte i til at begynde med? Jeg har fået tilbudt en søhare, men har ellers overvejet eremit krebs, snegle, søstjerne, måske en lille hugo.