Hjælp til mine vandværdier

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
LarsD
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Postnummer: 4320 Lejre

Hjælp til mine vandværdier

Indlæg af LarsD »

Så gik der laborant i den :)

Fik målt vand til den store guldmedalje på mit nystartet RSM (1 måned i drift nu) og efter en lille times arbejde i laboratoriet er det gode spørgsmål så; hvad betyder tallene?

Vand temperatur ved måling: 30 grader (ved godt det er lidt højt, men det er resultatet af 10 timers lys og lukket dør og vindue til rummet baljen står i)

SiO2: 0,25 - 0,5
RSM testsæt:
Ca: 400 ppm
Alk: 2,5
pH: 8,5 - 8,6
NH3/NH4+: 0,25
NO2 og NO3 = 0
Salinity: 33,4 (1,021 ved 30 grader omregnet til 1,023 ved 25 grader == 33,4 salinity)

Efter målingerne har jeg tilsat følgende (1 teske = 5 ml):
Coral Buff: 5 teskeer = 1 meq/l (2,8 dKH) -- det er det maksimalt tilladte at tilsætte og skulle gerne få min Alk op på 3,5
Calcium +3: 1 teske
Vita: 1 teske
Molybdenum: 1 teske

Spørgsmålet er:
Hvordan skal jeg tolke mine værdier? Umiddelbart vil jeg skyde på, at et lille vandskift på 10% måske var en ide. Den vil givetvis bringe pH'en lidt ned og fjerne lidt af ammoniakken (NH3/NH4+).

Jeg vil gerne putte noget levende i baljen i weekenden. Jeg har haft alger i 12-14 dage nu og flere steder begynder farvestrålende kalkalger at kigge frem.

Hvad vil I anbefale at putte i til at begynde med? Jeg har fået tilbudt en søhare, men har ellers overvejet eremit krebs, snegle, søstjerne, måske en lille hugo.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjlæp til mine vandværdier

Indlæg af Carsten »

Start med nogle store snegle til at tage algerne med. Hvis algerne er større end en film på sten og ruder, tager Huge dem alligevel ikke. En søhare vil jeg ikke anbefale, da den vil sulte i løbet af meget kort tid.

Så længe du ikke har nogle koraller i vandet, vil jeg ikke begynde at rode med noget som helst.
Fisk er langt mere hårdføre end korallerne. Hvis du hæver Ca nu, vil du blot komme til at hæve den igen senere da den falder stille og roligt. Det samme sker med phen, den kommer på plads af sig selv.
Hvorfor tilfører du vita(miner?) Og hvorfor til fører du molybren? Hvad kender du til indholdet i vandet og hvor højt en skefuld bringer det? Det skulle måske være magnesium istedet? Det er der heller ingen grund til at rode med, så længe der ikke er noget der forbruger det.

Men temperaturen bør du finde en løsning på, Hvis den allerede nu er 30 grader, så begynder vandet at koge når det bliver 30 grader uden for.
LarsD
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Postnummer: 4320 Lejre

Re: Hjælp til mine vandværdier

Indlæg af LarsD »

Carsten skrev:Hvorfor tilfører du vita(miner?) Og hvorfor til fører du molybren? Hvad kender du til indholdet i vandet og hvor højt en skefuld bringer det? Det skulle måske være magnesium istedet? Det er der heller ingen grund til at rode med, så længe der ikke er noget der forbruger det.
Tak for svar :)

Vil lige starte med at sige, at det er første gang jeg tilsætter noget - udover opstartsvæske og at jeg ikke er klogere end det der står på flaskerne. Derfor har jeg tilføjet:
- vitaminer (for at stimulere vækst af makroalger)
- molybren (til filterbakterier, derudover anbefales det på flasken at tilsætte en teskefuld hver uge)

Magnesium flasken anbefaler (hvis mit slidte skoletysk ikke tager meget fejl), at vente til akvariet er mindst 3 måneder gammelt.

Hvad siger du ellers til vandværdierne? :f2:
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"