Jens Andersson´s 935 liters revakvarium.
Vill först passa på att hälsa till alla saltvattensakvarister i Danmark och tacka för förfrågan om ett reportage om vad jag sysslar med.
Hoppas att ni förstår alla ord, känns onödigt att skriva på Engelska när vårat språk är så likt. Bara fråga på annars om något är oklart.

Biografi:
Heter som sagt Jens Andersson, är 31 år gammal och kommer från Karlskrona i Sverige. (ca 20 mil öster om Malmö)
Akvaristik har jag hållit på med i alla former så länge jag kan minnas.
Har haft det mesta i sötvattensbiten för att i början på 2004 helt gå över till Saltvattensakvaristik.
Jag startade då med ett 800l som jag limmade om och förberedde för salt.
Detta första lades sedan ner något år senare för att starta upp mitt nuvarande med lite roligare mått.
Jag ville ha ett djupt akvarie för att kunna bygga och skapa en lite mera tredimisionell Aquascape med "skrevor" som sträcker sig ända in till revkeramikväggen som hela baksidan består av.
Gillar oxå korallpelare och lite öppna ytor för mina kirurger att sträcka ut sig på.
Annars består det av mestadels sps, en del lps och någon mjukkorall samt anemoner.
I fisk väg så är det för tillfälligt "fisksoppa" med ett gäng stora kirurger, kejsare mm.
Har en del tankar om hur jag vill få ett mera smakfullt och balanserat fiskbestånd i framtiden.
Stora kirurger och kejsare är såklart ett imponerande blickfång, men det gör att revet och koraller känns opropertioneligt i förhållande till fisken.
Finns en tanke med att byta ut alla stora fiskar mot dvärgkejsare, wrassar, anthias och andra lite ovanliga inslag för att få ett mera "komplett" rev

Akvarieinfo:
Mått Displaykar: Längd 170cm, djup 100cm, höjd 55cm = 935 liter.
Sump ca 200 liter.
Ca 200 kg levande sten och 60kg revkeramik, finkornig argonitsand.

Ljuset:
3x250w 14000k BLVhitlights
Blandade T5 & T8 med mestadels Osram 67rör samt Sylvania coralstar.
Rören tänds succesivt runt kl 10-11 sedan tänds mh i ca 8 timmar för att igen släcka ner med rören under ett par timmar.
Samanlagt ca 12 timmar / Dag.

Teknik:
Karet drivs av en Grotech HEA skummare, Schuran Kalciumreaktor med controler, nivåreglering av Toptronic, två Tunzestreamers, en Resun wavemaker 15000l.
Samt två AC pumpar på ca 5-6000l styck. Uv-c by Deltec(40w) 24/7.

Tillsatser:
Tilsätter varje dag Mg, Järn, Jod, KN03, NaHCO3, Vodka samt aminosyror.
Kör oxå med zeolitgramulat,Fosfatremover samt Silikathertz efter Osmos(RO)

Fiskar:
2 st Opistognathus aurifrons
3 st Zebrasoma flavescens
1 st Zebrasoma exanthurum
1 st Zebrasoma desjardinjii
1 st Synchiropus splendidus
1 st Centropyge acanthops
1 st Pomacanthus navarchus
1 st Acanthurus Sohal
7 st Grön chromis
4 st blandade frökenfiskar
2 st Amphiprion frenatus
2 st amphiprion clarki
1 st C strigosus
4-5 st blandade räkor
Sjöstjärnor, snäckor & eremiter.
Koraller:
Som sagt mest sps, även lps, gorgonior samt två bebodda Heteractis magnifika.
Runt 100st koraller från småfraggar till kolonier stora som ex en fotboll.

Framtida projekt:
Känner att jag har en del kvar att jobba med ljuset, samt att automatisera ytterligare för att slippa stå och droppa massa kemikalier varje dag.
Ska flytta mina anemoner till ett annat kar som jag har kört igång, börjar bli så stora att dom bränner andra koraller, Samt att A frenatus-paret som bor i dom lägger ägg och är väldigt aggresiva.
Dom biter direkt om jag kommer nära deras anemoner och jag är pga det ganska begränsad till vissa aquascapeförändringar som jag tänkt göra, (dom biter hårt tills det blöder och ger sig aldrig)
Clownerna ska följa med in i det nya karet är det tänkt där det även blir lättare att ta hand om deras yngel.
Har problem med Majano, rätt snygga gröna små anemoner som lätt sprider sig och bränner mina dyra acroporor. Karet är så pass djupt, stort och inbyggt att det är väldigt svårt att komma åt att utrota dom men det är en sak jag behöver lösa, Tips på biologisk bekämpning som räka eller fisk mottages gärna.

Slutligen:
Så vill jag gärna tacka mina grannar för visat intresse, i vanliga fall så hänger jag oftast på den Svenska motsvarigheten till det Danska Forumet, saltvattensguiden.se där heter jag jens karlskrona.
Kollar även en del på RC och dom stora saltvattenssidorna när jag hinner.
Mycket snygga akvarium på erat forum oxå, det lilla jag har sett, ska ta mig bättre tid att kolla närmare på vad ni har för er på andra sidan sundet.
Fråga gärna på, har säkert glömt en massa då jag fått sätta ihop detta lite snabbare än vad jag velat på grund av att jag haft så fullt upp med mitt vanliga jobb.
Tack för mig med vänlig hälsning Jens Andersson.
Ris og ros modtages naturligvis som altid gerne i denne tråd