Vandskift

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
Rene H
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Vandskift

Indlæg af Rene H »

Hvor tit skal der skiftes vand , og hvor meget.
Har et RSM.
Mvh
Renè H

Nu med 260 l Juwel
http://www.angeleyesdogs.dk
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Indlæg af dekoin »

Kommer an på hvad du har af skummer og div. Mange bøger siger hver 14 dag men er værdierne ok kan jeg ikke se noget i vejen for at skifte 25-35% med 3-4 ugers mellemrum. Der er nogen der ikke skifter, det er vist noget med at de mener at der ryger en masse gode alger mm. ud i et vandskifte
VH dekoin alias Claus
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Nu vil du få rigtig mange svar. Mange helt forskellige.
Nogen skifter 25% hver 14 dag. Andre skifter slet ikke. og nogen noget helt andet.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

hej rene h
jeg skifter 10 procent engang om ugen..........
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Jeg skifter også ca 10% om ugen, men det er helt klart også afhængigt af akvariets størrelse. Med et lille akvarie som mit er det nemt bare at skifte 10-15 liter vand, hvis jeg havde 1500 liter ville jeg nok gå efter en løsning med meget sjældne vandskift og så tilsætning af sporestoffer.
roneld
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af roneld »

så prøver vi igen.
jeg regner med du har skummer?
hvor mange dyr har du?
hvis dine vand værdier ellers opføre sig normalt - bør du skifte ca. 10.% om mdr.
venligst --jan.
Brugeravatar
Rene H
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af Rene H »

Tak for hjælpen.
Ja jeg har skummer og vand værdier er OK .
Lige nu har jeg 3 fisk og 3 rejer og 1 søpindsvin.
Regner med at komme op på ca 10 små fisk i alt
Mvh
Renè H

Nu med 260 l Juwel
http://www.angeleyesdogs.dk
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Med mindre de er meget små lyder det af meget i et 130 liters akvarie.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hvad ønsker du at fjerne ved at skifte vand? Jeg er en af dem, der aldrig skifter vand. Min skummer fjerner proteinerne fra vandet, mine caulerpaalger fjerner evt. forekomster af fosfat og nitrat, og sporestofferne tilsætter jeg ved hjælp af Saliferts blandinger. Alt i alt ser jeg ingen grund til at fjerne vand og salt for at putte det i igen et par timer efter. Når det så er sagt, er det klart en fordel at skifte vand, hvis ikke ens system er selvkørende, så der optræder store mængder affaldsstoffer i vandet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Det er mig meget imod, at man kategorisk "skal skifte 10-15% hver uge"....
Hvis systemet er i ligevægt og kører, kan jeg ikke se hvorfor det skulle være nødvendigt.

/Kim
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Herhjemme giver det ligesom sig selv.

Man ser der ligger noget møg og samler sig, eksembelvis under en sten eller i et hjørne, eller bare ved den ugentlige "støvsugning"

Dette fjerne jeg med en slange op i en spand og så hælder jeg noget nyt vand på i samme mængde som det jeg har fjernet....... vandskifte....tja kun som sidegevinst.
Senest rettet af Per A fre 14. mar 2008 05:43, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
clausrasmussen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af clausrasmussen »

Der eneste jeg skifter/tilfører er det som fordamper.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

grunden til dette vandskifte er ikke at exportere næring,men at tilføre en balanceret blanding af elementer som koraller har brug for.....
et let eller normal besat koralrevs akvarie kan man nøjes med 5-6 procent hver 14 dag og et proppet system 10 procent om ugen....
hvis man bruger noget ok salt er det også nok at skifte 5 procent om ugen i et proppet akvarie......
man skal bare være forsigtig saliniteten ikke skyder...

efter jeg bruger reefers best salt er det en leg at holde disse parameter bare ved et lille skift,og jeg kan se tydelig forbedring på farver....

Minimum - Maximum
Ca 410 - 430 mg
Mg 1250 - 1300 mg
KH 6.5 - 7.5
K+ 380 - 400 mg
Salinity 33 - 35 ppt

her er også lidt guf om kemi
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... t+omregner
roneld
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19

Indlæg af roneld »

hej ole & alle andre på forumet.
jeg er enig med ole!
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

en balanceret blanding af elementer som koraller har brug for
Men er der ikke både nemmere og bedre måder at gøre det? (Og hvilke elementer tænker du på?)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

ole. skrev:grunden til dette vandskifte er ikke at exportere næring,men at tilføre en balanceret blanding af elementer som koraller har brug for.....
et let eller normal besat koralrevs akvarie kan man nøjes med 5-6 procent hver 14 dag og et proppet system 10 procent om ugen....
hvis man bruger noget ok salt er det også nok at skifte 5 procent om ugen i et proppet akvarie......
man skal bare være forsigtig saliniteten ikke skyder...

efter jeg bruger reefers best salt er det en leg at holde disse parameter bare ved et lille skift,og jeg kan se tydelig forbedring på farver....

Minimum - Maximum
Ca 410 - 430 mg
Mg 1250 - 1300 mg
KH 6.5 - 7.5
K+ 380 - 400 mg
Salinity 33 - 35 ppt

her er også lidt guf om kemi
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... t+omregner
Men hvilke elementer kan man tilføre gennem saltet, som ikke kan tilføres på anden vis? Jeg tror man får langt mere for pengene ved at købe de koncentrerede sporelementer i forhold til at købe en saltblanding, hvor man har meget svært ved at tjekke indholdet af sporeelementer.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

godmorgen

hej igen roneld
rart at høre når nogen er enig og ikke kun når man er uenig :mrgreen:

det er specielt kalium jeg tænker på som forsvinder ret hurtig når man bruger zeovit,og det er næsten umuligt at måle for....
derfor bruger jeg godt salt der har de naturlige indgredienser.....
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Der er en enorm maengde spore elementer i saltvand som vi slet ikke har nogen maade at maale indenfor hobby rammer.
Jeg er stor tilhaenger af algae til at optage nitrat/fosfat/etc. men jeg skifter samtidig ca. 150 liter om ugen hvilken er ca. 10% af total volume.
Jeg har skummer der er "rated" til over 30% mere end hvad jeg har.
Af de ca. 1600 liter er de 350 refugie med alger.
Jeg tilsaetter ikke spore elementer. Kun vandskifte, calcium og "baking soda" for alkalinity. Hvis magnesium er lav faar den ogsaa en tur op. Men saltblandingen jeg bruger er hoej i magnesium.

Akvarier KAN koeres uden vandskifte. Men min holdning er at jeg KAN ogsaa vinde lotto ved at koebe en kupon ;)

Det har ikke saa meget med hvad jeg faar for mine penge men hvad der er bedst for akariets beboere.
Senest rettet af UrbanSage ons 19. mar 2008 22:17, rettet i alt 1 gang.
Billede
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

UrbanSage skrev:Der er en enorm maengde spore elementer i saltvand som vi slet ikke har nogen maade at maale indenfor hobby rammer.
Jeg er stor tilhaenger af algae til at optage nitrat/fosfat/etc. men jeg skifter samtidig ca. 150 liter om ugen hvilken er ca. 10% af total volume.
Jeg har skuffer der er "rated" til over 30% mere end hvad jeg har.
Af de ca. 1600 liter er de 350 refugie med alger.
Jeg tilsaetter ikke spore elementer. Kun vandskifte, calcium og "baking soda" for alkalinity. Hvis magnesium er lav faar den ogsaa en tur op. Men saltblandingen jeg bruger er hoej i magnesium.

Akvarier KAN koeres uden vandskifte. Men min holdning er at jeg KAN ogsaa vinde lotto ved at koebe en kupon ;)

Det har ikke saa meget med hvad jeg faar for mine penge men hvad der er bedst for akariets beboere.
Vil det så sige, at du mener, der er sporestoffer, der tilsættes gennem salt, som ikke kan tilsættes på andre måder?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Hehe... Den store konspirationsteori = Vandskift er noget de amerikanske saltproducenterne har opfundet :shock::shock::shock::shock::shock:

Hvis man f.eks. kigger på Tropic Marin Bio-Calcium så indeholder den stort set de samme elementer som deres salt gør, så hvorfor skulle det ikke være lige så "godt" at tilsætte det som at skifte vand, hvis det nu udelukkende handler om tilsætning?

Urban: Hvilke "spore elementer" er det som dine koraller behøver og kan du bakke det op med nogen form for dokumentation af behovet ?
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Den eneste store forskel på vandskift vs sporeelementer er at ved vandskifte får du fjernet stoffer fra vandet der ellers vil ophobe sig. Det være sig rester af tungmetaller i frostfoder eller ting der måske kommer ind i vandet via luften (skummeren sender ret meget luft igennem så noget vil der komme i vandet).

For mit vedkommende er det meget nemmere at skifte 10 liter vand om ugen end at stå og fedte med sporestoffer, men hvis man har 1500 liter er det jo nok noget andet :)

Begge metoder har vel vist at de kan fungere da vi jo allesammen har levende fisk og koraller endnu.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg er på ingen måde god til at få skiftet vand, men har da skiftet 10% et par gange siden jeg startede mit akvarie i august. Og min oplevelse er at selvom alle værdier jeg kan måle ligger perfekt, så ser koraller og fisk altså ud til at nyde godt af frisk vand.. Polypperne strækker sig lige en ekstra gang og fiskene er lige en tand mere livlige efter et vandskift..

Ellers er jeg er enig med chris.. Største fordel ved vandskift må være at du får fjernet de stoffer som ellers vil hobe sig op i akvariet..
Senest rettet af Musiker fre 14. mar 2008 13:52, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Chris2500DK skrev:Den eneste store forskel på vandskift vs sporeelementer er at ved vandskifte får du fjernet stoffer fra vandet der ellers vil ophobe sig. Det være sig rester af tungmetaller i frostfoder eller ting der måske kommer ind i vandet via luften (skummeren sender ret meget luft igennem så noget vil der komme i vandet).

For mit vedkommende er det meget nemmere at skifte 10 liter vand om ugen end at stå og fedte med sporestoffer, men hvis man har 1500 liter er det jo nok noget andet :)

Begge metoder har vel vist at de kan fungere da vi jo allesammen har levende fisk og koraller endnu.
Hvilke stoffer skulle det være, der kan ophobe sig? Tungmetaller binder sig lynhurtigt til calcium (levende sten), så dem får du altså ikke fjernet ved et vandskift.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Musiker skrev:...
Ellers er jeg er enig med Nolan.. Største fordel ved vandskift må være at du får fjernet de stoffer som ellers vil hobe sig op i akvariet..
Har jeg skrevet det ? :oops:
Så må det være taget ud af en sammenhæng :wink:

Jeg skifter aldrig vand med mindre jeg har nogle værdier, der skal rettes op. Jeg havde rigeligt fosfat for nogen tid siden og dér skiftede jeg 2x25% vand men det hører godt nok til sjældenhederne.

/Kim
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

LOL det er fredag ;-) Undskyld - havde lige læst et andet indlæg ;-)

Retter det nu..
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

mads-fisk skrev: Hvilke stoffer skulle det være, der kan ophobe sig? Tungmetaller binder sig lynhurtigt til calcium (levende sten), så dem får du altså ikke fjernet ved et vandskift.
Det kunne i princippet være hvad som helst, jeg har ikke nogle konkrete eksempler, cigaretrøg, diverse ting i luften når du har et vindue åbent osv osv. Jeg siger ikke at det bliver et problem, kun at jeg godt kunne forestille mig at det kunne være det.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Jeg er for såvidt ikke uenig i at et akvarie kan køre fint uden at man skifter vand, sålænge man blot tilsætter hvad der mangler og fjerner det der er for meget af.

Det kan være alle mulige kemiske stoffer og partikler som vandet optager fra luften og som overtid bliver mere og mere koncenteret i vandet fordi de ikke fordamper med vandet. En del ryger helt sikkert ud igen, men det kan da umuligt være alt..

Well. Som sagt så gør det ganske sikkert ikke nogen kæmpe forskel hvordan man holder værdierne på plads. Jeg vil bare lige dele min oplevelse af hvordan koraller og fisk ligner naturen lige efter et regnvejr ovenpå en lang tørke. Når jeg har skiftet lidt vand
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Re: Vandskift

Indlæg af StarF »

jeg høre til dem der kun skiftervand, hvis der er noget galt et sted. Syntes ikke det giver mening, at skifte vand ellers.. spild af penge!
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

he,he
god forklaring urbansage!!!!

jeg har tidlige været på den ,,,hvorfor fixe noget der ikke er istykker.....

men den med lotteriet...... :D :wink: :jump
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Tidligere skiftede jeg vand ca. 1 gang om måneden. Men efterhånden er jeg blevet doven og får ikke rigtig skiftet og tingene står flot. Jeg tilsætter dog balling + sporeelementer så regner med at der bliver tilført det der skal.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"